דמי ביטוח לאומי 2020: כמה תשלמו לביטוח לאומי השנה?

  • צוות שקל
  • פברואר 9, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
ביטוח לאומי נועד לסייע לכל אזרח במצבי קיצון משתנים במהלך החיים, על מנת להנות מהזכאות לקבלת קצבה מביטוח לאומי תצטרכו לשלם דמי ביטוח לאומי לפי תעריפי 2020

ככל שגדלה האוכלוסייה בישראל, היכולת לנהל מידע רב הקשור בה נעשה מורכב יותר, ומשום כך בשנת 2009 הוחלט בביטוח לאומי על "פרויקט תבל". במסגרת פרויקט זה, הוחלט להחליף את מערכות המחשוב איתן מנוהל המידע במערכות חדשות, אך נכון לשנת 2020 רק חלק קטן מהמערכות החדשות התחילו תהליך פיתוח, וגם הן רחוקות מהטמעה. כך, בשנת 2020, מערכות המחשוב בביטוח לאומי הן אותן מערכות משנת 1974!

אנקדוטה זו רק נועדה להמחיש את התחושה של ישראלים רבים, שרק המחשבה של לעסוק במיצוי הזכויות שלהם מול המוסד המיושן והלא נגיש הזה, עושה להם רע. עם זאת, מדובר ברתיעה שמומלץ מאוד להתגבר עליה, כי הדבר עשוי להיות שווה לכם כסף רב ולחסוך עיסוקים מעיקים נוספים. גם אם ביטוח לאומי לא יתייעל בשנים הבאות, הוא עדיין מוסד שחשוב להבין אותו ואת הזכויות שלנו והחובות שלנו הקשורות בו.

מה תפקידו של ביטוח לאומי

תוכניות של ביטוח לאומי קיימות במדינות רבות ברחבי העולם, שהעיקרון המנחה המשותף הינו הגנה כלכלית על אזרחי המדינה. המינוח "ביטוח לאומי" רומז למערכת יחסים בין המדינה לבין האזרח, שדומה לכאורה במהותה למערכת יחסים בין חברת ביטוח למבוטח, רק ברמה הלאומית.
כך כל אזרח (במדינות רבות ישנה הגבלה לכל אזרח עובד) מחויב בתשלום דמי ביטוח לאומי, מה שמקביל  לתשלום חודשי עבור פוליסת ביטוח. כאשר ישנם "מקרים ביטוחיים" מקבל אותו אזרח ,תשלום מהמדינה.

מקרה ביטוחי יכול להיות כמו במקרה של פוליסות ביטוח פרטיות אירוע קשה כגון מחלה קשה או תאונה, אבל יכול להיות אירוע משמח כמו לידה, המזכה את היולדת במענק מביטוח לאומי ובקצבת ילדים קבועה.

זה הרגע לפתוח גמל להשקעה מנצחת! הכסף שלך במקום הראשון >>

עם זאת, כמובן שההקבלה לפוליסת ביטוח פרטית היא השוואה מוגבלת. הרי בביטוח לאומי אין קשר ישיר בין גודל התשלום החודשי לבין התקבולים האפשריים במקרה של אירוע ביטוחי. יותר מכך : דווקא מי שיש לו הקלות ופטורים מתשלום דמי ביטוח לאומי, הוא לרוב מי שמקבל ממנו תשלומים משמעותיים. באופן כללי יותר – הסכומים הן של התשלומים לביטוח לאומי והן של התשלומים מביטוח לאומי, לא מחושבים באופן שהיו מחושבים בחברת ביטוח, אלא על בסיס עקרונות חברתיים ופוליטיים.

המוסד לביטוח לאומי בישראל דומה בעקרונות שפירטנו למוסדות דומים ברחבי העולם. הגביה של דמי הביטוח הלאומי בישראל היא על ידי המוסד לביטוח לאומי עצמו, מתוך עיקרון המוסכם במדינות רבות של שמירה על עצמאות הביטוח הלאומי. עם זאת, במדינות אחרות הגביה נעשית על ידי מס הכנסה, על מנת לפשט את מערכת המס. עוד נקודה שמשתנה בין מוסדות ביטוח לאומי ברחבי העולם, היא השאלה האם לגבות דמי ביטוח לאומי ממי שאינם עובדים, כשבישראל התשובה היא שגם אזרחים שאינם עובדים מחויבים בתשלום.

