שוק המניות יעיל מאוד בהעברת נכסים ממשקיע חסר סבלנות למשקיע סבלני

  • צוות שקל
  • נובמבר 3, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
האם לברוח משוק ההון הוא הפתרון הכי חכם בעת ירידות? האם באמת יש הגיון בדווקא להישאר ולנצל את המומנטום לטובתנו? קראו כיצד לצאת מחוזקים גם בירידות בשוק המניות.

רבים מאתנו מנהלים את החסכונות שלהם בשוק ההון, מאחר שהכלל הקבוע הוא שכסף צריך לעבוד ולא להתקיים בעובר ושב ללא מעש, עלינו לקבל החלטות בנוגע לדרכי הניהול של כספי החיסכון שלנו.

מי מאתנו שחווה משברים גדולים כמו משבר המניות ב1982 ושנת 2008 יודע שצריך קיבה חזקה כאשר אנו רואים ירידות.

בשנת 1982 ו2008 האופציות היחידות שעמדו לרשותנו בניהול כספים נזילים היו תיקי השקעות. אבל העולם התקדם ואתו גם הגיעו מוצרים מתוחכמים והטבות מס שונות.

אז מה עושים כאשר 2018 נראית כמו שנה שתסתיים בירידות קלות או לחילופין תשואה חיובית ששואפת לאפס.

ראשית נסתכל על ההיסטוריה, נוכל לראות את 2018 דומה ל2015 ו2011 מאחר שאינה הסתיימה עלינו להמתין ולראות האם אפקט ראלי של סוף שנה יצליח להציל את 2018 או שנראה תוצאות שליליות כמו 2011.

אז איך מתמודדים עם הירידות?

ראשית, נבדוק האם הצרכים שלנו השתנו, נכון שאף אחד לא אוהב לראות בשורה התחתונה הפסד ויחד עם זאת עלינו לזכור כי שוק ההון לעולם לא הבטיח תשואה. למרות זאת, במבט אווירי גרף שוק ההון עולה, הרי שוק ההון מדמה את המציאות העולמית והלכה למעשה הטכנולוגיה מתקדמת, האבטלה בשפל ואין סיבה אמתית לירידות.

העלאת ריבית היא פעולה שגורמת לחץ בשווקים אך מטרתה בטווח ארוך לסדר את הדפסת הכסף בשנת 2008, לייצב את הכלכלה ולהביא אותנו לשנים של צמיחה וגדילה.

עד שזה קורה, האם כדי לשבת על הגדר?

כאן המשקיעים מתחלקים לשניים, אם אתה משקיע כבר בשוק ההון, בטח לא תרצה להיות מאותם משקיעים שקיבלו החלטה לצאת מהשוק ב2008, מימשו את ההפסד ולא חזרו. ב2009 אותם משקיעים ראו את השוק עולה ומחזיר לאלו שנשארו את הקרן פלוס רווחים יפים. לכן אם הכספים שלנו כבר מושקעים בשוק ההון עלינו לבצע אפיון צרכים ולבדוק האם הם השתנו מהיום שהחלה פעילות בשוק ההון או שהפחד מפעיל אותנו להחלטות.

יש מקום לבדוק את תיק הנכסים שלנו, לבצע בו שינויים בין מנהלי השקעות, מוצרים שונים ואולי לשקול להוריד חשיפה למניות באופן הדרגתי עד חלוף זעם אבל בשום פנים ואופן לא לממש הפסד, זכרו מה שיורד, בסוף עולה.

וורן באפט ציין "שוק המניות יעיל מאוד בהעברת נכסים מן המשקיע חסר הסבלנות למשקיע הסבלני" אל תיכנעו לעיתונות ומדד הפחד. בדקו עם איש מקצוע מה לעשות והאם יש מקום לשינויים קוסמטיים ומתיחת פנים שימצמצו את הירידות.

כיום קיימים מוצרים כמו תיקון 190 ופוליסת חיסכון שמתפקדים כאלטרנטיבה לתיק השקעות מיועץ או מנוהל אך בנוסף לאג"ח שונים ומניות, תיקון 190 ופוליסות החיסכון מנהלות גם נכסים בלתי סחירים שהקורלציה שלהם לשוק ההון נמוכה. הנכסים מהווים כרית בטחון וניתן לראות באופן מובהק כי בתקופה של ירידות, הנכסים מצמצמים את ההפסדים ושומרים עלינו בזכות פיזור הסיכונים הרחב וההשקעות השונות.

המשקיעים שעומדים עם כספים נזילים שלא היו בשוק ההון ושוקלים האם לבצע השקעה, צריכים לזכור האלטרנטיבה של כספים עומדים ללא מעש, משמעותן הפסד הרווח הריאלי של הכסף ולכן גם פה מדובר בהפסד אך מאחר שנמשיך לראות בשורת הבנק את אותו מספר, אנו עלולים להאמין לאשליה כי אין שינוי, המציאות וכוח הקנייה שלנו אומרים אחרת.

אם אתם מהמשקיעים האלו, שבו עם איש מקצוע, בחרו מסלול סולידי בפוליסות חיסכון או תיקון 190 המכילים כמה שיותר נכסים בלתי סחירים והתאזרו בסבלנות. הזמן כמו תמיד מרפא וגם בחלוף ההיסטוריה ניתן לראות כי גם אחרי שנים של ירידות, מגיעות שנים של עליות, לא ניתן לתזמן את השוק אלא רק לקבל החלטה לניהול הכספים ויחד עם איש מקצוע להתאים את החשיפה והמוצרים הנכונים ביותר עבורכם.

אז מה עושים בפועל?

נחלק ל4 שלבים עיקריים:

הראשון – בדקו את תיק הנכסים שלכם אל מול הצרכים האישיים, הציפיות, הטבות המס, פיזור סיכונים בין מנהלי השקעות שונים ומוצרים שונים.

השני – שבו עם איש מקצוע נטרלי, הוא נראה לכם קר ומנוכר כאשר הוא מדבר על הכסף שלכם, אבל בסיטואציה כזאת אנחנו כמשקיעים צריכים שאיש מקצוע יבצע ניתוח כמו מקצוען ולא ייתן לרגשות שלו להוביל את ההחלטות, זכרו האינטרס שלכם משותף להצלחה אחרת לא תתקיים עבודה משותפת.

השלישי – בצעו שינויים שאינם מהותיים מידיי, שימו לב שאינכם מורידים חשיפה למניות לחלוטין שכן אם תיק הנכסים ספג את הירידות ברמת חשיפה X, הרי כאשר יגיעו תיקונים הסיכוי לחזור לנקודת השיא תלויה ברמת החשיפה ונקודת הפתיחה שלכם צריכה להיות זהה או לפחות קרובה לנקודת הסיום.

הרביעי – לאחר ביצוע השינויים, המתינו בסבלנות, אם השווקים נרגעים עליכם לקחת נשימה עמוקה, לא לשכוח לא לבצע שינויים באמצע אפקט ראלי, כלומר שינויים מהותיים בצעו עד השבוע השני של חודש דצמבר והמתינו בשינויים מהותיים לאחר ינואר של השנה החדשה. אם מדובר בשינויים במנהלי השקעות תוך שמירה על מסלולים מקבילים ורמת חשיפה למניות זהה אין כל חשש ואין סיבה לא לבצע בכל יום בשנ.

סבלנות זה שם המשחק , בצעו את השלבים בצורה מבוקרת ותקינה ויש סיכוי שסביר שתשרדו את הירידות ואת המתח בצורה יעילה יותר.

צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

% 0 +
תשואה בגמל להשקעה*
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.