השוואת קרנות השתלמות

השוו את ביצועי קרנות ההשתלמות ובחרו בקרן הטובה ביותר
מצאו את קרן ההשתלמות הבאה שלכם
התמחות קופה
תחום התמחות
התמחות קופה
חשיפה למניות
טווח חשיפה
חשיפה למניות
חשיפה לחו"לחדש!
רמת חשיפה
חשיפה לחו"לחדש!
דמי ניהול
דמי ניהול - slider
0.00%1.00%
גודל הקופה (במיליונים)
גודל קופה (מיליונים)
סטטוס גיוס (חיובי/שלילי)
צבירה נטו
דירוג תשואה חודשית (בהתאם להתמחות)
דירוג תשואה חודשית
נכסים לא סחירים (חשיפה באחוזים)
נכסים לא סחירים - slider
0%100%
בית השקעות
סינון קופות סקטוריאליות לעמוד קופה 2023
קופה פעילה
שם קופהחודשיתמתחילת שנה12 חודשים36 חודשים60 חודשים
בית ההשקעות אינפיניטי לוגו

אינפיניטי בית השקעות

6.57
7.34
22.76
30.37
56.43
6.19
4.27
11.62
24.46
24.5
5.91
5.91
לוגו לירות Favicon קטן

סקטוריאלי / ניהול עצמאי

5.47
6.50
27.42
25.69
48.65
חברת הביטוח כלל לוגו

כלל חברת ביטוח

4.87
4.71
15.48
14.38
46.15

מור בית השקעות

4.83
5.32
18.5
24.35
140.34
לוגו לירות Favicon קטן

סקטוריאלי / ניהול עצמאי

4.76
5.20
24.34
31.42
58.68
4.72
5.13
17.83
20.5
52.7
בית השקעות אנליסט לוגו

אנליסט בית השקעות

4.71
5.64
26.57
30.59
82.13
4.67
4.89
18.54
20.15
48.16

המדריך המלא להשוואת קרנות השתלמות

קיימת המלצה מקצועית לביצוע השוואת קרנות השתלמות מידי תקופה בהתאם לשינויים החלים בצרכי הלקוח או בהתאם לשינויים דרסטיים בענף ההשקעות ובתנאי השוק. על מנת שביצוע השוואת ביצועי קרנות השתלמות לא יחטא לאמת וידייק את ההחלטה, יש לבצע השוואה בין קרנות השתלמות בתהליך מסוים ללא דילוג על שלבים חיוניים. כך ניתן יהיה לדעת כי ההשוואה נעשתה בצורה מושכלת ולא כדחף אמוציונלי רגעי.

איך נוכל לבצע את הבחינה של ביצועי קרנות ההשתלמות בצורה שתשתלם לנו בטווח הארוך? נציין כי לא קיימת נוסחה ברורה לביצוע השוואת קרנות השתלמות מכיוון שהשוק דינמי מאוד ומשתנה בצורה מהירה מזו שהאזרח הממוצע יכול לעקוב אחריה. עם זאת, לפי המדריך הבא, תוכלו לזהות מגמות מסוימות ולפיהן לבחור את קרן ההשתלמות המשתלמת ביותר עבורכם כמשקיעים.

השוואת קרנות השתלמות – 2 נתונים שחשוב לבדוק מראש

לפני ביצוע השוואה מדוקדקת בין טבלאות ותשואות קרנות השתלמות, חשוב לבדוק היטב את הנכס בידינו. לעיתים, קרן ההשתלמות הקיימת עשויה להיות האפשרות הטובה ביותר. איך נדע? לפניכם מספר בדיקות ספציפיות שרצוי לערוך לפני ביצוע השוואה לצורך מעבר לקרן השתלמות אחרת.

קרן השתלמות סקטוריאלית – דבש או עוקץ?

במידה וקרן ההשתלמות שלנו היא סקטוריאלית, כלומר מאפשרת ניהול קרן השתלמות רק לסקטור מסוים באוכלוסייה, חשוב לבחון מספר נתונים בצורה מדויקת: האם הקרן תואמת את דרישותיו של המעסיק ודורשת תנאי הפקדה בלתי נוחים עבורנו? או שמא להפך, כקרן סקטוריאלית היא מציעה אפשרויות מינוף אטרקטיביות בגמישות גבוהה יותר?

גובה דמי הניהול

למעשה, מכיוון שנתון זה מדיד מאוד והאדם הממוצע אוהב להשתמש בנתונים ברורים לקראת ביצוע החלטות, לעומת תנאי תשואה עתידיים שאינם מוגדרים בצורה מדויקת ולוטים בערפל, עשויים משקיעים 'להיתפס' לנתון דמי הניהול כשהם מחמיצים נתונים חיוניים אחרים. חשוב לציין כי לעיתים, גובה דמי הניהול לא ממש משקף את רווחיות קרן ההשתלמות עבורכם ויתכן שאתם משלמים דמי ניהול גבוהים יחסית אולם נהנים מתשואה בהתאם.

