הקורונה , השווקים, התגובה ומי עלול למצוא את עצמו עושה טעיות ?

  • צוות שקל
  • נובמבר 3, 2021
  • 5 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
כיצד מנווטים בעולם ההשקעות כאשר נגיף הקורונה ממשיך להשפיע? האם התנודתיות הזאת כאן להישאר? ומה הם הפעולות שאנו צריכים לבצע כבר עכשיו?

אז שוק ההון כמו תמיד יכול להיות מושפע מהרבה רעשי רקע , חלקם יהיו טובים יותר וחלקם טובים פחות ואת השינויים בשוק ההון במדדים ניתן לראות כמעט באופן מידיי. הבורסות יצבעו באדום או ירוק, הכותרות בעיתונים ובאתרי האינטרנט כנראה יציגו את המידע שימשוך את העין , מרבית הפעמים הם יגרמו להיסטריה שאין לה שום סיבה במציאות וכתוצאה ישירה משקיעים רבים יעשו צעדים לא מבוקרים והם עלולים לשלם את המחיר ששילמו משקיעים ב2008, 2011 ואפילו ב2018 שלא רחוקה מאיתנו.

אז מהו נגיף הקורונה?

נגיף הקורונה עדיין לא רוי במידע , בכל זאת ניתן ללמוד כי הנגיף התפרץ בסין כבר בדצב' 2019, נכון לפבו 2020 הנגיף גבה כ-2,445 קורבנות וכ-78,000 אלף נדבקו במחלה. יחד עם זאת ניתן להבחין כי קצב ההדבקה מהנגיף ירד בשבועות האחרונים וכי מעל 8,000 אנשים כבר הבריאו בעוד שאר החולים מוגדרים ברובם קל. לכן למרות הקורבנות, מבחינת הגדרות נגיף או מגפה , נגיף הקורונה עדיין לא עומד בנתונים אלו וחשוב לזכור זאת.

נגיף הקורונה לפי ממצאים כיום דוגר בגוף האדם כ-14 ימים ורק לאחר מכן הוא מתפרץ עם סימנים מאוד דומים לשפעת של חום, חולשה, הקאות , בחילות. יחד עם זאת חשוב לראות כי אין מידע מדויק מי נדבק, מדוע , כיצד והאם כולם מדבקים או ייתכן כי ישנם חולים שאינם מדבקים למרות שהם נושאים את הנגיף.

בתחילה היה ניתן לראות כי הקורונה תקפה רק בסין, לאט לאט עוד מדינות בעולם נחשפו לקורונה בעיקר על ידי אנשים שהיו חולים בנגיף ולא ידעו וטיילו בעולם , יחד עם זאת בשום מדינה אין עדיין כמות גבוהה של חולים או קורבנות ואילו סין מדווחת נתונים יותר מעודדים מעדכון לעדכון.

גם במקרה הזה התקשורת מלאה במידע שנוי במחלוקת ויש כותרות כי סין משקרת ומטעה את הנתונים , חשוב להבין כי התקשורת לרב מפרסמת לצערנו חדשות מצערות מסיבות שיווק ולאו דווקא חדשות מעודדות. כל עוד אין נתונים רשמיים בסין, נהוג להאמין כי היא מדווחת נתוני אמת.

האם היו בעבר נגיפים שהשפיעו על שוק ההון ?

כן, בעבר העולם התמודד עם נגיפים רבים כמו איידס, סארס , אבולה וכו' ניתן היה לראות כי בטווח הקצר השווקים תמיד הגיבו לנושא הנגיף וירדו אך כעבור תקופה קצרה הם תיקנו את הירידות וחזרו לעבוד בשגרה . הרבה פעמים החלטות בשוק ההון של משקיעים נובעת דווקא מחשש ולחץ שלא באמת יש לו מקור אמיתי, אלא מתוך מדד הפחד וההיסטריה.

