אגרת בית משפט : האם מגיע לכם פטור מתשלום אגרת בית משפט?

  • צוות שקל
  • פברואר 9, 2021
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
מתכוננים להגשת תביעה ומופתעים מגובה תשלום אגרת בית המשפט? ישנם מספר מקרים בהם ניתן לבקש הנחה ואפילו פטור מאגרת בית המשפט

ההחלטה לפתוח הליך בבית משפט היא לרוב בנסיבות לא נעימות, ואם מדובר על סכסוך כלכלי אז לעיתים קרובות פתיחת ההליך נעשית בתקופה בה יש לחסוך כל שקל. על רקע הקשיים הרגשיים והכלכליים, רבים מופתעים ומצטערים לגלות כי בבואם לפתוח הליך בבית משפט, נדרש מהם לשלם אגרת בית משפט.

פטור מאגרה

אגרת בית משפט יכולה להיות בסכום של מאות שקלים במקרה הטוב, אך במקרים של תביעה כספית היא מחושבת לפי 2.5% מהסכום הנתבע, מה שבתביעות גדולות יכול להגיע לסכומי עתק. לא כל תובע יכול להרשות לעצמו סכומים כאלה, ובשל כך קיים מנגנון של קבלת פטור מאגרה.

יש להדגיש כי תפיסת הצדק של מערכת המשפט הישראלית, לפחות בשאיפה, רואה ביכולתו של אדם לגשת לבית המשפט ולדרוש צדק בתור זכות יסוד. אם כן, אסור שאדם לא יוכל לפתוח הליך משפטי מסיבות כלכליות, ומכאן הפרקטיקה של פטור מאגרת בית משפט.

תקנות פטור מאגרת בית משפט

על אף התפיסה לפיה אסור שזכותו של אדם להליך משפטי תישלל ממנו רק בשל מצבו הכלכלי, בעבר בתי המשפט בישראל נהגו באופן שהלכה למעשה שלל בפועל זכות זו. במסגרת בקשה לפטור מאגרת בית משפט, נאלצו התובעים להוכיח לא רק את מצבם הפיננסי העגום, אלא גם כי אין להם אפשרות לקבל עזרה כספית עבור האגרה, לא מקרובי משפחה ואפילו לא מחברים.

נוהג זה יצר מצב בו תובעים רבים ויתרו על זכותם להליך משפטי. ורבים לא הרגישו בנוח לבקש עזרה ממעגלים חברתיים שונים, וגם לא לבקש מחברים וקרובי משפחתם תצהירים ומסמכים אודות מצבם הכלכלי. מסיבה זו, הותקנו בשנת 2007 תקנות פטור מאגרת בית משפט, תקנות המגדירות בדיוק איזה מידע יכול לדרוש בית המשפט בבואו לדון בבקשת הפטור.

תקנות פטור מאגרת בית משפט קבעו כי בבואו לשקול פטור מאגרה, על בית המשפט להסתמך על מצבו הכלכלי של מגיש הבקשה, של בן/בת זוגו, ושל הוריו במידה והוא עודו נסמך על שולחנם. מעבר לכך, אסור לבית המשפט לדרוש כל מידע נוסף ממי שמבקש פטור מאגרה.

למרבה הצער, על אף כניסתן הרשמי של תקנות פטור מאגרה לתוקף, לעיתים עדיין ישנם מקרים בהם בית המשפט פועל בניגוד לתקנות ודורש מסמכים בדבר יכולות כלכליות של קרובי משפחה וחברים נוספים. בדיוק עבור מקרים מצערים כאלה, חשוב להכיר את התקנות ולעמוד על הזכויות.

בקשה לפטור מאגרת בית משפט

בקשה לפטור מאגרת בית משפט הינה תהליך לא מסובך במיוחד, וניתן לבצעה על ידי מסמך פיזי או מקוון. במקרה הפיזי ניתן להוריד את המסמך של בקשה לפטור מאגרה מאתר בתי המשפט, ולאחר מילוי ידני יש להגיש ידנית למזכירות בית המשפט. דווקא מילוי טופס מקוון הוא לא פשוט ומצריך הנפקת כרטיס חכם דרך לשכת עורכי הדין.

לטופס הבקשה לפטור מאגרה יש לצרף מסמכים התומכים בטענה : דפי חשבון בנק, תלוש משכורת, וכיוצא בזה. לבקשה עצמה עלות סמלית של 48 שקלים (עליה לא ניתן לקבל פטור) אותה ניתן לשלם במזומן או בכרטיס אשראי.

פטור מאגרה לנכה

ככלל, העילה היחידה לקבלת פטור מאגרת בית משפט היא חוסר מסוגלות כלכלית. בכלל זה, אין נוהל של פטור מאגרה לנכה. אמנם נכות אכן יכולה להקשות על החיים הכלכליים, אך אינה מחייבת מצב כלכלי קשה, וישנם נכים עובדי הייטק עם משכורות גבוהות ורכוש רב.

עם זאת, יש להניח שמי שמצבו הכלכלי גבולי בכל הקשור לקבלת פטור מאגרת בית משפט והוא גם נכה, יכול להשיג מעט אמפתיה בזכות מצבו הבריאותי, ולקבל פטור במצב כלכלי שאדם בריא לא היה מקבל.

ניתן גם לקשור בין המצב הבריאותי לחוסר יציבות כלכלית על ידי טענות בסגנון "אמנם כעת אני משתכר באופן שמאפשר לי להתקיים, אבל אם אצטרך לעזוב את עבודתי יהיה לי קשה למצוא עבודה אחרת ולכן אני חייב חיסכון קטן מעבר למה שאדם בריא צריך" או "מצבי הבריאותי עלול להידרדר ואז לא אוכל לעבוד". טיעונים מסוג זה, בהנחה כמובן שהם נכונים עובדתית, הם ענייניים, ויכולים לשכנע בית משפט כי מצבו הכלכלי האובייקטיבי של התובע מעט משקר למציאות, ומשום כך להתחשב גם במצבו הבריאותי.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מכשיר אולטרסאונד ביתי – כל מה שצריך לדעת
מכשיר אולטרסאונד ביתי יכול להציע לכם זמינות נהדרת לבדיקות שכיחות שניתן לבצע...
  • 3 דקות
  • צפיות
מערכת הזדהות ממשלתית לאומית המדריך המלא
צריכים לקבל שירות ממשרד ממשלתי? הגשת דוחות, עדכון פרטים אישיים וכדומה, הכירו...
  • 8 דקות
  • צפיות
וואטסאפ ווב (WhatsApp Web) פרטי ועסקי – מדריך חדש ומפורט
סביר להניח שגם אתם משתמשים יומיים בוואטסאפ דרך הטלפון. הגיע הזמן לעבור...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.