היסוס כלכלי – מה גורם לי לפחד משינוי בתיק הנכסים שלי?

  • צוות שקל
  • פברואר 7, 2021
  • 4 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
למי מאיתנו אין מטלות שאנו דוחים מבלי הפסקה. אך מה קורה כשאנחנו מתקרבים לגיל הפרישה ומגלים שהאדישות שגילינו בגיל צעיר משפיעה לרעה על הפנסיה שלנו? מדוע היסוס כלכלי, כל כך משפיע על עתידנו הפיננסי?

אם תוכלו לספור את כמות הפעמים שקיבלת עצה טובה ולא ביצעת אותה כנראה שיחד נמלא דלי של הזדמנויות מפוספסות. אז למה בכל זאת אנחנו נאחזים במוכר והידוע ולא עושים שינויים?

העולם הפיננסי והפנסיוני הוא עולם תוסס ודינמי שמשתנה ברמה היומית , השעתית ולפעמים גם בשניות ספורות. לכל שינוי יש השלכה של תשואות, מיסוי, יציבות והתאמה לצרכים האישיים שלנו כמשקיעים.

חשוב לדאוג להתעדכן עם מצב השווקים , חוקים חדשים ושינוים ברגולציה לפעמים חוסר מעש בתיק הנכסים שלנו יכול לפגוע באופן משמעותי בהצלחה שלו.

נתחיל מההתחלה, השיחות הנפוצות בשנים האחרונות של נציגי המכירות מחברות הביטוח, בתי ההשקעות והמתכננים הפיננסים נחשבים אצלנו כמטרד ואנו נוטים לנפנף את הנציג שנמצא מעברו השני של הקו. מה גורם לנו לא להקשיב? רוב השיחות מסבירות רקע קצר ולרוב חותרים לפגישה, אין סיבה להיפגש עם כל עובר ושב אשר מבקש את זמננו אבל אחת לשנה חשוב לבדוק את תיק הנכסים שלנו עם איש מקצוע , בדיקה עצמאית שלנו יכולה להיות פרודוקטיבית עד גבול היכולת שלנו אך מאחר שרובנו אינם מתכננים פיננסים קיים סיכוי גבוה שאנחנו מפספסים הרבה .

בהנחה שנציג המכירות אכן הצליח להשיג את המטרה שלו וישבנו בבית קפה לפגישה, בסוף הפגישה הוגשה הצעה לשינויים בתיק הנכסים, אז מה בכל זאת גורם לנו לא לעשות שינויים?

הסיבות המוכרות עומדות לפנינו וננסה לשבור את המחסום הזה:

אני לא מרגיש שזה הזמן לעשות שינוי

בהחלט אחת הסיבות הנפוצות שמונעות מאתנו את השינויים. מתי הזמן הנכון? הרי הכלל ברזל הראשון של שוק ההון הוא שלא ניתן לתזמן את השוק. אז איך אנחנו משתמשים בסיבה הזאת כדי להימנע משינוי? ניתן לתזמן את השינוי? הרבה פעמים מראים לנו מגמת התחזקות של בית השקעות מסוים ואנו רוצים להמתין עוד תקופה ולראות כי אכן המגמה ממשיכה, ייתכן שעד שאנחנו נסכים לבצע את השינוי נפספס את היתרון היחסי במנהל ההשקעות הקיים. אז מתי הסיבה הזאת אכן יכולה להצדיק את עצמה, כאשר אמור להיות לנו שינוי במסלול החיים כמו רכישת דירה , רכב, שימוש בכספים לטובת השקעה שונה, במקרי קיצון אכן הסיבה שזה לא הזמן לעשות את השינוי המוצע אבל אנחנו כמשקיעים צריכים לדעת לשים את הגבול ולא להשתמש ב"אולי" למיניהם כתירוץ לאשרר את החשש שלנו משינוי.

מה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה

נכון, מה שהיה לא מבטיח לנו שזה מה שיהיה אבל כאשר מתקבלת החלטה לבצע שינוי מתייחסים לפרמטרים שונים, מדד השארפ של המוצר החדש אל מול הקיים, יציבות הגוף, האם הגוף מגייס או פודה? מי מנהל ההשקעות בגוף? האם הגוף עבר בעיות רגולציה קשות? שירות הלקוחות בגוף? יתרון מיסוי במוצר חדש על פני מוצר קיים. ובהחלט גם תשואות העבר הן פרמטר חשוב מאוד לבדיקת כדאיות לפני שינוי, ניתן לראות כי מנהלי ההשקעות המובילים בתחום מציגים תשואות אטרקטיביות וגבוהות לאורך תקופה ארוכה של 5 ו-10 שנים ונכון שהנבואה ניתנה לשוטים אך האנליזה ניתנה למתכננים פיננסים, סטטיקה היא מונח שמלווה אותנו לאורך שנים ולרוב מצליחה לכוון אותנו לקבל החלטות מושכלות עם סיכוי סביר להצלחה. אז בהחלט מה שהיה, הוא לא בהכרח מה שיהיה. ויבוא מי שיגיד שאין חדש תחת השמש, אבל אם ננתח את השינויים המוצעים לנו עם פרמטרים נוספים פרט לתשואות העבר, נמצא היגיון בריא לבצע את השינוי או לחילופין לוותר עליו. החלטות בתיק הנכסים נעשות מראש ולא מהבטן.

