איך לבקש קרן השתלמות מהמעסיק שלכם?

גלו כיצד ניתן להשיג קרן השתלמות מהמעסיק שלכם וכך בעצם להגדיל את הרווח הנקי שלכם בסוף השנה. שימוש חכם בקרן השתלמות יכול לייצר תשואה פנטסטית
איך לבקש קרן השתלמות מהמעסיק שלכם
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

עולם העבודה מחולק בין שכירים ועצמאים. המאמר הזה מיועד לשכירים שבנינו והטבות שהם יכולים וזכאים לקבל מהמעסיק שלהם. נתחיל דווקא בחלק בו ההטבות הן גם חלק מהחובות של המעסיק כלפי העובד.

מהי רפורמת חוק פנסיה חובה ?

רפורמת חוק פנסיה חובה הפכה את ההפרשות הפנסיוניות של העובדים לחוק חובה בשונה מזכות כפי שהיה מקובל קדם לרפורמה. הפרשות פנסיוניות מחולקות לשלושה פרמטרים עיקריים והם פיצויים, תגמולי עובד ותגמולי מעביד.

בשנים האחרונות חוק פנסיה חובה עדכן את אחוזי ההפרשה שהינם בגין חובה וכיום נכון למרץ 2019 עומדים על 6% תגמולי עובד, 6.5% תגמולי מעביד ו8.33% לפיצויים ( רק במידה והיה מוצר פנסיוני פעיל של העובד, בעת שהחל את עבודתו ואילו במידה וההפרשות פנסיוניות הינן חדשות עבורו מינימום לפיצויים הינו 6% ).

בתוך מרכיבים אלו ניתן לשקלל את אובדן כושר העבודה בין אם הוא נמצא כחלק מובנה כמו קרן הפנסיה או על ידי רכישה בביטוח המנהלים וזאת כמובן על חשבון התגמולים, חשוב להבין כי רכישה של אובדן כושר עבודה פוגע בפנסיה העתידית ולכן צריך לאשרר צורך , מחיר וכיסוי תואם. ואילו הפרשה לפנסיה הינה חובה של מעסיק בגין עובד המועסק מעל שלושה חודשים.

הטבות נוספות לשכירים

הטבות נוספות שנהוג לבקש מוכרות כמו רכב מהעבודה , מכשיר סלולרי , ימי מחלה מהיום הראשון , מספר ימי חופש גדול יותר ושעות נוספות בתשלום מלא ולא על ידי חוזה מפוצל.

חשוב להבין כי הטבות אלו לא עומדות ללא עלות ולכן מגולמות בתלוש השכר, מעלות את השכר ברוטו וכתוצאה ישירה גם את מדרגת המס בה אנו נמצאים, לכן חשוב להבין את הצרכים ולפני שאנו דורשים הטבה, חשוב שנוודא כי אכן ההטבה עושה אתנו חסד.

ניקח דוגמא שתהיה לנו ברורה , נניח שעובד מקבל שכר של 10,000 ₪ ונמצא במדרגת המיסוי שזכאי לה לאחר נקודות זיכוי לפי הסטטוס האישי, והוא מקבל רכב כאשר השווי המגולם הינו 3,000 ₪ אזי השכר שלו כבר לא עומד על 10,000 ₪ אלא על 13,000 ₪ ולכן מדרגת המיסוי עולה ( חשוב לזכור כי המיסוי במדינת ישראל הוא פרוגרסיבי), כעת נכביד אם אותו עובד אינו זקוק לרכב לאחר שעות העבודה , ייתכן שיהיה לעובד יותר נכון לבקש את הסכום המגולם לשכר עצמו ולקבל זאת בכסף מאשר ברכב ולכן על הטבה לגופה.

איך קרן השתלמות קשורה להטבה מעסיק והאם היא עדיפה על העלאה בשכר?

נתחיל במה היא קרן השתלמות?

קרן השתלמות הינה מכשיר פנסיוני לטווח קצר, בו כל הרווחים פטורים ממס רווחי הון ויש לכספים מחזור של 6 שנים, כלומר אם הקרן נפתחה בינואר 2010 אזי בינואר 2017 היא תהיה נזילה והכספים יהיו פנויים לשימוש אישי של העובד.

