השינוי האחרון בפנסיה, תמרור אזהרה להשקעה במוצר קרן הפנסיה?

  • צוות שקל
  • אוקטובר 17, 2023
  • 4 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
בוודאי שמעתם שמשרד האוצר הציג עדכון לתקנון של קרן הפנסיה אשר עתיד להשפיע על כל החוסכים. בדקו האם השינוי מטיב עמכם או שעליכם לבצע שינוי כלשהו?

בשנת 1994 הגיעו לחיינו קרנות הפנסיה החדשות. בתחילת החיסכון הפנסיוני, עמדו לרשות החוסכים קרנות הפנסיה הוותיקות והפנסיה התקציבית, מדינת ישראל הייתה ערבה לקרנות הפנסיה האלו והחוסכים קיבלו תנאים מעולים.

המחיר של ערבות מדינת ישראל לטובת הפנסיות האלו משולם היום על ידי הגדלת הגרעון במדינה. הרי תוחלת החיים של בני האדם עלתה עם השנים ואילו בעת הקמת הפנסיות הוותיקות החישוב התבצע לפי תוחלת חיים ממוצעת לאותה תקופת זמן, כיום תוחלת החיים גבוהה יותר ולכן תשלומי הפנסיה משולמים ליותר זמן ובפועל יש צורך ביותר כספים לתשלום.

את הגלגל לא ניתן להחזיר לאחור , אבל בשנת 1994 הפסיקו לקבל חוסכים חדשים לקרנות אלו והציעו לחוסכים אלטרנטיבה בין ביטוחי מנהלים , שכיום נחשבים ביטוחי מנהלים טובים , ותיקים שלא כדאי לבצע שינוי בהם במרבית המקרים על מנת לשמור על המקדם המובטח , והתחרות של ביטוחי המנהלים שהציעו חברות הביטוח היו קרנות הפנסיה החדשות.

בפועל קרנות הפנסיה החדשות הן קרנות צוברות , כלומר החוסך ישלם יחד עם המעסיק את אחוזי הפנסיה לפי חוק הפנסיה. בהתאם למסלול הנכות שלו והכיסויים הביטוחים שבחר לרכוש , ינוכו מההפקדה יחד עם דמי הניהול ואת היתרה יחד עם התשואה , היא שתעמוד לרשות החוסך בעת פרישה.

גובה הפנסיה שעתיד לקבל החוסך  יקבעו לפי המקדם שייקבע באותה השנה של יציאה לפרישה. כלומר עד לרגע יציאה לפרישה לא ניתן לדעת בוודאות מה יהיה גובה התשלום של הפנסיה. בנוסף זכרו , גם לאחר קבלת תשלום הפנסיה , היא יכולה לעלות או לרדת בהתאם לשינוי מקדם .. הקצבה מקרן פנסיה חדשה לעולם לא מובטחת.

ממה קרן הפנסיה מורכבת?

קרן הפנסיה החדשה מורכבת ממניות ואג"ח לפי בחירת המסלול . בנוסף בקרנות הפנסיה יש מרכיב של אג"ח מיועדות או בשפה קלה יותר, אג"ח שיש להם תשואה מובטחת על ידי המדינה.

חשוב לזכור כי לא מדובר על כל סכום הכסף בקרן הפנסיה אך מהווה כרית בטחון. בתוך קרן הפנסיה יש אפשרות לרכוש כיסויים של ביטוח נכות מורחב, שארים , הורה נתמך, אלמן או אלמנה, ביטוח חיים ואובדן כושר עבודה.

בנוסף בקרנות הפנסיה יש נושא של איזון אקטוארי שהתחיל חיובי , לאחר מספר שנים הפך לשלילי , חזר לחיובי בעקבות שינוי שהוביל משה כחלון וחזר להיות שלילי בשנת 2019.

בפועל איזון אקטוארי נוצר כאשר קרן הפנסיה לא מצליחה לשלם את הפנסיות לחוסכים ולכן היא פונה לעמיתים שאינם מקבלים פנסיה ומחלקת את המינוס שנוצר בין יתר החוסכים, כלומר החוסכים שאינם מקבלים קצבה בפועל מממנים את הפורשים אם חסר כסף, זה אכן מותר וחוקי .

קרן הפנסיה עובדת על מנגנון ערבות הדדית ולכן זה פועל יוצא וחיסרון גדול בקרנות הפנסיה.

מהם השינויים המהותיים של קרן הפנסיה?

כאשר הוקמו קרנות הפנסיה , מדינת ישראל שעד לאותו רגע עמדה בערבות מלאה אצל החוסכים, הציגה יתרון לקרנות הפנסיה והתחייבה לאג"ח מיועדות של 30% מערך קרן הפנסיה עבור כל חוסך באג"ח מיועדות.

בשנים הראשונות הכל נראה תקין, דמי הניהול נמוכים , תשואות יפות ואין איזון אקטוארי שלילי. השנים עברו והחלו החוסכים לצאת לפרישה , כמו כן הקצבאות התחילו להיות משולמות , והיוצרות התהפכו .. החוסכים הפעילים החלו לממן את הפורשים וכעת צריך למצוא פתרון.

