דוח שנתי והצהרת הון – מתי ואיך צריך להגיש אותם?

דוח שנתי והצהרת הון מתייחסים לדיווח אקטיבי שיש לבצע מול מס הכנסה אחת לשנה, מעבר לדיווח על הכנסות, בעת הגשת הדוחות ניתן לבקש הקלות והחזרי מס בהתאם לזכאות
גבר מחזיק מסמכים של דוח שנתי והצהרת הון
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

שנת המס האחרונה הגיעה לסיומה לפני כ3 חודשים , ויחד עם סוף שנת המס והתקדמות השנה החדשה , האזרחים יכולים לבצע הגשה של דוחות אשר חלקם יעזרו להם לקבל הטבות מס , החזרים או הקלות שונות ואילו חלק מהאזרחים חייבים בהגשת דוח שנתי בשל אופי ההכנסה שלהם.

מהו דוח שנתי?

דוח שנתי – קיימת חובה של כל עצמאי , שכיר בעל שליטה או חברה בע"מ להגשת דוח שנתי בהתאם לשנת המס הקודמת, הדוח מכיל את כל הנתונים של ההכנסות, הוצאות , נקודות הזיכוי השונות , הפרשות פנסיוניות , משיכת רווחים ( דיבידנדים )  ונתונים אישיים.

את הגשת הדוח ניתן להתחיל כבר באפריל לטובת שנת המס הקודמת, אך ההגשה ניתנת לכל המאוחר בסוף שנת המס כלומר דוח שנתי 2019 ניתן להגיש לכל המאוחר ב31/12/2020 באישור מס הכנסה , מעבר לכך עלול המאחר בהגשת הדוח למצוא את עצמו משלם קנס.

מהי הצהרת הון?

הצהרת הון – הצהרת הון הינה דוח המכיל פירוט מלא של כל הנכסים הקיימים לרשות האזרח שמתבקש בהצהרה. הצהרת הון אינה חובה על כל אזרח ואין בה תלות בין אם מדובר בעצמאי או שכיר.

ההצהרה היא דרישה של מס הכנסה ויכולה להגיע על ידי פקיד שומה ללא תלות , זאת ביקורת פתע אשר על ידי הצהרת ההון ובדיקה של רמת ההכנסה של אותו מצהיר ניתן לראות קורלציה אופטימלית.

מרבית ההצהרות ידרשו לרב על ידי עצמאיים ובעיקר בשנה הראשונה של פתיחת העסק וזאת על מנת לקבל מידע על המצב הקיים בעת פתיחה, ואזי בקשה להצהרת הון אחרי מספר שנים , הצלבה של הנתונים יחד עם הדוח השנתי שקיימת חובת הגשה יכול להציף אילו אותו עסק לא מדווח באופן כשר על כל ההכנסות שלו.

מה צריך להכין לפני שמכינים דוח שנתי או הצהרת הון

אילו נתונים צריכים להיות בידינו כאשר אנו מבצעים הצהרת הון או דוח שנתי :

  1. נכסי נדל"ן שעומדים לרשותנו , אנו מכירים ויודעים אותם , בהצהרת הון יש צורך לבצע שערוך של הנכס באופן עצמאי .
  2. הנכסים הפנסיונים של קופות הגמל , קרנות ההשתלמות ,ביטוחי המנהלים , קרנות הפנסיה מפיקים דוח שנתי בסוף חודש מרץ לטובת השנה שנגמרה , לכן לפני סוף מרץ לא ניתן לקבל את הדוחות האלו ואת הגשת הדוח השנתי יהיה ניתן להגיש רק מאפריל – אל תשכחו לצרף את החלק של הצהרת הון מהדוחות של המוצרים הפנסיונים לטובת הדוח השנתי. שם מסתתרות הטבות המס שמגיעות לכם לפי נקודות ניכוי \ זיכוי
  3. פוליסות החיסכון , גמל להשקעה, תיקון 190  – אלו מוצרים פיננסים אשר מנוהלים במתווה מתוכם ויעיל , גם הדוחות עבור מוצרים אלו מופקים רק בסוף מרץ ולכן יש להמתין עד תחילת אפריל על מנת לצרף אותם לדוח השנתי.
  4. תיקי השקעות מנוהלים או מיועצים – טופס 867 של הבנק יכיל את כל המידע הדרוש על מנת למלא את הדוח השנתי ויש לצרף אותו להגשה יחד עם הדוח בפועל.

אז איפה נמצאות הטבות המס שאנו יכולים לקבל ?

הטבות מיסוי יכולות להיות :

  1. נקודות ניכוי \ זיכוי לפי סעיף 45 או 47 לעצמאי או פנסיונר בעת הפקדה של כספים לקצבה ועל ידי כך הורדת חבות המס
  2. מנגנון ניכוי \ זיכוי יכול לפעול לטובת עצמאי בנושא קרן השתלמות.
  3. אם בצעתם הפקדה לתיקון 190 , את החלק הקצבתי ניתן להסב לפי סעיף 45 ולקבל הטבה מס.
  4. הפקדה לפוליסת חיסכון אם אתם זכאים לסעיף 125 ד ושנת הלידה שלכם היא עד 1948 כולל.. וליהנות מפטור ממס רווחי הון לפי התקרה לכל שנת מס
  5. תיאומי מס אם אתם מקבלים הכנסות ממספר מקורות שונים , ייתכן ששילמת מס נוסף
  6. משיכה של פיצויים, ייתכן כי נגבה ממכם מס שולי גבוה יותר ממה שנדרש ויהיה ניתן לקבל החזר.

את הדוחות השונים ניתן להגיש על ידי רואה חשבון, יועץ מס או באופן עצמאי .

במידה ולא תגישו את הדוחות הנכונים אתם עלולים לפספס את הטבות המס השונות שאתם זכאים להם ואם יעברו 7 שנים , אזי גם תוכל התיישנות ואת שהלך לא יהיה ניתן להשיב.

חשוב לבדוק האם אתם זכאים להטבות השונות ולהגיש את הטפסים הנכונים , לאחר מכן תוכלו לקבל את ההחזרים לחשבון הבנק ולהכין את עצמכם היטב לשנת המס הבאה ?

מה תמצאו בכתבה

  • תיק השקעות
  • 9 דקות
התנודתיות הגוברת של שוק ההון, בשילוב עם העלאת שיעור הריבי...
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.