קרנות סמארט בטא – Smart Beta – ניהול פסיבי מתוחכם

קרנות הסמארט בטא מציעו אלטרנטיבה מצויינת לקרנות מחקות מדד "קלאסיות" אך יש לה לא מעט מתנגדים. מהם היתרונות והחסרונות של קניית קרן סמארט בטא? בדקו לפני שאתם קונים!
אדם משקה צמחים ומגדיל את גרך התשואה שלו
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

על מי תסמכו יותר? מנהל השקעות או המדד תל אביב 35? האחד מייצג ניהול אקטיבי ותיק השקעות פעיל ומגוון והשני תעודות סל "פשוטות" אשר עוקבות אחר המדד הקיים לאורך שנים. ואם נציג עבורכם אלטרנטיבה שלישית שיודעת לנצל את המיטב של שתי הגישות, האם תשקיעו בה?

מה היא קרן סמארט בטא?

ראשית נזכיר איך פועל מדד קלאסי, כל אחד מהמדדים המוכרים לכם (תל אביב 35, S&P500 נדלן 15 תל אביב וכו') למעשה מורכב ממניות של מגוון חברות במשק. נפח המניות של חברה במדד עצמו נקבע על פי שווי החברה, לדוגמא בנק הפועלים שווה 20 מיליון לעומת טבע השווה 90 מיליון, לכן טבע תהווה חלק גדול יותר במדד מאשר בנק הפועלים ובכך תנודות במניית טבע תשפיע על המדד יותר מאשר תנודה של מניית בנק הפועלים.

מדד "חכם" (Smart Beta), זהו מדד המורכב מאותן חברות אשר רשומות במדד הקלאסי אך המשקל שלהן במדד שונה. אם במדד הקלאסי נפח החברה נקבע על ידי שווי שוק, במדד סמארט בטא רשאי מנהל הקרן להסיר חברות ואף לשנות את המשקל שלהם במדד על סמך שיקולו האישי. ובכך מייצרים מדד אלטרנטיבי למדד הקלאסי בתקווה לזהות תנופה של חברות מסוימות ולחזק אותן בשווי המדד כולו.

Smart Beta, למעשה מתחרה במדד במטרה להכות אותו ולייצר תשואה עודפת לו (פער התשואה החיובי מעל גובה תשואת המדד), הכלים העומדים לרשות מנהל קרן הSmart Beta בהרכבת המדד, הם רשימת החברות הכלולות במדד הקלאסי והחופש לשנות את הנפח שהן יתפסו במדד הסמארט בטא.

מנהלי קרנות הSmart Beta נעזרים בחברות חיצוניות אשר מתמחות באיסוף נתונים של שוק ההון, ניתוח טכני מתקדם וסטטיסטיקות מורכבות. הפרמטרים הפופולאריים בהם משתמשים מנהלי קרנות הSmart Beta הם:

מומנטום (Momentum) – פרמטר המודד תשואות על פני טווח זמן קצר, גובה שינוי התשואה מצביע על חוזק תנופת התשואה (מומנטום). הוא משמש כפרמטר עיקרי ליצירת מדד מבוסס מניות שנמצאות במומנטום חיובי.

תנודתיות נמוכה (Low Volatility) – פרמטר אשר מודד ומדרג את המניות על פי רמת התנודתיות שלהם בין תשואה חיובית לשלילית. הוא משמש כפרמטר.

איכות (Quality) – פרמטר האיכות, מציין את דירוג איכות ניהול החברה ומורכב מהגורמים הבאים: חוב נמוך, יציבות ברווחים, תזרים מזומנים עקבי, צמיחת דיבידנדים וכו'. פרמטר האיכות הינו בסיס להרכבת מדד חברות איכותיות.

שווי (Value) – פרמטר דומה לQuality, אך כאן מחשבים את הגורמים הבאים: מכפיל רווח, מכירות, תזרים מזומנים וכו'. לרוב בוחרים את החברות המדורגות נמוך על פי הפרמטר הזה, מתוך מחשבה שאלו חברות שעוד לא מיצו את פוטנציאל הגדילה שלהם.

קנייה חוזרת (Buy Back) – פרמטר המודד חברות על פי תדירות הרכישות החוזרות של מניותיהן, מדד זה מרמז שכן זוהי מנייה שמשקיעים חוזרים אליה.

