חשיפה למניות – הימור או השקעה נבונה?

בשנים האחרונות שוק ההון קיבל הגדרה זהה לרולטה רוסית ומבריח משקיעים רבים. מדוע שוק ההון מפחיד כל כך ? בוא נגלה איך הוא בנוי ומה ניתן לעשות על מנת להקל עלינו.
רמת חשיפה למניות, כיצד היא נקבעת ומהי המידה הנכונה?
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

רבים מאיתנו מרגישים ששוק ההון הוא רולטה רוסית, פעמים רבות ניתן לשמוע משקיעים שמעדיפים לסווג את שוק ההון כהשקעה ספקולטיבית , פרועה ולא מבוססת על נתוני אמת.

אך אין שום השקעה שאינה כרוכה בסיכון , אין שום תחום השקעה שלא הציג הפסד לחלק מהמשקיעים שלו ושוק ההון הוא אחד המגרשים הגדולים בעולם לטובת השקעה.

אז למה בכל זאת משקיעים רבים נוטים לסווג את שוק ההון כהשקעה מסוכנת ולא יציבה?

אז איך מתנהל שוק ההון?

שוק ההון קיים כבר לאורך עשרות שנים, הוא מחולק לבורסות שונות בעולם כאשר כל אחת מהן מתנהלת לפי אותם כללים ברורים של מסחר בבורסה. שעות המסחר בין בורסה אחת לשנייה שונות ואף ימי המסחר אך במהלך המסחר עצמו הכללים זהים.

ההתנהלות בשוק ההון (המסחר עצמו למעשה) מתנהג בדיוק כמו כל שוק אחר שאנו מכירים, דרך משא ומתן על מוצר.

המוצרים שעומדים לרשות שוק ההון הם אג"ח ומניות והם כמובן מחולקים ביניהם לתתי קטגוריות כמו מניות בכורה , אופציה על מניה , אג"ח ממשלתי ואג"ח קונצרני. מכשירים פיננסים כמו קרנות סל או קרנות נאמנות. אגד של מספר מניות נקרא מדד וקיימים מדדים מרכזיים שמהווים אינדיקציה בריאה המציגה את תנאי המסחר.

בפועל אנחנו מדברים על ביקוש והיצע בדיוק כמו בשוק ירקות, כאשר קיים מחסור בתפוחים אך יש ביקוש, יעלה הירקן את המחיר ולהיפך כאשר קיים עודף הוא יבצע הנחה כדי למכור את הסחורה.

אם השוק כל כך פשוט , מדוע לא כולם סוחרים בו ?

שוק ההון להבדיל משוק ירקות פשוט מכיל בחובו מידע רב של חברות, סיכוי הצלחה, הבנה של דוחות , מאזנים , התחייבות , הנהלה , סיכויי הצלחה , דירוג החברה ועל נתונים אלו צריך להוסיף את חוקי הכלכלה הבסיסים , להתחשב בחוזק המדינה , דירוג האג"ח שלה, יציבות והסיכוי לחדלות פירעון , ואם כל זה לא מספיק כדי לקבל החלטה האם להשקיע באג"ח או מניה מסוימת אז תמיד יש רעשי רקע שיכולים להשפיע על המסחר היומי ולשנות את הצפי לתקופת זמן קצרה .

קיימים מנהלי השקעות שזאת המומחיות שלהם, הם מצליחים לעבד את כל המידע , לעדכן את כל הפרטים ולקבל החלטה מושכלת האם המניה או האג"ח יהיו נכונים להשקעה לטווח קצר או ארוך כאחד.

מתי נכון להיכנס להשקעה בשוק ההון ?

הדבר הראשון שנלמד כמשקיעים בשוק ההון היא שלא ניתן לתזמן את השוק , וכמו בכל שוק יש רגע נכון יותר לרכוש מניה או אג"ח ויש רגעים נכונים פחות אך הפרמטר החשוב ביותר הוא זמן.

