מהו מדד שארפ ואיך הוא קשור לפדיונות של בתי השקעות?

אם אתם כמו שאר המשקיעים בוודאי בחרתם במנהל השקעות שמציע את דמי הניהול הנמוכים ביותר, אך הצעד הזה יכול דווקא לפגוע בהשקעה שלכם? גלו מה חשוב לבדוק לפני בחירת מנהל השקעות.
פדיונות ומדד השארפ
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

אז לפני שאנחנו בוחנים את ההשקעות שלנו , חשוב שנבין כי קיימים מספר פרמטרים חשובים לבחירת מנהל השקעות.

לרב אנו מנהלים משא ומתן על דמי הניהול אשר אנחנו עתידים לשלם למנהל ההשקעות הנבחר ולא מעט פעמים מתפתים לתת את כספינו לטובת מנהלי השקעות אשר מוכנים למכור את הידע , הניסיון והמוצר שלהם בזול.

כבר שנים שאנו מכירים שהזול עלול להיות יקר ונמנעים לרכוש חיקויים , אין סיבה שדווקא בעת בחירת מנהל השקעות אנו נבצע בחירות שונות.

אז מי הם מנהלי ההשקעות הטובים ביותר?

אין אחד שמתאים לכולם , כל מנהל השקעות יודע להציע מוצר שונה והתמחות שונה עבור המשקיע וחשוב לבצע התאמה ראויה בין שני משתנים אלו על מנת להגיע לתוצאה המקסימלית.

נתחיל דווקא בצד המשקיע , ברגע שקיים הון לטובת השקעה חשוב להבין את הצרכים של ההשקעה, טווח ההשקעה , סכום ההשקעה , הטבות המס אשר זכאי להם המשקיע בשל גילו, הכנסתו או כל סיבה באשר היא.

לאחר בחינה של התמונה הכללית אפשר לצלול פנימה ולבחור את המכשיר הנכון לניהול.

כיום עבור כספים נזילים קיימים מכשירים רבים כמו תיקון 190, פוליסות חיסכון , תיקי השקעות , קרנות גידור, קרנות ריט, קרנות הלוואות חוב, קרן הלוואות חברתיות ועוד ועוד.. אז איך בוחרים.

איך מתאימים מנהל השקעות למשקיע ?

ברגע שנבחר המוצר , ניקח לדוגמא את תיקון 190 , אשר כלי הניהול שלו הוא קופות הגמל השונות אשר יש למנהלי ההשקעות להציע.

קיימים כללי אצבע לבחירת קופת גמל :

תשואות העבר – האם מה שהיה הוא שיהיה ?

אכן תשואות העבר לא מתחייבות להעיד על העתיד ,אך בהחלט יכולות להצביע על איכות הניהול , הצלחת הקופה , התמודדות הקופה בשוק עולה ויורד ויכול לתת לנו אינדיקציה בריאה לטובת העתיד.

פדיונות – מדוע הנתון הזה חשוב ?

הנתון אף קריטי! קופה פודה היא קופה אשר עמיתים רבים בה בוחרים לעזוב הן בשל ביצועי הקופה, שירות בית ההשקעות , ירושות או שימוש בכספים לטובת מטרה שונה.

בעת עזיבה של עמיתים מכל סיבה באשר היא, מנהל ההשקעות חייב להנזיל חלק מהנכסים בקופה לטובת העמיתים המבקשים את כספם.

דמיינו מצב בו הקופה צריכה לפדות סכומים גבוהים ומנהל ההשקעות לא מחזיק מספיק מזומן בקופה, יהיה עליו לבצע מכירה בלחץ על מנת שלא לעבור על החוק ולהעביר את הכספים לטובת היעד הבא שלהם בזמן.

במקרה כזה הוא עלול למכור נכסים שלא צריכים להימכר לטובת עתיד הקופה או שהוא לא מצליח למכור נכסים שאינו רוצה ואז עלולה להיווצר מציאות בו נכסים שאינם טובים לקופה נותרים בעוד נכסים טובים נמכרו.

העמיתים שנותרו בקופה ישלמו את המחיר והסיכויים עולים לתשואות נמוכות יותר ולכן אם אתם בוחנים קופה ורואים צבירה שלילית נטו אין סיבה להיות הדלק שיניע את הקופה, הימנעו לבצע השקעה בקופה מסוג זה ואם גיליתם שאתם נמצאים בקופה כזו עשו צעדים על מנת לעזוב בהקדם. אל תפספסו את הרכבת בזמן שכולם יורדים.

