קופות גמל , קרנות השתלמות והיתרונות הגדולים שהם מחביאים

  • צוות שקל
  • אוקטובר 17, 2023
  • 4 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
קופות גמל וקרנות השתלמות הם כבר מזמן לא עוד שורה בתלוש המשכורת שלנו אלה מוצר פיננסי לגיטימי המאפשר לחוסך למנף אותו לטובת השקעות ורווחים גבוהים לטווח ארוך

קופות גמל וקרנות השתלמות הפכו להיות טרנד חשוב ועיקרי במרכיב ניהול החסכונות שלנו. ננסה לבאר מהם המוצרים האלו מתחילת דרכם ועד היום , כיצד נוכל לקבל את ההטבות שאנו זכאים אליהן בשני מישורים , כאזרח וכעובד. וכמובן כיצד אנו מצליחים להפיק את המקסימום רווחים מכלים פיננסים אלו.

מהי קופת גמל ?

קופת גמל, היא אפיק פנסיוני ידועה בו לאורך השנים ניתן היה לחסוך כספים והיתרון המוכר והידוע היה כמובן פטור ממס רווחי הון , העומד היום במדינת ישראל על 25% מהרווח הריאלי של התשואה המושגת.

קופת גמל כאמור היא מכשיר פנסיוני ולכן היה ניתן לבצע הפקדות עבורה באופן עצמאי והן הפקדות של עובד ומעביד על פי חוק פנסיה חובה.

עולם קופות הגמל מתחלק לעולם של לפני שנת 2008 ואחרי שנת 2008, לאור ההחלטות שהתקבלו ברפורמת בכר.

ההפקדות בעולם קופות הגמל לפני שנת 2008 היה פשוט, כל הפקדה הייתה הונית לחלוטין, בין אם הופקדה באופן עצמאי או על ידי המעסיק.

בפרט הכסף היה נתון למשיכה על ידי עמידה באחד משני התנאים הבאים:
1) בעת הגעה לגיל 60 של החוסך.
2) באם עברו 15 שנות ותק מרגע ההפקדה.

קופות הגמל באותה תקופה היו המוצר החם ביותר על המדף והיוו אפיק השקעה נכון , יציב ומשתלם. חוסכים רבים הפקידו אל קופות הגמל לאורך השנים , וכיום מדובר על מכרה זהב עבור החוסכים , שכן זהו אחד ממקלטי המס הבודדים במדינת ישראל.

קופות גמל אחרי רפורמת בכר

היום הראשון של שנת 2008 הביא עמו מציאות חדשה עבור החוסכים, רפורמת בכר הודיעה כי כל הפקדה לטובת קופת הגמל תיחשב לקצבה ולא יכול עליה דין כסף הוני.

את הכספים החוסך יקבל כקצבה חודשית החל מגיל 60 ולבחירתו כמובן מתי להתחיל את התשלומים, לפי הליך ידוע בו מבצעים מעבר מקופת הגמל לטובת קופה משלמת , בוחרים מסלול קצבה ומתחילים לקבל תשלום חודשי.

רבים מהחוסכים הפסיקו את ההפקדות סמוך למועד השינוי או מעט אחריו לבודדים שלא שמו לב לשינוי ההגדרה של צבע הכסף. חשוב לזכור ולהבין כי משיכה של כספים שהופקדו לקופות הגמל לאחר שנת 2008 , נחשבת משיכה שלא כדין והקנס הינו 35% מהקרן של החוסך.

בעולם קופות הגמל עולות מספר שאלות , ננסה להשיב על מעט מהן :

איך יודעים מתי הכסף הופקד, אם יש לי קופה שיש לה וותק ישן ?

בתי ההשקעות וחברות הביטוח צובעות את הכסף לפי תאריך ההפקדה שלו, ניתן להבין בדוחות החודשיים ובאתרי האינטרנט באזור אישי מהו החלק ההוני ומה הקצבתי .

לכן גם אם בוצעו הפקדות לקופה ישנה , הקופה מציגה את תאריכי ההפקדה ויודעת לצבוע את הכסף בצבעים שונים.

האם אין משהו שניתן לעשות כדי למשוך את הכספים ללא קנס ?

אכן קיימים מקרים בהם ניתן למשוך את הכספים ללא קנס. לפי סעיף 9א ניתן למצוא מספר מקרים כמו אחוזי נכות , יתרה נמוכה של קופות גמל וכו'. 

