הטבות מס לבני 60 ומעלה – מגיע לכם פטור ממס רווחי הון

קהל המשקיעים הוותיק שלנו, בין אם מתקרב לפנסיה ובין אם עבר אותה, זכאי על פי חוק של מדינת ישראל לפטורים והקלות בתשלום מס רווחי הון. מס הכנסה מצידו אינו יוצא במסע פרסום רחב ולכן חובת מימוש הפטור נמצאת על המשקיע. אנחנו כאן על מנת לוודא שתקבלו כל שקל שמגיע לכם.
2 הטבות מס לפנסיונים שיחסכו לכם הון
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

בהתאם לחוזר מס הכנסה מס' 02/2013 + 20/2002

מס הכנסה דואג להוציא חוזרים בהם יש עדכונים לחוקים קיימים וחדשים, בין היתר נמצאו סעיפים בחוק הידועים בשמם "סעיף 125 ד' " ו-"תיקון 190 " , אלו למעשה חוקים המזכים את הגמלאים העונים על הדרישות המינימליות בפטור ממס רווחי הון.

לכל אחד מהסעיפים יש דרישות ותקנות ייחודיות, בשורות הבאות ננסה להציג לכם את תהליך מימוש הפטורים, המוצרים הדרושים, סימולציה למשקיע אשר ניצל את הפטורים הללו בשנת 2019 והכי חשוב כמה כסף תוכלו לחסוך בסך הכל?

האם זה שווה? כמה כסף באמת תוכלו לחסוך?

השאלה הראשונה שכל משקיע שואל, "האם זה שווה לי?" , זאת שאלה מצוינת ואנחנו עוד נענה עליה במהלך הכתבה עם דוגמאות וחישובי תשואה של השנה האחרונה.

שימוש בסעיף 125 ד' ותיקון 190 יאפשר לכם להשקיע במוצרי השקעה זולים משמעותית מכל אפיק השקעה דומה בשוק, זהו למעשה חיסכון שיכול להגיע ל-1% ויותר לשנה עוד לפני מימוש הפטור בפועל.

בנוסף, אפיקי השקעה התואמים לסעיף 125 ד' ותיקון 190 תומכים בדחיית מס ולכן מאפשרים אפקט של ריבית דריבית, הרווח שייווצר כתוצאה מאפקט זה, גם הוא יחושב לזכות החיסכון והרווח שתקבלו כתוצאה משילוב הטבות מס אלו.

לגבי החיסכון בתשלום מס רווחי הון, אין תקרה מוגדרת בתיקון 190 ולכן שימוש נכון בחוק לאורך שנים יכול ליצור מצב של פטור מלא ממס רווחי הון, כמובן בסיוע של איש מקצוע מנוסה בתחום.

במקרה של סעיף 125 ד' , ישנה תקרה מוגדרת בחוק למימוש הפטור אך גם כאן, אנשי המקצוע יודעים להפיק את המיטב.

לכן במידה ואתם בגיל 60 ומעלה, וחסכתם כמה לירות בפק"ם או בתיק השקעות, סביר להניח שהכתבה הזאת הולכת לחסוך לכם הון ואפילו לפטור אתכם לחלוטין ממס רווחי הון בעתיד.

ראשית נסביר מהו סעיף 125 ד'

בשנת 2003 הציג משרד האוצר תיקון לפקודת מס הכנסה בו הוא מתייחס לפטור המגיע לגמלאים אשר הגיל שלהם גבוה יותר מגילה של מדינת ישראל. הפטור המתואר התייחס במקור לריבית אשר התקבלה מפיקדונות בנקאיים.

לפטור ישנה תקרה מקסימלית העומדת כיום על 16,700 ₪ לשנה לזוג גמלאים זכאים (כלומר ששניהם נולדו לפני 1948, כולל) וכל שנה יאלצו לבצע פעולה אקטיבית ומילוי דוחות על מנת לדרוש את החזר המס המגיע להם.

במהלך העשור האחרון, הריבית המוצעת בבנקים אפסית ולכן הצליחו אנשי מקצוע להסב את פוליסות החיסכון המנוהלות בחברות הביטוח למוצר אשר זכאי למימוש הפטור בהתאם לסעיף 125 ד'.

על פי נתוני משרד האוצר, פוליסת חיסכון במסלול הכללי הציגה בשנת 2019 בממוצע גס כ-7% תשואה , זהו בהחלט נתון אשר מאפשר לכל זכאי לסעיף 125 ד' לנצל את מלוא הפטור עד לתקרה.

אז מהו בעצם תיקון 190?

