השוואת קרנות פנסיה

בדקו ובחרו את קרן הפנסיה הטובה והמתאימה ביותר עבורכם
מצאו את קרן הפנסיה הבאה שלכם
התמחות הקרן
תחום התמחות
התמחות הקרן
חשיפה למניות
טווח חשיפה
חשיפה למניות
חשיפה לחו"לחדש!
רמת חשיפה
חשיפה לחו"לחדש!
דמי ניהול
דמי ניהול - slider
0.00%1.00%
גודל הקרן (במיליונים)
גודל קופה (מיליונים)
סטטוס גיוס (חיובי/שלילי)
צבירה נטו
דירוג תשואה חודשית (מבין כל הקרנות)
דירוג פנסיה לפי תשואה חודשית
נכסים לא סחירים חשיפה באחוזים)
נכסים לא סחירים - slider
0%100%
בית השקעות
שם קופהחודשיתמתחילת שנה12 חודשים36 חודשים60 חודשים
6.56
12.19
35.04
51.19
בית ההשקעות אינפיניטי לוגו

אינפיניטי בית השקעות

6.39
11.99
34.41
6.32
11.86
32.25
6.24
11.98
33.76
6.2
11.35
6.19
9.64
26.11
30.79
5.99
11.78
5.96
11.97
35.31
49.87
5.89
9.84
21.1
5.86
11.68
31.84

המדריך המלא להשוואת קרנות פנסיה

חיסכון הפנסיוני מהווה עבור רבים מאזרחי ישראל את החיסכון הגדול ביותר בחייהם שתפקידו להוות פתרון פיננסי ליום שאחרי. קרן פנסיה היא האופן להבטחת קצבה חודשית מסודרת לאחר פרישה לגמלאות כאשר כל עמית בקרן פנסיה רשאי לבחור מבין המסלולים השונים את המסלול המתאים ביותר מבחינת רמת סיכון וגיל. מומלץ לבצע מדי תקופה השוואת קרנות פנסיה על מנת לזהות אפשרויות חיסכון מועדפות ובמקרה הצורך לבצע העברה של הקופה לקרן פנסיה אחרת.

כיצד נבצע השוואת קרנות פנסיה בצורה חכמה? למעשה, כמו בכל ענפי החיסכון וההשקעות – אין נוסחה מדויקת לחיסכון האופטימלי. עם זאת, ניתן לבחון את פני הדברים באמצעות למידה של "איך זה עובד" ושימת לב לפרמטרים השונים המשתנים בין קרן פנסיה אחת לרעותה. השוואת קרנות פנסיה – כל מה שחשוב לדעת.

ערב השוואת קרנות פנסיה – נתונים שחשוב לבדוק

בשלב שלפני השוואת תשואות ודמי ניהול של קרנות פנסיה חשוב שנלמד את הקרן שבידינו ונבדוק תחילה את החיסכון הפיננסי שלנו לפני שאנחנו רצים לחפש אוצרות מתחת לגשר.

קרן פנסיה סקטוריאלית

קרנות פנסיה סקטוריאליות הן קרנות שבבסיסן נועדו כדי להגן על זכויות העובדים במשק ולהציע להם תנאים טובים כדמי ניהול נמוכים ועוד. עם השנים, הכדאיות של קרנות אלו החלה להיות מוטלת בספק כאשר מגמת ההפחתה בדמי הניהול הפכה קולקטיבית ועם יכולת הניוד בין הקרנות והפרמטר העיקרי הפך להיות איכות הניהול ולאו דווקא גובה דמי הניהול (מה גם שדמי הניהול פחתו בצורה משמעותית).
יחד עם זאת, לא ניתן להכליל את סך הקרנות הסקטוריאליות תחת כותרת אחת: "משתלם" או "לא משתלם" שכן קרנות אלו מתנהלות בצורה שונה זו מזו לפי דרישות תקנונים שונים.

כמשקיעים בקופת חיסכון סקטוריאלית חשוב לבדוק האם קרן הפנסיה אכן נהנית מיתרון של אוכלוסייה מצומצמת ויכולת ניהול השקעות בצורה גמישה, או שהקרן הסקטוריאלית מתאפיינת כמו קרנות פנסיה סקטוריאליות נוספות – בתשואות נמוכות באופן יחסי לקרנות הנוספות במשק.