כמובן שהנחה בדמי ניהול אותה קבלתם עד כה היא כן קלף מסוים אותו כדאי לשמור ולבצע בהמשך השוואה בין קרנות השתלמות בהן דמי הניהול שווים או נמוכים מדמי הניהול אותם שילמתם עד כה.

השוואת קרנות השתלמות בצורה מקצועית – איך עושים את זה?

השלב הראשון הוא היכרות עם תנאי קרן ההשתלמות הקיימים כפי שמנינו לעיל. אפיינו אותם באמצעות בירור וחקירה מדויקת והבינו מהם הקלפים שיש בידיים שלכם לפני תהליך ההשוואה. כעת תוכלו לעבור לשלב הבא ולבדוק מהם קרנות ההשתלמות אותן מציע השוק ואיך ניתן לדעת מה האופציה המשתלמת ביותר עבורכם.

נציין כי באופן פרדוקסלי, לפעמים דווקא משקיעים שבידיהם תנאי קרנות השתלמות מעולים, רצים לעבור לקרנות השתלמות חדשות מבלי לבדוק את השטח ומאבדים תנאים דומים או שווים יותר.

אולם, קיים לעיתים פער בין התשואה אותה מציעה קרן ההשתלמות של המשקיע לעומת ההציע בשוק תמורת מסלול דומה הכולל תשואה מנייתית.

אנו ממליצים לארגן טבלה מסודרת שתכלול את הנתונים הבאים:

שם קרן השתלמותתשואת חודשהשוואה 12 חודשיםהשוואה 5 שניםחשיפה למניותגובה דמי הניהולבית השקעות
       

שם קרן השתלמות תשואת חודש השוואה 12 חודשים השוואה 5 שנים חשיפה למניות גובה דמי הניהול בית השקעות

בדיקה נוספת שכל משקיע נדרש לעשות עם עצמו היא האם תנאי החשיפה למניות נוחה לו והאם היה רוצה להגדיל את החשיפה או להקטין אותה. נתון זה ייבחן אינדיווידואלית לפי אופיו של המשקיע וישפיע בצורה משמעותית על בחירה בקרן השתלמות מתאימה לאחר השוואת קרנות השתלמות.

השוואת תשואות קרנות השתלמות

עד כה עסקנו באיתור ובנייה של מאפייני קרן השתלמות קיימת (רמת חשיפה למניות, הגבלה לקרן סקטוריאלית בהסכם מעסיק ועוד) ומציאת צורות הסינון הנכונות לביצוע השוואה נכונה.

כעת, לאחר מפגש חזיתי עם תוצאות חיפוש של טבלת תשואות אנחנו ניצבים בפני סוגיה שמטרידה גם משקיעים ותיקים בתחום, האם עדיפה תשואה ממוצעת על פני קרן השתלמות שמובילה בתשואות עד מספר שנים אחורנית או להפך?

ניתן לערוך מיון וסינון של טבלת תשואות קרנות השתלמות בצורות שונות, אולם, סביר להניח כי עד שלא נבין היטב מה רמת ההשפעה של פרמטרים שונים בטבלה על תשואה בהשוואה לקרנות אחרות – המסקנה שלנו לא תהיה מספיק מדויקת.

תשואה חודשית בקרן השתלמות – מהי והאם פרמטר זה רלוונטי?

על מנת להבין מה רמת התשואה של כל קרן השתלמות, יש להסתכל בצורה רחבה על התמונה הכוללת ולבדוק תשואה של 3-5 שנים ומעלה שכן בפרק זמן ארוך נוכל לקבל פרספקטיבה נכונה על רמת התשואה מבלי שתנודתיות שוק ההון ומשברים כאלו או אחרים יטפחו בועת אשליה שגויה. אפילו שנת מדידה אחת לא נחשבת כספקית מידע אמינה ביחס לרמת התשואה, ודאי שנתון תשואה חודשית חד פעמי אינה מהווה אינדיקציה.

אולם, יש מומחים הסוברים כי איסוף מידע על רמת תשואה בקרן השתלמות מספר חודשים ברצף, עשוי לבסס מגמה מסוימת ולאפשר שיקול דעת מחושב.

נציין כי התשואה החודשית עשויה להפוך לפרמטר משמעותי בייחוד בתקופות בהן שוק ההון בעלייה תלולה או בירידה דרסטית, כיוון שהמשקיעים השונים רוצים לדעת שהם ממוקמים טוב על המפה הפיננסית ולא מושפעים לרעה מהשינויים החדים.

