תזמון השוק – האם באמת יש נקודת קסם שבה צריך להיכנס?

מה אם הייתם יכולים להנות רק מהעליות של מניה? האם זה אפשרי "למחוק" את הימים הרעים של מדד מסויים? תזמון השוק מציע מגוון של אסטרטגיות כיצד למקסם רווחים, אך האם זה נכון עבורכם? האם זה אפשרי בפועל?
שעון ומטבעות של כסף המסמלות ניסיון לתזמן את שוק ההון
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

מאז ימיה הראשונים של הבורסה בארצות הברית שאלו הלקוחות ההססנים "מתי נכון להיכנס לשוק?", האם יש את הנקודה הזאת שממנה רק נרוויח, או לחלופין, האם נדע לצאת בזמן רגע לפני הירידות הגדולות על מנת להימנע מהפסדים.

לימים הדיון הזה התפתח בעולם ההשקעות, בוצעו מספר מחקרים התומכים בשני הגישות ואף גובשו אסטרטגיות מסחר מיוחדות הדוגלות בתזמון שוק ומיצוי פוטנציאל הרווח של תנודתיות המניות בשוק.

חשוב לזכור, בראשית הבורסה, הכספים היחידים שנוהלו באופן יומי היו תיקי השקעות בהם יכל המשקיע לבצע עסקאות בשיחת טלפון. כיום מגוון המוצרים הפיננסים העומדים לרשותנו גדול יותר ואומנם כולם מנוהלים בשוק ההון אך לכל אחד חוקי מסחר משלו, נסביר בהמשך.

אז מה זה בעצם תזמון שוק?

במילה אחת, "בדיעבד". כאשר אנו מסתכלים על גרף היסטורי של מנייה כלשהי, נוכל בקלות לזהות היכן היו הנקודות ש"הלוואי" וקנינו או מכרנו. תנודות אלו קשה מאוד לצפות לעתיד ונדרשות יכולות טכניות ואנליטיות על מנת לזהות את הירידות או העליות של מנייה ולפעול בהתאם.

ביצוע תזמון שוק מתרחש באופן הבא, ראשית נבחן את מגוון המניות אליהם יש לנו זיקה מסוימת ומידע מספיק מקיף וננסה להחליט מהו הרגע הנכון לקנות (כלומר מהו הרגע שבו מגמת הירידה הסתיימה), וברגע שקנינו את המנייה, נשאר עם היד על הדופק ונבחן מדי יום, מהו הרגע הנכון למכור את המנייה ולהימנע מהפסד כלשהו כתוצאה מתחילתה של מגמה שלילית.

תומכי אסטרטגיות תזמון השוק מאמינים שכל משקיע יכול לגרוף את כל פוטנציאל התשואה הגלום בתנודות המנייה בכמעט כל תקופת זמן, מיותר לציין שניהול תיק השקעות הפרוס על כ-עשרה מניות שונות, הופך את המשימה לכמעט בלתי אפשרית.

כפי שציינו קודם, אסטרטגיות לתזמון השוק פותחו לצורך ניהול תיקי השקעות במסחר ישירות מול הבורסות השונות. לצערנו לימים החלו המשווקים השונים "למכור" את הרעיון לבעלי מוצרים פנסיונים שונים אשר אין ביכולתם לבצע את האסטרטגיות הללו.

החסרונות של תזמון השוק

סביר להניח שחיפוש קצר בגוגל אחר "תזמון השוק" יניב לכם לא מעט תוצאות בעד האסטרטגיות השונות המציגות כיצד ניתן היה לייצר 216% מדד הS&P 500, אם רק היינו יוצאים ונכנסים מספר רב של פעמים בנקודות מדויקות. אם הייתה לנו אפשרות לשנות את העבר, חיינו היו נראים אחרת היום, לכן צריך להבין ראשית מה החסרונות והסכנות של ביצוע תזמון השוק ולא רק להניח "מה היה קורה אם?"

  • מס רווחי הון – אלמנט חשוב מאוד בעולם המסחר הינו "דחיית מס", לדוגמא, כאשר ביצענו רכישה שנייר ערך כלשהו, עד לרגע שנממש אותו (נמכור) לא נתבקש לשלם על הרווח שהשגנו מס רווחי הון, ולכן הרווחים ימשיכו לעבוד בשבילנו (אפקט ריבית דריבית). אם נבצע מספר רב של פעולות קנייה ומכירה מתוך מחשבה לתזמן את השוק, נפסיד את האלמנט ריבית דה ריבית.
  • זמן שווה כסף – אם מסחר בשוק ההון היה קל ופשוט, לא היינו מנהלים את כספנו בבתי השקעות ובבנקים. אומנם פעולת הקניה ומכירה אינה מסובכת לתפעל, אך תהליך קבלת ההחלטות האם הפעולה צריכה להיות קנייה או מכירה?, היא שלוקחת זמן רב ומשאבים. ועדת השקעות בבתי השקעות השונים מפגישה את טובי המוחות בשוק הישראלי המבצעים ניתוחים ומעקב אחר המניות השונות למחייתם ועדיין אינם מגיעים לתוצאות מושלמות. אנו צריכים להיזהר אם נחשוב לרגע שנגיע לתוצאות טובות יותר מהם אם נקדיש 10% מהזמן הפנוי שלנו. האם הזמן שלכם שווה את פוטנציאל הרווח והסיכון הגלום בתזמון השוק? נקודה למחשבה.

באילו מוצרים פיננסים נוכל לתזמן את השוק?

