פירמידת הצרכים של מאסלו – איך היא תעזור לכם להרוויח?

  • צוות שקל
  • פברואר 8, 2021
  • 4 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
פירמידת מאסלו מתייחס למימוש והערכה עצמית על ידי סדר ויזואלי של צרכינו. כיצד משקיעים נעזרים בפירמידת הצרכים של מאסלו בעולם ההשקעות?

פירמידת הצרכים של מאסלו לאלו מכם שלא מכירים, הינה המחשה ויזואלית של סולם העדיפויות או תאוריית הצרכים של כל אדם. אברהם מאסלו היה פסיכולוג יהודי מוצלח אשר בחר לחקור את רצון האדם.

שימוש בפירמידת מאסלו הפך להיות פופולארי עם השנים ואף נרשמו עדויות להצלחה אדירה של מאמינים גדולים בתאוריית הצרכים, רבים מתארים שה"סדר" שנעשה בפירמידה סייע להם להימנע מטעויות ולהתרכז ביעדים ובהצלחות שלהם.

בחרנו להשאיל את מודל הפירמידה של מאסלו ולהציג כיצד ניתן להיעזר בה בתחום הפיננסי, שימוש נכון במודל זה מסייע למשקיעים רבים למקסם את פוטנציאל הרווח שלהם ולהוזיל עלויות ניהול והוצאות מיסוי.

אז איך בנויה פירמידת הצרכים של מאסלו ?

כל רובד בפירמידה של מאסלו מסמל חלק חשוב לטובת איכות חיים טובה והגשמה עצמית. אז איך ניתן לקשר את הרבדים שאמורים לגרום לנו לאושר , לתיק נכסים שאמור לגרום לנו לעושר?

הרובד הראשון בפירמידה של מאסלו – צרכים בסייסים

אותם סיפוקים בלתי נשלטים שהגוף שלנו לא יוכל להתקיים בלעדיהם לאורך זמן. תוכלו למצוא ברובד זה , חמצן, מזון, שינה וכו'.

במודל המקביל בתחום הפיננסי, הרובד הראשון יתאר את כלי הקיבול לניהול כספים, אותם שם תואר למוצרי ניהול בשוק ההון כלומר: קופות גמל, קרנות השתלמות, ביטוחי מנהלים, קרנות פנסיה, פוליסות חיסכון , תיקי השקעות, נכסי נדל"ן ועוד.

רובד שני בפירמידה של מאסלו – ביטחון בקיום הפיזי

זהו רובד המתייחס לדאגה הנמצאת בתת מודע שלנו המכוונת לסביבה הקרובה שלנו. כלומר, גם בזמן שאתם יושבים בספה הנוחה שלכם וצופים בטלוויזיה ברוגע, יש לכם קול חלש בתת מודע אשר לא נרגע וחושש לעתיד הקרוב שלכם.

במודל המקביל בתחום הפיננסי, הרובד השני יתאר את טווח זמן ההשקעה, רמת הסיכון, צרכי לקוח, תיאום ציפיות וחלוקת כספים לקצבה , כל אלו מסייעים למשקיע הממוצע להרגיש קצת יותר נינוח בעולם ההשקעות.

לדוגמא, גם אם ברובד הראשון בחרנו בפוליסת חיסכון כי היא נשמעה לנו מצוינת, אותו קל חמוד בתת מודע יחשוש מה"לא נודע" האם הפוליסה תרד? , לכמה זמן "סגרתי" את הכסף? , ולכן בדיקה קפדנית של הפרמטרים ברובד השני יכולים לסייע בהפחתת הלחץ.

רובד שלישי בפירמידה של מאסלו – אהבה ושייכות

כל אדם אשר סימן וי על שני הרובדיים הראשוניים, ירצה לחלוק את אהבתו עם הזולת ולהרגיש שייך לקבוצה או מעגל חברתי גדול ממנו. בין אם מדובר בבני זוג קרובים, חברים או אפילו חברים למועדון שחמט עירוני, הרצון להיות חלק מחברה טבוע בנו.

במודל המקביל בתחום הפיננסי, הרובד השלישי יתאר את מערכת היחסים בין בני משפחה, לאחר שבחרנו כלי אחסון לכספנו והגדרנו את כל הפרמטרים הנכונים להשקעה שלנו כך שנוכל להרגיש בנוח, נרצה לוודא שהשקעתנו מטיבה עם הקרובים שלנו.

המחשבה על מוטבים, ירושה, פיצויים וקצבה , תתחיל לצפוף זמן קצר לאחר המחשבה על השקעה בשוק ההון ולכן הרובד השלישי מוקדש כולו לתחום ה"פנסיוני" אשר אחראי על קצבה, הטבות מס לגמלאים, זכויות מוטבים ועוד. כאשר בני המשפחה שלנו מטופלים כראוי, נוכל עוד יותר להרגיש בנוח עם הבחירה שלנו להשקיע.

הרובד הרביעי בפירמידה של מאסלו – הערכה וביטחון עצמי

זהו למעשה הרובד האקטיבי ביותר, מכיוון שעל מנת ליישם אותו בצורה נכונה נצטרך לבצע פעולות יזומות והכי חשוב להרגיש טוב עם עצמנו לגביהם ובביטחון.

רובנו יכולים די בקלות לעבור למצב של "אוטומט" לפעול מתוך מנגנון קיים גם בלי להרגיש סיפוק או להפגין ביטחון עצמי גבוה, כל אחד מאיתנו חייב לעצמו להרגיש שיש בידיו את היכולת לעשות, לשנות ולהניע פעולות אשר יטיבו עמו ועם היקרים לו.