השתדלו לראות תשואה חודשית כחלק אינטגרלי מתשואות החודשים שקדמו לה והעדיפו הסתכלות רחבה ככל האפשר על מנת שלא להתרשם מתמונה זמנית בלתי משקפת.

קרנות השתלמות: השוואה לפי תשואת 12 חודשים אחורנית

תשואה של שנה אחורנית מהווה פרמטר מוכר בלקסיקון המשותף לפועלים בשוק ההון ובפיננסים בביצוע השוואת קרנות השתלמות.

נתון התשואה המציג תשואה של 12 חודשים כולל תנועה שנתית לרבות חגים, דוחות, ראלי ועוד. נתון זה מייצג ביצועי חתך תקופתי אך אינה משקפת נתון מוחלט. לרוב, קיימת עדיפות לשקלול נתונים של 5 שנים ויותר בביצוע השוואה.

בארגון טבלה וסיכום תשואת 12 חודשים אחרונים, ישנם מספר נתונים שיש לקחת בחשבון:

  • ותק הקרן.
  • עריכת מיזוג בתקופה האחרונה.
  • קניית בית השקעות בשנה האחרונה.
  • שינוי מהותי בוועדת ההשקעות של הקרן.
  • שינוי מהותי ברמת החשיפה המנייתית בקרן.

הסתכלות על נתון התשואה ב-12 חודשים עשוי להטעות, כיוון שמבט מעמיק יותר על מידע נוסף הקשור בבית השקעות ובהשקעות הקרן, עשוי להפוך את הקערה על פיה.

כך תיתכן תופעה בה קרן מצליחה לא תוכל לשקף את התשואה הגבוהה במדד זה מכיוון שנערכו שינויים מפליגים בבעלות בית ההשקעות (מיזוג, קנייה או מכירה) ואלו השפיעו על הרישומים בפועל. יש לקחת בחשבון שינויים אלו על מנת לבצע השוואה נכונה שאינה לקויה בשל חוסר במידע רלוונטי.

מה בין תשואה ממוצעת לתשואה מצטברת בקרן השתלמות?

בהרבה מן הטבלאות הכוללות השוואת קרנות השתלמות, תוכלו למצוא השוואה לפי שני פרמטרים שונים: תשואה ממוצעת ותשואה מצטברת.

תשואה מצטברת

תשואה מצטברת כוללת נתונים של הצטברות תשואה למשך תקופות שונות החל מחודש אחד ועד ל-60 חודשים אחרונים. יש להבין כי תשואה מצטברת היא חישוב מורכב יותר מחיבור סך התשואות החודשיות בלבד. זהו אחד מכללי היסוד בעולם ההשקעות בו בכל חודש סכום ההשקעה משתנה לפי עקרון ההשקעה של ריבית דריבית.

נתון זה של תשואה מצטברת חשוב ביותר כיוון שרוב המשקיעים לא יתאמצו על מנת לבצע חישוב מעמיק להפיכת תשואה חודשית למצטברת על פני עשרות חודשים.

תשואה ממוצעת

תשואה ממוצעת, אף היא אינה מהווה חישוב ממוצע פשוט של סך התשואות החודשיות של בעל הנכס, בדומה לכך שתשואה מצטברת לא מהווה סיכום פשוט של סך כל התשואות מדי חודש. מכיוון שכך, תשואה ממוצעת משקפת תשואה חודשית נדרשת לצורך חישוב ריבית דריבית שיוביל לתוצאה מדויקת של ריבית מצטברת.

השפעת תשואה ממוצעת ומצטברת על השוואת קרנות השתלמות

תשואה ממוצעת מהווה אינדיקציה שטחית של ביצועי הקרן בשנה האחרונה ללא תנודות. בצורה כזו ניתן להשוות בין נתון התשואה הממוצעת לחודש האחרון ולבצע בדיקה האם הוא נמוך מהממוצע או גבוה מהממוצע וכן מה גודל הפער.

ניתן דוגמה: בהנחה שקרן השתלמות הניבה תשואה ממוצעת בשנה האחרונה בשיעור 2% ואילו בחודש האחרון רמת התשואה הייתה 12%, על פניו נראה כי חלה עלייה מדהימה, אולם נתון זה משקף מצב בו כדי להגיע לממוצע נמוך, ככל הנראה, בחודשים האחרונים הייתה ירידה משמעותית בקרן כתוצאה מהפסד.

כך ייתכן כי בהשוואת שתי קרנות השתלמות שלהן ממוצע שנתי שווה, נעדיף קרן שמציגה תשואות קרוב לממוצע – נתון המעיד על יציבות, לעומת קרן שניה שמציגה תשואות גבוהות המעידה על ספיגת הפסדים משמעותיים בחודשים שקדמו לתשואות אלו.

