האם הכסף שלך מפסיד גם כשאתה רואה את אותו מספר בחשבון בנק?

מדד המחירים לצרכן אחראי על הפסד אפקטיבי לכלל האזרחים במדינה הרבה יותר מכל מניה בשוק ההון. מכיוון שאי אפשר לא להיות חשוף אליו בכספים כאלו או אחרים שלנו.
האם מרוויחים כסף גם כשרואים את אותו מספר בעובר ושב
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

רבים מאתנו לא קוטפים את הכסף מהעץ השכונתי אלא עובדים קשה על מנת לחסוך לירה ללירה כדי לשפר את איכות החיים שלנו ולכן המחשבה להפסיד חלק מהכספים שעמלנו עבורם כל כך קשה היא בלתי נסבלת, התוצאה הישירה של הפחד ששולט בנו היא החלטה שלא לקבל החלטה .

המילים שמרני, סולידי, שונא סיכון הפכו לתירוץ שלנו לא לעבוד עם הכסף, מה שרבים לא יודעים זה שהכסף שלנו מפסיד בעודנו יושבים על הגדר.

במדינת ישראל קיים מדד המחירים לצרכן אשר משקף את סל המחיה הבסיסי לתא משפחתי בקיום חיים במדינה.

מדד המחירים לצרכן מכיל את הפרמטרים של פירות וירקות, חלב ולחם, דלק, שירותים בסיסיים ומחירי הנדל"ן. כך שבפועל ככל שמדד המחירים לצרכן עולה אנחנו מפסדים את ערכו המוחלט בכסף הפנוי שלנו בהנחה שאנו יושבים על הגדר והכסף לא עובד בשבילנו.

על מנת להבין בדוגמא מוחשית , נניח שיש לרשותנו מיליון ₪ שנמצאים בפק"מ או בעו"ש – כל בוקר שנבדוק את חשבון הבנק שלנו היתרה תהיה זהה, אך בפועל כל בוקר אנו יכולים לרכוש פריט אחד פחות מסל המוצרים.

בשנה האחרונה (נכון ל07/2018) מדד המחירים לצרכן עלה ב1.3% כלומר בדוגמא שלנו הפסדנו 13,000 אלף ₪ וזאת כאשר ברמה וירטואלית אנו רואים את אותה יתרה בדיוק!!

הדיסוננס הגדול שקיים היא ההבנה שכאשר אנו לא עושים דבר ומחליטים להשאיר את הכסף "בטוח" אנחנו בוודאות מכניסים אותו לסיכון. להבדיל מהחלטה לבצע השקעה בכסף, נסתכל על שוק ההון שידוע מראש כי הסיכוי להפסד קיים בדיוק כמו הסיכוי לרווח, והכלל ברור ככל שתסתכן יותר, יש סיכוי לרווח גדול יותר או הפסד גדול יותר. באופציה של חוסר עבודה עם הכספים אנחנו כמעט וחותמים על הפסד ברור, האם אני מוכן להפסיד את הכסף הפנוי שלי בגלל מחסום פסיכולוגי ?

כנראה שהתשובה היא לא ולכן אם יש ברשותכם ולו שקל אחד ללא עבודה אזי אתם בהפסד.

במקביל ניתן לראות כי שוק המניות באותה תקופה בתיקי מניות טהורים מציג תשואה של מעל 4% כלומר המשקיע הנבון שבחר לעבוד עם כספו הפנוי נמצא בפער של מעל 5% מתחילת השנה אל מול שונאי הסיכון שכנראה הולכים לישון יותר רגועים בלילות אבל בלי לשים לב הפסידו מעל 1% בשנה האחרונה.

כמובן אף אחד לא קופץ לתואר ראשון בלי תעודת בגרות, כאשר קיים החשש והפחד יש צורך בסיסי להתייעץ עם איש מקצוע שיתאים עבורכם את המוצר האטרקטיבי ביותר מבחינת מיסוי, ביצועי עבר, דמי ניהול, סטיות תקן ורמת חשיפה למניות שמגדירה את סוג המשקיע שאתם.

תיקי צמיחה במסלולים הכללים של פוליסות החיסכון או קופות הגמל ידעו להציג מתחילת שנת 2018 תשואה של מעל 2.5% כלומר רווח כ4% על אותם מיליון ₪.

כדי שנבין במספרים:

ב1.1.18 בעל ההון בחר להשקיע בתיק צמיחה בשוק ההון ועד כה נמצא בקרן של 1,025,000 ₪ ואילו המשקיע הזהיר שאינו נוטל סיכונים אמנם צופה דרך המסך בקרן העומדת על 1,000,0000 ₪ אבל בפועל כוח הקנייה שלו עומד על 987,000 אלף ₪.

נקודה מעניינית וחשובה עוד יותר, השאלה הנצחית הינה האם להשקיע בשוק ההון או בנדל"ן.

רבות הדעות והסיבות לכל כיוון, לרוב המשפט " לא שמים את כל הביצים בסל אחד "  – יענה גם פה במענה חד משמעי לפזר את הסיכונים של תיק הנכסים שלכם תמיד. לא הכל בשוק ההון ולא הכל בנדל"ן. כיום קיימות השקעות נוספות כמו קרנות גידור, השקעות אלטרנטיביות, הלוואות חברתיות, תיקון 190, תיקי השקעות ועוד מוצרים שונים .

שאלו את עצמכם שאלה , האם אני עתיד לרכוש נכס בכסף הפנוי שלי ?

אם התשובה שלכם היא כן, ייתכן שיצא לכם לטובה כי מדד מחירי הנדל"ן ירד בשנת 2018 , אם בגלל הסיבה הזאת הכסף שלכם לא עובד אז הוא מפסיד את כל הרווח שניתן לעשות בגלל ירידת המחירים בפועל צמצמתם בשל הפסד עליית מדד המחירים לצרכן.

אם התשובה שלכם היא לא, המחיר שלכם עוד כבד יותר, מאחר שלולא מדד מחירי הנדל"ן היה יורד אלה עולה, היה גורר עלייה גדולה יותר של מדד המחירים לצרכן ויחד עם זה, הפסד אפקטיבי לכסף שלכם הנמצא בעו"ש.

חשוב לדעת ליישם כללי ברזל, לבדוק את האופציות, לבחור איש מקצוע טוב ולהתחיל לתת לכסף שלכם לייצר כסף , לעבוד עבורכם וכמובן תמיד תהיו עם יד על הדופק, אבל אל תתנו לפחד להוביל אתכם, הוא עלול להוביל להפסד גדול ממה שידעתם שקיים.

כספים לא יושבים ללא מעש, הם חייבים תמיד להיות צמודים למדד, לנהל בשוק ההון או בעשייה כלשהי. אחרת אתם פשוט יכולים מראש לחתום על הפסד.

אז אולי זה הזמן לעשות בדיקה עבור תיק הנכסים שלכם ועל החלק בו שלא עובד אבל בהחלט גורם לנזק.

מה תמצאו בכתבה

  • פוליסת חיסכון
  • 2 דקות
פוליסת חיסכון מאפשרת לנו למשוך את כספנו בצורה של קצבה חוד...
27.01% תשואה.מתקדמים לפוליסת חיסכון ומרוויחים!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.