בשנת 2017 הוביל משה כחלון שינוי והוחלט כי אג"ח מיועדות שהוקצו על ידי מדינה לקרן הפנסיה ישנו את המיקום שלהם , כלומר הפורשים יקבלו 60% מסך הצבירה שלהם באג"ח מיועדות לעמת 30% שהיו עד השינוי , את המחיר ישלמו החוסכים הצעירים כי את ההקצאה שלהם מ30% באג"ח מיועדות מעבירים לחוסכים מעל גיל 50 ואילו כספי הצעירים יושקעו בשוק ההון לחלוטין.

השינוי עזר בשנת 2017 ו2018 לכל קרנות הפנסיה. ואף בשנת 2017 הביא את הקרנות לאיזון חיובי וכספים חולקו לחוסכים בקרנות הפנסיה. השינוי בשילוב של שנה חיובית בתשואות בהחלט יצר מציאות טובה ונעימה. בשנת 2018 כבר החלו הבעיות לצוף חזרה , שנה של תשואות שליליות , יותר ויותר חוסכים יוצאים לפרישה והאיזון האקטוארי השלילי חוזר להימצא על הדוחות השנתיים.

השינוי שאולי עזר להקטין את האיזון לא השיג את היעד שבו הצעירים מממנים את הפורשים, אלא הקטין ולו לתקופה קצרה , נראה כי הפלסטר הוסר בשנית.

מה בדבר השינוי האחרון?

בדצמבר 2019 עולה על הפרק שינוי חדש, האג"ח המיועדות ייעלמו לגמרי מהשולחן , המדינה לוקחת צעד נוסף אחורה בערבות על הפנסיה.

הצעד הראשון והמהותי נזכיר, קרה ב1994 בעת שינוי קרנות פנסיה וותיקות לחדשות. בפועל מה שהשינוי מציע הוא שבעת פרישה של החוסך, יבוצע חישוב האם בכל שנה של חיסכון בעת העבודה התשואה שהשיג הייתה גבוהה יותר מ4.86% , אם התשובה היא כן , המדינה לא תשלים כספים ובמקרה הפוך המדינה תשלים את הפער.

נראה כי לחוסך אין אפשרות להפסיד , אך המדינה יכולה להרוויח ולהסיר עוד אחריות מצידה. לא ניתן להבטיח כי השינוי יעשה חסד עם החוסכים , שכן השקעה בשוק ההון אינה מבוטחת ולמרות שביצועי העבר מציגים תשואה ממוצעת גבוהה יותר, לא ניתן להבחין האם החלק של אג"ח מיועדות היו משקולת לחוסכים בשל התשואה או יתרון.

למדינה מדובר במשקולת ברורה ולכן ניתוק של האג"ח המיועדות מהפנסיות בהכרח יעזור לתקציבי המדינה. השאלה הגדולה צריכה להיות, האם בשינוי כזה , ללא וודאות של שוק ההון בעוד 30 שנים ה כאשר החוסך יבוא לפרוע את שטר החוב שלו בעת פרישה מול המדינה , האם המדינה תוכל לשלם בבת אחת את החוב?

האם יש פתרון ?

לקרן הפנסיה יש יתרון יחסי מובהק בנושא עליות דמי ניהול ופנסיית השארים לעמת המוצר המתחרה של ביטוחי המנהלים.

אך החיסרון העצום של קרנות הפנסיה היא העובדה שקרן הפנסיה מושתת על תקנון שניתן לשינוי לעמת ביטוחי המנהלים שמושתתים על חוזה שלא ניתן לשינוי.

נושא דמי הניהול הוא פרמטר זניח שכן בחירה של מנהלי השקעות מובילים וניהול משא ומתן טוב מול חברות הביטוח יקטין את הפער דמי ניהול.

את נושא פנסיית השארים ניתן לפתור על ידי רכישת ביטוח חיים לפי צורך , את התכנון הזה כמובן עשו אל מול איש מקצוע ובדקו את ההשלכות. יתרון יחסי קיים לבני 60 ומעלה שיכולים לקבל קיבוע מקדם בביטוחי המנהלים.

כמובן שצריך לזכור כי קיימת הצהרת בריאות, נושא של אובדן כושר עבודה ואיבוד זכויות של אג"ח מיועדות נכון לדצב' 2019.

איך אפשר לקבל החלטה ?

רק על ידי חשיבה עם מתכנן פיננסי, כל חוסך מגיע עם רשימת הצרכים שלו ולכן צריך לבחון צורך ביטוח, פנסיה , מצב בריאותי והכנסות נוספות ולקבל החלטה אסטרטגית נכונה.

טיפ לסיום ,

נסו לבחור את המוצר הפנסיוני שלכם בהתאם לבירור צרכים והיתרון היחסי שמתאים רק לכם. אל תשפעו ממה שהסביבה אומרת , יכול להיות שעבורכם אובדן כושר עבודה על כל השכר לא רלבנטי, כי עומדות לרשותכם הכנסות נוספות או שיהיה קשה לקבל אובדן כושר עבודה במקצוע שלכם, ייתכן כי קצבת שארים לא רלבנטית עבורכם כי השארים כבר עברו את גיל 21, ועוד שינויים רבים.

התיק הפנסיוני הוא חליפה שנתפרה עבורכם בלבד משילוב של מוצרים שיצרו את הקווים לגזרה שלכם.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.