3 טיפים להתנהלות נכונה בשוק ההון בזמן הקורונה

  • צוות שקל
  • נובמבר 3, 2021
  • 4 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
רבות נרשם ונאמר על משבר הקורונה והשפעתו על שוק ההון, ריכזנו עבורכם 3 טיפים מעשיים שיעזרו לכם לצלוח את התקופה הקשה הזאת.

בשבועות האחרונים החיים שלנו שינו את המסלול הקבוע, מפגשים עם חברים , יציאה לבתי קפה , קניות בסופר ואפילו ארוחות שישי הפכו להיות מצרך נדיר שלא ניתן להשיג אותו בקלות רבה. אז חוץ משגרת החיים האישית של כל אחד ואחד מאיתנו נפגעו עוד ענפים רבים בשגרת החיים שלהם.

הענף שניתן לראות לפחות באופן ברור את הפגיעה בו הוא שוק ההון. אחד מענפי ההשקעות הוותיקים והאטרקטיביים ביותר בעולם נראה כי מציג ירידות וימים אדומים שלא ראינו כבר עשרות שנים. שוק ההון שהוא בעצם פלטפורמה של מסחר בין מוכר וקונה בכל הקשור לסוגי ניירות ערך שונים ממק"מ ועד מניות , נראה כי כולם רוצים למכור ואין מי שרוצה לקנות , אך הטעות הנפוצה הזאת היא דווקא מה שעלול להוביל משקיעים להחלטות לא נכונות ולנזק בלתי הפיך.

אז מה היה עד כה בשוק ההון?

בשנים האחרונות התרגלו לראות כמעט תמיד שוק עולה, השוק הירוק שכל שנה מציג לנו רווחים נאים , הדוחות השנתיים שמבשרים לנו את הרווח שזכינו לקבל בסוף שנת מס וכמובן את תחושת הסיפוק בהחלטה נבונה שנלקחה בעת ההשקעה.

בעשור האחרון ראינו שנה אחת של ירידות והיא הייתה 2018 , הירידות היו מתונות ו2019 הצליחה במחי כף מהיר למחוק את הירידות ולהסב חזרה את העליות שאנו רגילים אליהן. לקראת 2020 אף לא אדם אחד יכול היה לנחש כי שוק ההון יהיה אדום, הכלכלות הציגו מצב יציב. נכנסו לשנת בחירות בארצות הברית ואפילו מלחמת הסחר אותתה לשלום, אבל כמו תמיד, האדם מתכנן תוכניות ומישהו למעלה צוחק.

את נגיף הקורונה וההשלכות שלו לא היה ניתן לתזמן , הירידות הקשות החלו באופן צפוף ומהיר והיו ימים רצופים , הקורונה בנוסף לנזק הנפשי והבריאותי שהיא גובה מאיתנו , לקחה גם תשואות של חודשים רבים של עשייה.

אין נביא בעירו ולכן לא ניתן לדעת מתי ההשפעה של הקורונה תפסיק לתת את אותותיה בשוק ההון אך כמו כל משבר באנושות, הוא יחלוף , שוק ההון יחזור לעצמו ואף יגיע לשיאים חדשים. בורסות שונות בעולם מגיבות באופן שונה, מרבית הבורסות מציגות ירידות של כ25% מתחילת השנה במדדים המובילים , אך באופן מפתיע אם תבחנו את סין ששם התחיל הסיפור שלנו עם הנגיף היא מציגה ירידה משמעותית קטנה יותר ואף נראה כי היא בדרך לשגרה כמעט מלאה.

אז אם אנחנו רואים את נקודת ההתחלה מתקדמת אל עבר עתיד בריא וטוב יותר, הסבירות כי שאכן יהיה שידור חוזר בשאר המקומות בעולם היא גבוהה ויציבה.

האם המשבר כל כך עמוק שלא ניתן להתגבר עליו ?

לא, בהנחת יסוד כי הקורונה פגעה ויש לה עוד מקום לפגוע, אבל האנושות מתכננת להיות פה ביום שאחרי הקורונה אז יש סבירות שגם הבנקים , חברות הביטוח, בתי ההשקעות , חברות טכנולוגיה, נפט , משלוחים , מסעדות ובתי קפה ואף חניות בגדים ופנאי יהיו חלק בלתי נפרד מחיינו ולכן אין משבר שלא ניתן להתגבר עליו. ייתכן כי ייקח זמן מסוים לבצע את התיקון , ונחלק את התיקון למספר חלקים.

בעולם שוק ההון , נראה כי בעת שהאנושות תראה תקווה כמו חיסון או תרופה , האטה בקצב ההדבקה וחזרה לשגרה ביותר ויותר מקומות בעולם , השווקים יבצעו עליה חדה מאוד למעלה, הצבע הירוק יחזור למסכים ואין משקיע שלא ירצה להיות חלק מהמסיבה הזאת.

