מסחר יומי בבורסה – מה ההבדל בין A Book ל B Book?

סביר להניח שאם ביצעתם עסקת קנייה או מכירה של אחד מהמטבעות הפופולארים בעולם, עשיתם זאת עם ברוקר הפועל נגדכם! מודל A Book / B Book מרשה לברוקרים להרוויח מהפסדי הלקוחות שלהם.
מסחר בבורסה באמצעות עושה שוק A-book B-book
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

הפוסט הזה מכוון לכל אדם אשר סוחר בשוק ההון (המקומי והעולמי) במסגרת של סוחר יומי. בין אם אתם סוחרים מקצוענים או חובבנים בשוק ההון, וודאי שאלתם את עצמכם לפחות פעם אחת, "כיצד הברוקר שלי מרוויח?"

בעולם המסחר קיימים מספר מודלים עיקריים על פי הם יכול הברוקר להרוויח כתוצאה ממסחר שוטף של הלקוחות שלו. בפוסט הזה ננסה לעזור לכם להבין כיצד פרוסה רשת האינטרסים בין כל הגורמים המעורבים בתעשיית המסחר.

ראשית, הכירו את העולם בו אתם סוחרים

ניתן לומר שהדבר החשוב ביותר במסחר הוא אסטרטגית מסחר שעובדת ואנחנו בהחלט לא נשבור את הביטוי הזה אך נוסיף לאותה רמת חשיבות את הכרת עולם המסחר והשחקנים הבולטים בו.

בין ספקי הנזילות, ספקי הפלטפורמות השונים, הברוקרים והעמלות. מסתתרים מודלים עסקים שמרביתם לא פועלים לטובת הסוחר ולמעשה יכולים להכניע גם סוחר מנוסה ובעל אסטרטגיות מנצחות.

ספק נזילות – גוף אשר מבצע את רישום העסקאות בפועל, במקרה הזה אנו מתייחסים לבנקים או "ברוקרים פרמיום". אלו נקודות הקצה אליהן מגיעות כל העסקאות אשר מתבצעות על ידי הסוחרים בברוקרים השונים.

ספקי פלטפורמות – גוף טכנולוגי אשר מגשר בין ספקי הנזילות והברוקרים השונים לבין לקוחות הקצה, תפקידם להנגיש את מערכות המסחר ולדאוג לתפקודם השוטף.

ברוקרים – חדרי המסחר השונים נקראים ברוקרים, הם למעשה הפנים של המסחר אל מול הסוחר הממוצע. ברוקרים מתחרים על ליבו של הסוחר באמצעות הטבות שונות ותמחור עמלות.

A Book vs B Book

כל סוחר ובפרט הסוחרים בישראל, מעדיפים חדרי מסחר אשר גובים עמלות אפסיות לכל עסקה. אך האם הברוקר באמת יכול להתקיים מעמלות כאלו? מודל A Book / B Book מדבר בדיוק על זה.

המושג מתייחס לגורל העסקה שהתבצעה על ידי סוחר קצה. בידי הברוקר ישנה אפשרות להעביר את העסקה בצינורות המקובלים עד לספק נזילות מורשה ולגבות עמלת תיווך קטנה או להשאיר את העסקה "בתוך הבית" כלומר לספוג את ההפסד או הרווח של הלקוח ובכך להגדיל את הרווח של הברוקר, במידה והלקוח הפסיד.

קיימים מספר מונחים וביטויים אשר מתארים מודלים עסקיים כאלו : STP, MM, NDD ועוד.

בסוף הפוסט תמצאו מילון מונחים קצר וקולע ?

מודל A Book

אם הברוקר שלכם מתנהל במודל של A Book , זה אומר שהוא מתווך את כל העסקאות שלכם ישירות לספק נזילות מורשה וגובה ממכם עמלה קבועה בהתאם להסכם שלכם מולו.

המודל הזה בהחלט משדר אמינות גבוהה מול הלקוח שכן הוא מרגיש שהברוקר בצד שלו וישנו אינטרס משותף להרוויח ולהמשיך לסחור.

