גורם מתפעל – מדוע זה כל כך חשוב לכם השכירים?

במידה ואתם עובדים שכירים בחברה, אתם וודאי רגילים לראות בתלוש המשכורת שלכם מגוון של ניכויים כגון: פנסיה, מס בריאות, קופת גמל, קרן השתלמות וכו' אך האם עצרתם רגע לשאול את עצמכם מה בעצם קורה מאחורי הקלעים? מי מעביר את הכספים לקופות הנכונות בפועל? ושל מי האחראיות?
גורם מתפעל פנסיוני, כמה הוא משפיע על הפנסיה שלנו
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

עד שנת 2016 כל המעסיקים במדינה פעלו בצורה מבולגנת ומעט פיראטית, נעזרו בסוכן מקורב או בעובדת ממחלקת כספים על מנת לבצע את ההפקדות ולעקוב אחרי השיוכים של כספי העובדים לבתי ההשקעות המתאימים. הצרות לא איחרו להגיע והיה קשה מאוד לעקוב אחר מאות הפקדות בחודש, לקופות שונות, בבתי השקעות שונים ובסכומים שונים.

על מנת "להקל" על עצמם, מעסיקים רבים "חייבו" את העובדים שלהם לעבוד עם סוכן של החברה, ולנהל את כספם אך ורק בבית השקעות אחד (לרוב נבחר על ידי הסוכן משיקולי עמלה). זאת על מנת להפחית את העבודה הכרוכה בניהול ההפקדות הפנסיוניות של העובדים, גם אם זה על חשבון דמי ניהול גבוהים או אובדן תשואה של העובדים.

גורם מתפעל – כך משרד האוצר מתכנן לעשות סדר

כפי שתיארנו קודם, הדפסת תלוש משכורת עם רשימת ניכויים זה החלק הקל, אך אל תתנו לדיו על הדף להטעות אתכם, תלוש המשכורת מודפס לפני העברת הכספים בפועל כך שאין לראות בו ערבות או התחייבות שהכספים עברו ושויכו בצורה הנכונה לקופת הגמל שלכם או קרן ההשתלמות.

מתוך ניסיון לעשות סדר בכל נושא ההפקדות הפנסיוניות החודשיות של מערך השכירים במדינה, קבע משרד האוצר שכל חברה המעסיקה מעל 20 עובדים תצטרך לשכור את שירותיו של גורם מתפעל חיצוני לחברה. גורם מתפעל, זהו גוף אשר תפקידו היחיד הוא לבצע את ההפקדות הפנסיוניות עבור עובדי החברה, לרכז את הדוחות ולבצע מעקב שוטף אחר שיוך ההפקדות.

מי יכול לשמש כגורם מתפעל?

  • חברה או עסק שמטרתם להיות גורם מתפעל.
  • בעל העסק או עובד ייעודי בעסק.
  • סוכן ביטוח של העסק חייב לחייב את המעסיק בתשלום עבור כל עובד במינימום 10.5 ₪+ מע"מ או 0.6 %  מהפרמיה+ מע,"מ הגבוהה מבין השניים. חייב החזרת הפרמיה
  • סוכן ביטוח שאינו סוכן של העסק.

איך זה עוזר לכם, השכירים?

במקומות עבודה רבים, העובדים מרגישים מעידים שהרגישו לחץ מסויים לחתום עם סוכן הביטוח של החברה שבמרבית מהמקרים מכוון אותם לפתוח קופות גמל, וקרן השתלמות חדשות בבית השקעות שאינו מדורג גבוה על מנת לייצר לכיסו עמלה. כל ניסיון של העובדים לשנות את המצב הקיים לא צלח מכיוון שהמעסיקים רצו "שקט תעשייתי" בתחום הפנסיוני ונהנו מכך שיש להם סוכן אחד שמטפל בהפקדות ובבית השקעות אחד.

עם כניסתו של החוק המחייב מעסיקים רבים לעבוד מול גורם מתפעל, מרבית האחראיות והעבודה עוברת מהמעסיק לגורם המתפעל ובכך נותן לכם את החופש להחליט היכן תרצו לנהל את כספכם ובנוסף לבחור את הסוכן המתאים לכם.

ריכזנו עבורכם את עיקרי האחראיות של הגורם המתפעל

  • במידה וקיימת אי עמידה בתשלומים הפנסיונים, על הגורם מתפעל להעביר משוב מלא למעסיק
  • מעקב ובקרה על נתוני המשוב מהגוף המוסדי
  • במידה וקיימת אפשרות להנחות בדמי ניהול או הנחות בתוכניות ביטוח וא.כ.ע בעקבות הסדר מעסיקים, חובה על הגורם המתפעל לדווח זאת למעסיק
  • מיידעים עבור יתרות פיצויים של עובדי העסק עם התייחסות לחובתו כל פי דין לאותו עובד.
  • חייב להתקיים הסכם בכתב בין המעסיק לגורם המתפעל בנוסף להרשאה.
  • סליקת כספים העברה וקבלת מיידעים עבור עובד.

גורם מתפעל – השורה התחתונה

במשך שנים העובדים השכירים במשק היו כבולים לרצונות המעסיק בכל הנוגע לכספים הפנסיונים שלהם, אולי זה הפחד מלהיות מובטל או קושי להגיד לא למערכת, עובדים רבים הסכימו לחתום לסוכן הביטוח של המעסיק ולפתוח/להעביר את כספם לבתי השקעות שאינם בחמישייה העליונה בטבלה ובדמי ניהול כלל לא אטרקטיביים.

גורם מתפעל משחרר אתכם מהחשש לפעול כנגד המערכת ונותן לכם את הכוח להחליט לגבי עתידכם הפנסיוני. בדקו עם המעסיק שלכם, האם הוא התחיל לעבוד עם גורם מתפעל (להזכיר לו שהוא מחויב על פי חוק ) ובמקביל פעלו על מנת למצוא סוכן ביטוח שאתם מרגישים אתו בנוח ושתסמכו עליו שידאג למקם אתכם בבתי ההשקעות המובילים ובדמי ניהול הטובים ביותר.

אנחנו יודעים שנושא ההפרשות לפנסיה הוא מורכב ומסובך בייחוד כשאתה שכיר בחברה גדולה ומסובכת ולכן אנחנו כאן, אנחנו לא גובים לירה או גרוש ונשמח לעזור! פנו אלינו בכל שאלה, צאו לדרך ושיהיה בהצלחה!

מה תמצאו בכתבה

  • קופת גמל
  • 3 דקות
קופת גמל היא מכשיר חיסכון פנסיוני אך לעת פרישה, מעבירים א...
46.19% תשואה.מתקדמים לקופת גמל מנצחת!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.