תיקון 190 מקורו בחוזר מס הכנסה אשר נועד לעודד גמלאים ופנסיונרים להגדיל את קצבת הפנסיה, עיקרו של הפטור מתייחס להפקדה של כספים נזילים לתוך קופת גמל במעמד 190 ובמקרה של היוון לקצבה, יתקבל פטור מלא ממס רווחי הון.

לתיקון 190 יש דרישות מינימליות לזכאות, אותן בודקים יחד עם איש מקצוע על מנת לוודא התאמה וזכאות, לאחר מכן מבצעים בחינה של נתוני השוק ובוחרים את כלי הקיבול, אותה קופת גמל הנכונה לקלוט את כספי ההפקדה ומסווים אותה לתיקון 190.

מאז כניסתו של תיקון 190 לתודעת המשקיעים, הוא הפך במהרה לשם דבר בעולם ההשקעות לגיל השלישי, תיקי השקעות נסגרו ומשקיעים רבים נהנים כיום מפטור ממס רווחי הון ו"מקלט מס" חוקי.

לתיקון 190 יש תקרות הפקדה שנתיות, אך כפי שציינו קודם, איש מקצוע מנוסה יוכל לאפשר לכם למקסם את שימוש הפטור על פני כל כספכם הרלוונטי להשקעה.

רגע, זה לא הכל!

בתיקון 190 ישנה אפשרות נוספת, תוכלו לבקש למשוך את כספכם בכל עת ובמקרה כזה, תשלמו רק 15% מס רווחי הון במקום 25%.

כיצד ניתן לשלב בין הפטורים האלו בצורה אופטימלית?

בעולם ההשקעות ישנן מספר אפשרויות לחסוך במס רווחי הון, אך לא תמיד הדרישות לקיום הפטורים מאפשרות שילוב אופטימלי בסינרגיה.

לדוגמא: קיזוז רווחים בתיק השקעות יכול לאפשר חסכון מסוים על חשבון הפסדי עבר אך יחד עם זאת, תיק השקעות אינו מאפשר שימוש נוסף בפקודות מס הכנסה לטובת פטור נוסף ממס רווחי הון.

סעיף 125 ד' ותיקון 190 מאפשרים שילוב נדיר בעולם ההשקעות וכך ממקסמים את פוטנציאל הרווח לכל משקיע זכאי, מוצרי ההשקעה משלימים ומתאימים אחד לשני בצורה אופטימלית.

את סעיף 125 ד' נוכל לממש בעזרת השקעה בפוליסת חיסכון, זהו למעשה תיק השקעות מנוהל בעלות מזערית , במקביל תיקון 190 נוכל לממש בעזרת קופת גמל אשר מוגדרת במעמד תיקון 190. שני המוצרים הללו מתנהגים באופן דומה , שלא נאמר זהה.  

כתוצאה מכך, ניתן לבנות תיק נכסים אשר מורכב מכמה מנהלי השקעות בולטים ויתרה מכך, לאזן את סוג הנכסים כגון: אג"ח , מניות חו"ל , נכסים בלתי סחירים ועוד.

אין כלל ברזל כיצד לחלק את סכום הכסף בין המוצרים השונים, זאת בהתאם לרמת החשיפה למניות, אופי הלקוח, מנהלי ההשקעות שנבחרו , מדרגי דמי ניהול וכדומה.

חופש השליטה, הבקרה, המעקב והגמישות באסטרטגית ההשקעה בשילוב פטורים כמעט מלאים ממס רווחי הון, בהחלט ישדרג את תיק הנכסים שלכם ויקפיץ את פוטנציאל התשואה שלכם.

לאיזה תשואה אפשר לצפות בסעיף 125 ד' ותיקון 190 ?

המשקיעים הבודדים אשר עדיין לא העבירו את כספם מתיק ההשקעות או מהפק"ם הבנקאי לטובת ניצול הטבות המס המגיעות להם, בעיקר חוששים מפוטנציאל התשואה ואיכות ניהול ההשקעות המוצע בקופות הגמל ופוליסות החיסכון.

החשש לגיטימי , אנו לא נצפה מכל משקיע לנטוש אפיק השקעה איכותי מבלי לבחון לעומק את טיב האלטרנטיבה המוצעת לו במקביל.

השוואה של סעיף 125 ד' ותיקון 190 אל מול תיק השקעות

אפיק ההשקעות הוותיק ביותר הינו תיק השקעות, בין אם מנוהל בבנק או על ידי מנהל השקעות חיצוני.
כמעט כל קורא באתר שלנו בעל הון קטן קיבל הצעה מהבנק שלו לפתוח תיק השקעות, זוהי הפכה לברירת המחדל הבנקאית ולכן אנו בוחרים לערוך השוואה בין תיק השקעות לבין שילוב פוליסות חיסכון וקופת גמל לטובת סעיף 125 ד' ותיקון 190.

