מכתב התפטרות – מה חשוב לדעת לפני שמוסרים אותו ?

  • צוות שקל
  • פברואר 8, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
מכתב התפטרות הוא צעד חשוב ומכבד כאשר אתם בוחרים לעזוב את מקום העבודה שלכם לטובת המשך הקריירה שלכם. אז מה חשוב שיהיה במכתב ההתפטרות שלכם?

מיציתם את עצמכם במקום העבודה הנוכחי, מצאתם מקום עבודה מתאים יותר, או שאתם מתכוונים להתפטר מכל סיבה אחרת? כדאי שתדעו, שבדיוק כפי שמעסיק מחויב להודיע לעובד מראש על כוונתו לפטרו, בכדי לתת בידו זמן למצוא עבודה חדשה, כך גם עובד מחויב לספק למעביד מכתב התפטרות מראש. כיצד מתי ואיך כותבים מכתב התפטרות – הישארו עימנו ותגלו.

מכתב התפטרות – דבר החוק

על פי החוק, עובד שסיים עבודתו ללא הודעה על כך מראש למעסיק בטווח הזמן הנדרש על פי החוק, יחויב לשלם למעסיק פיצוי השווה לימים עבורם לא נמסרה ההודעה.

זאת אומרת, שאם לא הודעתם למעסיק מראש על כוונתכם להתפטר, המעסיק יכול לגבות מכם את הפיצוי על ימי העבודה בהם לא הגעתם והוא נותר ללא עובד, בהתאם למספר הימים הנקובים בחוק.

ייחד עם זאת, כאשר לדעת בית הדין ההתפטרות נבעה מנסיבות מיוחדות, שמנעו מן העובד את האפשרות להמשיך להגיע לעבודה, כמו תנאי תברואה ובטיחות לא הולמים, הרעה בתנאי העבודה או יחס לא הולם של המעסיק, העובד פטור מתשלום פיצויים למעסיק.

החוק לא מפרט מהן נסיבות מיוחדות, וההחלטה נתונה לשיקול דעתו של השופט, לכן עדיף לכתוב מכתב התפטרות ולהגישו בזמן, בכדי להימנע מעוגמות.

כמה זמן מראש יש להגיש מכתב התפטרות

  • עובד בשכר חודשי – בחצי השנה הראשונה: יום מראש עבור כל חודש עבודה. 7-12 חודשים: 6 ימים + יומיים וחצי על כל חודש עבודה מעל חצי שנה. למעלה משנה – חודש עבודה מראש.
  • עובד בשכר לפי שעה –  שנת עבודה ראשונה : יום מראש עבור כל חודש עבודה, שנת עבודה שנייה: 14 ימים + יום עבודה עבור כל שני חודשי עבודה בשנה השנייה, שנת עבודה שלישית: 21 ימים מראש + יום עבודה עבור כל שני חודשי עבודה בשנה השלישית, שנה רביעית ואילך: חודש ימים מראש.

במהלך התקופה שבין הודעת ההתפטרות ומעד ההתפטרות המעסיק רשאי לשחרר את העובד מהתייצבות במקום העבודה, ברם, על המעסיק לשלם את שכרו של העובד בזמן הנתון בין אם ביקש אותו לעבוד בתקופה זו, ובין אם לא.

נוסח מכתב ההתפטרות

החוק לא מציין נוסח קבוע למכתב התפטרות, יחד עם זאת כדאי להקפיד על מספר כללים, ובכל מקרה יש לנסח מכתב בהיר בשפה נקייה.

  • יש להימנע מהטחת רפש והאשמות, ומניסיונות לסגור חשבונות.
  • יש לציין את מועד כתיבת המכתב ואת מועד ההתפטרות.
  • אם סיבת העזיבה אינה פוגעת, מסכסכת או מטילה אשמה על המעסיק או מי מצוות העובדים, כדאי לציינה בבהירות ובדייקנות במכתב. כאשר סיבת ההתפטרות כרוכה בסכסוך או התנהגות בלתי הולמת, אין צורך לציינה במכתב ההתפטרות.
  • ציינו במכתב זכויות שמגיעות לכם, כמו ימי הבראה וחופשה, וככל שהעזיבה נעשית ברוח טובה, מכתב ההתפטרות הוא הזדמנות מצוינת להוסיף בקשה להמלצות בכתב עבור המשך דרככם.
  • אם הובטחו לכם בונוסים ומענקים, ציינו זאת במכתב ההתפטרות, כדי שתוכלו לקבל את המגיע לכם.

מכתב התפטרות ומכתב פרידה

עזיבת מקום עבודה הוא תהליך מורכב, וככל שעבדתם באותו המקום יותר זמן, כך חבלי ההתנתקות עבים יותר. במקרים רבים יש רצון להכניס למכתב ההתפטרות את כל התודות והברכות שהייתם רוצים לחלוק עם חבריכם לעבודה – הימנעו מכך. מכתב ההתפטרות שלכם צריך להיות ענייני ומדויק.

מומלץ לנסח שני מכתבים: מכתב התפטרות המכיל את הפרטים הרלוונטיים בלבד, ומכתב פרידה בו תוכלו לציין את כל התודות השבחים, העצות והברכות שתרצו לחלוק עם חבריכם לעבודה.

שיחה בגובה העיניים

מומלץ להקדים למסירת המכתב שיחה אישית עם הבוס, בה תפרטו מדוע אתם מתפטרים, ותלבנו נושאים כמו בונוסים, אפשרות של שיתופי פעולה בעתיד, הטבות ותנאים סוציאליים המגיעים לכם, וכן טיפים, ברכות ועצות להמשך הדרך.

תוכלו למסור את המכתב בתום השיחה, או למחרת. בכל מקרה, עדיף למסור את המכתב באופן אישי, כך שתדעו שהגיע לידיים הנכונות בזמן הנכון.

מכתב פיטורים המוגש במועד מאפשר למעסיק לשקול את המשך דרכו, לשכור מחליף שתוכלו להעביר לו חפיפה מסודרת, וכן הלאה. כאשר אתם עוזבים מקום עבודה בו ביליתם שעות רבות וימים ארוכים, מקום עבודה אשר פרנס אתכם ואת ילדיכם, טוב לדעת שעשיתם זאת ברוח טובה וחברית.

כשם שאנו מצפים ממעסיק להודיע לעובד על כוונה לפטרו מבעוד מועד, כך עלינו לצפות מעובד שיודיע למעסיק על כוונתו להתפטר.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 2 דקות
  • צפיות
דמי ביטוח לאומי לעובד בחופשה ללא תשלום
במידה ועובד נמצא בחופשה, הוא אינו נוכח בעבודה ולכן הגיוני שלא נדרש...
  • 2 דקות
  • צפיות
דמי ביטוח לאומי ומס בריאות לעובדים שכירים – כיצד תחשבו את התשלום
עובדים שכירים מנכים מהשכר שלהם דמי ביטוח לאומי ומס בריאות אך רבים...
  • 3 דקות
  • צפיות
תגמול בגין שעות נוספות – האם אתם זכאים לתוספת לשכר?
במידה ואתם מתבקשים להישאר לעבוד שעות נוספות, חשוב לוודא שאתם אכן מקבלים...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.