תיק השקעות מנוהל או פוליסת חיסכון? מה עדיף?

בין אם אתם מנהלים תיק ההשקעות בבנק, דרך בית השקעות או אפילו דרך חברת ביטוח, אנו די בטוחים שאתם מפסידים כסף ממש ברגעים אלו וזאת משום סיבה אחת ברורה.
אישה שחושבת תיק השקעות או פוליסת חיסכון מהי הבחירה הנכונה
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

אחד ממכשירי ההשקעה הנפוצים ביותר כיום הוא עדיין תיק השקעות מנוהל, בין אם בבנק או דרך בית השקעות, זאת משום שנקודת התורפה של משקיעים רבים הוא החשש להוציא את הכסף מהבנק ולנהלו באפיקי השקעה עדיפים. אך האם תיק השקעות מנוהל דווקא גורם לנו להפסיד, גם כאשר אנו רואים שורת רווח?

תיק השקעות מנוהל – הסבר קצר למתחילים

אתם תופתעו לגלות כמה קוראים פונים אלינו במחשבה שיש להם פיקדון בבנק אך בפועל יש להם תיק השקעות שפשוט "הוסבר" להם בדרך מתוחכמת שהוא דומה לפק"ם ולכן נסביר טיפה כיצד תיק השקעות מנוהל עובד למי שעדיין לא מכיר בפועל.

תיק השקעות מנוהל הינו מכשיר לניהול כספים בשוק ההון, כיום שוק ההון מורכב מחומרי גלם עיקריים שהם מניות, אג"ח ממשלתי ואג"ח קונצרני. (קיימים גם אפיקים מורכבים כגון קרנות סל, קרנות נאמנות, אופציות נגזרים ועוד..) אם כך, מנהל תיק ההשקעות רשאי לרכוש ניירות ערך ממבחר חומרי הגלם הקיימים בשוק בתקווה למכור אותם בהמשך הדרך ברווח.

על פניו נשמע כמו עסקה טובה וזאת בהחלט הייתה עסקה טובה לפני שנים רבות כאשר האלטרנטיבה הייתה נדל"ן פיזי (לא קרנות השקעות חוב נדל"ן) או פיקדונות בנקאיים בריביות נמוכות.
אך האם בשנים האחרונות צצו אלטרנטיבות אשר גורמות לתיק השקעות מנוהל להיות פחות ופחות כדאי? ומהי הסיבה העיקרית להפסד של לקוחות אשר עדיין מנהלים תיקי השקעות?

חסרונותיו של תיק השקעות מנוהל

אמרתם תיק השקעות מנוהל, אמרתם עמלות מיותרות.

אף אחד מאתנו לא אוהב לשלם סתם, ובוודאי לאחר חודשים קשים כמו שחווינו בסוף 2018 כאשר כמעט כל אפיק השקעה במשק חווה הפסדים. לקוחות אשר מנהלים תיק השקעות מנוהל נאלצו להיפרד בנוסף לדמי הניהול גם מעלויות קנייה ומכירה, דמי משמרת, דמי ניהול פנימיים של קרנות נאמנות (נתון שלצערנו לרוב מסתירים באופן אקטיבי מלקוחות) ולאחרונה שמענו גם על דמי ייעוץ בנקאיים.

אז נכון, כאשר תיק ההשקעות שלכם מייצר רווח אז אין לכם בעיה לשלם את העמלות הללו בשמחה, אך האם יש אפשרות להישאר בצד המרווחים גם בלי לשלם עמלות מיותרות?

חסרון נוסף של תיק השקעות מנוהל הינו אפקט דחיית המס.

דחיית מס למעשה פועלת לטובתנו כאפקט ריבית דה ריבית, כך רווחים שצברנו בתיק, משמשים אותנו בהשקעות נוספות וכתוצאה מכך מגדילים את הרווח עוד יותר.

אך בתיק השקעות מנוהל, בכל פעולת מכירה של נייר ערך ברווח, אנו נאלצים לשלם בו במקום מס רווחי הון ולמעשה פוגעים בצורה משמעותית באפקט ריבית דה ריבית שלנו.

האלטרנטיבות של תיק השקעות מנוהל

זה לא היה אחראי מצדנו לפרט את כל חסרונותיו של תיק השקעות מנוהל מבלי להציג לכם אלטרנטיבה ראויה לשקול.

פוליסת חיסכון, השם קצת חלבי אבל התוצאות פנטסטיות.

