חוזר של דורית סלינגר מ-2016 עושה סדר באחידות גביית דמי ניהול

השאלה השניה הכי נפוצה שאנחנו מקבלים היא "איך בית ההשקעות גובה את דמי הניהול?.." אז מסתבר שהפנייה הגיעה עד למפקחת על האוצר והיא הוציאה חוזר במיוחד בנושא הזה.
חוזר דמי ניהול דורית סלינגר
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

תחום החיסכון לפנסיה הוא תחום סבוך, עמוס נהלים ותקנות, ולעיתים קרובות קשה לעקוב. הנהלים הינם לרוב מתוך מטרה להועיל לציבור החוסכים, בפועל, ריבוי הנהלים דווקא מוביל לבלבול בקרב החוסכים וקפאון פיננסי, מצב בו החוסכים חוששים לבצע שינויים כתוצאה מחוסר הבנה של ההשלכות הכרוכות בכך.

עם זאת, לעיתים תקנה חדשה באמת מגינה על הציבור ומאפשרת לו ליהנות משקיפות גדולה יותר ביחס לחסכונות שלו. הסיפור סביב שינוי הנהלים בדמי ניהול בקופות הגמל הוא אחד מאותם מקרים, ואת פרטיו נספר כעת.

מהי קופת גמל?

"קופת גמל" היא שם כולל למספר ערוצי השקעה, אך לרוב הכוונה היא במילים "קופת גמל" הכוונה היא למה שנקרא באופן פורמלי "קופת גמל לתגמולים". במשמעות זו של המינוח נשתמש גם בכתבה זו. קופת גמל הינה מכשיר "חיסכון טהור", כלומר הכסף מושקע בה בניירות ערך ללא ערוצים ביטוחיים.

היתרון הגדול ביותר של קופות גמל הוא הפטור המלא שלהן ממס רווח הון, פטור בגינו מומלץ ביותר לראות בקופה ערוץ חיסכון והשקעה לטווח הרחוק מאוד. יש לציין כי חלק מהכספים המושקעים בקופת גמל מתקבלים עם היציאה לפנסיה בבת אחת כמעין מענק, בעוד אחרים מתחלקים כקצבה חודשית עד יום מותו של החוסך.

כמה דמי ניהול משלמים בקופת גמל?

כיוון שקופת גמל היא לרוב ערוץ השקעה לטווח רחוק, לעיתים קרובות של עשרות שנים, כל שינוי קטן באחוז דמי הניהול עשוי להתברר כ-שווה כסף רב בתום תקופת החיסכון. מסיבה זו, מפתיע כי רבים לא עומדים על המקח בכל הקשור לדמי הניהול בקופת הגמל שלהם, מה שמתבטא בטווח מחירים רחב למדי בתחום.

מבדיקת מומחי הפנסיה של מגזין לירות עולה כי דמי ניהול של קופת גמל עלולים להגיע עד 2% מהצבירה של הקופה. מנגד, מחקר נכון, התייעצות עם אנשי מקצוע ומשא ומתן עשויים להוביל לדמי ניהול של לא יותר מ0.14%, כלומר פער של למעלה מפי 14.

מדובר בפערי עתק, אך כאלה שניתן לסגור באמצעות מחקר ועמידה על המקח. כפי שנראה, בנהלים הקודמים של דמי הניהול, נוצרו פערים, פחות גדולים אמנם אך עדיין משמעותיים, שגם חוסכים מודעים ביותר יכלו שלא לשים לב אליהם.

קשיים בחישוב דמי הניהול – למה התערבה הממונה?

דמי ניהול בקופות גמל לרוב מוגדרים במונחים שנתיים, למשל : חצי אחוז בשנה. עם זאת, הגביה היא לרוב חודשית, למשל בפועל יגבה מהחוסך כסף בהיקף של עשירית האחוז בחודש. לכאורה אין כל בעיה לחשב מעבר בין גביה שנתית לגביה חודשית, כאשר החישוב המתבקש והעולה על הדעת הוא פשוט חילוק סכום הגביה השנתית ב-12 כדי לקבל את סכום הגביה החודשי. בדרך זו נהגו רבים מבתי ההשקעה, אך בשל חוק הריבית דריבית מדובר בחישוב שגוי.

כך למשל מי שנגבה ממנו מידי חודש 0.05%, בסוף השנה הגביה לא תגיע ל-0.6% (0.05% כפול 12) אלא ל0.46%. זאת כיוון ש-מדי חודש בחודשו דמי הניהול יחושבו מתוך סך הסכום שנמצא בקופה אשר גדל או ירד וכך לא התחשבו בחוק הריבית דריבית.

טעויות מעין אלה עשויות להיות דווקא לטובת הלקוח, קרי החוסך, אך המעניין הוא שלא הייתה אחידות בדבר, וחברות מסוימות אכן טעו לטובת הלקוח, אחרות נגד הלקוח, ואחרות חישבו באופן מדויק תוך התחשבות בחוק הריבית דריבית. נוצר אם כן צורך בנהלים שיעשו סדר בבלגן.

הנהלים החדשים בדמי ניהול בקופת גמל

לקראת סוף שנת 2015, דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון במשרד האוצר הוציאה לפועל רפורמה קטנה שמאז ועד היום מנעה את סוג הטעויות שפירטנו. אז פורסמה מטעם הפיקוח על שוק ההון הודעה המפרטת דרך אחידה לחישוב דמי הניהול, כזו שתמנע פערים בין בתי ההשקעה השונים וטעויות שיכולות לפגוע בחוסכים.

התקנות החדשות מפרטות הן את האופן בו דמי הניהול אמורים להיות מוצגים לחוסכים, והן את החישוב שיש לעשות כדי לגבות באופן חודשי סכום המוגדר באופן שנתי.

לסיכום, חיסכון פנסיוני, ובתוך כך קופות גמל, הינו נושא שכולל אין סוף נהלים ומקום רב לאי הבנות. החשוב להבין הוא שכל אי הבנה יכולה להיות שווה כסף, ולכן שווה לחקור לעומק את הנושאים הקשורים בכך, ובעת הצורך אף להיעזר באנשי מקצוע.

מה תמצאו בכתבה

  • קופת גמל
  • 3 דקות
קופת גמל היא מכשיר חיסכון פנסיוני אך לעת פרישה, מעבירים א...
46.19% תשואה.מתקדמים לקופת גמל מנצחת!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.