הדרך להגדיל את החיסכון שלכם לפנסיה בנוסף ליהנות מפטור ממס

  • צוות שקל
  • יולי 16, 2023
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
הפנסיה אומנם נראית רחוקה כרגע אבל הזמן עובר מהר כשנהנים, דאגו כבר היום להגדיל את החיסכון שלכם לפנסיה וכבונוס תהנו מפטור ממס

ישראלים בשנות ה-30, ה-40 ואפילו בשנות ה-50 לחייהם, נוטים להסתכל על תלוש השכר שלהם ברפרוף, בלי תשומת לב מיוחדת לסעיפי ההפרשות לפנסיה וקופת גמל. לרוב סעיפים אלה נתפסים בדומה למס הכנסה וביטוח לאומי, כמו מס שיורד מהנטו, אך תפיסה זו אינה נכונה. כדאי מגיל כמה שיותר צעיר לחשוב על החיסכון לגיל הפרישה, ולרוב ההפרשה לפנסיה לבדה לא מספיקה.

בהנחה שאתם חוסכים כסף מידי חודש, חשוב שחלקו הגדול יושקע באופן שישלים את דמי הפנסיה הפורמאליים. לרוב, רווחים מהשקעות בשוק ההון ובנדל"ן ממוסים, כך שחלק גדול מהרווח הולך לפח. אם אתם מעוניינים הן לחסוך לגיל פרישה והן להימנע מתשלומי מס מיותרים, זה הזמן להכיר את המונח "קופת גמל".

מהי קופת גמל?

קופת גמל הינה מסלול השקעה בניירות ערך, שנהנה מפטור ממיסים. במובן הפורמאלי המונח "קופת גמל" מתייחס למספר ערוצים שיש ביניהם ניואנסים שונים, בין היתר לקופת הפנסיה, אך בשימוש השוטף וגם בכתבה זו כשנשתמש במילים "קופת גמל" הכוונה היא למונח הפורמלי של "קופת גמל לתגמולים".

מדובר במכשיר "חיסכון טהור", כלומר לא כולל ביטוחי חיים ובריאות, אלא רק כסף שמושקע בערוצים שונים. כך או כך, בשל הפטור ממיסים, מדובר בערוץ השקעה שכדאי לנצל עד תום, ויש בכך פוטנציאל להשלים את ההפרשה לפנסיה לכדי סכום שניתן להתקיים ממנו לאחר הפרישה מעבודה.

מי יכול להפקיד כסף לקופת גמל?

הפקדה עבור קופת גמל יכולה להיעשות הן על ידי שכירים והן על ידי עצמאים. במקרה של שכירים, יתרון נוסף למסלול זה מלבד הפטור ממס, הוא העובדה שחלק גדול מההפקדה איננו על חשבון הנטו, אלא על חשבון המעסיק. הסכום המקסימלי שניתן להפקיד לקופת גמל הוא 14.5% אחוז מהמשכורת : 7% מתוך המשכורת עצמה, ועוד 7.5% על חשבון המעסיק.

עם זאת, המעסיק אינו מחויב להסדר כזה, אחוז ההפקדה בפועל הוא פונקציה של מעמד העובד במקום העבודה, משא ומתן בינו לבין המעסיק וכן הלאה. אפשרי בהחלט גם שלא תהיה שום הפקדה לקופת גמל, ואם כל כך הדבר אז יש לבקש זאת, אך בכל מקרה לא תתאפשר הפקדה מעבר ל-7% על חשבון המשכורת ו7.5% נוספים על חשבון מקום העבודה.

עצמאים שבוחרים להפקיד כסף לקופת גמל, עושים זאת על בסיס שיקול דעתם, בדומה למקרה של שכירים ישנו אחוז מקסימלי של הפקדה – במקרה של עצמאים, 16% מהכנסת העסק.

מה צריך לדעת שפותחים קופת גמל?

החלטתם לפתוח קופת גמל? מזל טוב! כעת יש לעשות מה שניתן כדי שההשקעה תהיה המשתלמת ביותר שאפשר. יש לזכור שבישראל ישנם כמה וכמה בתי השקעה שישמחו שתפתחו בהם את קופת הגמל שלכם, ניתן להתקשר לכמה מהם, להשוות תנאים ולנהל משא ומתן. פערים משמעותיים יכולים להיות סביב סעיף דמי הניהול של קופת הגמל, ולאורך שנים הדבר יכול להיות שווה סכום כסף גדול בבואכם לפדות את הכסף.

חשוב לא פחות הוא ערוץ ההשקעה בו יושקע כספכם, כאשר רוב בתי ההשקעה מציעים שלושה מסלולים : סולידי, מנייתי ומעורב. רוב האנשים נוטים לבחור במסלול סולידי או מעורב, ומדובר בטעות גדולה : כיוון שמדובר בהשקעה לטווח של שנים רבות, מומלץ לבחור בערוץ מנייתי. גם אם יהיו (ואכן יהיו) נפילות בבורסה בשנות ההשקעה, בטווח הארוך הערוצים המנייתיים בסופו של דבר משתלמים בהרבה. רק אם אתם נמצאים 10 שנים ומטה מיציאה לפנסיה, משתלם לבחור בערוץ מעורב. בחלק מבתי ההשקעה ניתן לבקש "מסלול צ'יליאני", בו הנתח המנייתי בתיק ההשקעה מצטמצם ככל שמתקרבים לגיל פרישה. מדובר בשיטה חכמה ומומלצת שגם חוסכת עיסוק עתידי בשינוי ערוץ ההשקעה.

מתי מושכים כספים מקופת גמל?

במהלך השנים חלו מספר שינויים בחוקים ובתקנות הקשורים למשיכת כספים מקופת גמל, כך שיש הבדל בין כספים שהופקדו בתקופות שונות. עם זאת, פורמלית ניתן למשוך כספים מקופת הגמל בכל שלב, אבל אם זה מוקדם מידי, הדבר כרוך במס של 35%. בשלוש מילים – מאוד לא מומלץ. אם כן, נתייחס למועדי הפדייה האפשריים המותירים את הפטור ממס על כנו.

 כספים שהופקדו עד שנת 2006, ניתן למשוך החל מ-15 שנה מתחילת תקופת החיסכון, או עם ההגעה לגיל פרישה – המוקדם מהשניים. החל משנת 2006, כל כסף שהופקד לקופת גמל, יכול להיפדות ללא מס רק עם הגעה לפנסיה. גם בהגעה לפנסיה יש הבדלים בין כספים שהופקדו בשנים שונות : כספים שהופקדו עד 2008 יימשכו כסכום חד פעמי, בעוד כספים שהופקדו החל מ-2008 ישולמו כקצבה חודשית.

לסיכום, קופת גמל הינה מכשיר חיסכון מומלץ ביותר – יתרונו הגדול הוא הפטור ממס, ולצד זאת ישנו היתרון של הפקדה לחיסכון על חשבון מקום העבודה. מומלץ ביותר ללמוד את הנושא ולפתוח קופת גמל בהיקף גדול ככל הניתן, על מנת להגיע לגיל פרישה במצב הטוב ביותר האפשרי.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.