איך להתכונן כלכלית ללידה : כך תחסכו בזמן הרחבת המשפחה

  • צוות שקל
  • אוקטובר 17, 2023
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
מצפים להרחיב את המשפחה? מזל טוב! ננסה לסייע לכם לצלוח את הצעד המאושר בחייכם מבלי להיגרר להוצאות גבוהות ומיותרות

לידת מביאה למשפחה אושר והתרגשות גדולה. אך יחד עם זאת, ללידה ישנה השלכה כלכלית. העלות נובעת מהוצאות רבות, של קניות מוצרים, בדיקות רפואיות וכמובן, גם של תמיכה רגשית במהלך ההריון.

אפשר לחלק את ההוצאות לתקופה שלפני הלידה ולתקופה שלאחריה. נפרט את הדרכים שבהן כדאי להתכונן לתקופות האלו. חשוב לזכור, שגם במשך ההיריון וגם לאחר הלידה, מילת המפתח היא תכנון. ההוצאות אמנם משמעותיות, אבל התקופה יכולה לעבור על מי-מנוחות אם הצלחתם להתכונן אליה מבעוד מועד.

כל הדרכים להתכונן כלכלית לפני הלידה

כדאי להתכונן כלכלית לפני הלידה, הן מבחינת תכנון הוצאות והן מבחינת חישוב חסכונות.

קודם כל, חודשי ההריון עצמם דורשים הוצאות לא מבוטלות. ההוצאות המרכזיות עשויות להיות בתחום הרפואי. חוסר הוודאות והחששות מובילים לעיתים לבחירה ברופאים פרטיים ובבדיקות רבות. לעיתים, הדבר נעשה בלי להקדיש לכך חשיבה רבה. התוצאה היא הוצאה כספית שהיא לפעמים מיותרת. אכן, זהו התחום שמעורר את הפחדים הגדולים ביותר. לכן, כדאי להתנהל גם בו בצורה מחושבת: מומלץ להתייעץ עם רופאים בתחילת ההריון ולהחליט מראש אילו בדיקות פרטיות אתם צריכים לבצע; בנוסף, זכרו שסל הבריאות בארץ מציע מגוון בדיקות יחסית גדול, לעומת מדינות אחרות.

תחום שני בו ההוצאות נוטות להיות עודפות, הוא תחום הביגוד והאמצעים הרלוונטיים רק לימי ההריון. דוגמאות לכך הם בגדי הריון הייעודיים ומפגשי הכנה ללידה. אין ספק שמדובר בהוצאות הכרחיות. אבל שאלו את עצמכם: עד כמה נחוצה מלתחה חדשה שלמה וכמה מפגשי הכנה ללידה אתם באמת יכולים לממן. אלו הן שאלות קריטיות. לעיתים, כדאי להסתפק במעט בגדי הריון חדשים ולהיעזר בבגדים של חברות. כך תוכלו להגיע לחיסכון משמעותי.

זה הרגע לפתוח גמל להשקעה מנצחת! הכסף שלך במקום הראשון >>

תחום שלישי שאנשים נוטים להגיע בו להוצאות גבוהות הוא התחום הרגשי. דוגמא לכך הם בני זוג אשר האישה ההרה נוטה ״לפצות״ את עצמה בשל הקשיים הרגשיים והפיזיים הרבים שההריון מביא עמו. גם הגבר מרגיש לעיתים צורך ״לפצות״ רגשית את האישה בשל אותם הקשיים. כך, הפיצויים הללו מובילים לפינוקים יקרים שאין בהם צורך. נסו למצוא דרכים פשוטות וזולות להפוך את תקופת ההריון לקלה יותר. היו יצירתיים ורגישים זה לזו, אבל לא בהכרח הביטוי לכך חייב להיות כספי.

להתכונן כלכלית ללידה בעזרת הטבות וזכויות

לא בכדי המדינה מעניקה זכויות לא מבוטלות שיסייעו לכם להתכונן לקראת הלידה. ודאו שאתם מממשים את הזכויות כולן. הנה כמה זכויות שכדאי לזכור:

  1. הטבות מס ונקודות זיכוי להורים צעירים.
  2. מענק לידה לכיסוי הוצאות רפואיות.
  3. דמי לידה המוענקים בימי חופשת הלידה.
  4. קצבת ילדים חודשית לכל אם שמגדלת ילדים עד גיל 18.
  5. חיסכון לכל ילד מטעם המדינה.

איך להתכונן כלכלית לקראת ההוצאות המאסיביות?

הרכישות המאסיביות שעשוי ההריון לייצר הן כחלק מרכישת מוצרים לתינוק וכחלק מהתאמת הבית והרכב ללידה.

הלידה דורשת התאמה מחודשת של הבית ושל הרכב – עריסה, עגלה, כיסא נדנדה, משאבת הנקה, כסא בטיחות ברכב, בגדים לתינוק ועוד. עוד מוצר ועוד מוצר – הופכים לבסוף לקנייה מאסיבית. גם כאן, התכוננו מראש. אל תתביישו לבקש מבני משפחה וחברים סיוע. השאילו חלק מהמוצרים או רכשו אותם ביד שנייה ובזול. תינוקות משתנים וגדלים ללא הרף, ולכן חבל להגיע להוצאות עתק על מוצרים ועל בגדים שבמהרה יהפכו למיותרים.

ללא ספק ההוצאה המאסיבית ביותר עשויה להגיע במקרה ואתם זקוקים לרכישת רכב חדש, שמתאים לילד נוסף, או שיפוץ של הבית במטרה לייצר חלוקת חדרים חדשה. אלו הן הוצאות שיש להיערך אליהן מראש בתכניות חיסכון ייעודיות. על כן, בדקו את מצב ההלוואות שלכם, לעיתים תוכלו לאחד הלוואות ובכך תוכלו למצוא דרכים משמעותיות לחיסכון. במידה ואתם גרים בדירה שכורה, שקלו לעבור לדירה באזור זול יותר שיאפשר לכם לחסוך בעלויות הגבוהות של השכירות. לפעמים אין ברירה אלא לחפש את התחומים שבהם ניתן לחסוך בצורה יסודית לקראת ההוצאות המאסיביות.

חופשת לידה

מרבית הנשים בישראל בוחרות כיום להאריך את חופשת הלידה בשלושה חודשים, בנוסף ל-14 השבועות שניתן בהם תשלום. יש לכך יתרונות רבים, כמו חיסכון בתשלום למטפלת או מעון לתינוקות, אך בו בזמן יש לזכור שהחיסכון מוכרח להתקזז עם היעדר ההכנסה של האם בתקופה זו.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.