מחזוריות בשוק ההון , האם באמת קיימת?

אף אחד מאיתנו לא נביא, אך האם ניתן ללמוד מההיסטוריה של שוק ההון כיצד תראה השנה הבאה? גלו כיצד להכין את עצמכם כלכלית לשנה החדשה בצורה הטובה ביותר
עט שמצביע על גרף המעיד על מחזוריות של שוק ההון
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

שנים שאנחנו שומעים על מחזוריות של שוק ההון , יש שטוענים שכל עשר שנים יש משבר , חלק טוענים כל שמונה או שבע שנים.

אם נסתכל מקרוב, לא נוכל למצוא באמת מחזוריות , הרי הנבואה ניתנה לשוטים והגיון הבריא יכול לחזק את האמרה הזאת בעולם שוק ההון.

פעילות בשוק ההון קיימת כבר עשרות שנים, אך אם נחזור בזמן נגלה שהיו לנו 4 משברים גדולים , שנת 1928 , יום שני השחור, שנת 1982 – משבר המניות , ושנת 2008.

בתיאוריה שיש בה מחזוריות של ירידות כל מספר שנים מצומצם , המציאות מציגה תמונה אחרת . אם נחפש את השנים שהסתיימו בצבע אדום נוכל לאתר קצת יותר כמו 2011, 2018 שהציגו תשואות שליליות שנעות בין 1.5%-3% בממוצע בין מנהלי ההשקעות ומדדי הייחוס.

מחקרים רבים מציגים תמונה חיובית בשוק ההון ומוכיחים כי השקעה בו לאורך השנים תניב תשואה חיובית, גם פה לא ניתן להבטיח את התשואה לחיוב או שלילה. חשוב להבין כי ניתן לבצע עסקה טובה בשוק עולה ובשוק יורד, מטבע הדברים בשוק יורד קשה יותר אך גם במשברים הגדולים מנהלי ההשקעות שזיהו את המגמה והבעיה שקיימת לאותו משבר הצליחו לבצע השקעות נכונות בתיקי השקעות שהניבו רווחים למשקיעים.

אז אם אין מחזוריות , האם יש זמן נכון להתחיל להשקיע ?

לא, אין זמן נכון להתחיל להשקיע ולא ניתן לתזמן את ההשקעה. אין ספק שמי שמתחיל ברגל ימין וההשקעות שלו יציגו תשואה חיובית כבר מתחילת הדרך , יראה את ההשקעה כהצלחה , יגדיל את סך ההשקעה ואף ימשיך איתה שנים.

הרי בסוף מדובר בחוויה האינדיבידואלית של המשקיע. אם משקיע החליט לבצע השקעה בפעם הראשונה בשוק ההון בשנת 2009 הרי שזה לתשואה גבוהה ולא פרופורציונאלית ואם תפנו למשקיע הזה בשאלה מה דעתו על שוק ההון , בסבירות גבוהה מאוד שתקבלו חוות דעת חיובית ולהיפך, אם משקיע יתנסה בשוק ההון בפעם הראשונה ב2008 הרי שהחוויה שלו הסתיימה בהפסד צורם ולא בטוח שתשמעו את דעתו חיובית ומעודדת להשקעות מסוג זה.

לכן , זכרו ששיחות בית קפה יכולות לעזור לקבל מספר הנחיות אך הן מנוהלות מהבטן ומהחוויה האישית שלנו ולכן לא יכולות להוות אורים ותומים לעולם ההשקעות בשוק ההון.

האורים והתומים של שוק ההון – כמה טיפים קטנים :

  1. אל תנסו לתזמן את השוק , השוק גדול ומסובך , מושפע מהמון גורמים בכל רגע נתון ולא ניתן לזהות את הרגע הנכון להשקעה . אם החלטתם לבצע השקעה , בצעו אותה בזמן שהוחלט.
  2. שבו רק עם אנשי מקצוע! חברים ומשפחה הם לא אנשי מקצוע לקבלת החלטות , מדובר על הכספים שלכם ולכן קבלו החלטה בעצמכם.
  3. התאימו את רמת הסיכון למה שאתם באמת מסוגלים להתמודד, זכרו למטבע יש שני צדדים וכגודל הסיכון אך גודל הסיכוי אבל זה יכול להיות על כל אחד משני הצדדים.

