איחוד קרנות פנסיה – הסדר הזה יכול לעלות לכם בבריאות

שינוי מקום עבודה הינו הגורם הראשי לפתיחת מספר קרנות פנסיה נפרדות. חוסכים רבים בוחרים ב איחוד קרנות פנסיה למקום אחד ולהוזיל עלויות. האם זה הצעד הנכון לעשות?
איחוד קרנות פנסיה
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

כולנו מבינים את חשיבות החיסכון לגיל פרישה – שכן בשלב זה בחיינו אנחנו עתידים להפסיק לעבוד ולהתקיים עד לשארית ימי חיינו על אותם חסכונות. משתמע מכך שככול שנשכיל ונחסוך יותר, כך נוכל לחיות עם פחות דאגות כלכליות בשנים האחרונות לחיינו.

אבל אנחנו לא שם כרגע, כרגע אנחנו עובדים במרץ, מגדלים משפחה, מתכננים את החופשה הבאה ולפעמים על מנת לאפשר את כל זה ולהמשיך להתפתח, אנו לוקחים החלטה לשנות מקום עבודה אחד בשני.

מעטים מאיתנו מבינים שלא מעט פעמים שינוי כזה עלול לגרום לפתיחת חיסכון פנסיה חדש תחת המעסיק החדש. וזניחת החיסכון הקודם כאבן שאין לה הופכין.. אומנם..?!

אין ספק שחשבונות פנסיה ישנים ישמרו לזכותנו לצורך שימוש ברגע האמת, והכסף איך אומרים, לא ילך לאיבוד שכן אף אחד מלבדנו לא מאושר לבצע פעולות בחשבונות אלו. אבל תפיסה זו לוקה בחסר מכיוון שהיא לא לוקחת בחשבון שני פרמטרים חשובים.

רצף זכויות ביטוח

תוכלו למצוא אצלנו באתר לא מעט כתבות בנושא הכיסוי הביטוחי הקיים בצורה מובנה בתוך קרן הפנסיה. הדבר החשוב להבין בנוגע לכיסוי זה, שהוא פעיל רק במידה ויש הפקדות לקרן, ברגע שהפקדות אלו מועברות לקרן אחרת הכיסוי עובר לקרן החדשה.

יגידו הרוב שעד כאן הכול תקין או שאני מבוטח בקרן הישנה או בחדשה איפה הבעיה ? הבעיה מתחילה כאשר אנחנו מתבגרים ולא גוררים את הוותק של הקרן הישנה איתנו הלאה.

בקרנות הפנסיה יש מושג הנקרא גיל כניסה – גיל כניסה הוא הגיל הראשוני אשר ממנו התחילו הפקדות ולא נעצרו – היום ניתן לנייד קרנות פנסיה ולאחד אותן תוך שמירה על גיל הכניסה המקורי של הקרן הראשונה.

ולמה זה כל כך חשוב אתם שואלים ? גיל הכניסה נכון להיום קובע את גובה הכיסוי הביטוחי שקרן הפנסיה יכולה להעניק למבוטח, ככול שגיל הכניסה גבוהה יותר כך קטן הכיסוי הביטוחי. מצב בלתי הפיך שיכול לסכן אותנו משמעותית בקרות מקרה ביטוח.

הדבר הנוסף הוא שבקרנות הפנסיה ישנה תקופת הכשרה של 60 חודשים (5 שנים) למצב בריאותי קיים. המשמעות היא קריטית לאלו שהתחילו לחסוך לאחר שהתגלתה אצלם בעיה רפואית. מבוטחים אלו לא יהיו מכוסים על הבעיה הספציפית הזו למשך 60 החודשים הראשונים אבל לאחריה לא תהיה בעיה לתבוע את קרן הפנסיה לקצבאות נכות ושארים בגין אותה בעיה.

מי שקרא נכון הבין ששינוי גיל הכניסה מאפס את ספירת 60 החודשים מה ששוב יכול ליצר בעיה קשה למבוטח.

עלויות ודמי ניהול

הסיבה השנייה לפגיעה במקרה של אי איחוד חשבונות הפנסיה נובע מהעובדה שלרוב ברגע שמפסיקות ההפקדות לקרן הגוף המנהל, הוא לרוב מעלה את דמי הניהול למקסימום ובכך שוחק את החיסכון לקראת גיל הפרישה ומקטין את הקצבה החודשית.

נכון שמצב זה היום הוא פחות דרקוני מהסעיף הקודם מכיוון שניתן לבצע משא ומתן עם הגופים על דמי ניהול גם על קופות לא פעילות והתחרות בשוק בהחלט מאפשרת זו בצורה טובה. עדיין המבוטח יאלץ להישאר עם אצבע על הדופק בנושא על מנת לא לשלם עלויות מיותרות.

אם כך .. מה לעשות ?

כמו כל מצב בחיים יש לי בשורות טובות ובשורות רעות לספר לכם.
הבשורה הטובה היא שהמפקח על הביטוח לא ממש סומך עלינו החוסכים שנעשה את הדבר הנכון ולכן מעביר חוקים המאלצים את הגופים המנהלים לבצע פעולות איחוד של קרנות פנסיה לא פעילות לקרן הפנסיה הפעילה שלנו גם ללא אישורנו או בקשה מפורשת מצידנו.

חשוב להבין שזה תהליך מבורך שהמון אזרחים ייהנו ממנו אבל הוא לא לחלוטין דואג לנושא רצף הזכויות שכן תהליך זה נכן להיום ארוך ומסורבל באופן כזה שעד שהוא מתבצע מרגע פתיחת החשבון החדש ועד לרגע איחוד החשבון הישן תיתכן ותעבור שנה בה בכול מקרה כבר איבדנו את הזכויות הביטוחיות שצברנו בקרן הישנה..
ואלו אפילו לא החדשות הרעות .. החדשות הרעות הם שישנם מצבים ייחודיים שכדאי ואפילו רצוי להשאיר את הקרנות מפוצלות מכיוון שמצב זה מאפשר בעצם הגדלת הכיסוי הביטוחי ואיחוד החשבונות יעשה בדיוק את ההפך מכך.

דוגמא מספרית למצב שכזה:

נניח גבר בן 50 נשוי עם ילדים קטנים, שכר 10,000 והפקדות רצופות לפנסיה מעל ל5 שנים במסלול כיסוי ביטוח מלא למקרה מוות ואכ"ע.

מבוטח זה מחזיק גם קרן פנסיה ממעסיק קודם לא פעילה עם צבירה של 500,000 ₪ בדמי ניהול זולים אותם הצליח להשיג במשא ומתן מול הגוף המנהל.

במידה ולא יאחד את הקרנות במקרה מוות המשפחה תקבל 10,000 ₪ קצבה חודשית מהפנסיה החדשה ותוכל לבחור האם לקבל את הישנה כקצבה נוספת או כסכום חד פעמי. כאשר במידה ואיחד את החשבונות יקבל רק את הקצבה מהקרן הפעילה – קרי 10,000 ₪ בחודש.

לסיכום איחוד חשבונות אוטומטי עובד טוב ל90% מהאוכלוסייה מה שנשאר לכם לשאול האם אתם נמצאים ב10% האחרים ..?

מה תמצאו בכתבה

  • קרן פנסיה
  • 3 דקות
במידה ואתם צריכים לבצע משיכה מקרן פנסיה, ראוי שתכירו את ה...
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.