הסדר דמי ניהול

דמי ניהול מהווים את הפרמטר המדיד ביותר בכל נושא השוואת קרנות פנסיה. ניתן לבדוק אותו בפשטות ללא גורמים משתנים שמערימים קשיים על המשוואה וזו הסיבה שרבים נאחזים בנתון הזה כנתון עיקרי בהשוואת קרנות פנסיה. במידה ואתם זכאים לדמי ניהול במבצע או בהסדר חריג, שימו לב שמדובר בנתון משמעותי, אם כי לא המשמעותי ביותר.

אגב, אם אתם נהנים מדמי ניהול מוזלים, תוכלו לבדוק האם בקרנות פנסיה נוספות יש לכם זכאות דומה.
שימו לב שניתן להנות משירות של מועדוני לקוחות המציעים הטבות והוזלה בדמי ניהול.

קרבה למועד הפרישה

כאשר עמית בקרן פנסיה מתקרב למועד הפרישה, עליו להציב את הפרמטר הזה כמשמעותי יותר בתהליך השוואת קרנות פנסיה. שימו לב כי לעיתים, גם אם המכשיר הפנסיוני אינו ראשון בטבלת התשואות, לעתיד לפרוש הוא עשוי להיות אפשרות החיסכון המשתלמת ביותר.

בהשוואת קרנות פנסיה על כל עמית לתכנן את מועד הפרישה המדויק מה שיהווה נתון מכריע בבחירת קרן פנסיה, כך במידה והעמית עתיד לפרוש בקרוב לגמלאות, הוא ירצה לשמור על תשואה יציבה ולהוריד את רכיב החשיפה המנייתית וכן להעדיף קרן פנסיונית שבה דמי הניהול יקרים כדי לשמור על החיסכון שלו ועוד.

כך יוצא שלמרחק מהפרישה משמעות על תהליך ההשוואה וכנתון הוא עשוי לכוון את העמית לגבי רמת חשיפה לשווקים שונים, בחירה בגובה דמי ניהול ובחירה בבית השקעות מסוים שעדיף מבחינת ניהול דמי הקצבה לאחר הפרישה.

בחירת קרן פנסיה – ההשוואה הנכונה

בשלב הראשון מומלץ להכין טבלה שתסייע לכם לערוך היכרות עין בעין עם תנאי קרן הפנסיה הקיימת שלכם. נציין כי היכרות מעמיקה עשויה למנוע מצב בו תעברו לקרן פנסיה אחרת מבלי לדעת שקרן הפנסיה הקודמת סיפקה לכם תנאים טובים יותר. גם במידה ותראו כי קרנות פנסיה מניבות תשואות גבוהות יותר, ייתכן שהן חשופות למניות והקרן שלכם היא סולידית. בכל מקרה, נתונים אותם עליכם לשבץ בטבלה הם:

  • מספר קרן פנסיה
  • שם הקרן
  • תקופת דיווח
  • תשואה מצטברת לתקופת הדיווח
  • תשואה של 3 שנים אחרונות
  • תשואה ממוצעת עבור 5 שנים
  • איזון אקטוארי
  • שארפ
  • גובה דמי נוהל
  • חשיפה למניות

לאחר מילוי הטבלה תוכלו לקבל אינדיקציה לגבי הנתונים השונים הקשורים בקרן הפנסיה שלכם.

כחלק מהשוואת קרנות פנסיה על כל עמית לבדוק עם עצמו מהי רמת החשיפה למניות המתאימה לו באופן אישי והאם החשיפה הממוצעת למניות בתיק הפנסיוני שלו אכן נוחה לו. במידה והעמית ירצה להקטין חשיפה או להגדיל חשיפה תהיה לכך משמעות לגבי קבלת החלטה בנוגע לבחירת המסלול הפנסיוני.

השוואת תשואות קרנות פנסיה – איך עושים את זה?

עד כה עסקנו בהכרות עם מאפייני קרן הפנסיה הקיימת ויצירת מסננים להשוואת קרנות פנסיה (רמת חשיפה לשווקים שונים ולמניות, גובה דמי ניהול ועוד).

בשלב הבא, שלב ההשוואה בפועל, נפנה לטבלת ההשוואה בין קרנות פנסיה באתר לירות, לצורך התרשמות מנתוני המסלולים השונים לקבלת החלטה מושכלת.

טבלת התשואות עשויה לבלבל גם מומחים בעולם ההשקעות, כל שכן אנשים מהשורה. לכן, חשוב ללמוד קודם על הפרמטרים השונים בהשוואת קרנות פנסיה ורק אחר כך נוכל לבצע השוואה מקיפה בצורה איכותית.

תשואה חודשית

לא ניתן לבחון תשואה חודשית כפרמטר בפני עצמו, עם זאת, במשך כמה חודשים, תשואה חודשית עשויה להתבסס לכדי מגמה ולאפשר בדיקה של רמת התשואה בפרספקטיבה רחבה יותר.