דמי הניהול יקרים

נכון, לפעמים דמי הניהול של מנהל ההשקעות המתחרה אכן יקרים יותר מדמי הניהול שאנו משלמים והפער רק גדל ברגע שאנחנו מתחילים את התהליך ומחלקת השימור של בית ההשקעות הקיים עושה את עבודתה, הפיתוי לדמי ניהול נמוכים, החזרים מתחילת שנה, הבטחות שונות וכל זה על מנת לגרום למשקיע להביע חרטה על ההחלטות שלו ולהישאר בקיים. אז מה עושים? דמי ניהול נמוכים זה אכן הישג נפלא אך חשוב לזכור שהתשואה חשובה באופן מובהק יותר, ברוב המקרים דמי הניהול בטלים ב60 ברגע כאשר משווים אל מול התשואה של מנהל ההשקעות החזק יותר. מכאן שדמי הניהול לא יכולים להוות סיבה לא לבצע שינוי, חשוב לזכור שדמי ניהול ניתנים לשינוי ואינם חקוקים בסלע ,אפשר לבצע משא ומתן, להבין את ההשלכות ולקפוץ למים גם עם דמי ניהול גבוהים יותר. יש הגבלה של דמי ניהול לכן לרוב הפערים עומדים על פחות מ0.5%, ובמונחים של שנים בשוק ההון אין להם משמעות.

לא רוצה שאף אחד ירוויח עליי , למה אני צריך אותך ?

הרבה פעמים מתכננים פיננסים שומעים את התגובה הזאת, אכן המתכנן הפיננסי אינו פילנתרופ, אבל לא בהכרח מייקר את העלות שלנו כמשקיעים. הרבה מבתי ההשקעות וחברות הביטוח יישרו קו עם המתכננים הפיננסים מתוך הבנה שהמשקיעים מעדיפים איש קשר שמרכז עבורם את כל ההשקעות ובוחן את התיק מעת לעת. אז למה צריך את המתכנן? כי בסבירות גבוהה אנו לא נכיר את כל השינויים ברגולציה, הטבות מיסוי, עליית אינפלציה, העלאת ריבית וההשפעות שלה, איזה בית השקעות מוביל באיזה קטגוריה (יש אמנם כתבות בעיתונות , אבל האם אנחנו במסלול הספציפי הזה?) האם כדאי לבצע שינוי? האם דמי הניהול שלי הוגנים? אז אם קיים מקצוע שבו המשקיע לא משלם לאיש השירות, מתכננים פיננסים מקבלים את התשלום מבתי ההשקעות וחברות הביטוח השונות (למעט יועצים פיננסים), אז איך זה מונע מאתנו לבצע את השינוי עם המתכנן הפיננסי? טיפ איך לדעת שהמתכנן שעומד מולך אכן לא מייקר עבורך את העלויות: נניח שקיבלנו הצעה לניהול כספי קרן השתלמות בדמי ניהול 0.5% בבית השקעות פלוני אלמוני, הרי הטלפון של בית ההשקעות נמצא בהישג יד, כל מה שעלינו לעשות הוא לצלצל לבית ההשקעות ולציין את סכום הצבירה שעומד לרשותנו , ולשאול מה דמי הניהול ? התשובה שנקבל בהחלט יכולה לשים אותנו בפרופורציה ולהניע אותנו לשינוי.

חבר \ אח \ דוד \ שכן אמרו לי שלא כדאי לעשות שינוי

האם אחד מאותם אנשים שביקשתם את עצתם הם בעלי רישיון וידע בתחום ? ייתכן שהם עצמם עשו שינוי או לחילופין מחפשים סיבות להצדיק את עצמם בחוסר שינוי והרי צרת רבים נחמת יחיד.. אם קיבלת הצעה לשינוי תיק הנכסים שלך ואתה שוקל לבצע תוכל להתייעץ רק עם בעל הממון, עצמך ועם הנתונים היבשים. דעה אישית של מכר רחוק לא מהווה אסמכתא לקבלת החלטות. פתרון לסוגיה זאת יכול להיות בקשה לטובת פגישה שניה עם אותו איש אמון שלנו ואיש המקצוע , שיכולים לסייע לנו לקבל החלטה ולא לחשוש משינוי.

היסוס משינוי בתיק הנכסים שלנו – השורה התחתונה

כל אחד מאתנו חושש לבצע שינוי, בין אם זה מעבר מאנדרויד לאייפון או מהוט ליס. לרוב אנחנו מתרצים לעצמנו "מה זה כבר משנה? הכל אותו דבר.."  אך האם אתם באמת מודעים להפסד האלטרנטיבי שלכם בכך שמנעתם מעצמכם פגישה עם איש מקצוע בנושא כספכם?

אז איך מתקדמים מפה? קודם כל לוקחים נשימה עמוקה , מסתכלים על תיק הנכסים שלנו , שוקלים את השינוי האחרון שעשינו ומחפשים איש מקצוע שידע לבחון את התיק הקיים ולבדוק האם יש מקום לבצע שינויים.

בכל תקופה יש מקום לשינויים ולבדיקה מחדש של הדברים, ואם תיק הנכסים שלכם מנוהל נכון מכל ההיבטים אזי תקבלו טפיחה על השכם ותוכלו להמשיך להיות רגועים גם בשנה הקרובה.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.