במודל המקביל בתחום הפיננסי, הרובד הרביעי מתייחס לפרמטרים משתנים אותם כל משקיע יכול לקבוע לגבי ההשקעות שלו, אלו בעלי ביטחון יחקרו לעומק ויעמדו מאחורי ההחלטות שלהם (שאם לימים תניב רווחים, תגרום להם לסיפוק אדיר) ואלו משקיעים שעוד צריכים זריקת מרץ על מנת לא לחשוש ולקחת את הצעד.

הפרמטרים הפופולאריים בהם משקיעים לוקחים את המושכות הם: רמת חשיפה למניות, מיקוח על עלויות דמי ניהול, חקר תשואות עבר, אחוז השקעות אלטרנטיביות ועוד. לקיחת חלק אקטיבי בניהול תיק הנכסים שלכם יכול לסייע לכם בהרגשה הביטחון העצמי והערכה עצמית כמשקיעים.

רובד החמישי בפירמידה של מאסלו – מימוש עצמי

הרובד החמישי הוא בעצם שורת ה = במחשבון. בזמן שכל חיינו הוספנו פרמטרים, חוויות, פעולות ומעשים על מנת לקיים את כל שאר הרבדים, ברובד החמישי אנחנו לוחצים "שווה" ובודקים כיצד זה גורם לנו להרגיש.

מימוש עצמי הוא למעשה מפגש בין חלום למציאות, כאשר אנחנו מציבים יעד לעצמו ומצליחים להשיג אותו בכוחות עצמנו, נוכל להסתכל אחורה על הדרך שעשינו בגאווה ועם תחושת סיפוק אדירה.

במודל המקביל בתחום הפיננסי, הרובד החמישי מתייחס למימוש תשואה. נסביר, מרגע קבלת ההחלטה להשקיע ביצעו מספר רב של פעולות ועברנו חששות ופחדים על מנת לשרוד את תקופת ההשקעה עד לרגע התשואה המיוחלת.

בנקודת הזמן בה השקעתכם הניבה תשואה חיובית, תוכלו להסתכל פנימה אל משפחתכם בידיעה שתרמתם לרווחה הכלכלית של ביתכם, הפחתתם בעלויות משק הבית והעליתם את רמת החיים של היקירים שלכם.

זווית נוספת ומעל פילוסופית שמתייחסת למימוש עצמי בתחום הפיננסי היא ירושה, משקיעים רבים מרגישים רוגע וסיפוק מהידיעה שהשקעות שביצעו כגון לדוגמא קופת גמל להשקעה תניב ליורשים שלהם (נכדים לדוגמא) , הצלחה כלכלית בעתיד.

אז למה הרבדים השונים חשובים בבניית תיק הנכסים?

הרי כמו שחשוב לבנות את החיים שלנו , את הבית שלנו , בטח יהיה נכון להשקיע את הזמן בבניית תיק הנכסים אשר משקף את כל ההון שצברנו עד לאותה נקודה והבנה שכדאי ונכון למקסם את ניהול ההון , בכך לייצר הכנסה עודפת על פני הנכסים הקיימים.

האם אני לא יכול פשוט לקחת את תיק הנכסים של השכן שלי ולחקות אותו?

בשום פנים ואופן לא! צרכי לקוח שונים בין משקיע למשקיע , תיק הנכסים , החוסן הנפשי, סכומי הצבירה וכתוצאה ישירה גם עלויות דמי הניהול ולכן אם ניקח את התיק של השכן, החבר, הדוד או אפילו של מנהל השקעות אחר לא בהכרח נוכל לראות תוצאות זהות או חיובית מאחר שנקודת המוצא של כל משקיע שונה מאחד לשני.

אז איך אני בונה את תיק הנכסים שלי לפי פירמידת הצרכים של מאסלו ?

ייתכן שחלק מהרבדים לא תהיה בעיה לבצע באופן עצמאי, הרובד הראשון שמאגד את כל הנכסים על מנת שנוכל להבין מה עומד לפנינו הוא רובד שאין בעיה לבצע לבד.

הרובד השני של הגדרות ההשקעה יהיה ניתן לבצע לבד, אך סבירות גבוהה שלא ניקח בחשבון את כל המשתנים הרלוונטיים לקבלת ההחלטות, אותם משתנים שאיש מקצוע מוסמך בוודאי ידע להציף עבורנו.

הרבדים הבאים לא פשוטים לביצוע באופן עצמאי ולרב מומלץ להיעזר באיש מקצוע, בנייה של תיק הנכסים שיודע מה הזכויות שלו, כיצד תראה הירושה שלו, תשלומי המס העתידיים ועוד.  

אז מה עושים?

הנזלה של כספים ובחירת מנהלי השקעות תוך כדי פיזור סיכונים יציב ובריא אל מול נקודות החוזק של כל מנהל השקעות ובכל מסלול שונה זקוקה לעין מקצועית. לא כל מנהל השקעות מצטיין בכל נישה , לדוגמא כל חודש מתפרסמות התשואות של קרנות ההשתלמות אך מדובר במסלול כללי בלבד ולכן משקיעים אשר סולידיים יותר או ספקולטיביים יותר יופתעו לגלות שמי שמוביל בתשואות בכתבה לא בהכרח מוביל בנישה שלהם.

יהיה נכון לשבת עם מתכנן פיננסי ולעבור את הרבדים באופן מסודר, כך קיים סיכוי להגיע לתוצאות מקסימליות .

ושיהיה בהצלחה .

צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

% 0 +
תשואה בגמל להשקעה*
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.