סוף שנה בפתח … האם באמת מצפה לנו ראלי סוף שנה?

כמעט בכל שנה קיימת מגמה של עליית מחירי המניות, לאפקט הזה קוראים "ראלי סוף שנה" גלו כיצד הוא ישפיע על החסכונות הפנסיוניות שלכם. וכיצד ניתן להגן על ההשקעות.
אדם שבוחן את ההשקעות שלו לקראת סוף שנה
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

כמו בכל שנה, כאשר אנו מתחילים לנשק את הרבעון האחרון של השנה, אנו נוהגים לבצע בדיקה של תיק הנכסים שלנו אל מול המתחרים, אלו שעזבנו, אלו שוויתרנו עליהם ואלו שאנחנו אכן מנוהלים אצלם.

שנת 2018 מציגה בפנינו אתגרים לא פשוטים, בעוד שבשנת 2017 סיימנו עם נחת ולקוחות אלטשולר שחם ידעו לסיים את השנה עם חיוך גדול. השנה הנוכחית מביאה עמה שינויים רבים וחודשים קשים.

אז מה היה לנו השנה?

ינואר 2018 הציג תשואות גבוהות בכל השווקים ומנהלי ההשקעות השונים ראו נחת בפתיחת השנה במוצרים המוכרים לנו כמו קופות גמל, קרנות השתלמות, תיקון 190 ופוליסות חיסכון. בפברואר תמונת שוק ההון השתנה והמדדים נצבעו באדום ימים שלמים ורצופים מה שהביא את החודשיים לאחר מכן לחודשים עם הפסדים ואת הדוחות הרבעוניים של בתי ההשקעות וחברות הביטוח אף משקיע לא פתח בחיוך גדול. הרבעון השני של השנה התחיל להראות הצלחות והחודשים הבאים הצליחו לצמצם הפסדים ולהביא את שנת 2018 לשנה רווחית, חודשים יולי ואוגוסט העירו את השמיים והציגו תשואות של מעל 1% במסלולים כלליים, חשוב לציין שהמשקיעים שבחרו לנהל את כספם בשוק ההון הטהור כלומר מסלולי מניות רואים כבר רווחים גבוהים הנעים בין 5%-8% מתחילת השנה.

אז כאשר מתחילים להתקרב לישורת האחרונה של השנה הגיע הזמן להפשיל שרוולים ולבדוק האם יש מקום לבצע שינוי ולא להמתין לסוף שנה לראות את התשואות ולמה?

אפקט ראלי סוף שנה הוא סה"כ הסבר לעליית מחירי המניות, זו שמתרחשת בימים האחרונים של סוף שנת המס. האם באמת כך הדבר?

מה זה "ראלי סוף שנה"?

ראשית יש את המיתוס הידוע "נבואה שמגשימה את עצמה" מאחר שרבים מאמינים שבסוף השנה יש שינויים רבים ועליה של מניות על מנת לחזק את שוק ההון, משקיעים רבים פרטיים ומוסדיים נכנסים להשקעות ובכך מתבצעת החייאה חצי מלאכותית וחצי טבעית לטובת שוק ההון והמציאות אכן מציגה לנו את אפקט ראלי סוף שנה והמשקיעים מרוצים לרוב מימי מסחר אלו.

סיבה כלכלית יותר היא שבסוף שנה מבצעים המון הפקדות, תשלומי מיסים ופרסום של דוחות חברה וכל אירועים האלו גורמים באופן טבעי לזרימה של כספים שונים וגדולים לשוק ההון ובכל מחירי המניות והאג"ח עולים וסוף שנה עוזרת לרב לשיפור ביצועים ועמדות.

אז אם אני כבר בשוק ההון זה יוכל עליי, האם יש מקום לבצע שינוי?

הרבה פעמים יש לנו נטייה להאמין שאם נשאר עם נייר ערך שלא עמד בציפיות מספיק זמן הוא יהפוך את הקערה על פיה ואנו נראה את התשואה שציפינו לו במעמד הקנייה. לא תמיד כך הדבר לפעמים בחיים ובעיקר בשוק ההון צריך לדעת לחתוך בבשר בעודו חי.

אז למה לבדוק דווקא בשלב הזה?

מאחר ששינויים , קבלת החלטות. ,בניית תמונת תיק נכסים חדשה, משא ומתן של דמי ניהול ובדיקת רגע על מנהל ההשקעות והמתכנן הפיננסי לוקחים זמן אז גם אם ניקח יוזמה ונתחיל תהליך של בדיקת תיק הנכסים בחודש ספטמבר, במקרה הטוב השינויים יקרו בחודש נובמבר מאוד קרוב לאפקט סוף שנה. לכן חשוב להתחיל את הבדיקה דווקא בשלב זה מאחר שאם הממצאים יראו כי כדאי לבצע שינוי, יהיה קל יותר לבצע אותו לפני סוף שנה .

איך בודקים?

חשוב להסתכל על ההיסטוריה של מנהלי ההשקעות השונים, חלק מהם בולטים שנה אחרי שנה דווקא לטובה וניתן לראות כי גם בסוף שנה הם נוטים להציג את הביצועים האטרקטיביים מעל כולם. במקביל חשוב לראות את הביצועים של הכוכב התורן, דווקא שנה כמו 2018 קל לראות איזה מנהל השקעות עלה יותר בחודשי עליות ואיזה ירד יותר ומהי סטיית התקן של מנהל ההשקעות לפני קבלת החלטה האם להישאר בניהול מנהל ההשקעות או לבצע שינוי. נקודה חשובה, מנהלי השקעות לא אוהבים לאבד כסף ובעיקר לא בסוף השנה כאשר הם יצטרכו להציג נתונים ולכן מחלקת השימור עובדת קשה במיוחד על מנת לשכנע אתכם להישאר, אם עברתם על תיק הנכסים עם איש מקצוע וקיבלתם החלטות אל תשנו, תמשיכו קדימה המשפט הנצחי "תן לנו עד סוף שנה" לא נאמר על מנת לשמור על טובתכם אלא על מנת לשמור על טובת הדוחות שיציגו בעוד מספר חודשים מצומצם! אל תיפלו בפח של מחלקת השימור!

אז מה עושים?

פריסה של כל תיק השקעות, בדיקה של שימוש ביתרון מיסוי (עוד לא מאוחר למי שלא ניצל את סעיף 125 ד – אם תתחילו את הבדיקה בזמן ייתכן שיהיו לכם חודשים בודדים לנצל את החזר המס שמגיע לכם!) , פגישה עם מתכנן פיננסי, מעבר על כל השינויים אם צריכים וקדימה לדרך!

מה תמצאו בכתבה

  • תיק השקעות
  • 9 דקות
התנודתיות הגוברת של שוק ההון, בשילוב עם העלאת שיעור הריבי...
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.