תיקון 190 – האם ניתן להגמיש את התנאים לזכאות?

תיקון 190 כולל הטבות מס משמעותיות לגמלאים בישראל. אך עד היום התנאים היו קשיחים לחלוטין. כעת ניתן למצוא מקרי קצה שונים אותם ניתן להגמיש ולהנות מהטבות התיקון.
תיקון 190 להגמיש תנאים
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

רבים מאתנו שמעו את צמד המילים תיקון 190 בתקופה האחרונה. תיקון 190 שנולד בשנת 2012 גרם לשינוי מהותי בעולם ניהול הכספים הנזילים.

עד לאותה נקודה, הדרכים לנהל כספים נזילים שעמדו לרשותנו היו תיקי השקעות מנוהלים דרך מנהלי ההשקעות השונים , בניהול IRA או בבנק מול יועץ.

אז מה זה תיקון 190 למעשה?

תיקון 190 הפך את הקערה על פיה וגרם לתיקי ההשקעות לשנס מותניים ולהילחם בתחרות על אותה פיסת אדמה.

התיקון בפועל מאפשר למשקיעים להשקיע כספים נזילים בקופות גמל מוכרות שיודעות להציג לאורך השנים תשואות אטרקטיביות ומצליח להזכיר לנו מעט את התקופות היפות בהן היה ניתן להשקיע בקופות גמל ולשחרר את הכספים לאחר 15 שנים או בהגיע לגיל 60 המוקדם מבין השניים. מאז 2008 ועד 2012 לא הייתה אפשרות לבצע השקעה בקופות גמל.

תיקון 190 בהגדרתו היבשה מצריך מהמשקיע לעמוד בשני קריטריונים : עליו להיות מעל גיל 60 ועליו לקבל תשלום פנסיה בפועל מעל הקצבה המזערית.

האם יש גמישות בתנאים?

אז מה זה אומר? אם אין לי את התנאים האלו, האם תיקון 190 לעולם לא יהווה אלטרנטיבה עבורי ?!

רבים מהמשקיעים מקבלים תשובה שלילית לאחר תשובה על שני התנאים המצטברים אבל אינם יודעים כי ייתכן שהם דווקא כן יכולים ליהנות מהטבה .

ניקח מספר דוגמאות:

  • משקיע בן 58 , מקבל פנסיה של 10,000 ₪ (לא מתאים בגיל, אך מתאים בפנסיה)

הרבה פעמים התשובות שיקבל הינם כי עליו להמתין שנתיים וזה לא נכון , במידה והמשקיע אינו זקוק לכספים בשנתיים הקרובות אין כל בעיה שיבצע את ההפקדה בעודו בן 58 ובגיל 60 הכסף יהיה זמין למשיכה בכל עת. אין מניעה לבצע את ההפקדה לפני הגיל הנתון אך יש בעיה למשוך אותו לפני!

דוגמא זהה יכולה להיות בשל תשלומי פנסיה, נניח שיש לרשות המשקיע ביטוח מנהלים אשר הקצבה הצפויה לו הינה 10,000 ₪ , (ביטוח מנהלים יודע להבטיח מקדם להבדיל מקרן פנסיה חדשה) ולכן משקיע עם קרן פנסיה חדשה עלול לקחת סיכון גבוה כתוצאה מאי הידיעה לגבי גובה המקדם ברגע הפרישה. אם כך, משקיע בעל קרן פנסיה חדשה, יוכל להעביר את כספו לטופ גולד של מנורה ולקבע את המקדם. הוא עתיד לצאת לפרישה בעוד כשנה ואז יתחילו תשלומי הפנסיה אזי בהנחה שאינו זקוק לתשלומי הפנסיה בשנה וחצי הקרובות אין כל מניעה שיבצע הפקדה לטובת תיקון 190 ויפה שעה אחת קודם.

  • משקיע בן 61 , מקבל פנסיה של 4,000 ₪ (מתאים בגיל, אך לא מתאים בפנסיה)

אחד המקרים היותר מוכרים הוא נושא גובה הקצבה, קיימים משקיעים רבים שמחזיקים סכומי כסף גבוהים אך הפנסיה שלהם נמוכה מקצבה מזרעית ולא בהרבה, לדוגמא פער של 100 ₪ בכל לחודש. חשוב לזכור כי אנחנו יכולים לרכוש קצבה בעזרת כסף נזיל בכל עת, על מנת לקנות לעצמנו קצבה של 100 ₪ עלינו סה"כ לבצע הפקדה לטובת קופה משלמת של 20,000 ₪ ובכך אותו משקיע שאינו מתאים לתיקון 190 הופך להיות כשיר לתיקון. כמובן שבמקרה כזה חשוב לבצע תכנון נכון עם איש מקצוע שכן לא על כל סכום השקעה נכון לקבע סכום כסף לקצבה.

  • משקיע בן 72 , מקבל פנסיה של 4,000 ₪ (מתאים בגיל, אך לא מתאים בפנסיה)

ירושות , תיקון 190 הינו אחד המכשירים הבודדים שיודע להעביר את הזכויות של המשקיע אל היורש גם אם היורש עצמו אינו מתאים לתיקון 190 ולכן משקיעים רבים בוחרים להשקיע את כספי הירושה בתיקון 190 ובכך לאפשר ליורש זכות בחירה האם לממש את הכסף כסכום הוני או קצבה פטורה ממס .

אז איך בודקים זכאות לתיקון 190?

בקלות! על ידי איש מקצוע, חשוב להכיר את הנושא שכן התשלום של מס רווחי ההון בתיקון 190 הוא 15% על רווח נומינלי ולא תמיד תנאי השוק יהיו לטובת התשלום המופחת בסוג זה של מס רווחי הון ופה מגיעה האחריות והמקצועיות של המתכנן הפיננסי להודיע ולהתריע על שינויים באינפלציה.

תיקון 190 יודע לייצר עבור המשקיע בשנים האחרונות יתרון יחסי עצום בעולם מיסוי והטבת המס המתקיימת, בעולם השקעות חכמות, שהרי קופות הגמל משקיעות פרט לשוק ההון גם בנכסים לא סחירים ולכן פיזור הסיכונים בהשקעות אלו רחב מאוד, כל שינוי בין מנהל ההשקעות למנהל השקעות או שינוי חשיפה למניות בהתאם לתנאי השוק אינו מהווה אירוע מס ויתרון ריבית דה ריבית מופיע.

אז אם יש סיכוי ששמעתם בעבר תשובה שלילית על הזכאות שלכם לטובת תיקון 190 שווה לבדוק פעם נוספת את הנושא ייתכן שאיש מקצוע ממולח אשר ידע לעדכן אתכם בפרטים שלא חשבתם ובדרכים יצירתיות שלא בדקתם.

מה תמצאו בכתבה

  • קופת גמל
  • 3 דקות
שוקלים להפקיד לתיקון 190? מצוין, אך רגע לפני, בדקו את ההש...
46.19% תשואה.מתקדמים לתיקון 190 מנצחת!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.