קצת על 2019 …

אז 2019 הייתה שנה ירוקה, ראינו 10 מתוך 12 חודשים חיוביים. ניתן היה לצפות כי השנה אכן תציג תשואות חיוביות אך היא עלתה על כל הציפיות של מנהלי ההשקעות.

מסלולי מניות הציגו תשואות דו ספרתיות , מסלולים כללים הצליחו לעבור את ה10% בממוצע. מנהלי ההשקעות שהובילו את התשואות בעשור האחרון ובשנים האחרונות ממשיכים להציג את יכולות הניהול המרשימות שלהם ומוצרי הדגל שלהם כמו קרנות השתלמות, קופות גמל , פוליסות החיסכון ותיקון 190 נמצאים בראש הטבלה , הלא הם אלטשולר שחם וילין לפידות.

שנת 2019 התאפיינה בעיקר בהשקעה חכמה, משקיעים עם סבלנות ואורך רוח , הזדמנויות השקעה נכונות וכמובן קצת רעשי רקע שאמנם מקורם לא בכלכלה אך הצליחו לדחוף את המדדים לכיוון הירוק.

חשוב לזכור כי 2019 פרצה כבר בינואר ביתרון יחסי ולמרות שהבחירות החוזרות בישראל , העננה על ראשו של טראמפ בהדחה , יחסי סין וארצות הברית , המצב הכללי באירופה והחשש לברקאזיט  נוסף , מנהלי ההשקעות השונים ראו כיצד לכוון את המיתרים בצורה הטובה ביותר ולהעניק לנו מנגינה נעימה של תשואות אטרקטיביות .

האם עכשיו אפשר להמתין בקוצר רוח ל2020 ?

נזכיר כי אין לנבא את העתיד, שוק ההון אינו מבטיח תשואה ולכן לא ניתן להבטיח ששנת 2020 תריץ שידור חוזר של שנת 2019 , 2018 או 2009 ולכן חשוב לבצע בירור צרכים, פיזור סיכונים והתאמה ברמת מנהלי השקעות , סוג ההשקעה , הטבות מס ומוצרים שונים לטובת תיק הנכסים לשנת 2020 .

האריזה הטובה ביותר לשנת 2020 תכלול את המרכיבים הבאים:

  1. וודאו שיש לכם מנהלי השקעות שנמצאים בראשית הטבלה.
  2. בדקו האם ברמת הטבות המס שעומדות לרשותכם כמו תיקון 190 , תקנה 125 ד לחוק , מקלטי מס שנוצרו משנים קודמות כבר מוכנים בתמהיל לטובת שנת 2020.
  3. בצעו משא ומתן בנושא דמי הניהול, אל תתפשרו על גופים שנמצאים בתחתית הטבלה עם דמי ניהול נמוכים אך גם אל תסכימו לשלם דמי ניהול מעל המדרג המקובל.
  4. רפדו את התיק בהשקעות אלטרנטיביות , השתדלו לבצע השקעות מפוקחות גופים כמו פרופרטיז של אלטשולר שחם , ארנו קפיטל , טריא יכולים להיות אלטרנטיביות אטרקטיביות.

ואם יש לי כספים פנויים  וכספים פנסיוניים , מה כדאי לי לעשות ?

כלל ברזל הוא שכסף לא נמצא אף פעם בעובר ושב, כספים פנויים צריכים לעבוד עבורכם, כסף שנמצא בעובר ושב הוא כסף שמאבד את הערך הריאלי שלו. המנעו ממצב זה , וחפשו אפשריות השקעה.

במידה ועומדים לרשותכם כספים פנויים או תיק פנסיוני , כדאי לבחון עם איש מקצוע האם התיקים הקיימים אכן מנוהלים כראוי , רמת החשיפה שלכם למניות תקינה וטווח ההשקעה מתאים למוצרים שאתם מנוהלים בהם.

אל תהססו לפגוש את המתכננים הפיננסים , בקשו המלצות  , דרשו הסברים ובסוף אל תתנו לשמרנות למנוע ממכם הצלחה מקסימלית בניהול תיק הנכסים שלכם.

מה תמצאו בכתבה

  • תיק השקעות
  • 9 דקות
התנודתיות הגוברת של שוק ההון, בשילוב עם העלאת שיעור הריבי...
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.