אך האם מודל שקוף וקבוע בו הברוקר שלכם מרוויח מעסקה רווחית ועסקה מופסדת שלכם סכום קבוע וידוע מראש הוא בהכרח המודל הכי נכון?

יתרונות למסחר בA Book:

  • לברוקר יש תמריץ אמיתי לסייע לכם להרוויח ולהישאר פעילים בפלטפורמה שלו (שכן אם תפסידו, הוא מפסיק להרוויח מכם)
  • הברוקר לא מרוויח % מההפסד שלכם. למרבית הסוחרים הסעיף הזה הוא החשוב ביותר. (עקרונית זה יכול להפריע לכל אחד)

חסרונות למסחר בA Book:

  • ייתכנו מקרים של Slippage (פערים בין שערים בעת העסקה, ראה מילון מונחים בסוף)
  • עמלות גבוהות יחסית לשוק שכן זהו מקור ההכנסה היחיד של הברוקר
  • אין לכם יכולת לוודא שהעסקאות יצאו לשוק בצורה נכונה (נרשמו תרמיות בעבר)

מודל B Book

הרוב המוחלט של הברוקרים הפעילים היום, פועלים במודל של B Book. המודל הזה מתייחס למצב שבו הברוקר "מכסה" את כל העסקאות אשר מתבצעות בפלטפורמה שלו.

כלומר, במידה והעסקה שלכם הרוויחה, יצטרך הברוקר לשלם את הסכום הרווח מכספי החברה ומנגד, במידה והפסדתם בעסקה, ירווח הברוקר את סכום ההפסד שלכם ישירות לכיסו.

מכיוון ניתן להבין שמקור ההכנסה של ברוקר אשר מתנהל במודל B Book הוא אינו העמלות, אלה מהעסקאות המופסדות של הסוחרים שלו.

בעבר נרשמו מספר מקרים בהם ברוקרים חדשים שפעלו במודל B Book לא הצליחו להתקיים לאורך זמן, מכיוון שסוחרים מקצועיים רשמו אצלם רווח גדול. אותו היו צריכים בעלי המניות לשלם מכיסם.

יתרונות למסחר בB Book:

  • נזילות גבוהה, העסקאות מתרחשות בכל מחיר.
  • עלויות נמוכות מאוד.
  • ישנם ברוקרים פרמיום אשר פועלים כמודל זה ונחשבים הגונים וישרים.

חסרונות למסחר בB Book:

  • חוסר אמינות מול הברוקר מכיוון שהאינטרס שלו שתפסידו הוא מובהק.
  • הברוקר רשאי להפעיל חדר מסחר פנימי כתגבורת לשליטה על המסחר (לטובתו).

מודלים משולבים – יש להיזהר מהם

חלוקת התעשייה של מסחר אונליין ל-2 קבוצות: ברוקרים שקופים וישרים (A Book) וברוקרים אשר מרוויח מהפסדי לקוחות (B Book) לא נשמע כל כך אטרקטיבי ולכן החלו הברוקרים לייצר מודלים משולבים על מנת להציג פנים ישרות והוגנות מול הלקוח ולשמור לעצמם את האפשרות להגדיל את הרווח במקרים מסוימים.

במצב של מודלים משולבים, הברוקר רשאי לבחור אילו סוחרים לשייך למודל A ואילו סוחרים לשייך למודל B. במרבית המקרים הסיווג מתבצע על פי אופי המסחר של הסוחרים השונים.

סוחר פזיז ובעל גישה של מהמר ימצא את עצמו במודל B ואילו סוחר מקצועי וקפדן ימצא עצמו במודל A מכיוון שהברוקר לא ירצה להסתכן מולו.

בין היתר זהו תפקידו של חדר העסקאות (Dealing room ) לאתר סוחרים פזיזים אותם אפשר להעביר למודל B מבלי לחשוש שהברוקר יפסיד כסף כתוצאה מכיסוי המסחר שלהם.

