רווח גולמי

שתפו את הכתבה:

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter

רווח גולמי : מה זה רווח גולמי ואיך מחשבים אותו?

רווח גולמי מתייחס לנתונים פיננסים של חברות ועסקים שונים, במידה ואתם מנהלים חברה או עובדים בתפקידי מפתח בתחום הפיננסי, בוודאי תצטרכו לדעת כיצד לחשב רווח גולמי

כאשר מודדים מצב פיננסי של חברה, ישנה כמות די גדולה של מדדים רלוונטיים: הכנסות, הכנסות נטו, רווח תפעולי, רווח נקי, ועוד. אחד המדדים החשובים ביותר הוא רווח גולמי, מדד המעיד ברמה הבסיסית ביותר על פוטנציאל של חברה. על מנת להבין מהו רווח גולמי ואת חשיבותו, יש להכיר מספר מינוחים הקשורים בדוח רווח והפסד של חברה, מה שנעשה כעת.

דוח רווח והפסד

דוח רווח והפסד הינו דוח תקופתי, שעל חברה להוציא בתדירות קבועה, ובו פירוט של כל הכנסותיה והוצאותיה של החברה בתקופה נתונה. ישנם הבדלים בתדירויות שעל חברות מסוגים שונים להוציא דוח, ומכאן גם הבדלים ביחס לתקופת הזמן הנתונה לה הדוח מתייחס. לענייננו, חשוב להבין את החלקים השונים מהם מורכב הדוח, חלקים המתייחסים למונחים רלוונטיים בתחום החשבונאות.

השלב הראשון בדוח רווח והפסד הוא חישוב הרווח הגולמי, עליו נפרט בהמשך. לאחר שידוע לנו כבר הרווח הגולמי, מתוכו מחושב הרווח התפעולי.
רווח תפעולי מחושב כך: הרווח הגולמי פחות "הוצאות נוספות", כגון הוצאות שיווק, משכורות של אנשי הנהלה, מחקר ופיתוח, הוצאות תקורה ועוד.
לאחר מכן, מתוך הרווח התפעולי מחושב רווח לפני מס, ולשם כך מתוך הרווח התפעולי מוסיפים הכנסות מימון ומחסרים הוצאות מימון. לבסוף מקוזזים המיסים מהרווח לפני מס, ומתקבל רווח נקי.

מהו רווח גולמי

כאמור, רווח גולמי הוא השלב הראשון בחישוב מאזן כספי של חברה. מדובר בפער בין המכירות נטו של החברה לבין עלות המכר. החלק המורכב בחישוב רווח גולמי הוא ההחלטה מה לכלול תחת הקטגוריה של עלות המכר. מלכתחילה, לרוב הכוונה היא העלויות הישירות של ייצור המוצרים הנמכרים של החברה.
במקרה של חברה יצרנית הכוונה לעלות חומרי הגלם, שכר הפועלים ופחת הציוד. בחברה קמעונאית מדובר פשוט בעלות הקניה של המוצרים מהחברה היצרנית או היבואן.

עם זאת, ניתן "להעמיס" בקטגוריה של עלות המכר הוצאות נוספות, כגון עלויות חשמל וארנונה במפעל, ולעיתים רחוקות יותר גם עלויות שיווקיות. אמנם העמסת עלויות שיווקיות תחת עלויות מכר נחשבת לפחות מקובלת, אבל בהרבה עסקים מסוגים חדשים היא רלוונטית במיוחד – בעיקר יש היגיון בלהגדיר שיווק כהוצאת מכר, בשיווק מקוון ממוקד בו עלות השיווק נמדדת עבור כל הקלקה או אפילו עבור כל מכירה.
גם עלויות שינוע של מוצרים לרוב לא מקובלת כחלק מעלות המכר, למרות שבהדרגה יש פתיחות גדולה יותר גם לכיוון הזה. זאת, מכיוון שברמה המהותית של התפקיד של חישוב הרווח הגולמי, עלויות שינוע הן בהחלט רלוונטיות.