מה רמת ההשפעה של תשואות קרנות השתלמות בהשוואת קרנות השתלמות?

למעשה, קיימת השפעה מהותי לתשואות קרנות השתלמות על תוצאות השוואה של קרנות. אולם, יש לדעת מתי לעשות בנתונים אלו שימוש.

תחילה, נבצע התאמות שונות לצרכינו כמשקיעים, נסנן קרנות השתלמות לפי מאפייני הקרן שכבר ברשותנו נתאים את רמת החשיפה של בן/ת זוג, ניקח בחשבון את צפי המגמה בשווקים השונים ועוד פרמטרים שונים בעלי השפעה על קרנות השתלמות עבורנו.

הפילטרים הללו יסייעו לנו לצמצם למינימום את הקרנות הרלוונטיות עבורנו וכעת ניתן יהיה לבדוק את רמת התשואות לאורך השנה האחרונה ולאורך מספר שנים אחרונית רק עבור קרנות השתלמות שנותנות לנו ערכים משמעותיים.

אנו ממליצים לא להשתמש במדד התשואות כמדד ראשון בהשוואת קרנות השתלמות שכן ייתכן וקרן השתלמות בעלת תשואה דו ספרתית תתגלה כבעלת חשיפה מנייתית של 100%, כאשר הקרן שלנו היא סולידית לחלוטין.

כמובן שניתן לשנות דרגות חשיפה אולם חשוב להתרשם מתמונה כוללת ולא מנתון בודד מרשים ככל שיהיה.

השוואת קרנות השתלמות מדויקת תיעשה רק לאחר בחינה מדוקדקת של התאמת צרכי הלקוח לתנאי הקרן, לטווח ההשקעה ולאופייה.

כמה משמעותי נתון יתרת הנכסים בהשוואת קרנות השתלמות?

פרמטר נוסף בהשוואת קרנות השתלמות הינו "יתרת נכסים". נתון זה משקף את גודל הקרן ומספר המשקיעים/החוסכים בקרן. נתון זה, מעבר לנתון טכני, טומן משמעויות שונות הקשורות באופי הקרן, יכולת ניהול הקרן ועתיד קרן ההשתלמות.

קיים נתון גולמי הכולל את סך כל הכספים המנוהלים בקרן השתלמות. התפיסה הרווחת היא שקרן השתלמות בסגנון בוטיק, גמישה ומאפשרת שינויים מהירים בהתאם למיעוט הנכסים הנדרשים לניהול, זאת בהשוואה לקרנות השתלמות ותיקות בסדר גודל עצום.

עם זאת, ישנם משקיעים שיירתעו מבית השקעות קטן בעיקר אם הוא ירוק בשוק ההשקעות.

כך שלמעשה יתרת נכסים נמוכה אינה יכולה להעיד בצורה מוחלטת על רמת הסיכוי להצלחה של הקרן בלי שניקח בחשבון פרמטרים נוספים.

מצד שני, קיימים יתרונות שונים בקרן השתלמות גדולה היציבה ביחס לאחרות ומציעה קרקע בטוחה גם בזמני משבר כיוון שהיא לא שמה את כל הביצים בסל אחד ופיזור ההשקעה נותן לה חוסן. אולם מנגד, לעיתים דווקא קרנות השתלמות גדולות עשויות לספוג מצבי משיכה ויציאות כספים בבת אחת – מה שעלול לערער את יציבותה.

שוב, לא ניתן לערוב על הצלחה בבחירת קרן השתלמות בעלת יתרת נכסים גדול דווקא, אולם נתון זה יכול לשמש בהשוואת נכסים כדי לקבל תמונה מלאה על מצב הקרן.

השוואת דמי ניהול בקרן השתלמות

דמי הניהול מהווים את המשתנה הקבוע היחיד במשוואת הבחירה בקרן השתלמות משתלמת. בתקווה לשמור על החיסכון של המשקיעים בזמני סערה בשוק ההון, פונים אלו לדמי הניהול, כאשר למעשה, גובה דמי הניהול לא מהווה את הפרמטר המרכזי בהשוואת קרנות השתלמות.

בביצוע השוואת דמי ניהול בקרנות השתלמות יש לבצע חישוב ידני של נתונים שונים שאינם נמצאים באתר הממשלתי לביצוע השוואות קרנות השתלמות ולא מציגים נתונים מספקים של הסדרים פרטיים וגובה דמי ניהול.

לטבלה אותה ערכנו לעיל יש להוסיף עמודה נוספת לצד נתוני התשואה ולהחסיר בה את דמי הניהול על מנת לקבל נתוני תשואה נטו. במקרה הצורך נבצע התאמות מכיוון שדמי הניהול מחושבים שנתית.