אין נביא בעירו ואף אחד לא יכול לנבא האם הקורונה תגרום לשוק ההון לירידות בטווח הארוך או הקצר ? האם היא תשפיע על הריבית במשק בישראל ? בעולם ? , האם חברות התעופה והתיירות יינזקו בצורה בעייתית או שמא המסחר והייצור של סין יגרום להשפעה עולמית ? בצד השני יש שיאמרו שהקורונה יכולה לגרום לארצות הברית להתחזק עם ייצור פנימי, מי שיחזק את הכלכלה האמריקאית ובאחת את וול סטריט שהיא הבורסה החזקה בעולם, יש שיאמינו שאם מדובר במגיפה של ממש אזי מה משנה הממון אם העולם נכחד ? ויש שיזכרו שגם ב2008 היו מנהלי השקעות שידעו להציג תשואה חיובית כי גם בשוק יורד יש הזדמנויות , ודרכי ניהול יעילות.

אבל כמו בכל כלל בחיים כשיש צד שיורד , יש צד מקביל שעולה ולכן אם ההשקעה במניות תרד לתקופה , מנהלי ההשקעות השונים יכולים להפנות את השקעות לעולם השקעות אלטרנטיביות , יש מי שיחליט להשקיע בסחורות ויש מי שמאמין שדווקא בימים אדומים כאלו זה הזמן לקנות במחירי "סייל" את המניות שככל הנראה יציבות ולאחר ההשפעה של הנגיף יישאו רווחים ויעלו חזרה. אז נגיפים כאלו הן טבעו של עולם ואחת לכמה זמן העולם שהוא בפועל יצור חי , קיים , נושם ומתפתח יכול להביא עימו תופעות שלאו דווקא האנושות מכירה, אך בהנחה שהאנושות תשרוד , גם שוק ההון ישרוד איתה.

האם באמת נגיף הקורונה גרם להפסדים מתחילת 2020?

השמועה אומרת שהקורונה גורמת להפסדים , שהכל קורס וצריך לברוח. אתרי החדשות והכלכלה , העיתונות רושמים בכותרות גדולות את החשש מקורונה ואת השווקים האדומים. אבל אם זה היה נכון, לא היה למה להיכנס לשווקים בינואר 2020 כי הקורונה פרצה לחיינו כבר בדצמבר אשתקד. ואם המשקיעים לא הינו נכנסים לשווקים ויושבים על הגדר , אז הכספים לא היו עובדים ומסלול המניות הטהורים מציגים תשואה ממוצעת מעל 4% , מסלולי צמיחה מציגים מעל 1.5% ואילו מסלולי האג"ח הממשלתי מציגים תשואה של כ0.75% .. אז האם הקורונה יצליח להעלים את התשואות שהצטברו משנת 2020 , לא ניתן להבטיח שלא אבל ההחלטה לשנות את מדיניות ההשקעות לא יכולה להגיע מחרדה או היסטריה , מדד הפחד , העיתונות , השכן או החבר בשיחת קפה. הם לא אלו שידעו לענות עבורכם ואל תדברו או תקבלו החלטות כמשקיעים מהגרון שלהם.

איך להגיב למתרחש בשווקים ?

ננסה לאפיין את התנהלות המשקיעים ב3 שלבים עיקריים:

  1. שלב ראשון – בדקו, האם צורך או טווח ההשקעה שלכם השתנה? אם אתם זקוקים לכספים בטווח הקצר מאוד , ייתכן כי אין טעם להשאיר את הכספים בניהול או להשקיע אותם ולכן המתינו איתם בעובר ושב. בהנחה שאתם יודעים מתי יהיה שימוש לכספים. אם החלטתם למנף את הכספים הקיימים בהשקעה בעזרת הלוואה , זכרו כי טווח ההשקעה שלכם הוא זמן ההלוואה ( בין שנה ל-7 שנים במרבית המקרי) כאשר ההבדל הוא שעל מנת לא לצאת שכרו בהפסדו … עליכם לייצר תשואה נטו גבוהה מעלות הריבית על ההלוואה.
     