בתקופות בהן ישנן תנודות חזקות בשוק ההון, רבים מעניקים משקל רב לתשואה החודשית. אם כי גם כאן, חשוב לתת דגש על בדיקה רוחבית של מספר חודשים ולא על בדיקה נקודתית שאינה משקפת בדרך כלל נתונים רלוונטיים להשוואה.

ההבדלים בין תשואה ממוצעת למצטברת

טבלת ההשוואה באתר לירות מכילה נתונים שונים ביניהם: תשואה מצטברת ותשואה ממוצעת. מה ההבדל בין סוגי המדדים והאם יש לכך השפעה על השוואת קרנות פנסיה? אז קודם כל כן, יש לכך השפעה משמעותית על טיב ההשוואה אותה נבצע בשורות הבאות נסביר על ההבדל בין סוגי התשואות השונות:

תשואה מצטברת

תשואה מצטברת היא חישוב המתבסס על עקרון ריבית דריבית שאינו מצרף סך תשואות חודשיות אלא מתחשב בנתונים של סכום מנוהל משתנה.

תשואה ממוצעת

תשואה ממוצעת משקפת את התשואה החודשית הנדרשת לצורך קבלת תשואה מצטברת בחישוב ריבית דריבית. זהו כמובן אינו ממוצע פשוט, בדומה לכך תשואה מצטברת אינה בפשטות חיבור סכומי תשואה חודשית.

בהשוואת קרנות פנסיה תהיה לנתונים אלו השפעה רחבת היקף:

תשואה ממוצעת מציגה נתונים של הישגי הקרן בתקופה הנמדדת, פרמטר זה מאפשר לבדוק האם התשואות החודשיות קרובות לתשואה הממוצעת מה שמצביע על יציבות בניהול כספי הקרן, או להפך, נרשמו עליות שינויים דרסטיים ברמה החודשית לעומת התשואה הממוצעת ומדובר בקרן בעל תנודתיות גבוהה.

חשוב לבדוק את נתוני התשואות בטווח של לפחות 12 חודשים (כאשר קיימת המלצה לבדיקה על פני 3 ואף 5 שנים).
כך ייתכן שלמרות ש-2 קרנות פנסיה תראינה ממוצע דומה אולם אחת תציג תשואות חודשיות סמוכות לממוצע (יציבות) ואילו השנייה תציג תנודות בתשואות החודשיות (תנודתיות), מה שיכריע לטובת קרן הפנסיה הראשונה.

תשואות קרנות פנסיה כפרמטר להשוואה

אין ספק כי פרמטר התשואה מהווה פרמטר משמעותי בבחירת קרן פנסיה, אם כי רצוי לדעת מה העיתוי הנכון לעשות בו שימוש.

תחילה יש לבצע סינון לפי מאפייני קרן הפנסיה שברשות העמית. בשלב הבא חשוב לבצע התאמות לצרכי העמית, רמת חשיפה מועדפת ופרמטרים נוספים שיהוו פילטרים יעילים כבר בשלבים המוקדמים של תהליך ההשוואה.
כעת, לאחר שצמצמנו למינימום את קרנות הפנסיה הרלוונטיות, ניתן לבחון את נתון התשואות מבלי להתעלם מביצוע הקרן לאורך מספר שנים.

נציין, כי תשואה לא יכולה להוות פרמטר ראשון מכיוון שבהעדר נתונים אחרים, היא עשויה להיות בלתי רלוונטית, כך לדוגמה, ייתכן ונמצא קרן פנסיה המניבה תשואה גובהה אולם כרוכה בחשיפה מנייתית של לא פחות מ-100%, כאשר כחוסכים, אנו נעדיף דווקא מסלול סולידי בהשקעה באגרות חוב ממשלתיות.

כמובן שלפי העניין, ניתן לשנות רמות חשיפה לשווקים שונים, אולם חשוב שתשואה גובהה לא תהווה שיקול מרכזי ללא בחינת עומק של צרכי האמיץ והתאמה לאופי החיסכון הפנסיוני.