תחילה, מהם המאפיינים של תיק השקעות ?

תיק השקעות מנוהל או עצמאי כולל מספר מאפיינים זהים, בכל שנות הפעילות שלנו יחד עם הקוראים שלנו, נוכחנו לגלות שלא כולם בקיאים בעמלות השונות הכרוכות בניהול תיק השקעות.

  • עלויות קנייה ומכירה
  • תשלום מס בצמוד למימוש נייר ערך (אין אפשרות לדחיית מס)
  • דמי משמרת
  • עמלת ייעוץ בנקאי
  • דמי ניהול
  • דמי ניהול השקעות (במידה ומנוהל על ידי מנהל השקעות חיצוני)
  • דמי ניהול פנימיים בקרנות נאמנות

אין ספק שרשימת המכולת הזאת מרתיעה מאוד כאשר היא רשומה ככה בצורה ברורה, אך לעיתים משקיעים רבים כלל אינם מודעים לעמלות הללו מכיוון שהן נמצאות באותיות הקטנות בחוזה פתיחת תיק השקעות.

כחלק מהשירות שלנו באתר, ניתחנו במסרק כינים אלפי תיקי השקעות ומצאנו שהעלות הממוצעת בפועל הייתה כפולה ומכופלת מזו של פוליסת חיסכון או קופת גמל.

המאפיינים של פוליסות החיסכון וקופות הגמל כמעט זהות ולכן נתייחס אליהם יחד

  • אין עלויות קנייה ומכירה
  • אין דמי משמרת
  • קיים אפקט דחיית מס (ריבית דריבית)
  • שקיפות ובקרה – חובת הצגת תשואות באתרי משרד האוצר
  • אין עלויות ייעוץ
  • דמי ניהול קבועים וידועים מראש
  • זכאות להטבות מס
  • נכסים בלתי סחירים (השקעות נדל"ן)

אין ספק ששילוב בין טבלת התשואות שצירפנו למעלה לבין היתרונות האלו, מספיק כדי לשכנע כל בעל תיק השקעות להמיר אותו לטובת קופת גמל או פוליסת חיסכון, על אחת כמה וכמה משקיע אשר זכאי להטבות המס סעיף 125 ד' ותיקון 190.

אז לפני שאני פודה את תיק ההשקעות שלי, אפשר דוגמא מספרית?

אנו מניחים שבשלב הזה אתם בוודאי רוצים לראות כיצד הכסף שלכם היה מתנהג השנה אם היה מושקע בעזרת תיקון 190 וסעיף 125ד , תוכלו בקלות להשוות את המספרים הנ"ל אל מול תיק ההשקעות שלכם, ספויילר: הוא בוודאי יישאר מאחור.

לצורך הדוגמה נשתמש בגמלאי בן 70 בעל פנסיה משולמת של 5,000 ₪ ובעל הון שחסך העומד לרשותו בסך מיליון ₪.

את מיליון השקלים חילקנו בין המוצרים פוליסת חיסכון וקופת גמל ביחס של 40/60. לפוליסת החיסכון הפקדנו 400 אלף שקלים תחת סעיף 125 ד' ואילו 600 אלף שקלים הפקדנו לקופת גמל במסלול כללי במעמד תיקון 190.

את ההפקדות בדוגמא שלנו ביצענו ב1.1.2019 ועד 31.12.2019, זאת על מנת לבחון את הנתונים בצורה נוחה, חשוב לציין ולהדגיש שאין התחייבות לתשואות, אך מכיוון שזאת השוואה לתיק ההשקעות שלכם שגם הוא חשוף לתנודתיות שוק ההון, אנו מרגישים נוח עם ההשוואה.

למען הסדר והנוחות, ביצענו את ההפקדות תחת מנהל השקעות אחד, במקרה הזה בחרנו באלטשולר שחם. נזכיר שלפני כל הפקדה מהסוג הזה חשוב לבחון את מנהלי ההשקעות הרלוונטים ואת ההתאמה שלהם לתיק הנכסים הקיים שלכם.

את פוליסת החיסכון הפקדנו ב Best Invest , פוליסת החיסכון אשר מנוהלת בחברת הביטוח "הכשרה" על ידי אלטשולר שחם במסלול הכללי (כ-30% חשיפה למניות).

את קופת הגמל במעמד תיקון 190 הפקדנו באלטשולר שחם במסלול כללי "לבני 50 עד 60".

