מדד תשומות הבניה – מי קובע אותם ולמה הוא מייקר לכם את הבנייה ?

  • צוות שקל
  • פברואר 8, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
מדד תשומות הבניה הוא האחראי הראשי לתמחור הצעות מחיר לשיפוץ דירות ובנייה של יחידות דיור חדשות. חשוב להבין כיצד נקבע מדד תשומות הבניה וכמה הוא באמת משפיע.

מי שאי פעם תכנן או בנה בית, מכיר היטב את המושג "מדד תשומות הבניה", שכן יש למדד זה השפעה ישירה על התשלום שקבלני בניין גובים עבור העבודה אותה הם מבצעים. אם שאלתם את עצמכם מהו בדיוק מדד תשומות הבניה , מי קובע אותו וכיצד, מה משפיע על תנודותיו ואיך כל זה קשור לכיס הפרטי שלכם, להלן התשובות.

מה זה בעצם מדד תשומות הבניה

מדד תשומות הבניה משקלל את מחירם של סל מוצרים ושירותים הנחוצים לבנייה, ועל פי התוצאות מתעדכנים תעריפי הבנייה אותם גובים הקבלנים מבעלי הבתים העתידיים.

המדגם על פיו מחושב מדד תשומות הבניה כולל מוצרים ושירותים הנרכשים על ידי קבלנים ראשיים וקבלני משנה מחברות וסיטונאים ברחבי הארץ. למעשה, מדד תשומות הבניה מודד כמה עולה לבנות בזמן נתון בישראל.

מי קובע את גובה המדד , ומתי הוא מתפרסם

את מדד תשומות הבניה קובעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, והוא מתפרסם מדי 15 לחודש. מאז 1992, מתפרסמים בנוסף למדד תשומות הבנייה עצמו, הכולל את עלות הבנייה הכוללת, גם תת מדדים המתאימים כל אחד לפרק בנייה שונה.

זה הרגע לפתוח גמל להשקעה מנצחת! הכסף שלך במקום הראשון >>

מה משפיע על מדד תשומות הבניה

מה שמשפיע על מדד תשומות הבניה הוא עלות החומרים והשירותים הנחוצים לצורך בניית המבנה.

ככל שהמחיר המשוקלל של סל המוצרים עולה, כך עולה מדד הבנייה, ולהיפך, ככל שמחיר סל המוצרים המשוקלל יורד, כך יורד מדד תשומות הבניה.

עלות חומרי הגלם תלויה בזמינות המשאבים, בכלכלה המקומית, בכלכלה הגלובלית, בקצב הבנייה בשוק ובגורמים רבים נוספים, מחירי המוצרים והשירותים הם תוצאה של התנודות והשינויים בשוק הבנייה בארץ ובעולם.

איך משפיע עלינו מדד תשומות הבניה

למדד תשומות הבניה יש השפעה כאשר אתם בונים, קונים ומתכננים בית חדש. הקבלנים יגישו לכם הצעות מחיר צמודות למדד תשומות הבניה , כך שאם המדד יעלה בתקופה שבין חתימת החוזה והתשלום, יעלה הסכום שתתבקשו לשלם.

בדרך זו הקבלן המבצע מבטיח לעצמו שעלויות החומרים יכוסו, ושגם אם מחירם של חומרי הגלם יעלה, מדד תשומות הבניה ישקף זאת, והתוספת תהיה על חשבון הרוכש.

כיוון שעלויות הבנייה גבוהות גם כך, כל תוספת של אחוז היא משמעותית לכיס שלכם.

האם וכיצד אפשר להימנע מהצמדה למדד תשומות הבניה

לעתים רחוקות ניתן להימנע לחלוטין מהצמדה למדד תשומות הבניה , אך לעיתים רבות ניתן להקטין את השפעתו על הכיס שלכם.

  • משא ומתן – מומלץ לנהל משא ומתן עם הקבלן בנוגע להצמדה למדד תשומות הבניה , שכן כל חיסכון של כמה עשרות אלפי שקלים הוא משמעותי עבורכם.
    דרישתו של הקבלן להצמיד את התשלום למדד כלשהו היא מובנת, ולכן לא תמיד תמצאו קבלן שיסכים לתת לכם הצעת מחיר לבנייה שאינה צמודת כל מדד, אך תמיד שווה לנסות.
    יתכן ותמצאו קבלן שיסכים להצמיד את העלויות למדד במשק, אך בחירה זו לא בהכרח תשתלם לכם.. 
  • תשלום מקדים – דרך מצוינת להפחית את השפעתו של מדד תשומות הבניה היא לשלם חלק ניכר מהסכום עם תחילת העבודה, אלא שבמקרה זה אתם לוקחים עליכם סיכון כלשהו, שכן אתם משלמים סכום גדול לפני שבוצעה העבודה, ואם חלילה ייעצרו עבודות הבנייה באמצע התהליך מסיבה זו או אחרת, אתם עלולים למצוא עצמכם קרחים מכאן ומכאן.

שימו לב לכך שבמידה ואתם משלמים לקבלן חלק ניכר מהסכום באמצעות משכנתא, משמעות הדבר שתצטרכו להתחיל לשלם את החזרי המשכנתא בטרם עברתם לבית החדש.

לא כל בית אב בישראל יכול לעמוד בתשלום של שכר דירה ומשכנתא בו זמנית למשך שנתיים שלוש, חשבו היטב לפני שאתם לוקחים על עצמכם התחייבות כזו.

לא בטוח שקרן ההשתלמות שלך במקום הראשון? כנס לבדוק עכשיו >>

לא להמעיט בחשיבותו של מדד תשומות הבניה 

בתור ישראלים, אנחנו תמיד רוצים להאמין שהכול יסתדר על הצד הטוב ביותר, ומעדיפים לקוות ש"יהיה בסדר" מאשר לנקוט בפעולה כלשהי.

כשמדובר בעלויות בנייה, שהן ההוצאה גבוהה ביותר שרוב בתי האב בישראל מבצעים, מומלץ לאמץ גישה קצת יותר פרקטית, ולקחת בחשבון את העלות הכוללת של הפרויקט.

מכיוון שאת העלות של מדד תשומות הבניה מרגישים רק במועד התשלום, רבים נוטים לא להתייחס אליו כאל גורם משמעותי.

כאשר מבינים כי מדד תשומות הבניה יכול לעלות לכם עשרות אלפי שקלים, ניתן להסיק מכך שיש להתייחס למדד הזה ברצינות הראויה.

התייחסות רצינית למדד תשומות הבניה תעזור לכם להיערך בהתאם, ולמצוא את המקור למימון תוספת התשלום.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.