מה זה תיק השקעות מנוהל האם זה בשבילכם?

תיק השקעות מנוהל הינו אפיק השקעה פופולארי, בעזרת התאמה אישית וגמישות במדיניות ההשקעה, משקיעים רבים לרוב משיגים תשואה עודפת ברמת סיכון המותאמת להם.
מהו תיק השקעות והאם הוא מתאים לכל אחד
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

אנחנו שומעים כבר שנים את המונח תיק השקעות, רובנו יודעים לקשר את המונח השחוק לכספים המנוהלים בשוק ההון ואפילו משייכים באופן בלתי מודע את המשקיעים לסטטוס של אנשים עמידים אך לא תמיד כך הדבר.

ממה מורכב תיק השקעות?

נתחיל מהיסודות , תיק השקעות הינו אפיק חסכון והשקעה המנוהל על ידי חומרי גלם המצויים בשוק ההון הנקראים מניות ואג"ח.

מהי מניה?

מניה היא נייר ערך הנסחר במחיר קניה ומכירה שונה בכל שלב בשעות מסחר.

מניה מקנה עבור הבעלים שלה אחוז מסוים בחברה אשר הנפיקה אותה , המניה מקנה לבעליה זכות הצבעה באסיפה כללית, עליית ערך מניה וקבלת דיבידנד במהלך חיי החברה או הפירוק שלה.

מהו אג"ח ?

הכוונה לאגרת חוב הנסחרת בשוק ההון בשעות המסחר במחירים שונים לאורך כל הדרך.

אגרת חוב היא דרך חכמה של ממשלה, חברות ממשלתיות ופרטיות לגייס כסף מהציבור הרחב על ידי התחייבות של קופונים לאורך חיי אגרת החוב.

אגרת החוב מקנה עבור הבעלים שלה שווי כסף (בכל רגע נתון ניתן למכור את האג"ח לטובת רווח או הפסד). חשוב להבין כי אג"ח אינו מקנה זכויות בחברה אלא המשקיע בעל חוב של החברה כלפיו.

נקודה חשובה היא האבחנה בין אג"ח ממשלתי לאג"ח קונצרני, אשר אג"ח ממשלתי לרב יציע תשואה נמוכה יותר אך גם בטחון גדול יותר שכן מדובר בחדלות פירעון של ממשלה ואילו אג"ח קונצרני הינה אגרת חוב בעלת סיכון גבוה יותר לחדלות פירעון במידה והחברה תיקלע לקשיים ועלולה לבקש הסדר חוב או המונח המוכר והצורם "תספורת".

אז מהי תספורת באג"ח?

תספורת באג"ח היא בעצם הסדר חוב. במידה וחברה נקלעה לקשיים ואינה יכולה לעמוד בהתחייבות אשר הציגה בעת הנפקת האג"ח היא פונה לרשות השופטת במטרה לקבל הקלה רוחבית על סדרת האג"ח שהנפיקו ולהקטין את החוב אל מול בעלי האג"ח לטובת יציאה ממצוקה כלכלית ולאפשר לחברה להמשיך את הפעילות השוטפת שלה.

כיצד מנהלים תיק השקעות בפועל?

כעת נוכל להבין כי תיק השקעות בנוי בעיקרו משני המכשירים האלו.

כיום ישנם שתי דרכים נפוצות לנהל תיקי השקעות , הראשונה הינה דרך יועצים שונים בבנקים שעומדים לרשות לקוחות הבנק ועל ידי הידע של המשקיע בליווי יועצי ההשקעות בבנק הם מנהלים יחד את תיק ההשקעות.

אופציה שניה נפוצה יותר הינה תיק מנוהל המוצע על ידי כל הגופים המוסדיים השונים הנמצאים במשק. גופים אלו עומדים תחת תקנות רגולציה שונות ומחמירות על מנת להגיע לתוצאה אופטימלית עבור המשקיעים תוך התחשבות בצרכי הלקוחות , תנאי השוק ותנאי הרגולציה השונים.

תיק השקעות מנוהל בחשבון הבנק הפרטי של המשקיע, בתיק השקעות מיועץ לרב המשקיע יכול לנהל תחת הקטגוריה של שוק ההון ואילו תיק השקעות מנוהל מהווה פתיחת חשבון סטרילי (סוג של תת חשבון לחשבון הראשי ) אליו מועברים אך ורק הכספים שסוכמו בין המשקיע לבית ההשקעות המנהל.

החשבון לא מכיל כרטיסי אשראי או שיקים , כמו כן לא מחזיק חשבון עו"ש אלא אך ורק ניירות ערך כאשר למנהל ההשקעות יש ייפוי כוח לבצע פעולות קנייה ומכירה וניהול שוטף של תיק ההשקעות לפי ראות עיניו המקצועיות תוך כדי שמירה על גבולות גזרה שנקבעו מבעוד מועד בהסכם ניהול תיקים. (כמובן שמנהל ההשקעות והמשקיע חתומים).

בפתיחת תיק השקעות מתבצע הליך של בירור צרכי לקוח מקיף ומעמיק על מנת לבצע את בחירת מנהל ההשקעות הנכון ביותר ואת תיק ההשקעות הטוב ביותר עבור המשקיע.

מהם היתרונות של ניהול תיק השקעות?

יתרונות תיק ההשקעות מגיעים לידי ביטוי בניהול מקצועי של מנהלי ההשקעות השונים, נזילות הכספים כמעט ומידית (לכל היותר 3 ימי עסקים במכירת ניירות ערך זרים), תצוגת הנתונים מתבצעת בזמן אמת.

חשוב לזכור בעת בדיקת תיקי השקעות, הרשות לניירות ערך אוסרת להציג תשואות עבר ולכן על המשקיע לעשות בדיקה רחבה יותר כמו יציבות מנהל ההשקעות , לבדוק את ביצועי קרנות הנאמנות שלו , קופות הגמל וקרנות ההשתלמות כאינדיקציה בלבד שניתן ללמוד על איכות הניהול.

יחד עם זאת יש לא מעט בתי השקעות שמציגים נתונים גבוהים במוצרי הגמל ואילו בתיקי ההשקעות שלהם לא מצליחים לספק את אותה הצלחה, לכן בסיטואציה זו יהיה נכון וחכם להתייעץ עם מתכנן פיננסי שמכיר את ביצועי תיקי ההשקעות השונים ולהקשיב לעצתו – חשוב כמובן שהמתכנן הפיננסי יהיה איש הסוד שלכם ועליכם לסמוך עליו וכמובן לעקוב במקביל.

משקיע שעומדים לרשותו סכומי כסף גבוהים ייאלץ לעמוד בפיתוי של מנהלי ההשקעות השונים שיבקשו את כל הסכום עבור עצמם ואילו יהיה יציב יותר ואטרקטיבי יותר לפזר בין מספר בתי השקעות (תלוי בסכומים השונים ונקודת איזון של דמי ניהול)  ובכך גם מתקיימת אפשרות לבצע השוואה פנימית אל מול תיקי ההשקעות שעומדים לרשות המשקיע.

מה תמצאו בכתבה

  • תיק השקעות
  • 9 דקות
התנודתיות הגוברת של שוק ההון, בשילוב עם העלאת שיעור הריבי...
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.