לאחר התיקונים החדשים , שוק ההון יחזור לשגרה ולאט לאט נראה מכירות וקניות במחירים שונים, כיום המחירים הם בגדר סבירים בלבד, הם ירדו אך ייתכן שיש עוד לרדת וייתכן כי הגענו לנקודת השיא, אין אף אחד שיכול להבטיח לכם את הירידה או העלייה אבל אפשר להבטיח למשקיעים כי כל ניסיון לתזמן את השווקים , יצא שכרו בהפסדו.

בחלקים נוספים של המשבר כמו האבטלה, משקי הבית שניזוקו, חברות עם הפסדים ייקח זמן ארוך יותר לתקן, אך גם בחלק זה עם עזרה ותוכנית כלכלית יציבה של הממשלות השונות לחירום כלכלי יהיה ניתן לאחות את הקרע ולקדם את הכלכלה בישראל ובעולם. בעולם אגב רואים כבר את הממשלות מושיטות יד לעזרה ומייצבות את הכלכלה תוך כדי תנועה .

האם יש משהו שאנחנו כמשקיעים יכולים לעשות באופן אקטיבי ?

סוגי המשקיעים מתחלקים לשניים בשלב זה , אלו שלא מסוגלים לסבול את ההפסד ולכן ינסו לתזמן את השווקים , למכור ניירות ערך ולקחת את המושכות לידיים ואלו שלמדו מניסיון עבר ובוחרים להמתין בסבלנות עד חלוף המשבר ומבינים כי יציאה מהשווקים כעת כנראה תגרום להם להיות בחוץ כאשר המדדים יזנקו חזרה.

הרבה פעמים ניתן לראות לאורך ההיסטוריה כי העליות החדשות לפעמים מתקנות במספר בודד של ימים מעל 50% מהנזק, אם לא תהיו שם בימים האלו, ייקח זמן רב לתקן את הירידה. אם בכל זאת אתם בוחרים לנסות ולבצע שינוי , נסו לעשות זאת עם איש מקצוע , שיכול למזער את הנזק העתידי.

יש אור בקצה המנהרה והוא אור גדול במיוחד

האור גדול, לאחר משבר חריף מסוג זה , העלייה צפויה להיות חדה ומתגמלת מאוד. הצפי של השווקים להגיב במהירות הוא גבוה וצריך להבין כי יש הרבה גורמים שישפיעו על העליות.

ראשית כל בשורה טובה יכולה להיות השפעה מהותית על העליות, לאחר מכן תוסיפו את כל הכספים שממתינים בקוצר רוח להיכנס לשוק ההון , הם ממש יושבים בעובר ושב של משקיעים רבים ומחכים לנקודה הנכונה לדעתם , משקיעים אלו כנראה ייהנו ממה שיכול לקרות רק אחת לעשרות שנים ואת אותו רגע שהם ייבצעו את ההשקעה הם לא ישכחו לעוד הרבה מאוד זמן.

על כל זה תוסיפו את המשקיעים שבחרו והסכימו לקבע הפסדים וכעת הם רוצים לנסות ולקבל חלק מהתשואה חזרה , כל הכספים האלו ייכנסו חזרה לשווקים ויעלו את המחירים יותר ויותר, אז אם אתם כבר בתוך שוק ההון , סבלנות היא מילת המפתח ואם עומדים לרשותכם כספים נזילים , תהיו עם יד על הדופק, דברו עם אנשי המקצוע הנכונים והיו מהירים לפעול בזמן הנכון.

זמן בהחלט יהיה שווה כסף הפעם

קחו 3 טיפים חשובים להתנהל בין הקורונה לשוק ההון

  1. נסו להיות רגועים, הבריאות הנפשית שלכם חשובה יותר מכל אחוז רווח או הפסד ולפעמים לטמון את הראש בחול זהו פתרון נפלא. השתדלו לא להסתכל על תיקי ההשקעות שלכם בתקופה הקרובה.
  2. זכרו כי בסוף כל ירידה יש עלייה, וכל עוד הכספים הם לטווח השקעה ארוך אין סיבה לשנות מגמה. סמכו על מנהלי ההשקעות השונים שבחרתם , אם הם לא נמנים בין מנהלי ההשקעות המובילים אל תהססו לבצע שינוי עם מנהל השקעות אחר , באותה רמת חשיפה למניות – לא תקבעו הפסד ולא תשנו את תמהיל התיק אך בהחלט ייתכן כי תצליחו לקדם את תיק הנכסים למקום טוב יותר.
  3. שמרו על עצמכם ועל הכללים של משרד הבריאות, כדי ליהנות מהכספים ולראות את היום שאחרי – חשוב לעשות זאת עם בריאות 😊
צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

% 0 +
תשואה בגמל להשקעה*
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.