  2. שלב שני – בהנחה שאין שינוי בצרכים האישיים שלכם לפני פריצת נגיף הקורונה , אין סיבה בשלב זה לבצע שינויים , לא נראה כי השווקים מגיבים בצורה בוטה או קיצונית וטבעי שיהיו ימים אדומים כמו שיהיו ימים ירוקים בשוק ההון. המסחר משתנה כל הזמן , וגם בשנים ירוקות מאוד היו ימים אדומים.
    אם בכל זאת אתם מרגישים לחוצים , זכרו כי הלחץ ככל הנראה הוא נפשי ולא תואם למציאות המקרו כלכלית ולכן נסו להימנע מהשלמת נתונים ומידע בעצמכם וצרו קשר עם מנהלי ההשקעות שלכם.

  3. שלב שלישי – אורך רוח וסבלנות , זכרו כי שוק ההון הוא לטווח ארוך וכמו כל השקעה יש לה ירידות ועליות . צאו מנקודות הנחה כי מנהלי ההשקעות לא יושבים ובוהים במסך אלא עושים פעולות שתואמות לתנאי המקרו כלכלה , יחד עם שילוב רעשי רקע. מעבר לקורונה יש השפעות נוספות כמו הבחירות בארצות הברית, נתוני מקרו כלכלה בסיסיים , ירידה או העלאה של הריבית ועוד משתנים – יש להם השפעה מאוד גדולה על השווקים ומרבית הנתונים לא מספרים סיפור רע , אלא נתונים שיודעים להניח את הדעת.
    תוכלו לבדוק את ההשקעות שלכם אחת לתקופה וזאת מנקודת הנחה כי אינכם תבצעו החלטה אימפולסיבית , אם יש חשש כי תגיבו לפי הכתבה האחרונה ששודרה בחדשות , קחו עצה ידידותית ופשוט אל תנסו לנבא את העתיד או לתזמן את השווקים. הסיכוי להצליח הוא קלוש..

אז הקורונה יכולה להביא עמה בשורה לא נעימה כמובן ברמת האנושות , שזאת הרמה המדאיגה ביותר , אנו עומדים מול נגיף שעדיין לא ברורים כל הנתונים שלו ויחד עם זאת ניתן לראות כי אם נסתכל על הדברים בפרופורציות , אין מספר קורבנות גבוהה יותר ממספר קורבנות של בעיות אנושות אחרות כמו טרור , פשיעה , תאונות דרכים .. בעולם פסימי הם הפכו לשגרה ושוק ההון למד להתנהל לצד מציאות עגומה , הקורונה מסתמנת כמשבר חולף בשלב זה. מדינות שונות בוחנות את העלות וההשפעה הכלכלית עליהן וחלקן בוחרות לקחת יוזמה אקטיבית כמו סין  שמזרימה כספים וחזרה לפעילות ובכך המדדים עלו. ירידה של ריבית תמיד גורמת לכניסת כספים לשוק ההון חזרה ויש יחסית הרבה מדינות ששוקלות לבצע ירידה בריבית.

מי שנמצא בתוך המערבלות מתקשה לראות את דרך יציאה וזה טבעי , נראה כי בעת המשבר קשה לראות את ההשלכה האמיתית שלו ולרב הנטייה שלנו כבני אדם היא דווקא להקצין יותר ממה שבפועל מתקיים. הרי אם סין תציג מרפא לנושא הקורונה השווקים יחזרו לשגרה, צפי 2020 לכלכלת בחירות בארצות הברית ישוב על הפרק ומקרי הטרור שכבר מוכרים היום בעולם יגרמו להשפעות קטנות עד בלתי מורגשות.

אל תישארו אדישים, חשוב לבדוק את ההשקעות ויחד עם זאת אל תבצעו שינויים מהותיים ללא סיבה אמיתית וללא התייעצות עם איש מקצוע. ההיסטוריה מלמדת כי משקיעים שבחרו לצאת ב2008, 2011 , 2018 לא הצליחו לראות את התיקונים ובכך חתמו לעצמם על הפסד ראלי. זכרו, פראיים לא מתים הם רק מתחלפים .. אל תיכנסו לנעליים שלהם.

והעיקר.. שכולנו נהיה בריאים ?

צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

% 0 +
תשואה בגמל להשקעה*
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.