חישוב דמי ניהול קרנות פנסיה

כפי שכבר ציינו בראשית המדריך, דמי ניהול מהווים עבור עמיתים רבים בקרנות פנסיה – רכיב משמעותי בהשוואה מפני שהוא מהווה משתנה קבוע.
יש לדאוג לביצוע שיקול מחושב בהתאם לגובה דמי הניהול ולא בצורה ספונטנית.
בהשוואת דמי ניהול מומלץ להשתמש בטבלת ההשוואה באתר לירות ולצרף חישובים ידניים נוספים:
יש להוסיף לטבלה לצד קרנות הפנסיות הרלוונטיות לאחר סינון – עמודה נוספת. בעמודה זו תחושב תשואת הנטו בחיסור דמי הניהול. כך ניתן יהיה להבין מהי קרן הפנסיה המשתלמת. שימו לב שיש לבצע התאמה כיוון שדמי הניהול מחושבים לרוב בצורה שנתית.

זוהי אפשרות לשקלול מדויק של דמי הניהול ברכיב התשואה של הקרן ולא בצורה בה דמי הניהול מחושבים בפני עצמם.

שימו לב לבדוק שהנתונים שבידכם בנוגע לדמי הניהול אכן רלוונטיים, שכן טבלאות השוואת קרנות פנסיה מציעות לרוב דמי ניהול ברמה הממוצעת או מדיווחים אחרונים. כדי לדעת נתון זה בבירור, מומלץ ליצור קשר עם קרנות הפנסיה השונות לקבלת מידע עדכני בנוגע לגובה דמי ניהול.

מדד השארפ וחשיבותו בתהליך השוואה של קרנות פנסיה

מדד שארפ הוא מדד המציג שכלול של סטיית תקן ותפקידו לשקף את רמת הסיכון בקרן פנסיה.

סטיית תקן בקרן פנסיה מציגה את הפער בין נתוני התשואות בפועל לתשואות הממוצעות. מדד שארפ גבוה מעיד על תשואות חודשיות בפועל שקרובות לממוצע, נתון שעשוי להצביע על ניהול השקעות בצורה יציבה ללא תנודות או שינויים דרסטיים.
לעומתו – מד שארפ נמוך מעיד על תשואות חודשיות בפיזור גבוה, מה שבהחלט עשוי להצביע על תנודתיות גבוהה וניהול לקוי של השקעות כספי הקרן.

למעשה, נוכל גם כאן למצוא מספר קרנות פנסיה בעלות מדדי שארפ דומים שלכל אחד נתונים שונים המספרים מה המסלול אותה עשתה הקרן בדרכה אל התשואה הממוצעת.

מדדי שארפ מסייעים למעוניינים בהשוואה לקבל אינדיקציה לגבי המתרחש בקרנות פנסיה ללא חישובים ידניים של סטיית תקן, בנוסף, מדד השארפ מאפשר לעמיתים להבין איך נראה הגרף של התשואה החודשית בכל קרן: האם פזורות בו נקודות סביב קו תשואה ממוצעת או שהן פזורות ברחבי הגרף בצורה אקראית ובלתי מחושבת.

מדד השארפ יסייע לנו במיוחד באשר לקרנות פנסיה המציעות תשואה גבוהה במיוחד, כך ניתן יהיה לבדוק לעומק מה רמת פיזור התנודתיות של קרן הפנסיה.

פרמטר נוסף – רמות חשיפה

פרמטר נוסף בהשוואת קרנות פנסיה הוא מדד רמות החשיפה של הקרן לסיכון, מטבע, שווקים ועוד. כיום, רוב העמיתים נוטים לבדוק את רמת החשיפה למניות בלבד, אולם ככל שקרנות הפנסיה מגדילות ומרחיבות את מסלולי ההשקעה, נכנסים למשוואה נתונים רבים נוספים הבוחנים את כדאיות החשיפה של הקרן לסוגי השקעות שונות.

יש לדעת כי בכל סוג חשיפה נוכל למצוא מסלולים פנסיוניים השונים אלו מאלו ברמת אופי הניהול של ההשקעות.

כך למשל בחשיפה של 100% למניות חשוב לשאול מה סוג המניות ואיזה סקטור של מניות קשור בחשיפה? יש להקפיד על פרספקטיבה רחבה ולא לשקול רק שורה תחתונה שלא תמיד משקפת את הנתונים האמיתיים של הקרן. יש לבצע את ההשוואה בצורה סבלנית ולבדוק היטב את נתוני ההשקעות השונים, שימו לב כי עבור זה חשוב להתמצא מעט בשוק ההון וללמוד את השטח.

דירוג קרנות פנסיה

דירוג קרנות פנסיה הינו נתון אותו מגיש אתר לירות מה שאינו מופיע באתר הממשלתי של השוואת קרנות פנסיה.

קרנות הפנסיה נחלקות להתמחויות, השקעות, רמות סיכון ועוד, בכל קטגוריה ניתן לבחון את דירוג קרנות הפנסיה לפי רמת התשואות.