אופן זה מאפשר שקלול נתונים "טהור" יותר מזה הנעשה תוך לקיחה בחשבון שנתון דמי הניהול עומד בפני עצמו.

הכירו את מדד השארפ וחשיבותו בהשוואת קרנות השתלמות

מדד שארפ=שקלול סטיית תקן לשיקוף רמת הסיכון בקרן ההשתלמות.

סטיית תקן בקרנות השתלמות מהווה נתון המשקף את הפער בין התשואה הממוצעת לתשואות בפועל. גם כאן, כמו שהבאנו כדוגמה על תשואה ממוצעת, תיתכן מציאות בה מספר קרנות השתלמות מציגות תשואה ממוצעת זהה אולם מדדי השארפ השונים מציגים את הדרך שנעשתה עד להשגת התשואה.

מדד שארפ גבוה יעיד לרוב על קרבה לממוצע של תשואות חודשיות מה שמייצג קרן השתלמות באיכות ניהול גבוהה של ההשקעות ללא תנודתיות יתר וסערות פיננסיות חשודות.

לעומת זאת, מדד שארפ נמוך עשוי להעיד על ליקוי בניהול ההשקעות ועל תנודתיות רבה וחוסר יציבות בהתאם לפיזור גבוה של התשואות החודשיות בקרן.

אנו יכולים כמשקיעים להיעזר במדד שארפ על מנת לבצע השוואה מדויקת ללא חישוב ידני של סטיות תקן. דבר נוסף, באמצעות מדד שארפ נוכל להרכיב גרפים דמיוניים של תשואות חודשיות באמצעות מיקום נקודות שונות בפיזור או בצמוד לקו תשואה ממוצעת בהתאם למדד.

בהתאם לנתונים שהצגנו לעיל, מדד שארפ מהווה פרמטר מרכזי בהשוואת קרנות השתלמות. המדד יסייע לנו במיוחד בבדיקת קרן השתלמות שלה תשואה חודשית גבוהה משמעותית משאר הקרנות בקטגוריה – כאן נרצה לבדוק את רמת הפיזור של התנודות כדי לבחון אם מדובר בתנודתיות גובהה של הקרן או שמדובר בקרן השתלמות מצליחה במיוחד.

השוואת רמות חשיפה שונות בקרנות השתלמות

בהשוואת קרנות השתלמות יש לקחת בחשבון נתון נוסף: חשיפת קרן ההשתלמות לסיכון, שווקים, מטבע זר, מניות ועוד.

רוב המשקיעים מודעים לצורך בבחינת רמת החשיפה של קרן השתלמות למניות, אולם, ככל שמתרחבת הפעילות ומספר מסלולי ההשקעה של קרן ההשתלמות – עלינו לפקוח עין ולתת תשומת לב בבדיקת פרטים שונים שאינם קשורים אך ורק בחשיפה למניות.

גם כאשר מספר קרנות בעלות חשיפה של 100% למניות, קיימים הבדלים בין הקרנות המסגלים להם אופי שונה לחלוטין (שוני בין המניות, שווקים שונים, סקטורים שונים).

ראייה רחבה של תיק הנכסים לא מסתכלת אל השורה התחתונה אלא פתוחה לבדוק אופציות של למשל, שילוב ארה"ב וישראל בשיעור מסוים. לכן אנו ממליצים על בחירה של שתי קרנות השתלמות על פני מסלול בודד ללא כל פיזור.

כמובן שניתן לבצע חתכים רבים נוספים במטרה למדוד מדדי חשיפה למניות ולנתונים משתנים נוספים, לכן מומלץ לבצע השוואה בסבלנות ובצורה חכמה על פי תנאי החשיפה הרלוונטיים לכל קרן.

מה כדאי לדעת בנוגע לדירוג קרנות השתלמות?

הנתון של דירוג קרנות השתלמות מדרג קרנות לפי רמת התשואה בקטגוריה הרלוונטית.

הקרנות נחלקות לפי רמות סיכון, השקעות, התמחויות ועוד כאשר בכל קטגוריה נבחן מיקום הקרן לפי רמת התשואה. נתון זה לא מהווה דבר מוחלט ולא מצרף לשקלול פרמטרים שונים שצוינו לעיל. תפקיד הדירוג הוא לבצע חישוב מהיר של שיקוף תשואות הקרנות בהנחה שהשוואה מלאה תיעשה לפי ההנחיות הקודמות במדריך.

קרן השתלמות מומלצת לכולם – האם קיימת אפשרות כזו?

כדי לענות על שאלה זו, נציג שאלה: האם יש רכב שמומלץ לכולם? המענה לשתי הקושיות שהצגנו הוא אחד: לא.