דיבידנד (Dividend) – דירוג חברות על פי מדד אחד, סך תשואת הדיבידנד שלהן.

מולטי-פקטור (Multi – Factor) – שילוב של מס' פרמטרים ליצירת דירוגים מורכבים וניתוח מניות החברה.

האם זאת השקעה פאסיבית או אקטיבית?

קרנות הסמארט בטא מציגות הכלאה בין הניהול הפסיבי לניהול האקטיבי בצורה כמעט מושלמת. הרי לא נמצא אפילו משקיע אחד אשר מנהל את כספו ב-100% ניהול פסיבי שכן גם בחירה ראשונית של "איזה מדד לחקות?" זוהי בחירה אקטיבית.

אנו נמנעים מלקטלג את קרנות הסמארט בטא כניהול אקטיבי אלה כניהול פסיבי חכם, מפני שהקסם מתרחש מס' רגעים לפני הרכבת המדד ומשם, הפלגה רגועה של ניהול פסיבי. אותה החלטה מורכבת של הרכבת המדד מהמניות הנכונות אשר יצליחו לשמר ואף לייצר תשואה על השקעתכם, זוהי המומחיות האמתית של מנהלי הקרנות.

על פניו נראה שזאת הדרך האידיאלית לשלב בין פאסיבי לאקטיבי אך יש מנהלי השקעות הטוענים שברגעי משבר בשוק, מנהלי קרנות הסמארט בטא עומדים מנגד עם ידיים כבולות ולא יכולים לבצע שינויים אקטיביים וזריזים בקרן על מנת למזער נזקים. זוהי טענה בהחלט נכונה, אך יחד עם זאת, כל משקיע אשר בחר בניהול פסיבי, מבין שהוא אוחז בנכס לטווח הארוך וייתכן שיחווה מהמורות בדרך.

דוגמאות לקרנות סמארט בטא

אלטשולר שחם

    

אלטשולר שחם – חברת Smart Beta אשר בבעלות אלטשולר שחם, מציעה 10 קרנות סמארט בטא שונות. הרכבת הקרן נעשתה בעזרת חברת AlphaBeta אשר בשליטת קובי שמר וליאור כגן, חברת        AlphaBeta מתמחה בניתוח שוק ההון המבוסס על ניתוח טכני, סטטיסטיקה מורכבת וביצועים היסטוריים.

איי בי איי בית ההשקעות

IBI – בית ההשקעות IBI מציע מדד נדל"ן מניב, זהו מדד סמארט בטא אשר מורכב ממניות מדד נדל"ן 15 הנסחר בבורסת ת"א. במלאכת הרכבת המדד נעזרה IBI  בחברת המחקר BRE־B אשר ביצעה               שינויים למדד וזיקקה את החברות בעלות המעוף הגדול יותר לצמיחה.

שורה תחתונה – לקנות קרנות סמארט בטא?

קרנות הסמארט בטא מציגות גישה חדשנית לניהול השקעות באופן פסיבי-חכם, עד כה נמצאו מספר רב של דוגמאות בהן קרנות הסמארט בטא מכות את המדד ומציאות תשואה עודפת, גם לאחר ניכוי דמי ניהול.

במהלך כתיבת הכתבה, מצאנו דוגמאות שונות למשקיעים אשר ניהלו את קופת הגמל שלהם באופן ישיר וביצעו קנייה של קרנות הסמארט בטא של אלטשולר שחם וכעבור 3 שנים השיגו תשואה של כ-35%. ללא ספק תוצאה מעוררת השראה! אך האם זה מה שמובטח לכל מי שישקיע בסמארט בטא?

לצערנו לא, כאשר מוצג כלי פיננסי חדש, רבים ממהרים לקטול אותו מכיוון שהוא לא "מבטיח תשואה", גם כאן, קרנות הסמארט בטא חכמות אבל לא חסינות משינויים בשוק ולכן יש לשקול ולהתייעץ עם בעל מקצוע לפני רכישת קרנות אלו על מנת לוודא ששאר כספכם מגודר במוצרים פיננסים מנוגדים אליהם.

מה תמצאו בכתבה

  • תיק השקעות
  • 9 דקות
התנודתיות הגוברת של שוק ההון, בשילוב עם העלאת שיעור הריבי...
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.