קרנות השתלמות הינם המוצר היחיד כיום שמהווה מקלט מס ולכן הם לרב יהיו הרובד הכספי האחרון שנממש.

מאז רפורמת בכר שהתקיימה בשנת 2008 ניתן לבחור את מנהל ההשקעות ואת החשיפה למניות בכל עת, כל שינוי בין מנהל השקעות או מסלול אינו מהווה אירוע מס ואין מניעה להשאיר את הכספים בקרן גם אם נגמר מחזור החיים של 6 השנים, הוותק נותר וכך גם הזכות למשוך את הכספים בכל רגע נתון.

אז איך ההפרשות לקרן ההשתלמות מחושבות ?

קרן השתלמות יכולה לקבל הפרשה של עד 10% מסך השכר המובטח והיא נמצאת עד תקרה של 15,712 ₪ כלומר הפקדה של 1,571 ₪ חודשי.

אז מה קורה אם אני מרוויח שכר גבוה יותר? אין שום מניעה לבצע הפקדה גבוהה יותר אך חשוב לזכור כי בעת משיכת הכספים מקרן ההשתלמות כל הפקדה מעל התקרה תחויב במס רווחי הון של 25% ראלי.

האם אני מפריש את כל ה10% ?

התשובה היא לא! העובד מפריש 2.5% ואילו המעביד מפריש 7.5%.

בדוגמא פשוטה אם ניקח שכר מובטח של 10,000 ₪ חודשי כלומר הפקדה של 1,000 ₪ עבור קרן ההשתלמות העובד מפקיד 250 ₪ ואילו המעסיק מפקיד 750 ₪.

כן , אני רוצה קרן השתלמות! איך אני משיג את זה ?

חשוב לזכור כי לרב קרנות השתלמות ניתנות על ידי המעסיק לפי ההחלטה של מקום העבודה, נהוג לקבל קרן השתלמות מהמעביד לאחר שנת עבודה ראשונה , כמובן שאם ניתנת הזדמנות לקבל את ההפקדה לקרן השתלמות מוקדם יותר זה יהווה יתרון יחסי חשוב.

האם עדיף לי עליה בשכר של 10% או קרן השתלמות?

שאלה מאוד מתוחכמת , הרי אין אדם שלא אוהב לקבל את כספו באופן מידיי אך אם נסתכל בחשיבה כלכלית , קרן השתלמות בהחלט עדיפה לטווח הארוך.

ומדוע ? מעבר לאפקט הפסיכולוגי שזהו חיסכון שנעול ל6 שנים ולכן מחייב את העובד לחסוך, אזי כאשר מבצעים את ההפקדה של העובד היא נגזרת מהברוטו ובכך מקטינה את חבות המס של השכר החודשי וייתכן שתוריד את מדרגת המס וזה מאוד קריטי כי הנטו עלול לגדול .

בנוסף חשוב להבין כי המעסיק מפקיד פי שלוש מהעובד ולכן אם ניקח את הדוגמא הקודם , חיסכון של 12,000 אלף ₪ שנתי בהם העובד הפקיד רק 3,000 ₪ ואילו המעסיק הפקיד עבורו 9,000 ₪. לעובד יש סיכוי סביר לפגוש מעל 72,000 אלף ₪ בתום 6 שנים ללא התעסקות ביצירת חיסכון וכתוצאה ישירה קיבל את החיסכון האטרקטיבי ביותר שקיים היום בעולם יחסי עובד ומעביד.

מכאן שאם יש צורך יהיה נכון לוותר על עלייה בשכר לטובת קרן ההשתלמות.

אז עשו הכל על מנת לקבל את ההטבה הכדאית ביותר ששמה בישראל הוא קרן השתלמות.

מה תמצאו בכתבה

  • קרן השתלמות
  • 3 דקות
קרן השתלמות הינה מכשיר חיסכון מצוין, אך כל נושא גובה ההפק...
27.42% תשואה.מתקדמים לקרן השתלמות מנצחת!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.