אין קרן השתלמות מומלצת לכולם כשם שבחירת רכב מהווה פעולה אינדיבידואלית לחלוטין. על קרן ההשתלמות להתאים למידות המשקיע כך שבמידה ומדובר במשקיע המאמין בהשקעות סולידיות עליו לבחור בהשקעה בקרן השתלמות סולידית ולא בקרן מנייתית גם במחיר ויתור על תשואה גבוהה יותר. לעומת זאת, חוסכים צעירים המסתכלים על השקעות לטווח רחוק פעמים רבות יעדיפו דמי ניהול גבוהים יותר וחשיפה למניות.

עם זאת, לא נכחש כי קרנות ההשתלמות הגדולות הן המהוות מורות דרך לשאר הקרנות ורוב המשקיעים ילכו לפיהן בהשקעה במסלולים סולידיים יותר וברמת חשיפה דומה.

השוואת קרנות השתלמות – פעולה סובייקטיבית או אובייקטיבית?

נראה כי השוואת קרנות השתלמות המתבצעת באמצעות טבלאות מסודרות ומספרים עשויה להצביע על בחירה אובייקטיבית בקרן השתלמות. אולם, למעשה, השוואת קרנות השתלמות נשענת על נתונים סובייקטיביים כאשר קשה מאוד ואף בלתי אפשרי לקבוע בוודאות איזו קרן היא הרווחית ביותר ומי מהקרנות תוביל את השוק בהמשך.

עם זאת, ניתן בהחלט לבודד מאפיינים ולהגיע לקרן המובילה עבור משקיע ספציפי בנתונים סובייקטיביים. כך שבסופו של תהליך, השוואת קרנות השתלמות משלבת בחינה אובייקטיבית עם נגיעות סובייקטיביות.

בשלב ראשון יש לאפיין ולסנן את הקרנות לפי אופי המשקיע וצרכיו ובשלב הבא לעבור לבדיקה אובייקטיבית בחישוב הנתונים היבשים. אולם, מבלי לקחת בחשבון אופי ותכונות של לקוח, לא ניתן לבצע כיאות את הבחינה האובייקטיבית בהשוואת קרנות השתלמות.

מה נקבל בהשוואת קרנות השתלמות?

השוואת קרנות השתלמות מבוססת נתוני משרד האוצר ומעניקה מבט נכון על השוואת תשואה ב-12 חודשים אחרונים, ב-5 שנים אחרונות, יתרת נכסים, דמי ניהול, מדד שארפ ועוד.

בהשוואת קרנות השתלמות קיימת המלצה להתחיל בבחינת מסלולי התמחות מועדפים מבחינת רמת סיכון וגדול החשיפה, בשלב הבא להתמקד בקרנות השתלמות שלהן תשואה גבוהה המחזיקה לאורך 5 שנים ולאחר מכן לצמצם גם קרנות אלו על ידי בחירה במדד השארפ הגבוה ביותר.
בהמשך יש להיעזר בנתון של יתרת נכסים לצורך הבנת חוסן פיננסי של קרן השתלמות.

דמי ניהול אף הם מהווים פרמטר אולם ניתן, באמצעות משא ומתן להתמקח על גובהם.

בשימוש בטבלה מקוונת תוכלו להשוות בין 3-4 קרנות השתלמות בעלות מאפיינים מרשימים ולהשוות ביניהן באמצעות קליק פשוט.

מידע נוסף על קרנות השתלמות

מידע זה עשוי להעמיק את ההבנה שלכם לקראת השוואה מוצלחת.

מסלולים ומעבר בין מסלולי קרן השתלמות

כיום, המעבר בין מסלולי קרנות השתלמות קל מבעבר לאחר שינויי חקיקה מטעם המדינה. מעבר בין מסלולים כולל העברת כל הסכום המופקד בקרן הקודמת, כך שאין חובה להישאר בבית השקעות עם דמי ניהול בשמים, שירות בלתי אדיב או תשואות נמוכות.
לצורך הגברת התחרות, החליטה המדינה להעביר חוק כי מעבר בין קרנות השתלמות אינו כרוך בכל תשלום לרבות: מיסוי, עמלות וקנסות.

בנוסף, העברה של קרן השתלמות אינה פוגעת בזכויות שנצברו, וכן בותק שנצבר לאורך שנות חיסכון בקרן הקודמת.
כך, במידה וחסכתם במשך תקופה של 5 שנים, הוותק יחושב לכם גם בקרן ההשתלמות החדשה אליה תעברו.

העברת קרן השתלמות – איך עושים את זה?