הסכנות במסחר מול ברוקר משולב:

  • לעולם לא תוכל לדעת לאיזה מודל אתה משויך ולכן כל עצה של איש הקשר מרגישה כמו עצת אחיתופל.
  • ספקי הנזילות לעיתים מערימים קשיים על ברוקרים אשר מעבירים רק עסקאות של סוחרים מקצועיים. זה יכול להתפרש בשגיאות בעת מסחר חי.

הטרנד החדש – ECN

כפי שכנראה הבנתם אם הגעתם עד כאן, שהשם שנוצר לברוקרים השונים הפועלים במודל B הוא לא הכי טוב. ייתכן ואפילו חלקכם שוקלים לסגור או להזיז את חשבון המסחר שלכם כתוצאה מהפוסט הזה (כרגיל אנחנו כאן לסייע).

אך כמהלך שיווקי הציגו הברוקרים מודל חדש הנקרא ECN) Electronic Communication Network), המודל הזה מתאר מצב בו הסוחרים למעשה מתחרים אחד בשני ואילו לברוקר מותר לכסות רק את הפער בין סך העסקאות.

כלומר, נניח ו100 סוחרים קנו את הדולר נגד האירו ואילו 95 סוחרים מכרו את הדולר בכיוון ההפוך. במצב כזה הברוקר "מקזז" את העסקאות אחד מול השני ורשאי לכסות רק את היתר.

מילון מונחים

חדר עסקאות – חדר שליטה ובקרה של ברוקר על העסקאות, שם מתבצע איתור ובדיקה של הסוחרים ואופי המסחר שלהם. ובוררות במקרה של שגיאה טכנולוגית בעת המסחר.

  • ECN – מסחר בין סוחרים
  • NDD – No Dealing Desk, ברוקר ללא חדר עסקאות.
  • Market Maker – ספק נזילות, גוף אשר רשאי לרשום עסקאות מסחר (בנק, ברוקרים מורשים ועוד)
  • Spread – מרווח בין מחיר הקנייה למחיר המכירה, זוהי העמלה אשר רשאי הברוקר לגבות במודל A
  • Slippage – שינוי במחיר העסקה לאחר ביצוע הפעולה כתוצאה מדייליי בתקשורת לספק הנזילות.

מודלים למסחר בשוק ההון A Book / B Book – השורה התחתונה

בחרנו לסיים את הפוסט כאן למרות שיש לנו עוד הרבה מה ללמד ולספר על התחום הנ"ל שסוחף מיליוני סוחרים ברחבי העולם וגם כאן בישראל.

כעיקרון אנו לא מעודדים ביצוע שום עסקה כאשר אתם נמצאים באינטרסים מנוגדים בצורה מובהקת ולמה הכוונה?

הרוב המוחלט של הברוקרים הפועלים במודל B מציעים לנו בונוסים גבוהים, קורסים (אונליין / פנים מול פנים) ללימוד מסחר יומי ועוד מיני הטבות. אך האם נוכל באמת לסמוך על הברוקר שהוא אכן רוצה בטובתנו?

הרי אם כל הסוחרים אשר ילמדו אצלו ירוויחו באמצעות מסחר עצמאי בתיק השקעות, הוא יאלץ לשלם את הרווחים מכיסו ולבסוף יצטרך לסגור את החברה. אם כך קיים כאן מניע נסתר המכוסה בשיווק אגרסיבי ומכירתי שמטרתו לתת לנו את ההרגשה שאנחנו בידיים טובות.

לכן, אם מישהו מציע לכם משהו שנשמע טוב מדי? יכול להיות שהוא באמת טוב מדי מכדי להיות אמיתי! אנחנו נכתוב עוד בנושא (לאור הפניות הרבות שקיבלנו בנושא) אך עד אז, אם קיבלתם פנייה או הצעה כלשהי… יש לכם תמיד למי לפנות ואם מי להתייעץ ?  בהצלחה ומסחר מוצלח!

מה תמצאו בכתבה

  • תיק השקעות
  • 9 דקות
התנודתיות הגוברת של שוק ההון, בשילוב עם העלאת שיעור הריבי...
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.