קרן נאמנות – הסבר קצר למתחילים

במידה וצברתם מעל 300 אלף ₪ בחשבון העובר ושב שלכם, הבנקאי שלכם בוודאי דאג להציע לכם לפתוח "תיק קרנות" או לרכוש "קרנות נאמנות". אז מה בעצם הוא הציע לכם? קרנות נאמנות זה הוא נושא ארוך ומורכב אבל נפרט לכם את עיקרי הדברים, מספיק כדי להבין מה מוכרים לכם.
אנליסט בוחן ביצועים של קרנות נאמנות
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

נתחיל בהצהרה מסוימת שתעזור לנו בהמשך, התייחסו לקרן נאמנות כאל תיק השקעות. עכשיו קצת יותר ברור? יופי, נמשיך.

קרן נאמנות היא למעשה השקעה משותפת של מספר משקיעים בחשבון אחד המנוהל על ידי מנהל השקעות מומחה. מכאן ההשוואה לתיק השקעות, רק שבמקרה הזה תיק השקעות שייך למספר משקיעים. אופן החלוקה בין המשקיעים תלוי בסכום הכסף אותו השקיעו.

כל קרן נאמנות מחולקת ליחידות, היחידות האלו מוצעות אליכם המשקיעים לרכישה ובכך למעשה להיות שותפים בקרן. ניקח דוגמא: אם קרן שווה 2,000,000 ₪ ומציעה 1000 יחידות, כלומר כל יחידה שווה 10,000 ₪. נניח שרכשנו 10 יחידות בסכום השקעה של 100,000 ₪, אנו למעשה מחזיקים ב1% מהקרן. כך גם במקרה של רווחים, אלו מתחלקים בין המשקיעים לפי גודל התיק שלהם.

נשמע פשוט, אז היכן החלק המסובך?

בחירת קרנות הנאמנות הנכונות לתיק ההקרנות שלכם הינה מלאכה לא פשוטה בכלל,  על פי נתוני סטטיסטיקה כ-250 מיליארד שקל מנוהלים בתיקי קרנות בישראל. ניתן לומר בביטחון שמרבית הלקוחות מנוהלים בבנק שלהם על ידי יועץ השקעות בנקאי (כאשר במרבית המקרים כבר איננו עובד יותר בסניף).

שימו לב שהשקעות בקרנות נאמנות מחזיקות באותה רמת סיכון של כל אפיק השקעות אחר ולכן חשוב לבדוק בשבעה עיניים איזה קרנות אנו רוכשים ויתרה מכך, מיהו אותו יועץ שמרכיב לנו את התיק ומה האינטרס שלו. כאשר אתם יושבים מול הבנקאי שלכם, קיים אינטרס מובהק לבנקאי להשאיר את הכסף בבנק ולנהל אותו בתיק קרנות. העמלה שלו נגזרת מכך ויותר מזה, קרנות נאמנות גובות דמי ניהול ואחזקה גבוהים מאוד.

ממה בנויה קרן נאמנות?

מבנה קרנות נאמנות מורכב מכמה גורמים, כגון: אסטרטגית השקעה, הגבלת חשיפה למניות או מט"ח, מדיניות תשלום רווחים, תשלום מס רווחי הון ועוד.. מכיוון שלקרן יש מאפיינים רבים וכולם מהווים שיקול עבורנו, האם לצרף את הקרן הזו לסך הנכסים שלנו, חייב מנהל הקרן לפרסם תשקיף. זהו מסמך המתפרסם פעם בשנה ומתאר את כל המידע הרלוונטי בנוגע לקרן, שמה המלא, מספר הקרן בבורסה, גבולות גזרה בחשיפה למניות ומט"ח, מס רווחי הון וכו'.

המאפיינים העיקריים של קרנות הנאמנות:

  • קרן פתוחה או סגורה – קרן נאמנות פתוחה הינה קרן אשר מוסיפה יחידות השקעה לפי דרישת משקיעים ובכך מאפשרת לכם המשקיעים להצטרף לקרן מתי שתרצו (אומנם מומחים מייעצים להצטרף קרוב ככל הניתן לפרסום התשקיף), מנגד קרן נאמנות סגורה הינה קרן אשר מגבילה את מספר היחידות אותם היא מציעה למשקיעים וברגע שגייסה את סך הכסף הנדרש, סוגרת את האפשרות להצטרף.
  • מדיניות מס בקרן – קרן נאמנות זהו אפיק השקעה פיננסי המחייב בתשלום מס רווחי הון. סיווג מדיניות תשלום המס של קרנות הנאמנות מתחלקים לשנים, פטורה וחייבת. קרן נאמנות חייבת, הינה קרן אשר מחויבת בתשלום מס רווחי הון, התשלום נעשה על ידי מנהלי הקרנות וכאשר הדיבידנדים מגיעים ללקוחות הינם פטורים ממס. קרן פטורה, הינה קרן אשר אינה משלמת מס רווחי הון ומשתמשת ברווחים לטובת השקעה נוספת ובמידה ולקוח מושך את כספו מסיבה כזאת או אחרת הוא זה שיבצע את תשלום מס רווחי ההון. לקרן הפטורה קיים יתרון הנקרא "קיזוז הפסדים במס", נניח שברשותכם 5 קרנות פטורות, 2 מהם נמצאות ברווח ו3 מהם נמצאות בהפסד. תוכלו לבצע קיזוז הפסדים מהרווח לפני שתשלמו מס ובכך תוכלו להוריד את גובה המס אותו תאלצו לשלם.
  • אסטרטגית השקעה – כמו כל אפיק השקעה, גם לקרנות הנאמנות יש דרגות שונות של חשיפה למניות ומט"ח, דירוג הקרן נמצא כבר בשם שלה ומסומן באותיות A-F המתארות את גובה החשיפה למט"ח. סימון נוסף הינו מספור בין 1-6 המתאר את גובה אחוז החשיפה למניות.
  • מדיניות חלוקת רווחים – הרווח מקרן הנאמנות מתבצע ברגע פדיון היחידה שרכשתם או בחלוקת דיבידנד. גם כאן ישנם שני סוגים של קרנות, קרן צבירה וקרן מחלקת. קרן צבירה שומרת את רווחי הקרן על מנת לייצר רווח נוסף בזמן שקרן מחלקת, משתפת את המשקיעים שלה ברווחים.

 איך אדע איזה קרנות אני באמת צריך לתיק שלי?

אתם לא. נחריג לרגע את המיעוט הקטן מבינכם שכן מנהלים תיק השקעות באופן עצמאי. כפי שתיארנו קודם, נפח שוק קרנות הנאמנות עומד על -250 מיליארד שקל כאשר מרביתם מנוהלים על ידי יועצי השקעות ולא באופן ישיר על ידי הלקוחות.

מתוך הסיבה הזאת קיימת עלייה בשנה האחרונה של נטישת לקוחות ממוצרי קרנות נאמנות לטובת תעודות סל פסיביות ופוליסות חיסכון. מוצרים אלה מציעים ללקוחות: דמי ניהול נמוכים יותר, ניהול פסיבי (צמוד מדד) ומידה מסוימת של שקט נפשי בכך שאינם צריכים לאזן או לשנות את תיק הקרנות שלהם.

כמה קרן נאמנות עולה לי?

במידה ואתם בכל זאת מעוניינים לפתוח תיק קרנות, הנה כמה מהעלויות אשר צפויות לכם:

  • מחיר יחידה – כל קרן מחולקת ליחידות (בדומה למניות) וכל משקיע רוכש יחידות לפי יכולתו. מנהל ההשקעות קובע את גובה המחיר ליחידה.
  • עמלות קניה – גובה ההוצאות שמנהל הקרן הוציא על קניית נכסי הקרן, את הוצאות הללו הוא מעביר למשקיע הפרטי.
  • שיעור הוספה – זהו תשלום שמטרתו רווח למנהל הקרן, שיעור הוספה הינו גובה הפרמיה שיכול מנהל הקרן להוסיף למחיר היחידה. (הרגולציה קובעה רף מקסימום לשיעור הוספה)
  • מחיר רכישה – זהו מחיר הכולל את מחיר היחידה + עמלות קניה + שיעור הוספה.
  • מחיר פדיון – מחיר יחידה פחות עמלת מכירה
  • עמלת מכירה – עמלת מכירה היא עמלה בגין הוצאות הכרוכות במכירת נכסי הקרן.
  • עמלת הפצה – כל קרן מחויבת לנהל את כספי הקרן בבנק מבצע, עמלת הפצה נועדה לתשלום לבנק על ניהול חשבונות הלקוחות.

קרן נאמנות – השורה התחתונה

בהשוואה למגוון הרחב של אפיקי ההשקעה הקיימים היום, קשה לנו למנות יתרונות לניהול תיק קרנות נאמנות בבנק שלכם, רבים טוענים שזהו מוצר ישן אשר אינו עומד בתחרות אל מול אפיקי ההשקעה המקבילים, מגוון המסלולים הרחב מדי, דמי הניהול ועלויות גבוהות.

כמערכת מגזין "לירות", אנו מקבלים פניות רבות מלקוחות אשר מחפשים אלטרנטיבה לקרנות נאמנות. באופן גורף אנו ממליצים להם לשקול מעבר לפוליסת חיסכון של אלטשולר שחם המנוהלת בחברת "הכשרה – חברה לביטוח" בתמורה לדמי ניהול שנתיים קבועים. מיותר לציין שקיבלנו גם מכתבי תודה מלקוחות אשר מברכים על המהלך ?

אם בכל זאת בחרתם להשקיע בקרנות נאמנות, אנו ממליצים לכם לקרוא את מדריך קרנות הנאמנות המפורט יותר שלנו לפני שאתם מקבלים החלטה.

בהצלחה!

מה תמצאו בכתבה

  • תיק השקעות
  • 9 דקות
התנודתיות הגוברת של שוק ההון, בשילוב עם העלאת שיעור הריבי...
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.