החלטתם לעבור קרן השתלמות? כעת עליכם לפנות לבית ההשקעות הרלוונטי ולמלא טפסים מתאימים. בית ההשקעות החדש הוא זה האחראי לטיפול בהעברת הכספים מהקרן הקודמת לזו הנוכחית. במידה ואתם שכירים, יש ליידע את המעסיק בסוף התהליך על מנת שידע להעביר ההפקדות לבית ההשקעות החדש.

קרנות השתלמות – הטבות מס

שימו לב שהטבות המס הקשורות בקרנות השתלמות מתבטאות הן בהפקדת הכספים והן במשיכה. נזכיר, כי משיכת כספים בפטור ממס בקרן השתלמות מאושרת רק לאחר 6 שנות הפקדה בקרן השתלמות. ישנם מקרים מעוגנים חוקית בהם משיכת הכסף ללא תשלום מס ניתנת גם לאחר 3 שנות חיסכון בלבד.

מדינת ישראל מגבילה סכום הפקדה שנתי לקרן השתלמות ומעדכנת בתקרת הסכום מדי שנה. הפקדה מעבר לתקרה המפורשת בחוק, תגרור חיוב במס רווחי הון ובמס הכנסה כרגיל, בהפקדת כספים ובמשיכת כספים. בנוסף, קיים הבדל בין תקרת ההפקדה עבור מפקידים עצמאיים לבין התקרה לשכירים.

אפשרויות הלוואה מקרן השתלמות

ידוע כי הלוואה מקרן השתלמות כדאית ומשתלמת מכל הלוואה אחרת בשוק החופשי לרבות הלוואות מהבנק או מגופים פיננסיים נוספים. הריבית נמוכה יותר ופריסת התשלומים לרוב נוחה מאוד.

הלוואה תתבצע לפי יתרת החשבון של החוסך כאשר ניתן ללוות מהקרן עד 80% מהכסף בקרן נזילה ועד 50% מהכסף בקרן לא נזילה. חשוב לדעת כי ברוב קרנות השתלמות קיימת הגבלה מחמירה יותר של שיעור ההלוואה מסך יתרת החוסך כדי להגן על קרן ההשתלמות ועל החוסכים הנוספים בקרן. שימו לב שתנאים אלו מהווים המלצה לדחות את משיכת הכסף על מנת שבשעת הצורך ניתן יהיה ליהנות מהלוואה בתנאים מעולים.

קרנות השתלמות בעתות משברים פיננסיים

ההמלצה המקצועית היא להימנע ממשיכת הכספים מהקרן. כיוון שבעת משבר, טבעו של החיסכון להישחק ולהצטמק כך שמשיכה מידית תנציח את המשבר ללא יכולת להחזיר את המצב לקדמותו. לרוב, התאוששות הקרן לאחר תקופה תעלה את גובה סך הכספים המופקדים ותאפשר לכם ליהנות מסכום גובה יותר למשיכה או להלוואה.

פעולות שניתן לבצע ואף רצוי הן העברת הכספים לקרן השתלמות שונה הנהנית מרמת תשואה גבוהה יותר ומיציבות וחוסן פיננסיים. במידה ואתם זקוקים לכסף בדחיפות, העדיפו הלוואה על חשבון הקרן על פני משיכה.

קרנות השתלמות – לחיסכון פיננסי משתלם

אין כל חובה להצטרף לקרן השתלמות. אולם קיימים עסקים במשק המחויבים להפקיד לכל עובד שכיר סכום חודשי לקרן השתלמות.

במידה ואתם שכירים ואין לכם קרן השתלמות תוכלו לפנות למעסיק בהצעת לאשר הפקדות לקרן השתלמות. אפילו אם תוותרו על הטבה מסוימת, אתם צוברים רווח לטווח הארוך כיוון שמעסיקים מפקידים פי 3 מעובדים. לעצמאים משתלמת הפקדה לקרן השתלמות בשל ההטבות המשמעותיות במס.

לסיכום: השוואה נכונה בין קרנות השתלמות

לא משנה אם אתם בטבעכם סולידיים, חובבי סיכונים, חושבים לטווח הרחוק או מעוניינים בתוצאות כאן ועכשיו, חשוב שתתאימו לעצמכם קרן השתלמות תפורה לפי מידה. לכן, נזכיר את העקרונות המנחים בהשוואת קרנות השתלמות.

  • בחנו את תנאי קרן ההשתלמות הקיימת ורק אז עברו להשוואת קרנות אחרות (לפעמים האוצר נמצא מתחת לתנור)…
  • בדקו סוג חשיפה ולא רמת חשיפה בלבד.
  • התאימו את הקרן לתכונות שלכם ולא להפך.
  • שימו לב לתת את הדעת על נתוני תשואה ממוצעת לצד נתוני התשואה המצטברת.
  • נתון יתרת נכסים משנה בעיקר אם הקרן נמצאת באחד הקצוות (גבוה או נמוך).
  • מדד שארפ מהווה עדות לפעילות קרן ההשתלמות.