שיעור רווח גולמי, שולי רווח גולמי

עד כה התייחסנו לרווח גולמי במספרים מוחלטים ועבור כל המכירות בתקופה נתונה, קרי כמה כסף בשקלים נשאר בידי החברה לאחר חישוב כל ההכנסות ועלות המכר בתקופה ספציפית. מתוך נתון זה נגזרים שני נתונים מרכזיים : שיעור הרווח הגולמי ושולי הרווח הגולמי.

שיעור הרווח הגולמי הוא למעשה הרווח הגולמי באחוזים מתוך ההכנסות. למשל אם לחברה מסוימת יש הכנסה שנתית ממכירות בסך מיליון ₪, והרווח הגולמי שלה הוא 200 אלף ₪, אזי שיעור הרווח הגולמי שלה לשנה זו יהיה 20%. 

שולי הרווח הגולמי הינם במספרים מוחלטים, לא באחוזים, אך מתייחסים לרווח גולמי עבור מוצר בודד. למשל אם חברה קמעונאית מוכרת סטים של כלי מטבח, אותם היא רוכשת מהיצרן ב20 ₪ עבור כל סט, ואחר כך מוכרת ללקוחות עבור 50 ₪ לסט, אז שולי הרווח הגולמי יהיו 30 ₪.

מה חשיבותו של הרווח הגולמי

רווח גולמי, לצד שיעור הרווח הגולמי ושולי הרווח הגולמי, הם נתוני בסיס שנותנים להבין עד כמה משתלם בכלל לחברה למכור את מוצריה. במילים אחרות : רווח גולמי גדול מעיד על כך שעצם מכירת המוצרים היא משתלמת ולחברה פוטנציאל גדול, בעוד רווח גולמי קטן מעיד על פוטנציאל מוגבל ואפשרות להפסדים.

ככל שרווח גולמי גדול יותר, יש לחברה סיבה טובה לנסות להתרחב ולמכור עוד ועוד ממוצריה, על מנת לממש את הפוטנציאל עליו מעיד הרווח הגולמי. יש לציין שבמקרה של רווח גולמי גבוה אך רווח תפעולי נמוך או אפילו הפסדים תפעוליים, עדיין הרווח הגולמי מעיד על פוטנציאל.
במקרה כזה ניתן להרחיב את הייצור באופן שיביא למימוש רחב היקף יותר של שולי הרווח הגולמי ושלא יגדיל מאוד את הוצאות התפעול. אפשרות נוספת למקרה כזה היא בדיקה האם חלק מהוצאות התפעול הן כאלה שניתן לקצץ בהן משמעותית.

לסיכום, בחישוב רווחים של חברה, רווח גולמי הוא החישוב הראשון והבסיסי ביותר. רווח גולמי נאה אמנם אינו מספיק כיוון שלאחריו יש הוצאות נוספות, אבל הוא תנאי הכרחי להצלחה, ויש בו אינדיקציה משמעותית ל-פוטנציאל הרווח של החברה.

אולי יעניין אותך לקרוא:

Don`t copy text!
Asset 2
הרשמה לניוזלטר
מצטרפים לניוזלטר שלנו ונהנים מהטבות והצעות בלעדיות
הרשמה לניוזלטר
מצטרפים לניוזלטר שלנו ונהנים מהטבות והצעות בלעדיות
אנחנו מבטיחים לא להעביר את המייל שלכם לאף אחד בהתאם למדיניות הפרטיות שלנו.
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו
אלפי קוראים כבר הצליחו לחסוך הון בזכותו
אנחנו מבטיחים לא להעביר את המייל שלכם לאף אחד בהתאם למדיניות הפרטיות שלנו.
זמן מוגבל
חינם לזמן מוגבל בלבד!
חוברת תכנון פיננסי 2020
תכנון פיננסי אישי ומנצח במתנה!

ההטבה המבוקשת ביותר שלנו ממשיכה גם לשנת 2020 ואתם המרוויחים הגדולים. מהרו להזמין חוברת תכנון פיננסי אישי לפני שההטבה תגמר.

זמן מוגבל
חינם לזמן מוגבל בלבד!
חוברת תכנון פיננסי 2020
תכנון פיננסי אישי ומנצח במתנה!

ההטבה המבוקשת ביותר שלנו ממשיכה גם לשנת 2020 ואתם המרוויחים הגדולים. מהרו להזמין חוברת תכנון פיננסי אישי לפני שההטבה תגמר.