נכון, במשך שנים רבות, למשפט "יש לי תיק השקעות בבנק" היה משויך רמה מסוימת של יוקרה, בזמנים שבהם לא לכולם היה כסף להיכנס למחלקת פרמיום בבנק, אך זמנים השתנו וכיום המשקיע המתוחכם הוא האידיאל.

פוליסת חיסכון הינה אפיק השקעה נטו, לא תמצאו שם עמלות מיותרות מעבר לדמי ניהול הוגנים מצבירה ויחד עם זאת, מבחר חומרי הגלם אשר עומדים לרשות מנהל ההשקעות שלה רחב עוד יותר מכיוון שהוא כולל גם נכסים בלתי סחירים (העוגן של עולם ההשקעות כיום).

בפועל פוליסת חיסכון מתנהלת בדיוק כמו תיק השקעות מנוהל, ישנה ועדת השקעות אשר מנהלת את הנכסים בקופה, מבצעת רכישות ומכירות במטרה לייצר רווח למשקיעים בה.

אך בשונה מתיק השקעות מנוהל, היא אינה גובה עלויות קנייה ומכירה, דמי משמרת, מס רווחי הון בכל פעולה, דמי ניהול פנימיים של קרנות נאמנות או דמי ייעוץ כלשהן.

זאת הסיבה שבגללה אתם מפסידים כסף בתיק השקעות מנוהל

כמו שבוודאי הבנתם מהכתבה עד כה, תיק השקעות מנוהל הוא אינו אפיק השקעה מומלץ, אך בוודאי עולה לכם בראש סיבה כלשהי שלא לבצע שינוי לטובת פוליסת חיסכון וזאת בדיוק הסיבה שבגללה אתם מפסידים כסף.

לאחר שיחות עם אלפי קוראים שלנו בנושא, אנו די בטוחים שנצליח לקלוע בול לסיבה שנמצאת לכם עכשיו בראש מדוע להמשיך ולהחזיק בתיק השקעות מנוהל למרות כל החסרונות הברורים שלו.

אני חושש להוציא את הכסף מהבנק

נכון, ניהול כספים בפוליסת חיסכון כרוך בהפקדה של הסכום אותו תרצו לנהל בחברת ביטוח או בית השקעות אך האם כספינו לפנסיה בצורת קופת גמל, קרן השתלמות או ביטוח מנהלים אינם כבר מנוהלים באותן חברות ביטוח ובתי השקעות?

קוראים רבים נוטים להחמיץ את הנקודה שהבנקים הינם בבעלות פרטית בדיוק כמו חברות הביטוח ובתי ההשקעות ומטרתם לייצר רווח לבעלי המניות. המילה בנק לרוב משדרת "אמינות" ללקוח ועל סמך החשש הזה, ניתן לגבות מלקוחות תיקי ההשקעות בבנק עמלות שונות.

מעבר לכך, בפוליסות החיסכון תוכלו להצטייד במתכנן פיננסי עצמאי אשר ישמש כ"מתווך" מול חברות הביטוח ובתי ההשקעות, באותה אופן שרואה חשבון משמש אתכם מול מס הכנסה וכך תוכלו להוסיף רובד נוסף של שירות.

אני בהפסד בניירות ערך

הסיבה הפופולארית ביותר, אף אחד מאתנו לא אוהב לממש מכירה בהפסד, אך האם להמשיך ולהחזיק במניה חלשה הוא דווקא המהלך הנכון?

בואו ניקח דוגמה: ישראל ישראלי מחזיק תיק השקעות של מיליון שקלים, כעבור 5 חודשים הוא נמצא דווקא בהפסד מסוים ובחשבון הבנק הוא רואה בפועל 830,000 ₪.

מהנקודה הזו, למיליון שקלים אין כמעט משמעות יותר, באותה מידה יוכל לממש את התיק ולהעביר את אותם 830,000 ₪ לאפיק השקעה מוצלח יותר ולהמשיך בדיוק מאותה נקודה.

זוכרים שדיברנו על המשקיע מתוחכם במקום יוקרתי? כאן מרגישים בהבדל, משקיע יוקרתי ישאף להיות מעורב בכל נייר ערך ולדאוג שיסיים כל עסקה ברווח, בזמן שמשקיע מתוחכם יסתכל על השורה התחתונה כי כולנו יודעים ש"כסף סופרים במדרגות".

פוליסת החיסכון מציגה למשקיעים שלה שערוך ברמה היומית על מנת שיערכו מעקב אך לא מטרידה אותם בכל נייר ערך ולכן ייתכן שהיו עסקאות שנמכרו בהפסד מסוים אך במידה והפוליסה רווחית אז מה זה משנה?