כתוצאה מפעולות שיווק של תומכי שיטת "תזמון השוק" לקוחות רבים אינם מצליחים להבדיל באילו מוצרים ניתן לנסות לתזמן את שוק ההון ובאילו ישנן הגבלות כאלו ואחרות ולכן לפני שאתם רצים לנסות, דעו באילו מוצרים רצוי לא לגעת יותר מדי.

מוצרים פיננסים "זריזים"

מוצרים פיננסים בעלי יכולת תגובה מהירה לשוק ההון כך שבמידה ונזהה מגמה כלשהי, הזמן שייקח לנו לבצע פעולה קנייה או מכירה יהיה קצר וכך נשיג את מלוא התשואה הפוטנציאלית.

  • קופת גמל בניהול אישי IRA – בתי ההשקעות השונים מציעים מערכות מסחר מתקדמות ללקוחות אשר בוחרים לנהל את כספי הפנסיה שלכם בעצמם. מערכות אלו יודעות להגיב לשוק בזמן אמת, זוהי פלטפורמה אידיאלית לסוחרים מתקדמים השואפים לתזמן את השוק.
  • תיק השקעות בניהול עצמאי – תיקי השקעות המנוהלים בבנק מאפשרים לנו לבצע פעולות באופן טלפוני או דרך פורטל האינטרנטי של הבנק (בהתאם לבנק), כך שנוכל לתת הוראות לקנייה או מכירה של ניירות ערך אך עדיין קיים זמן תגובה סביר לבנק לבצע את הפעולה. גם כאן ניתן לבצע תזמון שוק במידה מסוימת אך פחות מדויקת מניהול בIRA.
  • חדר מסחר יומי – אם נבחן את האפשרויות מעבר לגבולות הרגולציה, נמצא חברות מסחר יומי (שוק הפורקס) המציעים מערכות מסחר דיגיטליות מתקדמות המחוברות לשוק ההון בזמן אמת מתוך מחשבה גדולה לאפשר לכם לתזמן את השוק ולהשיג רווחים גדלים. לרוב אלו משתמשים במנופים גבוהים ומכילים אלמנטים של סיכון (נסביר על כך בכתבה אחרת).

מוצרים פיננסים "איטיים"

תופעת הלוואי השלילית של מגמת תזמון השוק הינה הפיכת ענף הפנסיות שלנו למעין "מרדף אחר הזהב", מצב בו במקום לנסות ולמצוא בית השקעות עם יכולות השקעה לטווח ארוך ועם פיזור סיכונים נכון, בוחרים יותר ויותר חוסכים פנסיונים לנסות ולתזמן את השוק. מעבירים בין מסלולים ובתי השקעות באופן חודשי, יציאה מהמודל הצ'יליאני לניהול בעל סיכון רב ועוד.

המוצרים הפנסיונים אינם יודעים להגיב בצורה זריזה וכי כל שינוי בהם כרוך בניירת ובזמן תגובה ארוך יותר. בנוסף מנהלי ההשקעות במוצרים הנ"ל אינם מחויבים בשקיפות כפי שיש לנו בתיקי השקעות.

  • קרן פנסיה ,קופת גמל וקרן השתלמות – אפיקי החיסכון שלנו לפרישה, בתי ההשקעות מציעים מסלולים מגוונים הפועלים לפי המודל הצ'יליאני בהתאם לגיל החוסך אשר נועד ראשית לשמר את ערך כספנו ובנוסף לייצר לנו תשואה עד לפרישה. כל שינוי בכספים אלו, יגרור ניירת רבה ומס' רב של ימים לביצוע פעולה כלשהיא. בשילוב חוסר השקיפות של ניהול הקופה, אי אפשר לקרוא לפעולות האלו "תזמון השוק".
  • פוליסות חיסכון – אומנם מדובר בכספים נזילים כפי שתיארנו בתיקי ההשקעות אך ניהול כספים בפוליסות חיסכון דומה בשקיפותה לקופת גמל או קרן השתלמות, אנו יודעים "בערך" את מבנה הנכסים אך איננו חשופים להחלטות ועדת ההשקעות של הפוליסה. גם כאן, לקוחות רבים "ממתינים" עם פיקדונות בנקאיים לנקודה "הנכונה" להפקיד את כספם לפוליסת חיסכון ולתפוס את הגל הגדול. לצערנו בו בזמן הם מאבדים את הערך הריאלי של כספם הנמצא בע"וש בבנק.

תזמון שוק – השורה התחתונה

תזמון שוק במשך שנים היה מלאכתם של סוחרי שוק מיומנים ומנוסים. לצורכי שיווק החלו תומכי השיטה לשווק את אסטרטגיות תזמון שוק לקהל הרחב. שיטות פיתוי של רווח של 200% על מדד יקרצו לכל אחד מאתנו, אך בידיים לא מיומנות, לקוחות רבים מונעים מעצמם רווחים כתוצאה מהמתנה אינסופית לנקודת הכניסה או לחלופין ריבוי גדול של פעולות כתוצאה ממכירה מוקדמת וקנייה בחזרה של ניירות הערך.

כאשר מדובר בכספי הפנסיה שלכם, אל תמהרו לנסות לתזמן את השוק, זכרו שאלו הכספים שילוו אתכם כאשר תגיעו לגיל השלישי ולא הייתם רוצים לסכן את שארית חייכם. ישנם בתי השקעות שהציגו תשואות פנטסטיות גם במודל הצי'ליאני ה"רגיל" ובשילוב מתכנן פיננסי נכון אשר יבצע עבורכם מעקב אחר הכספים תוכלו לישון בשקט בידיעה שכספם משיג את פוטנציאל הרווח המקסימלי עבורו.

מה תמצאו בכתבה

  • תיק השקעות
  • 9 דקות
התנודתיות הגוברת של שוק ההון, בשילוב עם העלאת שיעור הריבי...
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.