מהי רפורמת המדדים בבורסה וכיצד תשפיע על המדדים בבורסה בישראל?

רפורמת המדדים יצאה לדרך בשנים האחרונות ושינה את פני המדדים בבורסה הישראלית, משקיעים רבים נלחצו מהמהלך אך לימים דווקא נפתחו אפשרויות השקעה מעניינות.
גרפים המייצגים את הרפורמה של מדדי הבורסה בישראל
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

רפורמת המדדים בבורסה הושלמה כבר בפברואר 2018, אך עד היום משקיעים רבים לא מבינים בדיוק מהי רפורמת המדדים, מה ההשפעה של רפורמת המדדים על מבנה המדדים ועוד. מאמר זה יסקור את הנושאים הללו, ולצד הסבר בהיר של מהי רפורמת המדדים בבורסה, גם יפרט מניות חדשות כתוצאה מרפורמת המדדים ועוד.

ראשית, לפני הסבר ספציפי של מהי רפורמת המדדים, יש להגדיר בקצרה מהו מדד. מדד הוא כלי של הבורסה למדוד תנועות של קבוצות מניות. כך למשל יכולה הבורסה להגדיר כי 100 המניות הנסחרות ביותר בה מהוות מדד אחד, או שכל המניות הקשורות בהייטק מהוות מדד אחר. כך, הסוחרים והציבור הרחב יכולים לעקוב אחרי מגמות שונות בבורסה. אם כך, מהי רפורמת המדדים בבורסה?

מהי רפורמת המדדים?

רפורמת המדדים בבורסה היא רפורמה שיזמה הבורסה הישראלית לפני מספר שנים, ובה היא מגדירה מחדש מהם המדדים אותם היא מפרסמת, אילו מניות נכללות בהם ובאיזה היקף. המדדים הוותיקים בבורסה עודכנו, שינו את שמם ולמעשה הושקו מחדש כמדדים חדשים. נוסף על כך, הושקו מספר מדדים חדשים לגמרי, דוגמת "SME 150" הכולל 150 מניות במשקל אחיד ומעודד השקעה לטווח ארוך. בין היתר ביקשה בכך הבורסה הישראלית להפוך למגוונת יותר, אטרקטיבית יותר למשקיעים זרים, לאפשר השקעות לטווח ארוך, לתת כוח יותר למניות קטנות ובינוניות ועוד.

ההשפעה של רפורמת המדדים על מבנה המדדים?

ברשת ישנן סקירות של שינויים ספציפיים במסגרת רפורמת המדדים, אך חשוב יותר להבין באופן כוללני יותר את ההשפעה של רפורמת המדדים על מבנה המדדים. ראשית, מדדים רבים הפכו להיות מגוונים יותר, כלומר לכלול כמות גדולה יותר של מניות. כך למשל מדד "תל אביב 25" שכלל 25 מניות הושק מחדש כמדד "תל אביב 35" וכולל כעת 35 מניות. באופן דומה מדד "תל אביב 100" הושק מחדש בתור "תל אביב 125" שנוספו לו 25 מניות נוספות, ועוד.

השפעה של רפורמת המדדים על מבנה המדדים קיימת גם בחלוקת משקלן של המניות בתוך המדדים. בכל אחד מהמדדים, הן הוותיקים והן החדשים, מוגדר משקל מקסימלי שיכולה לתפוס מניה ספציפית מתוך המדד. רפורמת המדדים הגבילה עוד יותר את המשקל המקסימלי בשורה של מדדים, גם כן כדי לעודד גיוון. כך למשל במדד "תל אביב 100" הוותיק המשקל המקסימלי של מניה מתוך המדד היה 10%, וכעת שהושק המדד מחדש בתור "תל אביב 125" המשקל המקסימלי של מניה הינו 7%. 

ישנם ניואנסים נוספים הקשורים בהשפעה של רפורמת המדדים על מבנה המדדים, אך בהכללה חשוב להדגיש כי מבנה המדדים כעת מגוון יותר במספר אספקטים, וזו הייתה המטרה של השינוי במבנה.

מניות חדשות כתוצאה מרפורמת המדדים

כפי שצוין, מדדים רבים התרחבו מבחינת כמות מניות, כלומר למדדים השונים נוספו מניות חדשות כתוצאה מרפורמת המדדים. הזכרנו בהקשר זה את "תל אביב 100" לו נוספו 25 מניות כשהושק מחדש כ"תל אביב 125", ואת "תל אביב 25" לו נוספו 10 מניות כשהושק מחדש כ"תל אביב 35", וכמו מדדים אלה יש גם את "תל אביב 75" לו נוספו 15 מניות כשהושק מחדש כ"תל אביב 90". בכל הדוגמאות הללו ובדומות להן, כמו גם במדדים חדשים שנוספו, נוספו למדדים מניות חדשות כתוצאה מרפורמת המדדים.

בין היתר, בתחום הסלולר פרץ המדד "תל אביב 35", כש"פרטנר" ו"סלקום" השתלבו במדד זה, לאחר שלא היו חלק ממדד "תל אביב 25" שקדם לו. במדד "תל אביב 125" השתלבו לא מעט מניות חדשות בתחום הנדל"ן כתוצאה מרפורמת המדדים, בהן "אפריקה מגורים", "אזורים" ועוד.

 רפורמת המדדים סיכום קצר

רפורמת המדדים בבורסה שינתה את מפת המסחר במדדים בישראל, עם דגש על פיזור וגיוון. סוחרים ותיקים הצטרכו להתאים את פעילותם לשינויים הכוללים בין היתר השפעה של רפורמת המדדים על מבנה המדדים, כמו גם מניות חדשות כתוצאה מרפורמת המדדים.

גם מבחינת סוחרים חדשים או מתלמדים המנהלים תיק השקעות עצמאי, רפורמת המדדים מציעה הזדמנויות חדשות ובכל מקרה מצריכה לימוד של החומר, שיכול להיעשות באופן עצמאי או בעזרת יועץ מומחה. ההשפעות של מדדים מגוונים יותר ומבוזרים יותר עדיין ראשוניות, ובשנים הקרובות נראה בהדרגה מי ידע להרוויח מהמגמות הללו של רפורמת המדדים.

מה תמצאו בכתבה

  • תיק השקעות
  • 9 דקות
התנודתיות הגוברת של שוק ההון, בשילוב עם העלאת שיעור הריבי...
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.