מה ההבדלים בין חברה בע"מ, עוסק מורשה ועוסק פטור?

  • צוות שקל
  • פברואר 8, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
קיבלתם החלטה לפתוח עסק? מעולה! אך האם אתם בטוחים איזה מבנה תאגידי נכון עבורכם? קראו את כל הפרטים על חברה בע"מ, עוסק מורשה ועוסק פטור.

כל אדם אשר ביקש לפתוח עסק עצמאי נתקל בשאלה, איזה סוג התאגדות מתאים לעסק שלי? חברה בע"מ, עוסק מורשה או עוסק פטור? מבחינת החוק ורשויות המס, ההבדלים העיקריים בין סוגי ההתאגדות הינם בהיבטי מס ובהיבטים משפטיים. אנחנו ננסה לפרוט עבורכם את ההבדלים העיקריים על מנת שתוכלו לזהות איזה סוג התאגדות נכון עבורכם.

ההבדלים בין סוגי ההתאגדויות: חברה בע"מ, עוסק פטור ועוסק מורשה

עוסק פטור

קיים בלבול סביב נושא עוסק פטור בעיקר בעקבות המילה "פטור". לכן נבהיר, ה"פטור" מתייחס אך ורק לפטור מחוק המע"מ. כלומר עוסק פטור אינו חייב בתשלום מע"מ על עסקאות שביצע (בתקרת הכנסות של 98,707 ₪ לשנה) ומכיוון שאינו חייב בתשלום מע"מ הוא אינו רשאי לקזז מע"מ ששילם בעבור ההוצאות השונות. למעט ההתנהלות השונה מול מע"מ, כל שאר אחראיות המיסוי החלות על העוסק פטור בדיוק כפי שהן חלות על התאגידים השונים.

כל בעל עסק חייב בדיווח לרשויות וניהול ספרים חשבונאיים, תדירות הדיווח והיקף הדיווח נקבעים על פי נפח הפעילות של העסק. עוסק פטור אשר מעצם הגדרתו, היקף הפעילות שלו קטן יחסית לחברה בע"מ או עוסק מורשה, מחויב בדיווח שנתי של מע"מ בו יפרט על כל עסקאותיו מהשנה החולפת. במידה וסכום המע"מ יחרוג מהתקרה השנתית הקבועה בחוק, ישתנה סוג העסק מ"פטור" ל-"מורשה". ישנם מקרים בהם החריגה מגובה התקרה הינה חד פעמית, במקרה הזה ישלם בעל העסק רק את הפרשי המע"מ ועדיין ישמור על הגדרות בחוק כעוסק פטור.

מכיוון שעוסק פטור אינו מחויב בגביית המע"מ מלקוחותיו, הוא אינו רשאי להנפיק חשבוניות מס עבור עסקאותיו והוא מורשה אך ורק בהוצאת חשבוניות עסקה ו/או קבלות.

מבחינת עלויות התפעול החשבונאיות, זוהי צורת ההתאגדות הזולה ביותר.

עוסק מורשה

עוסק מורשה הינו המדרגה הבאה לאחר עוסק פטור מבחינת הכנסות שנתיות, מדובר על צפי הכנסה של סכום העולה על תקרת המס אשר נקבע כתקרת העוסק פטור ממע"מ (98,707 ₪ לשנה / או 8,225 ₪ לחודש). עוסק מורשה נרשם על שם בעל העסק ומאותו רגע מהווה חלק בלתי נפרד ממנו. לרוב תעודת הזהות של בעל העסק תשמש כמספר התיק שלו במס הכנסה ובמע"מ.

בשונה מעוסק פטור, העוסק מורשה רשאי לקזז הוצאות מע"מ כנגד הכנסות מעסקאות (מע"מ עסקאות מול מע"מ תשומות). בנוסף, העוסק מורשה רשאי להוציא חשבוניות מס ומחויב בדיווח תקופתי (לרוב אחת לחודש או חודשיים).

מההיבט של מס הכנסה, כל הכנסות העסק מחושב כ"הכנסה אישית" וחישוב מדרגת המס מתבצע באופן זהה לצורת חישוב המס שמתבצע לעובד שכיר בחברה. השוני היחידי הוא שעוסק מורשה רשאי לקזז הוצאות עסקיות אל מול הכנסות.

לעוסק מורשה אין תקרת זכויות ותיאורטית הוא רשאי להישאר עוסק מורשה גם בהכנסות של מיליון ₪ וצפונה. אך כ"כלל אצבע" נהוג לשקול מעבר לחברה בע"מ כאשר ההכנסות החודשיות עומדות על כ-25,000 ₪.

