פאסיביים או אקטיביים? קופות גמל מחקות מדד

בשנים האחרונות בתי ההשקעות השונים הציגו בקופות הגמל מסלולים מחקי מדד לאלו מכם שאוהבים ניהול פסיבי , האם זוהי האופציה הטובה יותר אל מול הניהול האקטיבי?
קופת גמל מחקה מדד
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

לאחרונה אני נשאל רבות האם כדאי להעביר את קופות הגמל וקרנות ההשתלמות למסלולים מחקי מדד כלומר למסלולים הפאסיביים בגופי הגמל המאפשרים זאת.

ראשית, מהו מסלול גמל מחקה מדד?

בשנים האחרונות לאור הביקוש הגדול למוצרים עוקבי מדד כגון קרנות סל, חלק מחברות הגמל השיקו מסלולי השקעה פאסיביים שמטרתם היא היצמדות למדד ספציפי מבלי לנסות להכותו.

השקעה מסוג זה אינה מנסה לתזמן את השוק, מדובר בהשקעה פאסיבית שמשקיעה בני"ע הכלולים במדד ביחס זהה לו, היא אינה מתחשבת בניתוח הסביבה הכלכלית או ניתוח פונדמנטלי של נכס ספציפי.

ישנם מספר מסלולים מחקי מדד בגופי הגמל השונים, כל אחד מהם משלב מדדי מניות ומדדי אג"ח ביחסים שונים.

מסלולי ההשקעה האקטיביים

מסלולי ההשקעה הנפוצים ביותר בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות הם המוצרים האקטיביים, מסלולים בהם באה לידי ביטוי יכולתם של מנהלי ההשקעות, מחלקות המחקר והאנליזה של בתי ההשקעות וחברות הגמל.

ניהול מסוג זה מסתמך על ניתוח הסביבה הכלכלית וניתוח ספציפי של נכסי תיק ההשקעות תוך ניסיון להשיג תשואות עדיפות על פני המדדים כתוצאה מניצול הגמישות בהשקעה כגון הגדלת אחוז הנכסים האיכותיים בתיק לדעת מנהלי ההשקעה וגריעת נכסים עם פוטנציאל רווח נמוך.

טווח ההשקעה

ההיסטוריה מלמדת שככל שטווח ההשקעה הינו ארוך יותר, כך נכון יותר לפנות למוצרי השקעה פאסיביים אשר צמודים למדדים. כלומר, לאורך שנים יתקשו מנהלי ההשקעות השונים להכות את המדד ופיזור ההשקעה הנרחב שקיים במדדים יצור תיק פחות תנודתי שיניב תשואות עדיפות, חשוב לזכור שתמיד ישנם אלו היוצאים מן הכלל.

עלויות

בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות השינוי בדמי הניהול הנגבים מצבירת ההשקעה בקופה הינו מזערי בין המסלולים האקטיביים לפאסיביים זאת למרות שמסלולים אלו נהנים מעלויות פנימיות נמוכות ביחס למסלולים הרגילים מפני שפועלים כמעט באופן אוטומטי ללא צורך בגורם אנושי.

יתרון דמי הניהול הנמוכים בהחלט מתבטא בקרנות הסל המחקות אשר נהנות מדמי ניהול נמוכים מאשר קרנות הנאמנות המנוהלות.

נכסים לא סחירים

בשנים האחרונות קופות הגמל וקרנות ההשתלמות מגדילות בצורה ניכרת את אחוז הנכסים הלא סחירים המורכבות בעיקר מהשקעות ישירות בנדל"ן מניב, קרנות גידור, הלוואות, תיקי משכנתאות ועוד.

חלק זה בתיק ההשקעה מהווה תחליף לחלק המושקע באג"ח ומטרתו להקטין את התנודתיות הקיימת בשוק ההון.

נכסים לא סחירים אלו, לא קיימים במסלולים הפאסיביים מפני שאלו מתחייבים להיצמד למדד ספציפי וזהים בתמהיל ההשקעה שלהם למדד.

בפועל.. אם נסתכל על תשואות המסלולים הפאסיביים אל מול מסלולי הניהול המסורתיים בשנתיים האחרונות נראה כי בהשוואה מסלולים בעלי חשיפה מנייתית זהה דווקא המסלולים המסורתיים מנצחים, כלומר עד כה המסלולים המחקים עדיין לא הצליחו להוכיח עצמם אל מול הגישה האקטיבית.

חשוב לזכור, כי השקעה במוצרים פאסיביים נכונה בעיקר בהשקעה ארוכת טווח ולכן לא יהיה נכון להשיג עדיין מסקנות מנתונים אלו.

אז למה שלא נהנה מכל העולמות?

במרבית המקרים הגישה הנכונה ביותר היא דווקא שילוב בין שתי צורות הניהול, הפאסיבית והאקטיבית.

אומנם גם דרך תיק ני"ע בבנק ניתן ליהנות ממוצרים מחקי מדד כגון קרנות הסל בעלויות נמוכות תוך שמירה על יתרונות קופות הגמל במסלולים המנוהלים.

ובכל זאת, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הם מוצרים פטורים ממס רווחי הון ולכן יהוו האופציה האחרונה למימושים בתיק הפיננסי, כלומר, חלק זה מהווה את ההשקעה ארוכת הטווח בתיק ולכן מומלץ להתייעץ עם הסוכן הפנסיוני בנוגע לאופן שילוב מסלולים מחקים בתיק הגמל ובתיק הפיננסי בכלל.

מה תמצאו בכתבה

  • קופת גמל
  • 3 דקות
קופת גמל היא מכשיר חיסכון פנסיוני אך לעת פרישה, מעבירים א...
46.19% תשואה.מתקדמים לקופת גמל מנצחת!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.