יש לבצע השוואת קרנות השתלמות ברורה, יסודית ובסבלנות רבה באמצעות הפרמטרים השונים שמסייעים לנו לקבל החלטה חכמה לגבי קרן השתלמות משתלמת שתניב את תשואה גבוהה ביחס לאחרות הנמנות על הקטגוריה הרלוונטית לנו.

ניתן לבצע השוואת קרנות השתלמות הנחת בעזרת אנשי מקצוע מתחום ההשקעות והפיננסים עד לבחירה בהחלטה הנכונה ביותר לגביכם. בהצלחה!

הצג פחות

שאלות על השוואת קרנות השתלמות

השוואה של קופת גמל להשקעה יכולה להיות קצת מלחיצה בהתחלה שכן משקיעים רבים אינם מכירים את המוצר במלואו.

שאלת מיליון הדולר, אין תשובה חד משמעית כי קרן השתלמות צריכה להיות נכונה עבורכם. לכל אחד יש אופי השקעה אחר וטווח השקעה שונה ולכן יש חשיבות רבה בהתאמה אישית של מסלול ההשקעה על פני שיקולים מוחלטים כגון דמי ניהול או תשואה.

כיצד הטבת המס משפיעה על התשואה של קרן ההשתלמות?

הטבת מס בקרן השתלמות מתייחסת לפטור ממס רווחי הון בעת משיכת הכספים מהקרן. עד לרגע המשיכה, קרן ההשתלמות מתופעלת כמוצר צובר רווחים, כלומר ישנו אפקט דחיית מס וריבית דה-ריבית.

לכן התשואה מקרן ההשתלמות מושפעת הן מאפקט דחיית המס והן מפטור ממס רווחי הון ברגע משיכת הכספים.

כמובן. קרן ההשתלמות היא מכשיר פיננסי לכל דבר ונתון לשינויים, תוכלו לבצע ניוד מלא של הכסף בין בתי ההשקעות השונים או מסלולי ההשקעה של אותו בית השקעות תוך 5 ימי עסקים וללא אירוע מס.

שכיר או עצמאי אשר מעוניין לנהל את כספו בסביבת שוק ההון ולהנות מהטבות מס שונות. קרן השתלמות דורשת מעט התייחסות בכל הנוגע להפקדות ונזילות אך בהחלט שווה את זה בסוף הדרך.

כיום חברות ביטוח ובתי ההשקעות מציעים ניהול השקעות איכותי על ידי אנשי מקצוע מנוסים בהתאם לאופי והצרכים של כל משקיע.

יחד עם זאת, ישנה אפשרות לנהל את הכספים בקרן ההשתלמות באופן עצמאי דרך ניהול IRA.

כן, כל גוף המנהל קרנות השתלמות, מציע מספר מסלולי השקעה שונים, ברמות סיכון נפרדות והתמחות בסקטור רלוונטי.

כמובן. ישנה אפשרות לשנות מסלול השקעה בכל שלב ללא אירוע מס בכלל.

כמובן. ניתן להעביר את קרן ההשתלמות לכל בית השקעות או חברת ביטוח לפי בחירתכם. כל זאת יתבצע ללא אירוע מס או תשלום מצדכם.

ישנם מספר רב של פרמטרים שלפיהם נמדדות קרנות ההשתלמות השונות אך במבט-על רצוי לבחון קופות בהסתכלות על התשואה הגבוהה בעלת רמת הסיכון הנמוך ביותר.

נושא הסיכון של קרן השתלמות מורכב ולרוב מתייחס לאחוז המניות בקופה, אך בנוסף אפשר להיעזר ב"מדד השארפ", אותו מדד שמייצג תנודתיות של הקופה ולכן מומלץ לבחור קופה בעלת מדד שארפ גבוהה.

כמובן. מרבית בתי ההשקעות וחברות הביטוח מאפשרות לחלק את הכסף בין מסלולים שונים ואף לנייד את הקרן ממסלול למסלול.
כל ניתן להתאים את תמהיל הקרן ורמת החשיפה להעדפות ואופי המשקיע.

כמובן. מרבית בתי ההשקעות וחברות הביטוח מאפשרות לחלק את הכסף בין מסלולים שונים ואף לנייד את הקרן ממסלול למסלול.
כל ניתן להתאים את תמהיל הקרן ורמת החשיפה להעדפות ואופי המשקיע.

מגיע לך קרן השתלמות מצוינת!

כלי חיסכון יוצא דופן בעל יכולת למנף את מצבכם הכלכלי. וודאו שאתם לא מפספסים מסלול השקעה אשר יכול לשרת אתכם טוב יותר.

כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.