פירוט דמי ביטוח לאומי 2020

יש לקוות ולאחל שמלבד התשלומים החודשיים לביטוח לאומי, הקשר היחיד שלכם לביטוח לאומי יהיה סביב לידות. עם האיחול הזה, חשוב להכיר את אופן חישוב דמי הביטוח הלאומי בשנת 2020, גם כדי לא לשלם יותר מידי, וגם כדי לא לצבור חובות.

ראשית, בישראל כאמור גם מי שאינו עובד מחויב בתשלום דמי ביטוח לאומי. הסכום בו חייבים אזרחים שאינם עובדים הינו 73 ₪ בחודש.

תשלום דמי ביטוח לאומי לעובדים שכירים

עבור עובדים שכירים החישוב מורכב מעט יותר. אמנם מי שמבצע את ההפרשה בפועל הוא המעסיק, אך כדאי להכיר את החישוב כדי לוודא שלא מופרש לכם סכום גבוה מידי.
החל מהשקל הראשון במשכורת ועד סכום של 6331 ₪ לחודש, יופרשו מהשכר 0.4 אחוזים בעוד המעסיק יפריש סכום נוסף בגובה 3.55 אחוזים מחלק זה של השכר.
עבור יתר המשכורת ועד הסכום המקסימלי של 44,020 ₪ לחודש, שיעור דמי הביטוח הלאומי מתוך חלק זה של השכר יעמוד על 7 אחוזים אשר יופרשו מהמשכורת ובנוסף 7.6 אחוזים מפריש המעסיק. משכורת חודשית גבוהה יותר תטופל באותו אופן, כאשר חלק המשכורת שמעל 44,020 ₪ בחודש יהיה פטור מדמי ביטוח לאומי.

תשלום דמי ביטוח לאומי לעצמאיים

עבור עצמאים, אופן החישוב מאוד דומה, כאשר ההבדלים הם שאין מעסיק, כך שההפרשה כולה נעשית על ידי הנישום, וכמו כן הבדלים באחוזי ההפרשה. החל מהשקל הראשון בהכנסה ועד סכום של 6331 ₪ לחודש, ישולמו דמי ביטוח לאומי בשיעור של 2.87 אחוזים מחלק זה של ההכנסה. לעומת זאת, מעבר לסכום המדובר של 6331 ₪ בחודש, דמי הביטוח של העצמאים עומדים על 12.83 אחוזים מתוך חלק זה של ההכנסה.

לא בטוח שקרן ההשתלמות שלך במקום הראשון? כנס לבדוק עכשיו >>

דמי ביטוח לאומי לבעלי פנסיה מוקדמת

בעלי פנסיה מוקדמת משלמים דמי ביטוח לאומי גם לפי חישוב דומה, עם אחוזים שונים : 0.39 אחוז על החלק שהוא עד 6331 ₪ לחודש, ו-6.79 אחוז לחלק השני. לעובדים במשק בית יש חישוב שמורכב מתשלום העובד ותשלום המעסיק, ששונה בין גילאים, ולא ניכנס כעת למורכבות שלו.

לסיכום, תשלום דמי הביטוח הלאומי הינו חובה על כל אזרח בישראל, לא משנה מה הסטטוס התעסוקתי שלו. חשוב עבור כל אזרח להכיר את החישוב שרלוונטי אליו, ולדאוג לתשלום סדיר ומדויק.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 2 דקות
  • צפיות
דמי ביטוח לאומי לעובד בחופשה ללא תשלום
במידה ועובד נמצא בחופשה, הוא אינו נוכח בעבודה ולכן הגיוני שלא נדרש...
  • 2 דקות
  • צפיות
דמי ביטוח לאומי ומס בריאות לעובדים שכירים – כיצד תחשבו את התשלום
עובדים שכירים מנכים מהשכר שלהם דמי ביטוח לאומי ומס בריאות אך רבים...
  • 3 דקות
  • צפיות
תגמול בגין שעות נוספות – האם אתם זכאים לתוספת לשכר?
במידה ואתם מתבקשים להישאר לעבוד שעות נוספות, חשוב לוודא שאתם אכן מקבלים...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.