אני ברווח בתיק ומתבאס לשלם מס

אין ספק שזוהי הסיבה שהכי מתסכלת את מרבית הקוראים שלנו, מכיוון שהיא ממחישה עד כמה פוליסת החיסכון עדיפה על תיק השקעות מנוהל בכך שאפקט דחיית המס נמצא כברירת מחדל והמשקיע לא צריך לעמוד מול דילמה כזאת מלכתחילה.

במצב של רווח בתיק ההשקעות גדול או קטן, המשקיע נמצא במצב מנוגד כלפי עצמו, כלומר מצד אחד הוא רוצה לבצע את המעבר לאפיק השקעה נכון יותר, אך מצד שני לא רוצה לעשות זאת בזמן רווח.

כלומר הסיטואציה הנכונה ביותר עבורו לבצע שינוי הוא בעת שוויון ולכן ישאף אותו משקיע להפסיד בתיק על מנת לשפר את מצבו? אכן מצב מורכב.

אני מנהל לבד ולא סומך על מנהלי השקעות אחרים

פלח קטן של משקיעים מתאים לקטגוריה הזו, אלו משקיעים מתקדמים אשר בוחרים לנהל באופן עצמאי לחלוטין את כל כספם, אך האם זה בהכרח נכון?

אנחנו מניחים שבשיחות משפחה וחברים זה מאוד מרשים לציין שאתם מנהלים בעצמכם את ההון המשפחתי ואחראיים ממקור ראשון לרווח, אך האם בחנתם את עצמכם מול כל אפיקי ההשקעה הקיימים?

לדוגמה: בשנת 2018 הציגה הלמן אלדובי למשקיעים שלה בקרן P2P תשואה עודפת דו ספרתית, בזמן שמנהלי השקעות שמוגבלים לשוק ההון בלבד, התקשו להציג תשואה עודפת כלשהי בתיקי השקעות ומדוע?

כאשר אנו בוחרים באופן אקטיבי "להכריח" את כל כספנו להיות מנוהל בתיק השקעות עצמאי, אנו למעשה מגבילים את אפיקי ההשקעה שלנו לשוק ההון ומוצריו, בזמן שקיימים בחוץ מוצרי השקעה שונים ללא קורלציה לשוק ההון.

אין משהו רע לומר על הלמן אלדובי אך זוהי רק דוגמה אחת לאפיקי השקעה אשר מחוץ לטווח של פלח המשקיעים אשר מתעקש לנהל את כל כספו.

קחו טיפ, ניהול השקעות אינו חייב להיות ברמת המיקרו, כלומר איזה נייר ערך לרכוש וכמה זמן להחזיק אותו.

נסו לעבור לניהול השקעות ברמת מאקרו, כלומר בחירה של אפיקי השקעה נכונים מעבר לשוק ההון, חלוקה בין מנהלי השקעות, עבודה עם מתכננים פיננסים, קרנות גידור, השקעות חוב נדל"ן ועוד.

בצורה הזו תוכלו להמשיך ולהרגיש את הסמכות והאחראיות של ניהול השקעות ובו בזמן לפתוח לכם אפשרויות השקעה רחבות ומגוונות.

תיק השקעות מנוהל – השורה התחתונה

נושא תיקי השקעות מנוהלים הוא בהחלט פופולארי ברשת וזאת משום שהאלטרנטיבות השונות כגון פוליסת חיסכון בשילוב סעיף 125 ד או קופת גמל במעמד תיקון 190 מציגות יתרונות ברורים.

משקיעים אשר בעלי תיק השקעות מנוהל מוצגים ככאלו אשר טומנים את הראש בחול ומסרבים להכיר בחסרונות המוצר, אנו לא אוהבים להיות קשוחים כל כך עם הקוראים שלנו ובטוחים שלכל אחד יש את הסיבות שלו.

אנו כן נמליץ בחום לשקול לבחון את האפשרויות השונות, בצעו ניתוח תיק יסודי, השוואת ביצועים ועמלות מול מוצרים שונים ומי יודע? אולי אפילו תרוויחו משהו בדרך ?

במידה ויש שאלות, אל תהססו לפנות אלינו, אנו תמיד שמחים לעזור!

מה תמצאו בכתבה

  • פוליסת חיסכון
  • 4 דקות
חברת "הכשרה חברה לביטוח" מציעה ללקוחותיה מגוון מוצרים, בה...
27.01% תשואה.מתקדמים לפוליסת חיסכון ומרוויחים!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.