כמו כן גם פקיד שומה יכול לאשר מלפנים לשורת הדין לטובת משיכה הונית כסף קצבתי , אך זה נתון לשיקול דעתו. בנוסף בעת פרישה ניתן להשתמש בתקרת ההון הפטורה ( לאחר ניכוי מענקים ומשיכת פיצויים) לטובת בקשה לשינוי צבע הכסף מקצבתי להוני.

האם אני חייב להפקיד לקופת גמל ?

לא, באופן עצמאי אף אחד לא חייב לבצע הפקדה לקופת גמל. חובת הפקדה פנסיונית חלה רק ביחסי עובד – מעביד ושם קיימת חובה להפקיד 6% לתגמולים עבור שכר מובטח מצד העובד. ניתן לבצע הפקדה לקופות גמל , קרנות פנסיה או ביטוחי מנהלים.

מהי קרן השתלמות ?

קרן השתלמות  , ההטבה המוכרת והנחשקת בעולם העבודה. קרן השתלמות אינה חובה ולכן חשוב לזכור כי מעסיק שלא מפקיד אינו עובר על החוק.

קרן השתלמות הינה הפרשה של 10% מהשכר המובטח לפי חלוקה של 7.5% מעביד ו2.5% עובד. כלומר המעביד מפקיד פי 3 מהעובד. ( ניתן לבצע הפקדות באחוזים נמוכים יותר, אך לשמור על יחס של 1:3) .

רבים לא יודעים , אך העובד יכול לבקש להפריש יותר לקרן ההשתלמות מהחלק שלו, כמובן צריך לעדכן את השכר והגורם המתפעל כדי שידעו כיצד לשייך את הכספים.

קרן השתלמות היא מוצר פטור ממס רווחי הון עד התקרה השנתית שלו שעומדת נכון ל2019 על 18,840 ₪ לשנה . מעבר להפקדה בתקרה זו , קיים מס רווחי הון ( על רווחים בלבד) העומד על 25% . לקרן השתלמות קיים מחזור חיים של שש שנים ולאחר מכן ניתן למשוך את הכספים ללא קנסות או מס.

אז מה יש לנו כחוסכים להרוויח ממוצרים אלו ?

קרנות השתלמות וקופות גמל הוניות.

כספים אלו הם מקלט מס טהור עבור ניהול בשוק ההון , שכן הם מוגדרים מוצרים פטורים. כאשר אנו כחוסכים בוחרים כיצד לנהל חשוב מאוד וקריטי לבחור מנהלי השקעות שמציגים תשואות גבוהות לאורך השנים, דמי ניהול במוצרים מסוג זה נעים בין 0.4%-1%.

רבים מהחוסכים נוטים לבחור את דמי הניהול הנמוכים וזאת טעות בסיסית , לדמי הניהול מרכיב קטן לעמת פערי התשואות, יציבות בית ההשקעות ומדד השארפ.

לפני שאתם מגיעים למשא ומתן של דמי ניהול , בדקו את ההיסטוריה של מנהל ההשקעות, מדד השארפ. קחו דווקא שנים של ירידות ובדקו מי ידע להציג את הירידות הקטנות ביותר.

כולנו אוהבים להרוויח , אך כאשר מפסידים אנו נוטים לבחון יותר. קיימים היום פערים מהותיים בין מנהלי ההשקעות לאורך השנים והם לא מתכנסים , לכן אל תתפשרו.

קופות הגמל שמיועדות לקצבה

גם כאן חשוב לשים דגש על כל הנקודות לעיל. אז איפה השוני בניהם ?

רמת החשיפה למניות , חשוב להבין כי קופות גמל לקצבה לא ניתן למשוך בהנחת יסוד ולכן יש מקום לשקול להגדיל חשיפה למניות בגיל צעיר ולהתאים את החשיפה ככל שמתקרבים לגיל פרישה.

עצה ידידותית , נסו להגדיל את החשיפה למניות באפיקים פטורים ממס ולאזן אל מול מוצרים שקיימת עליהם חבות מס . יחד עם זאת זכרו לבצע בירור צרכים, בדיקה וניתוח סך תיק הנכסים על מנת לדאוג לתמונת מצב אופטימלית עבורכם ולקבלת התוצאה המקסימלית.

בשנת 2019 ניתן לראות כי הבולטים , כמעט באופן זהה לשנים האחרונות הם אלטשולר שחם, ילין לפידות ואקסלנס. כל אחד ממנהלי ההשקעות מביא ייחודיות ויתרון מהיבטים שונים של ניהול ולכן חשוב לבחון את השילוב של ניהול מוצרים אלו יחד עם ניהול כספים נוספים ואפיקים שונים.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.