השוק בירידה? כך תוכלו להציל את ההשקעה שלכם!

  • צוות שקל
  • נובמבר 3, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
לאחר שנת 2017 שהייתה מצויינת למסחר בשוק ההון והחזירה תשואה גבוהה למרבית המשקיעים שלהם, שנת 2018 נפתחה בירידות שערים בבורסה ופגעה כמעט בכולנו. הירידה החדה הזאת בשוק בהחלט הכניסה את המשקיעים לפרופורציה והבנה שהשוק לא יעלה לנצח וחשוב ללמוד כיצד נכון להתנהג גם בירידות.

מי מאיתנו שמנהל כספים בשוק ההון אוהב לראות את השוק בירידות, התשובה היא כנראה אף לא אחד.

כולנו נכנסים לתוך השקעה מתוך הבנה בסיסית של שהכסף שעבדנו עבורו כל כך קשה צריך לעבוד עבורנו וכי הריבית האפסית שהבנק מספק לנו כיום אינה עולה בקנה אחד עם השקעה אטרקטיבית.

אבל מה קורה כאשר הגרף שאנחנו רגילים לראות עולה מתחיל לרדת, הכותרות בעיתונים הופכות למטרידות ולא ממש נותנות מנוח..

קודם כל משקיע צריך להסתכל על התמונה בצורה שקולה ורגועה , לשים בצד את הלחץ וחוסר הנעימות  ולחשוב מה התרחיש הגרוע ביותר  להשקעה, הרי אין הבטחות אבל גם אין רווח בלי סיכון. ומה רמת הסיכון שהוא מוכן לקחת והאם תיק הנכסים אכן תואם לתשובתו.

ברגע שמסתכלים על תמונת המצב , חשוב להבין מה הוביל להחלטה , בחירת המוצר, טווח ההשקעה והאם היה שינוי מהותי בחיים הפרטיים או בתיק הנכסים או מנהל ההשקעות שעלולים לגרום לנו לבצע שינוי בתיק.

לא מומלץ לבצע שינוי מלחץ בין אם הוא חיצוני פנימי

בדיוק בנקודות אלו נמדד איש המקצוע עימו אתה עובד, האם הוא זמין ? האם הוא מכיר את התיק שלך? את הצרכים האישיים שלך וכאשר אתה משוחח איתו אתה אכן מרגיש שיש אחיזה במציאות בין הנתונים שהוא מפרט לך , גם אם זה במונחים מקצועיים לבין בירור הצרכים שבוצעו בתחילת הפעילות ? אם התשובה היא כן, סביר להניח שאתה בידיים טובות – כמובן תמיד יהיה נכון לקבל חוות דעת נוספת.

שוק תנודתי זה בדיוק הזמן לבחון את המתכנן הפיננסי שלך , את היכולת שלו לקבל החלטות וכמובן להסביר אותן  , והכי חשוב בשוק יורד להיאבק במחסום הפסיכולוגי של המשקיע לברוח , כדי שאם ברחת ב2008 ו2009 לא פיצתה אותך , הפעם הוא לא ייתן לזה לקרות!

קיימת נטייה בשוק תנודתי ובעיקר בשוק יורד , לטמון את הראש בחול ולהמתין שהסופה תחלוף , לא תמיד לא לבצע שינוי זאת הבחירה הנכונה.

רבים נוטים לחשוב שבעת שינוי אתה בפועל מממש הפסד, פה קיימת טעות , במידה ומשקיע בוחר לבצע שינוי בתיק הנכסים שלו בין אם מדובר בתיק השקעות לטובת מנהל השקעות אחר , פידיון לטובת פוליסת חיסכון או כל מוצר , בהנחה שהכסף חוזר חזרה למעגל שוק ההון לא מתקיים מימוש הפסד והנתון הזה הוא קריטי להבנה של ניהול תיק נכסים ומבטל את החשש לבצע שינויים גם כאשר לא מרגישים בנוח בכיסא אל מול המסכים האדומים.

רבים מהמשקיעים נוטים לחשוב שמה שירד הרבה , יעלה הרבה חזרה – לא תמיד זה נכון יש מניות שלא מצליחות להתרומם ולפעמים צריך לדעת לשחרר השקעה בנייר ערך לא טוב ולבחור נייר ערך חדש שינסה למזער את הנזק של קודמו. – לכן אם נשארת באותה רמת חשיפה למניות והתקיימה החלפה בין מנהל השקעות אחד למשנהו – לא צריך לחשוש , תיק הנכסים נשאר זהה מבחינת רמת החשיפה, כלומר יש לו סיכוי זהה להצלחה , אך בחירת מנהל ההשקעות החדש יכולה להיטיב עם המשקיע בהנחה שקיים היגיון בריא לטובת השינוי.

תיק נכסים יציב , יכול לאפשר לבעלים שלו לבצע שינויים ללא אירועי מס , אם בעת בניית התיק השתמשו במוצרים כמו תיקון 190 או פוליסות חיסכון תחת קורת גג אחת ( כמו הכשרה בסט איוונסט) , כמובן שכל עולם קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הינו עולם ניודים ללא אירוע מס.

חשוב לבדוק כיצד תיק ההשקעות שלך בנוי , האם אתה מתאים לתיקון 190 ואכן מבצעים שימוש בהטבות שהוא טומן בחובו, האם אתה מתאים ל125 ונהנה מפטור ממס רווחי הון כפי שאתה זכאי ? היכן החשיפה למניות נמצאת במוצרים פטורים ממס רווחי הון או במוצרים עליהם חל מס רווחי הון. במידה ואינך משתמש בכל הטבות המס שאתה זכאי להן בתיק הנכסים שלך , חשוב להבין את המשמעות ולבצע את השינויים בהתאם.

מכאן, תיק נכסים זקוק לבדיקה אחת לשנה , בעת משבר נכון יהיה לשמוע דעה של אנשי מקצוע, לשקול אל מול תיק הנכסים הקיים ולפעמים לדעת לבצע שינוי גם אם לא נעים לראות שוק יורד.

השנה , משקיעים של 2018 זכו , השעון המעורר התחיל בתחילת השנה, , אין סיבה שלא נצליח להמשיך וליהנות מהפירות של שוק ההון , אבל חשוב לבצע בדיקה של תיק הנכסים הקיים ולוודא שהוא עדיין מתאים לצרכי השוק המשתנים.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.