נכסים לא סחירים – הג'וקר של אפיקי החיסכון

אחד היתרונות בקופות הגמל הוא פיזור רחב של השקעות בין שוק הון להשקעות שאין להם קורלציה לשוק ההון והם באים לידי ביטוי בסעיף הפירוט של הקופה תחת "נכסים לא סחירים" חפשו קופה שמכילה סוג השקעה כזו , שימו לב שזה תואם לסך תיק הנכסים כמובן.

גיוסים – סימן לחוכמת ההמונים

בהתאם לכלל האצבע על פידיונות ,חשוב לבדוק כי הקופה גם מגייסת ואינה רדומה ומדוע? במידה ואין כספים חדשים לקופה אזי אין חומר גלם לטובת ביצוע עסקאות חדשות ויש מקום לפספס הזדמנויות , חפשו בתי השקעות אשר נמצאים בכותרות ואף מגייסים בשגרה – יש להם סיכוי טוב יותר להגיב לשווקים ולמצוא עסקאות אטרקטיביות ויש להם את הכסף לבצע את המהלכים הנכונים.

מנהל ההשקעות – שכיר או בעלים ?

הוא בעצם היתרון והחשוב ביותר בכל בחירת קופה, בדקו מי מנהל ההשקעות של הקופה, מה הניסיון שלו, ותק שלו , והכי חשוב באיזו תדירות הוא מחליף מקום עבודה.

קיימים כיום בתי השקעות כמו ילין לפידות ואלטשולר שחם שהבעלים של בית ההשקעות הוא גם מנהל ההשקעות וזה יתרון שלא יסולא בפז, הרי מנהל ההשקעות שהוא בעלים לא צפוי שיתחלף ולכן אתם יכולים להיות רגועים ולזה ניתן להוסיף גם דובדבן שעל הקצפת , מדובר בשני בתי ההשקעות האטרקטיביים ביותר בעשור האחרון.

מדד השארפ – רכבת הרים של תשואה

מדד השארפ מציג את סטיית התקן של הקופה, ככל שהמדד גבוה יותר כך סטיית התקן נמוכה יותר.

נתון זה הוא אחד מהנתונים הקריטיים ביותר לבדיקה. ומדוע ? מדד השארפ שפותח על ידי ויליאם שארפ מציג את התשואה העודפת של פני ההשקעה והסיכון הכרוך בה.

הרי ידוע לנו שכל השקעה כרוכה בסיכון מסוים ואנו חייבים לבצע חישוב משוכל לפני כל השקעה ולכן מדד השארפ יכול לשקף לנו את יכולת מנהל ההשקעות לבצע חישוב משוכל לפני כל רכישת של נייר ערך או השקעה בעסקה מסוימת אשר מיועדת להיכנס לתמהיל תיק ההשקעות שלנו או קופת הגמל.

במידה ואנו רואים מדד שארפ נמוך חשוב להבין כי מנהל ההשקעות לוקח הימורים שלא בהכרח קיים היגיון בריא אחריהם ולכן יש סיכוי גבוה מאוד שההשקעה שלנו תניב פירות רקובים.

לפני כל השקעה או בחירת מנהל השקעות בדקו את מדד השארפ אם הוא לא גבוה מספיק אל תתנו למנהל ההשקעות לנהל עבורכם את הכספים! זאת רכבת הרים שלא בטוח שהלב שלכם יעמוד בלולאות שמנהל השקעות מסוג זה ייקח אתכם!

גם פה ניתן לראות את אלטשולר שחם וילין לפידות מציגים את המדד השארפ הגבוה ביותר , יש קשר ישיר בין תחלופה של מנהלי השקעות למדד השארפ שכן כל פעם מגיע מנהל השקעות ובונה את הקופה מחדש ובכך מעוות את סטיית התקן פעם אחר פעם, לכן אם שקלתם להשקיע בבית השקעות שקיים בו משחק הכיסאות – חשבו פעמיים.

כמובן שעבור כל השקעה וכל מוצר יש כללי אצבע שונים וחשוב להכיר אותם לפני בחירה והשקעה סופית.

בדקו השקעות עם איש מקצוע , אין סיבה לפספס השקעה טובה בגלל פיתויים שקריים.

מה תמצאו בכתבה

  • קופת גמל
  • 3 דקות
קופת גמל היא מכשיר חיסכון פנסיוני אך לעת פרישה, מעבירים א...
46.19% תשואה.מתקדמים לקופת גמל מנצחת!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.