השקעה בשוק ההון נכונה הינה לזמן ממושך ולא השקעה רגעית, כמו שניתן לראות את שוק הנדל"ן שמרבית העסקאות המציגות תשואה גבוהה של עליית ערך הנכס והשכירות החודשית הינם לאורך שנים כך ניתן להבין כי תיק השקעות יהיה תקין לאורך שנים וניתן יהיה לבדוק את יעילות ההשקעה.

בהחלט יש תקופות שבצורה שכלתנית הן נכונות יותר להיכנס להשקעה אך אין הן עולות בקנה אחד עם הפן הפסיכולוגי שלנו כמשקיעים .

מדוע? כאשר השווקים יורדים ניתן לרכוש מניות ואג"חים בזול , אך מאחר שכל תקופה של ירידות, עלולה להמשך מגמת הירידה ובינתיים אנו נראה את ההשקעות שלנו בהפסד.

בהנחה שרכשנו מניות ואג"חים טובים הסבירות שלאורך הזמן נראה אותם עולים מעל הקרן גבוהה אך סבלנות תהיה שם המשחק פה.

באנלוגיה קלה , בכל תקופה מתקיים "סייל "בחנויות הבגדים השונות , אותם בגדים שעלו בתחילת העונה 200 ₪ יכולים לעלות לנו כרגע 50 ₪ בלבד. נכון שהם לא יעלו חזרה ל200 ₪ אך אותו אדם שרכש את הפריט בתחילת עונה וזה שרכש בסוף עונה יראו אותו דבר , יחד עם זאת, אותו רוכש של סוף עונה זכה לשלם 150 ₪ פחות.

בחזרה לשוק ההון, ההבדל הוא שאותה מניה או אג"ח יכולים לחזור ל200 ₪ ואף יותר , ומדוע? כי ככל שיש יותר ביקוש הרי שהמחיר עולה ואז ניתן לייצר רווח.

נשמע טוב מידי , איפה קבור הכלב?

אין טוב מידי, קיימים בנינו מנהלי השקעות שלאורך שנים מציגים תשואות גבוהות משוק הנדל"ן או הסחורות אך יחד עם זאת גם עשו עסקאות פחות טובות. ופה שם המשחק הוא פיזור סיכונים, לא שמים לעולם את כל הביצים בסל אחד או במילים של שוק ההון במניה או אג"ח אחד בלבד. תמיד חשוב לפזר ולגדר את הסיכונים.

בעלי תיק השקעות גדולים נוטים לפזר גם בין מנהלי ההשקעות השונים מאחר שאינם נמצאים תחת אותו קו מחשבה , ייתכן כי קו מחשבה של אחד שונה משני ובתקופות ששוק ההון תנודתי השונות חשובה , ייתכן כי מנהל השקעות אחד ייקח החלטה שגויה ואילו השני ייקח החלטה נכונה ואחד יאזן את השני.

אז מה עושים כדי להיכנס לשוק ההון ?

בפועל הדרך היא קלה, כולם יכולים לסחור דרך חשבון הבנק הפרטי שלהם , תוכלו להתקשר לבנקאי ולבקש לפתוח מערכת מסחר , תוכלו להיות צרכנים נבונים ולרכוש מערכת מסחר דרך אחד מבתי ההשקעות אשר העלויות שלהם זולות יותר בקנייה ומכירה.

אך, חשוב לזכור – אם אינכם מבינים בשוק ההון אין מקום ללמוד בכל הנכסים שלכם , מי שלא יודע – זאת אכן תהיה עבורו רולטה רוסית.

העבירו את הכספים שלכם לניהול מקצועי של מנהלי השקעות מוסמכים ומוכרים , בצעו בדיקות יסודיות והחלו בניהול מקצועי. אם בכל זאת תרצו להתנסות , קחו סכום קטן מההון העומד לרשותכם ונהלו אותו. אם לאורך הזמן תגלו כי אכן מסתתר בכם מנהל השקעות , הגדילו את החלק שלכם בניהול אך תמיד שמרו על פיזור סיכונים.

מה תמצאו בכתבה

  • תיק השקעות
  • 9 דקות
התנודתיות הגוברת של שוק ההון, בשילוב עם העלאת שיעור הריבי...
145% תשואה בתיק השקעות מתאים לך?
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.