מהי אינפלציה וכיצד היא משפיעה על תיקון 190 ?

ביצעתם הפקדה לתיקון 190 ? גלו כיצד שינויים באינפלציה עלולים לשנות את הכדאיות של השימוש בתיקון 190. האם תשלום מס ריאלי עדיף על מס נומינלי?
אינפלציה תיקון 190
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

כל מי שמתעניין ולו במעט בכלכלה נתקל במושג אינפלציה. יש כאלו שמבינים אותו יותר מאחרים ויודעים להסביר בצורה המקיפה, מה היתרונות והחסרונות של התופעה הזו וממה היא נגרמת?.

היום לא נרחיק לכת בהסברים מסורבלים על תופעת האינפלציה שכן זה נושא שמצריך יותר מכתבה אחת, אבל כן ננסה לשים אותה תחת זכוכית מגדלת בהקשר אחר – חשוב לא פחות – תיקון 190.

ראשית ננסה להבין מה היא אינפלציה

ההגדרה הלשונית של הביטוי "אינפלציה" היא עליית מחירים.
ההגדרה המדויקת יותר היא שחיקת ערך הכסף הנובע מעליית מחירים.

האינפלציה בארץ נמדדת על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באמצעות בחינה של מספר סלי מוצרים ובדיקת שינויי המחיר בניהם בין שני נקודות זמן שונות.

הדוגמא המוכרת ביותר היא מדד המחירים לצרכן אשר מאגד בתוכו את סל המוצרים הבסיסים שכל משק בית בארץ משתמש בהם כגון: מזון (ללא פירות וירקות), ירקות ופירות, דיור, אחזקת הדירה, ריהוט וציוד לבית, הלבשה והנעלה, בריאות, חינוך, תרבות, בידור, תחבורה ותקשורת.

בנוסף למדד זה, נעזרת הלשכה במדדים נוספים כגון: מדד מחירי תשומות לבניה , ומדד מחירי תשומות בסלילה.
על ידי בחינת עלות סל המוצרים והשירותים האלה יכולה הלשכה לקבוע האם הייתה עליה במדד או ירידה. או במילים אחרות, האם הייתה עליית מחירים.

יש הטוענים שעליית מחירים היא תנאי הכרחי לקיום כלכלה תקינה – שכן מצב כזה דוחף את הכלכלה קדימה.
הדבר נכון בחלקו כל עוד צד ההכנסות גדל גם הוא בצורה דומה.

כולנו מכירים את העובדה שלקבל העלאה בשכר מהבוס יכול להיות קרוב לבלתי אפשרי במקומות מסוימים, וכך נוצר מצב שסך כל ההכנסות שלנו במהלך החיים לא ממש גדל.

מצד שני אם נבחן את השנים האחרונות נגלה שמדד המחירים לצרכן דווקא כן גדל ומכאן ההבנה המתבקשת שאנו חווים אינפלציה – שחיקה של ערך הכסף – מה שקנינו אתמול ב100 ₪ היום כבר עולה 120 ₪ אבל האזרח לא נהנה מאותו אחוז של עליית שכר.

אז איך כל זה קשור לתיקון 190 בכלל ?

תיקון 190 נועד בחלקו לאפשר לבני 60 ומעלה להנות מהשקעה איכותית בשוק ההון בעלויות ניהול נמוכות ביחס לאלטרנטיבות עם האפשרות של דחיית תשלום מס הכנסה לפדיון בלבד ואפשרות הורשה בין דורית של הזכויות הללו לדור הבא במקרה מוות בטרם עת.

אבל מעל כל זה, תיקון 190 מאפשר תשלום מס של 15% נומינאלי אל מול 25% ריאלי המשולם היום על רווחי הון.

על פניו נשמע דיל מדהים, תשלום מס מופחת מ25% ל15% אך אם נקדיש עוד שניה נוספת, נגלה הבדל גדול בעצם חישוב המס, נומינלי אל מול ריאלי.

אז מה זה בכלל אומר ?

בניהול תיקים פשוט דרך הבנק או בעזרת מנהל תיקים עצמאי, האזרח משלם 25% ריאלי, כלומר 25% מהרווח בניכוי האינפלציה (עליית המחירים).

לדוגמא נניח תשואה של 7% עם אינפלציה של 2% , תשלום המס יהיה רק על החלק הריאלי של 5%
( (7-2)*25%=1.25% ) המטרה פה היא לנטרל את שחיקת הכסף בתשלום המס.

בניהול השקעות בקופת גמל, תחת המסגרת של תיקון 190 , תשלום המס כפי שאמרנו עומד על 15% נומינלי, כלומר 15% מרווח שנוצר ללא קשר לרמת האינפלציה הקיימת בשוק.
אם נעזר בתשואה מהדוגמא הקודמת, הפעם נשלם רק 1.05% מס מתוך סך הצבירה שלנו (7%*15% = 1.05% )
על פניו, בחשבון שהצגנו כאן, יתרון המיסוי עדיין נמצא בצד תיקון 190 לצד שלל היתרונות הנוספים הכלולים בו כגון חיסכון משמעותי בעלויות אל מול תיקי ההשקעות.

אם כך, מה היא נקודת האיזון? האם קיימת אפשרות שתיקון 190 יהפוך להיות לא כדאי בשל עליית אינפלציה?

מבחינה מתמטית ניתן להציג זאת בצורה שכל עוד האינפלציה קטנה מ40% מהתשואה שהתקבלה, גובה המס שישולם בתיקון 190 יהיה נמוך יותר.

לדוגמא תשואה שנתית 10% ואינפלציה עד 4% , עדיפות לתיקון 190. אך אם האינפלציה עוברת 4%, תשלום המס בתיקון 190 יהיה גבוהה יותר.

אז מה עושים ?

כפי שאתם יודעים, אנחנו בעד תיקון 190 ואף מציגים אותו באתר לכן לא נשאיר אתכם בלי פתרון לנושא האינפלציה.

ראשית אנחנו חייבים להפוך להיות חכמים יותר בנוגע לניהול הכספים שלנו – תיקון 190 הוא יתרון אדיר לאלו הזכאים לו אך הוא אינו מוצר שמומלץ לבצעו באופן עצמאי וללא איש מקצוע.

לדוגמא, הפקדה לתיקון 190 בגוף אשר נמצא במקומות האחרונים בטבלת התשואות ובדמי ניהול יחסית גבוהים, משאיר מרווח ביטחון זעיר אל מול שינויי האינפלציה האפשריים.

מאידך, שימוש באיש מקצוע יפעל לשמור אתכם תמיד מעל המים , בבתי השקעות מובילים ובדמי ניהול אטרקטיביים תוך חישוב תמידי של שינויי אינפלציה אל מול ביצועיי הגוף המנהל וביצוע שינויים בתיק במידת הצורך.

אומנם תיקון 190 החליף בשנים האחרונות תיקי השקעות רבים, אך הוא אינו מוצר של "שגר ושכח" כלומר רכישה של מדדים פסיביים וזהו, יש צורך להישאר עם היד על הדופק על מנת לוודא שנהנים ממקסימום ההטבות שהוא מכיל.

יש לכם תיקון 190? הרשו לנו לבצע סימולציה מתקדמת אל מול תרחישי אינפלציה שונים ולוודא שאתם מוכנים ומוגנים ככל הניתן, לכל מקרה שלא יבוא ?

מה תמצאו בכתבה

  • קופת גמל
  • 3 דקות
שוקלים להפקיד לתיקון 190? מצוין, אך רגע לפני, בדקו את ההש...
46.19% תשואה.מתקדמים לתיקון 190 מנצחת!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.