קיבוע זכויות לפנסיה – הפטור האמיתי ממס הכנסה

קיבוע זכויות הפך בשנים האחרונות למפלט המס של קהל הפנסיונרים, מה הוא בדיוק כולל ומה חשוב לדעת לפני שרצים לבצע אותו ובאילו מקרים הוא יכול דווקא להזיק לכם?
קיבוע זכויות לפנסיה
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

במידה ואתם גמלאים אשר מתקרבים לגיל הזכאות, כלומר גיל הפרישה הקבוע בחוק, אתם זכאים להטבת מס משמעותית בגין כל כספכם הפנסיוני, פיצויים, תגמולים וקצבאות חודשיות.

חשוב להדגיש שאין צורך בבדיקות זכאות, כל אזרח זכאי לקבל פטור ממס של למעלה מ-700,000 ₪ , אך חובת המימוש נמצאת על החוסך לחלוטין, יתרה מזאת, פקידי מס הכנסה נדרשים שלא לייעץ לחוסכים בנושא זה כלל.

מהו הפטור ממס הזה?

קיבוע זכויות לפי סעיף 9 א' לפקודת מס הכנסה הוא למעשה תהליך בקשה וחלוקה של הסכום הפטור ממס על פני כל הכספים שחסכנו. נוכל לבקש לממש את הפטור לסכום חד פעמי גדול או למספר שנים וכך להפחית את חוות המס ברמה החודשית.

אין תשובה חד משמעתית או כלל ברזל ולכן אין מנוס מלהתייעץ עם איש מקצוע, יועץ פרישה מנוסה, על מנת לבצע חישובים מורכבים, תחזיות וניתוחים של מצבכם הפיננסי הקיים והעתידי.

שמו של הפטור מוכר כ"קיבוע זכויות" ושמו כן הוא, מקבע את הגובה הפטור שלכם ממס כחקוק בסלע ולא ניתן לשינוי, לכן הקדישו כמה דקות להכיר את התהליך, משנה זהירות יכול להרוויח לכם מאות אלפי שקלים בעתיד.

מי זכאי לפטור?

נושא הזכאות לפטור ממס בעקבות קיבוע זכויות מורכב למדי , נתחיל עם הבסיס, כל אדם זכאי לקיבוע זכויות.

כלל אצבע, כל אדם אשר מקבל קצבה מזכה חייבת במס והגיע לגיל פרישה , זכאי להשתמש בקיבוע זכויות.
"קצבה מזכה" הינה הפרש סכום הקצבאות הכוללת שאדם מקבל מקרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים, קופות גמל ועוד בניכוי סך הקצבה המוכרת.

יחד עם זאת, ישנם חוסכים בעלי הון נמוך מתחת לתקרה אשר לא משלמים מס, גמלאים אשר בחרו להמשיך לעבוד גם לאחר גיל הפרישה ועוד שלל מקרים אשר פוגעים בזכאות לקיבוע זכויות.

כאשר 700,000 ₪ נמצאים על הפרק, אנו מפצירים בכל אזרח אשר מתקרב או עבר את גיל הפרישה לבדוק היטב שהינו זכאי לקיבוע זכויות, לעיתים החלטות ספונטניות שאנו מקבלים בחיי היומיום יכולים להשפיע על שארית חיינו.

איך ניתן לקבל את הפטור?

קבלת הפטור בפועל הינו תהליך די יבש ובירוקרטי, מילוי טופס 161ד' – בקשה לקיבוע זכויות לפי סעיף 9א' לפקודה והגשתו לסניף מס הכנסה הקרוב לאיזור המגורים שלכם.

אך שימו לב, פקידי מס הכנסה הונחו שלא להעניק ייעוץ בנוגע לקיבוע זכויות ולכן ישמשו כגורם "רובוטי" אשר יקבל ויגיש את הטפסים שלכם וכפי שציינו קודם, קיבוע זכויות הינו מוחלט וסופי.

לכן, הקדישו זמן מספק והתייעצו עם איש מקצוע על מנת לבחון כיצד לחלק באופן אופטימלי את סך הסכום הפטור ממס המוצע לכם, בין אם באופן חד פעמי, משולב, קצבתי ועוד.