דמי הניהול גמישים ומשתנים בין משקיעים, דמי הניהול שהשתמשנו בהם בטבלה תואמים למדרג ובכפוף לדמי ניהול שהצלחנו להשיג לקוראים שלנו. במידה ואתם משלמים יותר, סביר להניח שכדאי שתפנו אלינו.

בשורת תשלום המס ניתן להבחין שתחת סעיף 125 ד' התבצע למעשה ניכוי של 16,700 ₪ בהתאם לזכאות שלכם ולמעשה שילמתם מס רווחי הון רק על הפרש הרווח שמעליו. בתיקון 190 לא תשלמו מס רווחי הון במידה ואתם מחליטים להוון את הכספים הללו לקצבה.

בשורת התשואה ניתן לראות שהצלחנו להשיג 15.3% תשואה כוללת במסלול הכללי! ואילו חשוב מכך, תשואת הנטו שלנו בניכוי דמי ניהול ותשלום מס עומדת על 13.5% . מדהים!

סביר להניח שמרביתכם בוודאי מזהה שתיק ההשקעות שלכם מפשל מאחור בביצועים בניכוי מס ועלויות, אך לאלו שעדיין לא בטוחים, אנו ממליצים להדפיס את רשימת המאפיינים של תיק ההשקעות שרשמנו מעלה ולסכום את העלויות. בנוסף, יש לוודא את רמת החשיפה למניות בתיק ההשקעות.

אני משוכנע!, איך זה מתבצע בפועל?

הבירוקרטיה הכרוכה במימוש סעיף 125 ד' ותיקון 190, אינה מורכבת כפי שזה נשמע.

נתחיל בסעיף 125ד' , בפוליסת החיסכון שלנו נמלא טפסי מכירה רעיונית במהלך חודש דצמבר בכל שנה, במכירה רעיונית, חברת הביטוח המנהלת את פוליסת החיסכון תבצע פדיון וירטואלי של כספי הפוליסה וזאת על מנת לייצר אירוע מס על שמכם ומיד לאחר מכן, תפקיד את הכספים בחזרה לפוליסה.

את אישור הפדיון הזה תדרשו להעביר לפקיד שומה בסניף מס הכנסה הקרוב לביתכם בנוסף לאישורים התומכים בזכאותכם לסעיף 125 ד'. גם כאן רצוי להיעזר באיש מקצוע.

בתיקון 190 החיים הרבה יותר קלים ופשוטים, בית ההשקעות בו אתם מנהלים את קופת הגמל , יסייע לכם בהתנהלות מול מס הכנסה באופן הבא: במידה ואתם בוחרים למשוך את כספכם מקופת הגמל בצורה הונית ולא כקצבה, בית ההשקעות יבקש מכם להציג אישורים תומכים בזכאות לתיקון 190.

בית ההשקעות ינכה מהפדיון שלכם 15% מס רווחי הון נומינלי ותקבלו את שאר כספכם ישירות לחשבון הבנק. כך גם במקרה שתבקשו להוון את הכספים לקצבה פטורה ממס בהמשך הדרך.

סעיף 125 ד' ותיקון 190 – השורה התחתונה

במידה והגעתם עד לכאן וחידשנו לכם בנושא הטבות המס, ייתכן שכספכם נמצא בעובר ושב, פקדון בנקאי או תיק השקעות. במקרה זה, תצטרכו לשאול את הבנקאי שלכם מדוע שילמתם מס רווחי הון לשווא בשנים האחרונות?

כפי שציינו בתחילת הכתבה, מס הכנסה אינו פועל באופן אקטיבי לעזור למשקיעים לחסוך בתשלומי מס רווחי הון, המקרה דומה גם עם הבנק שלכם.

שילוב של תקנה 125 ד ותיקון 190 הוכיח את עצמו מעל לעשור כשילוב המוצלח ביותר של הטבות מס לגמלאים בכל המסלולים ובהשוואה לכל אפיק השקעה אלטרנטיבי.

נשמח לסייע לכם להשיג את הפטור המקסימלי ביותר ממס רווחי הון העומד לרשותכם תחת כל חוזר של מס הכנסה, מעתה הכדור בידיים שלכם ובמרחק של קליק אחד בעכבר תוכלו לחסוך עשרות אלפי שקלים בשנה. בהצלחה!

צאו לדרך ובהצלחה!

מה תמצאו בכתבה

  • סעיף 125 ד
  • 6 דקות
ציבור הגמלאים בישראל זכאי על פי חוק לפטור ממס הכנסה על רו...
No data was found
27.01% תשואה.מתקדמים לסעיף 125 ד ומרוויחים!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.