מהם חוזים עתידיים ? כתבנו לכם הסבר קצר למתחילים

חוזיים עתידיים ידועים כמכשירים פיננסים עתירי פוטנציאל תשואה אך גם בעלי מאפייני סיכון גבוהים. ריכזנו עבורכם הסבר ראשוני , קצר ופשוט למתחילים.
גרף המציג חוזים עתידיים
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

חוזים עתידיים על מניות הם הכדור בדולח של השווקים הפיננסיים – הם בעצם "הימור מושכל" על כיוון שוק המניות. חוזים עתידיים על מניות נוצרו בשנות ה -40 של המאה העשרים, כאשר חקלאים התכנסו בשיקגו כדי למכור חיטה לסוחרים, בתמורה לכסף מזומן  – מהלך שלימים כונה בשם "תמחור במקום". תרחיש זה התפתח ואפשר נוחות וביטחון לשני הצדדים. המוכרים נעלו מחירים לפני הזמן, בעוד שקונים ידעו את העלויות שבסופו של דבר הם ישלמו.

במקור, חוזים עתידיים שימשו יצרני סחורות כדי להבטיח את מחיר המוצר שלהם לפני המכירה. אך מכיוון שהם סוג של נגזרת פיננסית – כלומר שמחירם נגזר ממחיר השוק הבסיסי – ניתן להשתמש בהם במגוון שווקים נוספים, כגון פורקס, ריבית ומדדי מניות.

מאה וחצי שנים לאחר מכן, התפתחות החוזים העתידיים הביאה ליצירת חוזים עתידיים על מדדי המניות, המאפשרות הזדמנויות סחר חזקות עבור קונים ומוכרים עם השקפת השקעות פיננסיות ארוכת טווח במניות.

הגדרת חוזים עתידיים על מדד מניות

במילים פשוטות, חוזים עתידיים על מדדי מניות הם הסכמים חוקיים לרכוש או למכור מניות בתאריך עתידי ובמחיר ספציפי. בתאריך הפקיעה של החוזה, שני הצדדים המעורבים יסדירו את החוזה. הם יעשו זאת באמצעות מסירה פיזית של המנייה במחיר המוסכם, או באמצעות הסדר במזומן. כאשר הם מסתדרים במזומן, הם מחליפים את ההפרש בין המחיר הנוכחי של המנייה למחיר המוכתב בחוזה.

מצב זה מאפשר למשקיעים להעלות השערות לגבי ביצועים עתידיים של מחירי המניות, מה שמאפשר להם מנוף רב יותר. אין ספק שכלי פיננסי שכזה מפתה את הסוחרים לבצע מינופים בתיקי ההשקעות שלהם, עם מעט כסף. אולם אותה פרקטיקה טומנת בחובה סיכון גדול.

מסחר בחוזים עתידיים תוך כדי הימור על תוצאות השוק בצורה ממונפת מידי עלול להביא משקיעים לסיים את ההשקעה באיבוד הכול כאשר תנאי השוק מתהפכים נגדם.

מה כדאי לדעת כשמשקיעים בחוזים עתידיים.

במידה ואתם חושבים להשקיע בחוזים עתידיים, כדאי שתיקחו בחשבון את הנקודות הבאות:

ענייני מסחר: בדרך כלל, החוזים העתידיים על מדדי המניות נסחרים בעזרת מתווך בחוזים עתידיים, שמקל על הסחר בהזמנות קנייה ומכירה. ממש כמו סחר ניירות ערך מסורתי בשוק המניות, פעולת "קנייה" מאפשרות למשקיעים להרוויח משוק מניות עולה בעוד שהזמנות "למכור" מאפשרות למשקיעים ליהנות משוק מניות בירידה.

הכירו את הסיכון: החיסרון של השקעות בחוזים עתידיים הוא רמת הסיכון הגבוהה הטמונה בקנייה ומכירה של חוזים כאלה. לא מעט דובר על המורכבויות של המינוף והסיכון הקשורים להשקעה מסוג זה. חשוב לא פחות גם לבדוק את כל המתווכים הפוטנציאליים שאתם שוקלים לעבוד דרכם ולבדוק בין היתר את נושא העמלות הקשורות למסחר בחוזים עתידיים, תלונות שהוגשו נגד המתווכים ושרשומות המעקב שלהן ביצירת עסקאות עתידיות על מדדי מניות נקיים והוגנים.

עלויות מסחר: כשאתם קונים חוזים עתידיים על מדדי מניות, אתם משלמים הרבה פחות מהמחיר של המדד. לדוגמא, השקעה של 100 שקל למניה עבור 100 מניות במדד תל אביב 35 תעלה 10,000 שקל. ברכישת חוזה עתיד על 100 יחידות מדד לעומת זאת, משלמים הרבה פחות.

אזהרות מזומנים: קיימת הבחנה חשובה אחת כאשר משקיעים בחוזים עתידיים. כדי להשתתף, משקיעים נדרשים להחזיק מזומנים במה שמכונה חשבון "שולי", בחברת תיווך. מטרת כספים אלו היא לכסות הפסדים חדים במסחר מסוג זה.

מה תמצאו בכתבה

  • תיק השקעות
  • 9 דקות
התנודתיות הגוברת של שוק ההון, בשילוב עם העלאת שיעור הריבי...
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.