החלטה לא נכונה יכולה לגרור אתכם להפסד אלטרנטיבי של עשרות ומאות אלפי שקלים, אלו בהחלט סכומים לא מבוטלים, ולכן תחום קיבוע זכויות הפך לפופולארי ומבוקש ביותר בין המתכננים הפיננסי השונים, יועצי מס ומתכנני פרישה.

בתחתית עמוד טופס 161ד' , מצהיר החוסך שלא יוכל לשנות את החלטתו בעתיד והחלוקה והסכומים שביקש הינם סופיים ומוחלטים.

על מה אנו נדרשים להחליט בטופס קיבוע זכויות?

דמיינו סכום תיאורטי של כ-700,000 ₪ , אותו תצטרכו לחלק בין כל הכספים הפנסיונים העומדים לרשותכם וכמובן לדאוג שלא תפגעו בגובה המס העתידי שלכם במידה ויש לכם הכנסות נוספות (דירות, חברות בע"מ, ירושה ועוד)

הדרכים המומלצות למימוש של הפטור הם בדרך פטור חודשי וכך מקטינים את חוות המס על הקצבאות וההכנסות החודשיות שלכם או כסכום חד פעמי גדול וכך מקטינים את חוות המס על מענקי פרישה, פיצויים ועוד.

נכון לרגע זה, צויין בחוק שגובה הפטור עתיד לעלות בעתיד ולחצות את קו המיליון ₪ בשנת 2025.

ישנם 4 מסלולים עיקריים לניצול מקסימלי של הפטור , יש לבחון את הכדאיות של כל אחד מהם בהתאם לצרכיו ומצבו האישי של כל חוסך.

  • פטור על הקצבה החודשית – במסלול זה אנו למעשה מבקשים להנות מפטור מקסימלי על הקצבה החודשית שלנו החייבת במס, במידה ויש לנו הכנסות חודשיות נוספות, ייתכן שזהו המסלול האופטימלי בשבילנו. יחד עם זאת, תהיה לכך השפעה על גובה המס שנאלץ לשלם במידה ונקבל סכום חד פעמי.
  • היון קצבה –  משיכה חד פעמית של סכומי תגמולים הפטורים ממס במסגרת סך הפטור נקראת היוון קצבה. זאת אומנם האופציה ה"מפתה" ביותר אך חשוב להדגיש שיש לה סייגים ותנאים מצטברים נוספים, חוסכים רבים נאלצו לשלם קנס של 35% מכיוון שלא הקפידו על ה"אותיות הקטנות".
  • פטור משולב – שילוב גמיש וחכם של שני המסלולים הקודמים בצורה חכמה ואופטימלית כאן נכנס למעשה הוותק והניסיון של איש המקצוע אשר נמצא מולכם, יכולת ניתוח ותחזית עתידית של גובה ההכנסות שלכם ורמת החיים אשר אתם מבקשים לחיות. חשוב להדגיש שיש אפשרות ל"שריין" סכומי פטור לעתיד ולכן הניתוח חייב להיות מדוייק, לא הייתם רוצים לשריין פטור עתידי כאשר אין לו שימוש.
  • פטור על הפיצויים – המסלול הכי פחות "נחשק" , ניצול של הפטור לטובת משיכת פיצויים פטורים אינה מעודדת ולכן היחס של גובה הפטור לסכום הפיצויים הינו 1:1.35 . עדיין ישנם חוסכים אשר בוחרים להשתמש במסלול זה אך הוא בהחלט מתאים למצבים ייחודיים.

דוגמא #1 – יעקב לא מנצל את קיבוע הזכויות

יעקב פרש ממפעל גדול לאחר 20 שנות עבודה מסורה, בנוסף לברכות ואיחולים, קיבל יעקב מענק פרישה בסדר גודל של 300,000 אלף ₪.

בנוסף למענק, עמדו לרשות יעקב תגמולים שתכנן למשוך בסכום של 200,000 אלף ₪ וימי מחלה שפדה בסכום של 150,000 אלף ₪ .

