דמי אבטלה למסיימי שירות לאומי אזרחי

  • צוות שקל
  • פברואר 9, 2021
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
שירות לאומי מאפשרת לכל אזרח אשר לא מתגייס מסיבות כאלו ואחרות לתרום למדינה ועל כך מתגמלת מדינת ישראל בזכאות אותו אדם בדמי אבטלה.

על מנת לקבל דמי אבטלה במדינת ישראל יש לעבוד לפחות 12 חודשים מתוך ה-18 שקדמו לבקשת דמי האבטלה. תקופת עבודה זו בה נצברת הזכאות לדמי אבטלה, נקראת "תקופת אכשרה".

מסיבה זו, בוגרי שירות אזרחי לאומי לרוב משערים כי אין להם אפשרות לקבל דמי אבטלה בתקופה שלאחר סיום השירות שלהם. עם זאת, כחלק מהרצון של המדינה לעודד צעירים לקחת חלק בשירות לאומי אזרחי, ישנו סידור ייחודי המאפשר דמי אבטלה למסיימי שירות לאומי אזרחי.

זכאות לדמי אבטלה למסיימי שירות לאומי אזרחי

על מנת לאפשר זכאות לדמי אבטלה למסיימי שירות לאומי אזרחי, המדינה מכירה בחצי השנה האחרונה שלהם בשירות כשנת עבודה. בהקשר זה יש להדגיש כי על מנת לקבל את הזכאות יש להשלים שנתיים מלאות של שירות לאומי אזרחי. היוצא מן הכלל היחיד למגבלה זו היא אישה ששירתה בשירות לאומי אזרחי במשך שישה חודשים לפחות, ותוך 30 יום מיום העזיבה של השירות – התחתנה.

אם כן, לאחר ההכרה ב-6 חודשי עבודה, נותרו 6 חודשים נוספים בהם יש לעבוד לאחר השחרור ממסגרת השירות הלאומי אזרחי. כל עוד התקיימו 6 חודשים כאלה בשנה שלאחר השחרור, תצטבר תקופת אכשרה של 12 חודשי עבודה מתוך 18 חודשים, ובוגר השירות יהיה זכאי לדמי אבטלה.

סכום דמי אבטלה למסיימי שירות לאומי אזרחי

מלכתחילה, סכום דמי אבטלה למסיימי שירות לאומי אזרחי מחושב לפי השכר שלהם בעבודתם שלפני תקופת האבטלה. זאת בדומה לכל המובטלים בבואם לקבל דמי אבטלה. עבור כל מדרגת שכר נקבע סכום דמי האבטלה בחודש כאחוז מסוים מהשכר. כך לדוגמה מי שמשכורתו נמוכה יחסית עשוי לקבל דמי אבטלה בסכום של 60% ממשכורתו הקודמת, בעוד בעלי משכורות גבוהות במיוחד יקבלו רק 31% משכרם הקודם.

עם זאת, מוגדר בחוק כי גם עבור בעלי משכורות נמוכות, סכום דמי אבטלה למסיימי שירות לאומי אזרחי יעמוד על לא פחות מ-120.02 ₪ ביום. מדובר בהטבה משמעותית עבור מסיימי שירות לאומי אזרחי: בני גילם שאינם בוגרי שירות, מתחילים את מדרגות דמי האבטלה בסכום מינימלי של 72 ₪ ליום, כמעט פי שתיים פחות לעומת בוגרי שירות לאומי אזרחי.

בכל מקרה, יש להדגיש ש-120.02 ₪ ליום הוא סכום מינימלי, ומסיימי שירות לאומי אזרחי שמשכורתם לפני בקשת האבטלה עמדה על 6,000 ₪ ומעלה, יקבלו דמי אבטלה גבוהים יותר.

כיצד מקבלים את דמי האבטלה?

מסיימי שירות לאומי אזרחי שעומדים בקריטריונים ומעוניינים לקבל את דמי האבטלה, צריכים להגיע לשירות התעסוקה, מיד עם סיום הפסקת העבודה שלהם. לאחר מכן עליהם להגיש תביעת דמי אבטלה במשרדי הביטוח הלאומי. כחלק מתביעה זו, עליהם להגיש מספר מסמכים, כאשר הייחודי למסיימי שירות לאומי אזרחי הוא אישור מרשות השירות הלאומי אזרחי, כולל פירוט של תקופת השירות. מסמך זה נועד להוכיח זכאות ל-6 מתוך 12 חודשי אכשרה, כך שכעת ישנו צורך במסמכים שיעניקו את הזכאות ל-6 חודשי אכשרה נוספים.

עבור זה, כמו גם עבור חישוב סכום דמי האבטלה, יש להביא אישור על תקופת העסקה והשכר מטעם המעסיק. לחלופין, ניתן במקום זאת להגיש תלושי משכורת מהתקופה הרלוונטית, בהיקף של לפחות שישה חודשים. כך או כך, צריך אישור אחר מהמעסיק, וזאת עבור ציון תאריך סיום העבודה וסיבת סיום העבודה.

כל המסמכים הללו מלווים את טופס התביעה לדמי אבטלה – טופס 1500. יש חשיבות להקפיד כי כל המסמכים נמצאים ומסודרים, ולא חסר מידע או מסמך בבקשה.

לסיכום, חצי שנה מתוך השירות הלאומי אזרחי נספר בחודשי האכשרה עבור דמי אבטלה, מה שהופך קבלת דמי אבטלה למסיימי שירות לאומי אזרחי לדבר נגיש ואפשרי. בנוסף, סכום דמי האבטלה היומיים המינימלי גבוה מאשר של אזרחים אחרים, כמעט פי שניים. ניכר אם כן כי גם בהקשר של דמי אבטלה, מדינת ישראל בוחרת לעודד את מי שבחרו במסלול של שירות לטובת החברה הישראלית.

צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

% 0 +
תשואה בגמל להשקעה*
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.