מוטבים או ירושה? מי יותר חזק לדעתכם?

נושא הירושה הינו נושא רגיש לכולנו, אין דבר שנרצה יותר מאשר להנעים את תהליך זה כמה שניתן. לרוב נתרכז בכספים הנזילים שלנו ואולי נשכח מעט את כספינו הנמצא בקופת גמל או פוליסת חיסכון. חשוב לבדוק מה הם חוקי הירושה שמוצרים אלה, תופתעו לגלות כמה שהם שונים.
אדם מסתכל המחשב ומנסה להחליט האם לקבע מוטבים או לסמוך על ירושה
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

בכל פעם שתרצו לרכוש מוצר פיננסי כגון קופת גמל, קרן פנסיה, קרן השתלמות, פוליסת חיסכון תצטרכו למלא טופס הצטרפות, אחד הסעיפים החשובים ביותר הינו סעיף מוטבים בו תתבקשו למלא מי הם המוטבים אשר יקבל את מלוא הכסף או חלקו במידה ותלכו לעולמכם בטרם עת.

המוטבים חזקים יותר מצו ירושה

ראשית נאמר שבקופות גמל, קרנות השתלמות וביטוחי חיים סעיף המוטבים בקופה חזק יותר מצו ירושה. הכספים הנ"ל לא נכללים בקטגורית כספי עזבון ולכן לא יחולקו לפי צו ירושה כפי שמקובל בשאר כספי הנפטר.

בעת מילוי הטופס תתבקשו לפרט ככל הניתן את פרטי המוטבים ולהמנע מלציין "יורשים חוקיים" "אישתי" כדי לקבל שליטה מלאה על החלוקה בין בני המשפחה. יחד עם זאת, אדם אשר בגיל צעיר רכש ביטוח חיים, פתח קופת גמל או קרן השתלמות. ציין מוטבים שהיו רלוונטים לאותה תקופה אך במרוץ החיים חווה נישואין, גירושין, ילודה או כל אירוע משפחתי אחר ואותו אדם לא עדכן את המוטבים החדשים, ייתכן וכאשר ילך לעולמו כספו לא יחולק באופן שווה לפי צו הירושה שלו.

לצערנו קיבלנו פניות רבות עם בקשות לייעוץ משפטי במקרים בהם נאלצו היורשים לחלוק את כספי יקיריהם עם אנשים שאינם חלק ממשפחתם יותר. עשו את הבדיקה הזאת עוד היום!

קרן הפנסיה – מעמד השארים נמוך אף יותר

בקרן הפנסיה קיימים כספי פיצויים אשר אמורים לשרת את השארים במידה והעמית נפטר בטרם עת, אך במהלך השנים שונה התקנון הקובע את סדר עדיפות השארים בקרנות הפנסיה. למעשה חלוקת הכספים תתבצע באופן שונה במקצת בין החוסכים השונים ובין הקופות השונות.

סדר העדיפות בקרן הפנסיה קובע שראשית יחלקו את הכספים לשארים על פי התקנון של אותה קופת פנסיה ספציפית, ובמידה ואין שארים העונים לקריטריונים הללו, יחולקו הכספים לפי סעיף 5 לפיצויים ורק במידה ולא ימצאו שארים יפנו למוטבים הרשומים.

 המעמד המשפטי של כספי הפוליסה

חוסר מודעותו של הציבור לעניין זה גורם לעיתים למצב של טעויות בלתי מכוונות. כך למשל, כאשר המנוח מותיר אחריו צוואה ליורשיו ומניח בכך כי חילק להם את כל רכושו, ולאחר מותו מתגלה כי בפוליסות הביטוח שלו רשומים מוטבים אשר אינם יורשיו הרשומים בצוואתו. במקרה זה רצונו של המת אשר בא לידי ביטוי בצוואתו לא יכובד, משום שהוראת המוטבים, כאמור, גוברת על הוראות הצוואה.

קיימת אפשרות לשנות את המוטיבים בצוואה

קיימת אפשרות לשנות את המוטיבים בצוואה למרות שהעניין יוצר לא מעט תסבוכות בקרב המעורבים. כך לדוגמא, מקרה בו הנפטר היה שקוע בחובות. אותו אדם קבע בקרנות הפנסיה את ילדיו כמוטבים. לעומת זאת, אלמנתו הופתעה כי נשארה ללא כלום ונאלצה לפנות לילדיהם לצורך העברת כספים. במידה והנכם מעוניינים לעדכן את המוטיבים בצוואה, קיימת חשיבות רבה לפנות למומחים בתחום על מנת להסדיר את הנושא.

מה תמצאו בכתבה

  • קרן פנסיה
  • 3 דקות
במידה ואתם צריכים לבצע משיכה מקרן פנסיה, ראוי שתכירו את ה...
40.77% תשואה.מתקדמים לקרן פנסיה ומרוויחים!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.