סה"כ יעקב קיבל 650,000 אלף ₪ ממקום עבודתו, יעקב קיבל החלטה למשוך גם את הפיצויים ולמקסם את תקרת ההון הפטורה,  במקרה כזה מלוא הסכום שיעקב בחר למשוך ניצל למעשה את גובה הפטור במלואו וכך יעקב לא השאיר לעצמו מרווח פטור חודשי.

במקרה כזה, יעקב קיבל החלטה לשלם מס הכנסה מלא על הפנסיה שלו שעומדת על 10,000₪ . בדוגמא זאת יעקב אינו זכאי לקיבוע זכויות ולכן גם אם ייגש לבקש , פקיד השומה לא יאשר .

דוגמא #2 – שולה משלמת יותר מס מזיווה

אך לעומת יעקב , שולה שעבדה כ15 שנים בבנק קטן יצאה גם היא לפרישה. שולה קיבלה מענק פרישה של 400,000 אלף ₪ , לא עמדו לרשותה ימי מחלה או חופשה ואת הפיצויים שולה בחרה לא למשוך אלא להפוך לרצף קצבה.

הקצבה של שולה עומדת על 22,000 אלף ₪ וכמובן שמדרגת המס של שולה גבוהה חודש בחודשו.

שולה שילמה מספר שנים מעת הפרישה את המיסוי לפי מדרגות פנסיונרים ובאחת ממפגשי החברות סיפרה חברתה הטובה זיווה כי היא משלמת מס הכנסה נמוך יותר על אותה הפנסיה.

שולה לא הבינה כיצד זה ייתכן, הרי הן עבדו כתף לכתף בבנק והמענק פרישה שלהן היה זהה.

ההבדל בין שולה וזיווה מקורו בקיבוע זכויות . זיווה הגדליה לעשות ובעת פרישה פנתה ליועץ פרישה שביצע עבורה תחשיב ועוד בעת הפרישה הציע לה לבצע קיבוע זכויות ואת אותה יתרה שלא ניצלה מיתרת ההון הפטור שעמדה לרשותה היא בעצם ניצלה תחת פטור ממס הכנסה.

כלומר בזמן ששולה משלמת מס הכנסה על הפנסיה של 31% , ובפועל מקבלת פנסיה נטו העומדת על 15,180 ₪ , זיווה נהנית מקצבה נטו העומדת על כ-17,100 ₪ כל חודש! כן קיבוע זכויות בהחלט יכול להגדיל את הנטו בפנסיה.

קיבוע זכויות – פטור ממס השורה התחתונה

אף אחד מאיתנו לא אוהב לחלוק את השכר שלו עם מס הכנסה ובטח לא את הפנסיה שלו.

רבים מאיתנו יוצאים לפרישה ולא מכירים את ההטבות וזכאות לפטור ממס שעומדות לרשותנו ולכן עלולים לפספס מאות ואלפי שקלים בתשלום מס חודשיים וחד פעמי בעת פרישה ללא סיבה במציאות.

עולם הפרישה הוא מסובך וחשוב, כל החלטה מרגע שמתחילים לצאת לפנסיה ועד ההגעה לנחלה עצמה עלול להיות מתיש וארוך אבל חשוב להבין נקודה אחת קריטית , אין דרך חזרה במרבית ההחלטות ולכן חשוב לבצע הליך זה עם איש מקצוע, לבדוק את כל הנתונים ולקבל החלטות באופן רגוע ושכול.

מדובר על החלטות שילוו אתכם לאורך כל ימי חייהם ולכן אל תהססו לבקש עזרה .

כיום עולם תכנון הפרישה הפך להיות מהותי וקיימים אנשי מקצוע שגובים תשלום ובצדק לעבודה יסודית וקריטית עבור הפורש.

בעבודה טובה ותכנון מס ראוי אתם יכולים לחסוך מאות אלפי שקלים , אל תפחדו לשלם ואל תיקחו עצה מהשכן שכבר פרש, לא בהכרח מה שטוב לו טוב לכם ולא בהכרח ההיסטוריה והנכסים שלו זהים לשלכם.

מה תמצאו בכתבה

  • קופת גמל
  • 3 דקות
קופת גמל היא מכשיר חיסכון פנסיוני אך לעת פרישה, מעבירים א...
46.19% תשואה.מתקדמים לקופת גמל מנצחת!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.