קופת גמל להשקעה, קופת גמל רגילה – שמות דומים, הבדלים גדולים

מאז שמשרד האוצר הכריז על השקת קופת גמל להשקעה, עלו שאלות רבות בנושא ההבדלים בינה לבין קופת גמל רגילה
קופת גמל להשקעה חיסכון מצויין לסכום נמוך
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

אנחנו כאן כדי להסביר מה ההבדל המשמעותי בין שני סוגי מוצרים אלו. חשוב שתבחינו היטב, משום שמדובר במוצרים ששמם אמנם דומה, אך שירותם שונה בתכלית.

באופן עקרוני, ההבדל הבסיסי בין שני מוצרי חיסכון אלו הוא רמת הנזילות. קופת גמל רגילה היא קופת הגמל ״הקלאסית״, זאת שבמהלך חייכם, כשכירים או כעצמאים, מועבר אליה סכום חודשי מתוך המשכורות שלכם.

על הפקדה זו אתם זכאים להטבת מס, זאת מתוך האינטרס המובהק של המדינה לדרבן אתכם לחסוך לימי הפרישה. את הסכום שהפקדתם במהלך חייכם לקופת גמל זו תוכלו לפדות אך ורק החל מגיל פרישה. את הסכום תהיו רשאים לקבל בצורה של פנסיה חודשית, כלומר כקצבה קבועה.

רמת הנזילות של קופת גמל להשקעה שונה: זוהי קופה נזילה. המשמעות היא שתוכלו לפדות את הכספים שחסכתם מתי שתרצו, בכל גיל ובכל שלב. שימו לב שתהיינה לכך השלכות מסוימות מבחינת תשלום מס ומס רווחי הון. אך בכל זאת, הבחירה בידכם.

כלומר, מידת הנזילות היא ההבדל המשמעותי בין שני המכשירים הפיננסיים הללו.

הטבות מס ותשלום רווחי הון בקופת גמל להשקעה ובקופת גמל רגילה

מידת הנזילות מחייבת גם תשלום רווחי הון ותשלומי מס. אך ניתן כמובן לעקוף זאת. כיצד? כאמור, המדינה מעודדת אתכם להשקיע את כספכם למטרות חיסכון לטווח הרחוק. ישנה חשיבות גבוהה בוודאות כי תוכלו לכלכל את עצמכם גם לאחר שתגיעו לגיל הפרישה. ולכן, כדי להבטיח אינטרס זה, המדינה ״מפתה״ אתכם להתאפק, ולשמור את כספי קופת הגמל להשקעה לעתיד.

הדבר נעשה על ידי הבטחה אטרקטיבית: משיכת כספי הקופה בגיל הפרישה מבטיחה פטור מתשלום מס ופטור מתשלום מס רווח הון. זהו סכום לא מבוטל שיכול לשנות עבורכם את המאזן הכלכלי של ימי הפנסיה. לכן מדובר בהטבה משמעותית: משיכה של כספי הקופה טרם הגעתכם לגיל פרישה משמעותה מס בעלות של רבע מסכום הרווחים.

כך, קופת הגמל להשקעה היא אמנם נזילה, אך היא מציעה הטבה כפולה: אפשרות מגוונת להשקעה בשוק ההון, תוך ניהול הכספים ותזמון פדייתם, בנוסף לפטור משמעותי במידה ותשמרו את הקופה עד לימי הפרישה.

לעומת זאת, קופת גמל רגילה מעניקה זכאות למשיכת כספי הקופה, בצורה של סכום הוני חד פעמי. אך משיכה זו אפשרית רק במידה וקופת גמל נפתחה במעמד תיקון 190 וחלים שני התנאים הבאים על בעל הקופה: ראשית, גילו הוא 60 ומעלה, ושנית שקצבתו החודשים עומדת על סכום של 4,418. כאמור, מדובר בנזילות נמוכה משמעותית.

מדוע נוצרה קופת הגמל להשקעה?

יש לכך רקע היסטורי קצר. עד שנת 2008 האמצעי הפנסיוני המרכזי והנפוץ ביותר היה קופת הגמל לתגמולים, או בשמה השני: ״קופת גמל לחיסכון. קופת חיסכון זו הייתה אטרקטיבית משום שהיה ניתן לפדות את כספיה בתוך 15 שנים, תוך קבלת פטור ממס.

לרוב הייתה זו הקופה הפופולרית לחיסכון לילדים ולנכדים. אך בשנת 2008 השתנתה ההתנהלות: חוקים חדשים קבעו כי כספי קופת חיסכון זו יכולים להיפדות רק בצורת קצבה חודשית, בעוד בעבר היה ניתן למשוך את החיסכון כסכום חד פעמי, כלומר כסכום הוני. הנזילות נפגעה אפוא וקופת התגמולים לא הייתה עוד מתגמלת כפי שהייתה בעבר.

בדיוק משום כך קופת הגמל להשקעה נוצרה. המטרה הייתה להעניק אפשרות הן לחיסכון, והן להשקעה. כבכל השקעה, ישנה חשיבות דרמטית ביכולת לנזילות הכסף. על כן, בשנת 2016 קופת הגמל להשקעה נוצרה ונהייתה למוצר שעודד אנשים לשוב ולהפנות את כספם לחיסכון.

מה משתלם יותר – קופת גמל להשקעה או קופת גמל רגילה?

קודם כל, כדאי שתדעו שכל אחד מהשירותים הללו אינו סותר את השני. משמע, שתוכלו לחסוך בשני האפיקים הללו במקביל ולנהל את כספכם כך שלא כל הונכם יהיה מנוהל באופן אחד. המטרה היא שתגמישו את התמרון שלכם בניהול הפיננסי של חסכונותיכם, משום שלכל אחד מן המכשירים הפיננסיים הללו יש יתרונות וחסרונות.

לכן, זכרו שיתרונה של קופת הגמל להשקעה הוא הנזילות הגבוהה. אך לצד זאת, יש לנזילות מחיר גבוה. לכן, כדאי לנהל את כספכם כך שחלקו יהיה מיועד לגיל פרישה לקצבה החודשית, וחלקו יהיה מנותב להשקעה בשליטתכם.

מה תמצאו בכתבה

  • קופת גמל להשקעה
  • 2 דקות
רבים מההורים מתחילים לחסוך לילדיהם כבר בגיל קטן מתוך מחשב...
46.74% תשואה.מתקדמים לקופת גמל להשקעה מנצחת!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.