כספי פיצויים – מה חשוב לדעת וכיצד לא להפסיד כסף

  • צוות שקל
  • נובמבר 3, 2021
  • 4 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
פיצויים , סכום כסף אשר מגיע לכם בעת סיום העסקה בחברה במקרה של פיטורים, אך כמה באמת מגיע לכם? וכיצד תוכלו לוודא שהחברה אכן מפקידה לחשבונכם את הסכום המגיע לכם

פיצויים, שנים שאנחנו מכירים את המונח הזה , בבית שמענו את אבא אומר לא נורא אם יפטרו אותך אז תקבל פיצויים. האם פיצויים האלו תמיד היו שייכים לנו ? מה המשמעות של פיצויים והאם אי פעם עצרנו לחשוב מה לעשות איתם?

נתחיל מהם כספי פיצויים ?

כספי פיצויים הם חלק בלתי נפרד מההפרשה הפנסיונית שהמעסיק מחויב להפריש לנו, לכספי הפיצויים היו מספר גלגולים , נעבור עליהם בכדי לעשות סדר אחת ולתמיד. בעבר הרחוק עבור המעסיק הייתה קופה ששמה הוא " קופה מרכזית לפיצויים " הקופה  החזיקה כספי מעסיק שהוא הפריש כל חודש עבור כל עובד, אך הכספים לא היו בקופה אישית של העובד אלא בקופה של המעסיק – אם העובד פוטר והיה זכאי לכספי פיצויים על פי החוק היבש או לחילופין בשל הסדר מיוחד עם המעסיק, היה המעסיק מושך את הכספים מהקופה ומשלם את חובו אל העובד.

בשנת 2010 נסגרו קופות המרכזיות לפיצויים להפקדות חדשות והמעסיק החל לבצע הפקדות אל קופות אישיות לפיצויים על שם העובד, עד שנת 2017 הייתה חובה של המעסיק לבצע הפקדה של 8.33% מהשכר המובטח על שם העובד ואילו החוק השתנה וכיום המעסיק יכול להפקיד רק 6% במידה והעובד לא הגיע עם מוצר פנסיוני פעיל ואם יגיעו לעובד כספי פיצויים יהיה על המעסיק לבצע השלמה אל 8.33% בעת סיום יחסי העבודה.

אז מה דין כספי הפיצויים ?

על פי החוק , עובד שעבד מעל שנה במקום עבודה ופוטר , חייב המעסיק לשלם לו פיצויים של שנת עבודה לפי ממוצע השכר שלו ב12 חודשים אחרונים, למי שעשה את החישוב בראש 8.33% כפול 12 יביא אתכם ל100% ומכאן נולדו האחוזים להפקדה חודשית לפיצויים.

החוק רואה הבדל מהותי בין עובד שהתפטר לבין עובד שפוטר. עובד שהתפטר אינו זכאי על פי החוק לכספי פיצויים אלא אם הוא חתום על סעיף 14 ואילו עובד שפוטר חייב על פי חוק לכספי פיצויים, כל עוד עבד את התקופה המינימלית לטובת כספי הפיצויים.

למי קריטי ההשלמה לכספי הפיצויים ?

למי שהשכר המובטח שלו שונה מהשכר החודשי, הרבה מאיתנו נמצאים במשרות בהם קיים בונוס חודשי או רבעוני בהתאם לביצועים של העבודה השוטפת.

נבדוק דוגמא, משה עובד כאיש מכירות ושכר הבסיס שלו הינו 10,000 ₪. ההפרשות הפנסיונית מתבצעות על פי חוק כל חודש ו833 ₪ מפורשים לטובת משה לפיצויים, אך משה בשל ביצועים טובים במכירות מגיע לשכר של כ20,000 אלף ₪ כל חודש.

לצערו של משה, מחלקת המכירות בו הוא נמצא נסגרת ומשה קיבל מכתב פיטורין , במקרה זה משה שעבד כחמש שנים בחברה , מחזיק פיצויים בסכום של 50,000 אלף ₪ בקופה אך מאחר שפוטר זכאי לפיצויים בסכום של 100,000 אלף ₪ ולכן החברה בה הוא מסיים את עבודתו תבצע השלמה של 50,000 אלף ₪ לטובת משה לפיצויים. במקרה כזה היה למשה יתרון שהוא פוטר ולא התפטר.

דוגמא נוספת ניקח את שרה, שעבדה 20 שנים במפעל , שרה התחילה את דרכה במפעל כפקידת קבלה בשכר של 6,000 ₪ והמפעל שעובד על פי החוק הפקיד לשרה את הפיצויים כראוי , במרוצת השנים שרה עבדה קשה והתקדמה בתפקידים ובשכר ולאחר שנתיים השכר של שרה עלה ל8,000 ₪ ובתום ארבע שנות עבודה הגיע ל10,000 ₪.

