תשלום פנסיה לעובדת משק בית : מה החוק אומר והאם ישנה חובה להפקיד לפנסיה?

מעסיקים או עובדים בתחום משק בית ולא בטוחים לגבי זכויות הפנסיה שמגיע לכם? ריכזנו עבורכם את כל מה שחשוב לדעת על פנסיה לעובדי משק בית, ספויילר: הפנסיה חובה והאחראיות על המעסיק.
קרן פנסיה למטפלות ועוזרות בית
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

תחום הניקיון ומשק בית היה נחשב במשך שנים לערערי במידה, כזה שלא כלל יחסי מעסיק מסודרים ומכאן נפגעו הזכויות הפנסיוניות של העובדים בתחום.

בשנים האחרונות הוחלט להסדיר חוק ברור אשר יסדיר את נושא פנסיה לעובדי משק בית הן במס הכנסה, ביטוח לאומי ומשרד העבודה. אנחנו מברכים כמובן על המהלך ומרכזים עבורכם בנקודות את עיקרי החובות והזכויות של פנסיה לעובדי משק בית.

פנסיה לעובדת משק בית – מהם החוקים?

בתחילת הדרך ביטוח לאומי חייב את המעסיקים לשלם ביטוח לאומי עבור המטפלות במשרה קבועה גם אם לא מדובר במשרה מלאה אלא משרה חלקית של כמה ימים או שעות שבועיות , חובה על המעסיק לדווח לביטוח לאומי על העבודה ולשלם בעבור העובד את תשלומי ביטוח לאומי לפי השכר המושלם.

את אותו נוהל התחילו לאכוף גם עבור עובדי משק בית בין אם הם עובדים משרה מלאה או משרה חלקית או אף מגיעים אחת לשבועיים לטובת עזרה במשק הבית השוטף.

בשלב שני החלו לדווח על השכר המושלם ועובדי משק בית , מטפלות , עובדי סיעודי וכו' החלו לשלם מס הכנסה וההכנסה הפכה להיות לבנה ובכך יצרו במדינת ישראל תקדים של תשלומי מס והצליחו לנתר את נושא התשלום כסף שחור.

עם בשורת איוב עבור עובדים אלו שנהגו לקבל את התשלום במזומן הגיעה גם מתנה והיא תשלומי הפנסיה. כידוע תשלום לפנסיה עבור קצבה שתשלום בגיל פרישה הוא אחת הכלים החשובים ביותר בעת יציאה לגמלאות לטובת התנהלות שוטפות בנוסף לתשלומי ביטוח לאומי ולכן הבשורה היא בשורה נפלאה.

על פי חוק פנסיה חובה, על המעסיק לשלם עבור העובד 6% פיצויים, 6.5% תגמולי עובד ו6% תגמולי מעביד. כספים אלו יעמדו עבור העובד בעת פרישה לטובת תשלום קצבה.

חשוב להבין כי לא מדובר בפריבילגיה של המעסיק עבור העובד אלא בשמירה על חוק פנסיה חובה במדינת ישראל וחוסר תשלום לפנסיה מהווה עבירה פלילית לכל דבר ועניין.

בעיות שעלולות להיווצר בתשלום פנסיה לעוזרת בית

עובדים רבים שהורגלו במרוצת השנים לקבל את השכר במזומן ולא לשלם מיסים יציעו למעסיקים להמשיך את הנוהל הקיים, אך המשכיות תשלום בצורה זו עלול להיגמר רע מאוד. נקודות חשובות להכיר:

  • קנס על חוסר תשלום לפנסיה , מאחר שהמעסיק חייב לשלם עבור העובד מדובר בהלנת שכר והעובד יכול לתבוע את המעסיק בכל רגע נתון.
  • אובדן כושר עבודה, ברגע שאין תשלום עבור העובד לפנסיה אין כל ביטוח של אובדן כושר עבודה ולו הקטן ביותר עבור העובד, ביטוח לאומי מהווה רובד ראשון של אובדן כושר עבודה אך קרן הפנסיה יכול להשלים לטובת פנסיית נכות עד יציאה לגמלאות במקרה של אובדן כושר עבודה ולכן תשלום לפנסיה יכול להוות ביטוח אובדן כושר עבודה מכריע בעת קרות מקרה .
  • חשוב להכיר כי מעסיק שמפקיד רק 6% לפיצויים , במידה ויפטר את העובד עליו לבצע השלמה של 2.33% לטובת הפקדה לקרן הפנסיה או ישירות לחשבון העובד , זה נתון לבחירתו או מראש לשלם את כל 8.33% לטובת קרן הפנסיה.

מה קורה אם העובד מסרב לשלם את חלקו ?

נחלק את התשובה לשניים , במידה והעובד מסרב לשלם את חלקו בפנסיה , אל תתפשרו ולא תיקחו סיכון – חייבו את העובד לשלם את חלקו ובמידה ולא אל תמשיכו קשרי עבודה.

לחילופין מצאו פשרה והעלו את השכר המשולם לעובד על מנת שלא ייפגע בנטו שלו ואילו אתם כמעסיקים קחו בחשבון שעובד טוב ייתכן ששווה לשלם עליו מעט יותר ?.

עובדים רבים מעדיפים לא להפקיד לטובת קרן פנסיה ובוחרים בקופת גמל, נסו לשכנע את העובד לטובת קרן פנסיה שמכילה אובדן כושר עבודה כללי אך אם הוא מתעקש אל תשכחו לדרוש לציין במסמך ההנמקה של פתיחת קופת הגמל שהוסבר נושא אובדן כושר העבודה והעובד ויתר על הכיסוי.

אילו עובדי משק בית זכאים לפנסיה חובה?

כל גבר שמלאו לו 21 או אישה שמלאו לה 20 שנים , קיימת חובה להפקיד עבורם את תשלום פנסיה חובה .

יחד עם זאת קיימים מספר מקרים בהם לא קיימת חובת הפקדה :

  1. במידה והעובד כבר מקבל קצבה , כאשר קצבה של ביטוח לאומי או גמלא לא נכללות בין הקצבאות אזי אין חובת הפקדה .
  2. העובד מעל גיל פרישה , כלומר גבר מעל גיל 67 או אישה מעל גיל 62.

עצה ידידותית :

אל תיקחו צ'אנס עם הנושא, וודאו שאתם מפקידים כחוק לטובת העובד שאיתו אתם ביחסי עבודה והגנו עליו ועליכם.

כדי לבצע הפקדה תוכלו לפנות ישירות לחברות הביטוח או חברות הגמל או להיעזר בסוכן ביטוח שיהווה צינור ביניכם ובין החברה המנהלת את מוצר הפנסיה.

פנסיה לעובדי משק בית : מילים אחרונות

תחום הפנסיה לעובדי משק בית התפתח בעצלתיים וזאת מכיוון שהמצב הקיים היה "נוח" ל90% מהעוסקים בתחום. ראשית המעסיקים היו צריכים לשלם הרבה פחות הוצאות על כל עובד (הפקדות פנסיוניות, חופשים וכדומה) ואילו העובדים נהנו לקבל כסף "שחור" וכך להגדיל את השכר נטו.

אך במרוצת השנים, הדור הותיק הגיע לפנסיה ונתקל בהשלכות של ההחלטות שביצע בזמן העבודה במשק בית ולכן החליט משרד העובדה והאוצר לחוקק חוק חובה כך שיכריח את המעסיק והעובד להתנהל בצורה נכונה, כזאת שלא תפגע בעובד בהמשך הדרך.

מה תמצאו בכתבה

  • קרן פנסיה
  • 3 דקות
במידה ואתם צריכים לבצע משיכה מקרן פנסיה, ראוי שתכירו את ה...
40.77% תשואה.מתקדמים לקרן פנסיה ומרוויחים!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.