חברה בע"מ

כפי שציינו קודם, עוסק פטור ועוסק מורשה הינם חלק בלתי נפרד מבעל העסק, חברה בע"מ לעומת זאת מתנהלת כישות משפטית עצמאית ונפרדת מבעליה. בעל החברה נחשבים לבעלי מניות והאחראיות המשפטית איננה חלה על בעלי המניות.

מבחינת עלויות ותפעול של חברה בע"מ, נדרש לבצע מספר תשלומים, אגרת הקמת חברה, אגרת שנתית, תשלום לעו"ד ותשלום לרואה חשבון. ככלל, עלויות תפעול של חברה בע"מ יקרות יותר מעלויות התפעול של עוסק מורשה.

אם כך, מהו היתרון המיסוי הטמון בחברה בע"מ? התאגדות עסקית של חברה בע"מ רשאית לבצע תכנון מס, נסביר: כאשר אדם מוגדר כבעל עוסק מורשה או פטור כל הכנסותיו נחשבות כ"הכנסה אישית" ולכן הוא משלם מס הכנסה בעבור כל הסכום, שיעור המס יכול להגיע גם עד ל-45% מס הרווחים.

לעומת זאת, חברה בע"מ כפי שציינו הינה ישות נפרדת לחלוטין וכך גם מבחינת הכנסה, כל הכנסה אשר מתבצעת בעסק מופנית לחשבון החברה ולא לחשבונו של בעל העסק. בצורה הזאת רשאי בעל העסק למשוך משכורת מהחברה באיזה סכום שיבחר ובכך לשלוט בגובה המס שיצטרך לשלם כ"שכיר בעל שליטה בחברה". במקביל שאר הכסף אשר נמצא בחשבונות החברה מחויבים במס חברות של 25%, כך יכולה החברה לחסוך עד כ-20% במס הכנסה כל עוד היא אינה מחלקת דיבידנדים. בעזרת הכספים שנשארו בחברה היא רשאית לבצע השקעות ורכישות חדשות לטובת החברה.

ההבדלים בין סוגי ההתאגדויות באספקט המשפטי

ההבדל העיקרי בין עוסק מורשה וחברה בע"מ הוא ההפרדה המשפטית בין העומד בראשות העסק לבין העסק. כלומר, במידה ומגיעה תביעה או טענה כלפי העוסק מורשה, היא תתנהל כתביעה אישית כלפי הבעלים, להבדיל מחברה בע"מ אשר מגנה על הבעלים ומתנהלת כישות נפרדת לחלוטין מהם.

הבדל נוסף הוא בהנפקה וגיוס כספים, חברה בע"מ ניתנת להנפקה ומכירת אחוזים מהבעלות שלה בזמן שעוסק מורשה אינו רשאי להנפיק את העסק.

סוגי התאגדויות השורה התחתונה וקצת הבהרות

כאשר אדם חושב לפתוח עסק, העצות שיקבל מחבריו לרוב יהיו כברירת מחדל "עוסק פטור", המושג "פטור" נותן לנו הרגשה שלא מדובר בהתחייבויות גדולות במיוחד וזה עסק ניסיון ובמידה ויצליח, נשנה למה שצריך.

במציאות המצב שונה לחלוטין, ישנם עסקים שבהגדרתם כחוק אינם יכולים להיות עוסק פטור ומחויבים לפתוח עוסק מורשה מהיום הראשון. בנוסף עסקים אשר מבוססים על מלאי, ייתכן וכדאי להם לפתוח עוסק מורשה על מנת כן להשתמש בקיזוז המע"מ.

כמו כולם, גם אנחנו נמליץ לכם להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס אך עשו לנו טובה אחת, אל תחתמו או תסכימו לחוזה ריטיינר לפני שהתייעצתם אתנו. מצאנו פערים גדולים במחירי הריטיינר לסוגי התאגידים השונים. הוצאות רואה חשבון ועורך דין אינם אמורות להיות מעמסה על תזרים המזומנים של העסק. להיפך!

צאו לדרך! שיהיה המון בהצלחה בעסק החדש וכל מה שצריך, אנחנו פה בשבילכם.

צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

% 0 +
תשואה בגמל להשקעה*
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 2 דקות
  • צפיות
דמי ביטוח לאומי לעובד בחופשה ללא תשלום
במידה ועובד נמצא בחופשה, הוא אינו נוכח בעבודה ולכן הגיוני שלא נדרש...
  • 2 דקות
  • צפיות
דמי ביטוח לאומי ומס בריאות לעובדים שכירים – כיצד תחשבו את התשלום
עובדים שכירים מנכים מהשכר שלהם דמי ביטוח לאומי ומס בריאות אך רבים...
  • 3 דקות
  • צפיות
תגמול בגין שעות נוספות – האם אתם זכאים לתוספת לשכר?
במידה ואתם מתבקשים להישאר לעבוד שעות נוספות, חשוב לוודא שאתם אכן מקבלים...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.