הסכנות בקרנות גידור – אל תשקיע לפני שקראת!

קרן גידור נשמע מלהיב? הוספת אלמנט אקזוטי לתיק הנכסים שלכם? השקעות שאינן תחת הרגולציה יש לבחון אותם בשבעה עיניים, אל תמהרו לקבל החלטה וקראו מה חשוב לבדוק.
צילום של אדום אשר בודק את התשואות של קרן הגידור שלו בטלפון
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

כל אחד מאיתנו היה שמח למצוא את האלטרנטיבה להשקעה המסורתית ולייצר תשואה גבוהה, אך האם ענף קרנות הגידור אשר צובר תאוצה ואהדה באמת מספק את הביטחון וכדאיות ללקוחותיו? ממה כדאי להיזהר ומה חשוב לבדוק.

מהי קרן גידור

קרן גידור הינה קרן השקעות הפועלת מחוץ לתחום הרגולציה ומנותקת משרשראות המגבילות את מנהלי השקעות מסורתיים ובכך יכולה להשקיע באופציות, שורטים, נגזרות וכו. דבר אשר אינו קיים בניהול של קופת גמל למשל, שם מנהל ההשקעות יכול להרוויח רק כאשר בשוק עולה.

חופש פעולה – האם זה טוב?

כאשר אנחנו בוחנים את שיטות המסחר של מנהלי ההשקעות בקרנות הגידור, נמצא שם השקעות במניות תנודתיות, אופציות חסר (SHORT) נגד זרמי השוק ומינוף של כספי הקרן. כל זאת לטובת מטרה אחת, לייצר תשואה גבוהה יותר מהמדד. במהלך השנים האחרונות נמצאו קרנות גידור שהשיגו כ35% תשואה ללקוחותיהם ומעבר השני יש כאלה שרשמו הפסד של 19% ויותר.

האחראיות הגדולה מוטלת בידי הלקוח לבחון היטב את מנהל קרן הגידור עליו הוא סומך לנווט את הקרן בזמן שוק תנודתי ולצאת עם ידו על העליונה.

מה יבטיחו לכם בעבור כספכם?

תעשיית קרנות הגידור משתמשת במונח "אלפא" לציון תשואה עודפת, כלומר כאשר קרן מסויימת הכתה את המדד ועברה אותו באחוז מסויים, אותו אחוז נקרא "אלפא", בזמן שתשואת המדד נקראת "בטא".

שימוש במדד כנקודת ייחוס קורצת למשקיעים הפוטנציאלים המרגישים שמנהל קרן הגידור לא ינוח עד אשר ישיג את מטרתו, בזמן שמנהלי ההשקעות בקרנות הפנסיה או קופות הגמל אינם רודפים אחר יעד תשואה מסויים.

מנהלי הקרנות יציגו לכם תשואות בטווחי זמן שונים בהתאם לרמות הסיכון וסוג התיק אשר מתאים לכם, חשוב לזכור שאי אפשר לנצח את המדד ב-100% מהזמן אך חלק מהקרנות הצליחו לעשות זאת לתקופות ארוכות יחסית.

מהי הדרישה מלקוח המנהל את כספו בקרן גידור?

בשל הצלחת קרנות הגידור בשנים האחרונות, לקוחות רבים ביקשו להנות מאותה תשואה עודפת "אלפא". בעבר הכניסה לקרן הייתה שמורה ללקוחות כשירים בעלי ממון והבנה בשוק ההון, כיום ניתן למצוא קרנות גידור אשר מקבלות לקוחות בהיקפים קטנים יותר.

בעבור ניהול הכסף, הקרן גובה לפי עיקרון ה"20+2", 20% מרווחי הקרן בנוסף ל-2% דמי ניהול מסך הקרן המנוהלת על ידם בסוף שנה.

מדד "אלפא" הוא כבר לא היעד!

הצלחת קרן הגידור נקבעת על ידי שימוש נכון באסטרטגיות שוק על מנת לייצר תשואה עודפת (מעבר למדד). זהו נתון מושך כפי שכבר סקרנו אך האם זה באמת מספיק?

אם נוסיף את עלויות הקרן (2% דמי ניהול שנתי +20% מהרווחים) נאלץ לדרוש שמנהלי הקרן ידעו להציג תשואה של 3% ומעלה מבלי קשר למצבו של המדד וזאת מבלי לחשב עלויות מס המשתנות מלקוח ללקוח.

במשך זמן רב תקפו את מנהלי הקרנות על שימוש במדד ה"אלפא" ככלי שיווקי למשוך לקוחות בזמן שבפועל מדד ה"אלפא" לא היה מספיק כדי לייצר רווח נטו, תשואה בניכוי עלויות הקרן, ובכך המרוויחים הגדולים האמיתים היו מנהלי הקרנות אשר נהנים מעמלות גבוהות.

 בעתיד ראוי לייצר שוק הון שונה ויעיל יותר

קרנות הגידור מציגות כרגע שימוש באסטרטגיות שוק מתקדמות, עבודה בשוק תנודתי ומסוכן, עלויות גבוהות וחוסר פיקוח מהרגולציה. קיים גידול במספר הקרנות אשר מונה כרגע אלפי קרנות שונות העובדות על דרכם ללקוח. היינו שמחים לראות שוק מפוקח יותר כאשר אותם מנהלי השקעות נבונים אשר באמת מצליחים להכות את המדד יוכלו לעשות זאת בעבור עלויות נוחות יותר ושקיפות ללקוח.

שורה תחתונה – ללכת על זה או לא?

מי לא היה רוצה לנצח את המדד? כולנו! אך לא בכל מחיר. מתכנן פיננסי מקצועי יוכל לשלב תיק קרנות גידור שנבחר בקפידה תוך שמירה על איזון סך הנכסים הכולל של לקוח ובכך למזער את החשיפה והסיכון לעומת אותה תשואה מפתה שהקרנות יודעים להציע.

אנחנו אומרים, אם ללכת על זה אז לא לבד! תנו לנו לעזור, בשמחה.

מה תמצאו בכתבה

  • קרן גידור
  • 5 דקות
כל משקיע שונה מרעיהו, וכתוצאה מכך גם תיק הנכסים שלהם צריך...
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.