הפקדה עצמאית למוצרי חיסכון פנסיוני (ביטוח פנסיוני) – מי זכאי והאם כדאי

כל חוסך במדינת ישראל רשאי לבצע הפקדות לחיסכון פנסיוני באופן עצמאי במגוון רחב של מוצרים. בדקו האם ומתי זה משתלם לבצע הפקדה עצמאית לפנסיה .
הפקדות לקרן פנסיה לעצמאים
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

חוק פנסיה חובה שנכנס לתוקף ב2008 הביא אתו בשורה מאוד משמחת לאוכלוסיית השכירים במדינה.
כידוע החוק חייב את המעסיק להפריש לעובד לקרן חיסכון לטובת הפנסיה העתידית שלו.
עד לנקודת זמן זו כל עובד אשר ראה אל מול עיניו את חשיבות החיסכון לגיל פרישה יכל לעשות כן בקופת גמל או בכול אפיק חיסכון אחר לבחירתו, כמובן שהפקדות אלו היו מבוצעות מהנטו של העובד בלבד ויחשבו כהפקדות במעמד עצמאי שכן בהפקדות אלו אין השתתפות מעסיק.

בקפיצה מהירה להיום, יכול עובד, מרצונו החופשי, לבצע הפקדות נוספות לקרן החיסכון הפנסיוני שלו מעל לאותם הפקדות עובד מעביד המבוצעות על פי חוק.
ועכשיו נשאלת השאלה .. למה זה טוב לי והאם זה כדאי ?

שימו לב שהשאלה מתחלקת לשנים למה זה טוב לי ? והאם זה כדאי ? יתכן מאוד שלמרות שנמצא תשובות מספקות לשאלה הראשונה זה לא בהכרח יעיד על כדאיות הביצוע ולכן חשוב לבדוק את הנושא באופן פרטני.

הפקדה עצמאית – למה זה טוב לי ?

  • הסיבה הברורה ביותר היא העובדה שבבוא היום ככול שנצבור יותר סכומים בקרן הפנסיה שלנו – נגדיל את קצבת הזקנה
  • מצב נוסף שבו נאלץ להפקיד באופן עצמאי הוא בתקופת אבטלה ממשוכת בין מעסיקים. במצב כזה ההפקדות השכירות מפסיקות להיכנס לקרן, מה שעלול להפסיק במקביל את כיסוי הביטוח ותקופת ההכשרה שקיימים בה.
    נכון להיום ניתן בקרנות הפנסיה לבצע ארכת ביטוח לתקופה של עד 24 חודשים ממועד ההפקדה האחרון כאשר התשלום מבוצע מתוך החיסכון הקיים בקופה.
    אפשרות זו מעניקה לחוסך שני יתרונות בולטים. האחד, שמירה על גובה הכיסוי הביטוחי הקיים גם בתקופת האבטלה.
    והשני, שמירה על נזילות בחשבון הבנק בתקופה שידועה כקשה יותר כלכלית. במידה ולא ימצא מעסיק שיפקיד עבורו לאחר תום תקופת 24 החודשים יאלץ העובד להפריש מכיסו, דבר שדי בוודאות יקטין את גובה הכיסוי הקיים במוצר אבל ישמור על תקופת הכשרה.
  • סיבה נוספת להפקדות במעמד עצמאי היא העובדה החשובה שהמדינה מעודדת את נושא החיסכון לפנסיה ומעניקה הטבות מס לאלו המפקידים כספים למוצר פנסיוני מעבר להפקדות המעסיק.
    המשמעות היא שעל כל הפקדה כזו מקבל העובד הקטנה בגובה של 35% מההפקדה המקטין את המס אותו הוא צריך לשלם בתלוש.
    כמובן שגובה ההטבה מוגבל ולכן במידה וזו הסיבה בגינה אנו רוצים להפקיד יש לבדוק זאת בצורה מדויקת יותר.

האם זה כדאי ?

כמובן שלשאלה זו תיתכן תשובות רבות, פשוט יהיה להגיד, שכן.
מה רע בלהגדיל את הפנסיה ולקבל הטבת מס על הדרך? אבל בואו נבחן כמה מצבים שונים.

שכיר בן 60 בעל שכר חודשי של 7,000 ₪ עם צפי לפנסיה עתידית בגיל 67 של כ- 5,000 ₪
על פניו ברור שכדאי לו להפקיד עצמאית, הוא חייב להגדיל בעבור עצמו את הקצבה החודשית אבל מצד שני בהנחה שיפקיד ש500 ₪ לחודש עד היציאה לפנסיה ייצבר עבורו כ40,000 ₪ שהם כ200 ₪ לחודש.. האם שווה להפקיד 500 ₪ היום בשביל 200 ₪ בפנסיה?
כמו כן היה ועדיין רוצה ומעוניין להפקיד, בבוא היום יתכן וישלם על הפקדות אלו מס הכנסה בפנסיה. האם הטבת המס שקיבל בגין ההפקדות שווה את זה?
האם לא היה כדאי לו יותר להפקיד את הכספים לגמל להשקעה – לא לקבל בגינם הטבת מס – אבל לקבל אותם כקצבה פטורה ממס לחלוטין?

משפט אחד לגבי עצמאיים

נכון להיום חל חוק הפקדות לפנסיה גם על עצמאיים. כמובן שכל 3 היתרונות עובדים כאן לטובתם ולכן הם האוכלוסייה שמכורח הנסיבות הכי כדאי להם להפקיד לחיסכון פנסיוני.
אני יודע שהם לא אוהבים לשמוע את זה ושיש להם דברים טובים יותר לעשות עם הכסף אבל בהנחה שיפקידו את המינימום על פי חוק (כי אנחנו שומרי חוק בכול זאת..) ואת שאר החיסכון הפנסיוני שלהם יפקידו בגמל להשקעה (תסכימו איתי ש5,800 לחודש זה חיסכון מכובד לטובת הפנסיה) באופן שישמור את הכספים נזילים עם אופציה עתידית לקבל אותם כקצבה פטורה ממס רוחי הון ומס הכנסה נשמע כמו רעיון לא רע בכלל.

מה תמצאו בכתבה

  • קרן פנסיה
  • 3 דקות
במידה ואתם צריכים לבצע משיכה מקרן פנסיה, ראוי שתכירו את ה...
40.77% תשואה.מתקדמים לקרן פנסיה ומרוויחים!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.