ההנהלה של המפעל השתנה והביאה עימה שינויים חדשים , שרה אינה נכללה בין השינויים וקיבלה הודעה של פיטורין. מה ששרה לא בדקה זה האם השלימו לה את הפיצויים לאורך השנים, הרי החוק מלמד ממוצע 12 חודשים אחרונים והם עומדים של 10,000 ₪ ואילו בשנים הראשונות הופקדו לשרה פיצויים לפי שכר נמוך יותר, על המפעל לשלם לשרה את ההפרש של הפיצויים לפי שנות העבודה שלה.

אם לא תכירו את הזכויות שלכם, לא בטוח שתקבלו את מה שמגיע לכם!  גם אם מדובר במקום עבודה מסודר, טעויות יכולות לקרות ולכן בדקו את טופס 161 שקיבלתם, בדקו האם ההפרשות הפנסיוניות בוצעו כמו שצריך , טעות כזו עלולה לעלות לכם אלפי שקלים.

מהו סעיף 14?

סעיף 14 הגיע לחיינו בשנת 1998 אך תפס תאוצה בשנים האחרונות והוא בעיקר בא להסדיר את נושא הפיצויים. בעבר למעסיק היה כוח גדול על הפיצויים וכל עוד הם היו בקופה המרכזית לפיצויים הוא היה יכול לשלוט בכספי הפיצויים ואף לא לשלם אותם , כמובן אם החוק מאפשר לו.

סעיף 14 בעצם מגיע עם בשורה חדשה ובה כספי הפיצויים שהופקדו לעובד עד תקרה של 8.33% שייכים לעובד בין אם הוא פוטר או התפטר. השלמה מתבצעת רק בעת פער בין כספי הפיצויים שנצברו לבין החישוב זכאות על פי חוק וזאת רק בהתאם לדין מפוטר שמחייב השלמת פיצויים.

איך סעיף 14 מביא עמו שלום בין העובד והמעביד?

  1. בעבר מקרה של עובד שהתפטר , המעסיק החזיק את כספי הפיצויים אצלו בקופה מרכזית לפיצויים ולעובד לא הייתה אפשרות להניח את ידו על כספים אלו ואילו גם לאחר מעבר לקופות פיצויים אישיות המעסיק יכול לקרוא לכסף חזרה ואילו לאחר סעיף 14 הכסף שייך לעובד והוא יוכל למשוך אותו לאחר גיל פרישה או לחילופין בעת אישור שחרור המעסיק לכספי פיצויים.
  2. תשואה שלילית או חיוביות באחריות העובד, במידה וכספי הפיצויים השיאו תשואה חיובית לא יכול המעסיק לזקוף זאת לזכותו ואם קיים צורך להשלמה עקב חוסר הפקדות ישלים ולא ניתן להיעזר בתשואה חיובית אלא זאת רווח מלאה של העובד ולהיפך אם הייתה תשואה שלילית לא יהיה חייב המעסיק לבצע השלמה.
  3. החוק מחייב את המעסיק להפקיד כל חודש, מגן על העובד לפי הפקדות חובה ועל המעסיק שלא ימצא את ידו אינה משגת לשלם בעת צורך.
  4. הגדלת שכר – במידה והשכר של העובד גדל , סעיף 14 פוטר את המעסיק השלמה של פיצויים לפי ממוצע 12 חודשים אחרונים.

אז האם כדאי להיות חתום על סעיף 14 ? נראה שכן , ייתכן כי הסעיף מכיל הטבות לעובד ולמעביד כאחד.

יחד עם זאת סעיף 14 שומר על כספי הפיצויים , הזכויות ובסוף על שני הצדדים לטובת סיום יחסי עבודה תקינים. חשוב להכיר את הזכויות הן מהצד המעביד במידה ובעיקר מצד העובד שלא תמיד מחזיק סוללה של רואי חשבון, מנהלי כספים ועורכי דין ואם לא יכיר את הסכם העבודה שלו ואת החובות שיש למעביד כלפיו עלול לאבד הטבות מהותיות.

כמובן טיפול בכספי הפיצויים הוא עולם שלם שחשוב לבחון לפני שימוש ומשיכה של כספי הפיצויים. אך פעם הבאה שתשמעו את המונח פיצויים זכרו שיש לכם זכות בחוק אליהם , אך טיפול לא לקוי של כספי הפיצויים עלול לפגוע לכם עד 40% בפנסיה העתידית שלכם.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 2 דקות
  • צפיות
דמי ביטוח לאומי לעובד בחופשה ללא תשלום
במידה ועובד נמצא בחופשה, הוא אינו נוכח בעבודה ולכן הגיוני שלא נדרש...
  • 2 דקות
  • צפיות
דמי ביטוח לאומי ומס בריאות לעובדים שכירים – כיצד תחשבו את התשלום
עובדים שכירים מנכים מהשכר שלהם דמי ביטוח לאומי ומס בריאות אך רבים...
  • 3 דקות
  • צפיות
תגמול בגין שעות נוספות – האם אתם זכאים לתוספת לשכר?
במידה ואתם מתבקשים להישאר לעבוד שעות נוספות, חשוב לוודא שאתם אכן מקבלים...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.