נציין כי נתון זה לא עושה עבורכם את העבודה אלא מציע שיקוף מהיר של קופות המובילות ברמת התשואה בלבד, כאשר חשוב לבצע קודם פעולת השוואה מלאה לפי הפרמטרים אותם מנינו לעיל.

מהי קרן הפנסיה המומלצת לכל כלל החוסכים?

התשובה לשאלה שנשאלה לכותרת היא חד משמעית: לא קיימת קרן פנסיה כזו. מכיוון שקרן פנסיה נדרשת להתאים למידותיו של העמית ולא להפך, לא יכולה להיות נוסחה פנסיונית שמתאימה לכל סוגי החוסכים. במידה ומשקיע בוחר מסיבותיו הוא לחסוך את כספו בתוכנית סולידית, לא יהיה נכון להציע לו תשואה בסביבה החשופה להשפעה מנייתית, הגם שהיא גבוהה ביחס למה שהוא יכול להשיג בקרן סולידית אחרת. מנגד, יהיו צעירים שיבחרו דווקא במסלולים תנודתיים יותר בתקווה להרוויח תשואה גבוהה משמעותית בטווח הארוך, אלו לא יסתכלו לעברן של תוכניות פנסיוניות סולידיות.

הפרמטרים שהצגנו הם רק חלק ממגוון פרמטרים המתאימים לחלק מהאוכלוסייה ואינם מתאימים לרבים אחרים. כך או כך כדאי לדעת כי קרנות הפנסיה המובילות הן אלה הקובעות את סדר היום בעולם הביטוחים הפנסיוניים ולפיהן יבחרו כלל המשקיעים את רמת החשיפה המועדפת לצד פרמטרים נוספים.

מושגים שחשוב ללמוד בביצוע השוואת קרנות פנסיה

ההבדל בין קרן פנסיה כללית לקרן פנסיה מקיפה

למעשה, כשנשים את האצבע על ההבדל העיקרי בין סוגי הקרנות, נבין כי הוא כולל את האפשרות להשקיע באג"ח ממשלתיות מסוג ערד. איגרת חוב זו נסחרת ל-15 שנים, נושאת ריבית מאוד גבוהה וצמודה למדד. האפשרות להשקיע באג"ח זו נחשבת להטבה משתלמת ביותר ורווחית בהחלט לחוסכים. בהנפקת אגרת חוב ערד, המדינה מסבסדת את החוסכים בקרן פנסיה מקיפה ומגדילה את גובה הקצבה בהגיע החוסכים לגיל פרישה.

הטבה זו, בעבור החוסכים בקרן מקיפה, מוגבלת על ידי המדינה לשכר של עד כפול מהשכר הממוצע במשק. סך ההפקדות של העובד והמעסיק יחד לפנסיה מוגבלות ל-20.5% משכר המפקיד ברוטו מה שאומר שתקרת ההפקדה מדי חודש מוגבלת בהחלט.

מה יעשו חוסכים ששכרם גבוה מפעמיים השכר הממוצע ואינם יכולים לעבור את תקרת ההפקדה לקרן פנסיה מקיפה? חוסכים אלו יוכלו להפקיד את יתרת ההפקדה בקרן פנסיה כללית.

קרן פנסיה מקיפה נבדלת מקרן פנסיה כללית גם בנוסח התקנון, דמי הניהול לתשלום ודוחות שונים.

גרעון אקטוארי – מה ההשפעה שלו על הפנסיה שלנו?

כל קרן פנסיה מבטחת את העמיתים בביטוח אובדן כושר עבודה. עבור ביטוח זה משלמים העמיתים פרמיה חודשית, פרמיה זו מכונה ריסק ונגבית מתוך ההפקדות של החוסכים בקרן.
במידה והסיכון חושב על ידי קרן הפנסיה בצורה לא נכונה, כלומר, שולמו פנסיות נכות בגובה של יותר מסך פרמיות הריסק, הקרן נכנסת למצב של גירעון אקטוארי. הנושאים בנטל הגירעון הם החוסכים שקצבת הפנסיה שלהם מופחתת בעקבות כך.

הגורם לגרעון אקטוארי הוא תכנון לקוי של מומחי החברה האחראית על קרן הפנסיה, הגרעון הוא בעל השפעה משמעותית על קצבאות הפנסיה של החוסכים ועלול לגרום לירידה.

נציין כי קיים גם מצב הפוך בו נגבו תשלומי ריסק גבוהים ביחס לתשלומי פנסיות הנכות. במצב זה הקרן אחראית להחזיר את הסכומים העודפים לכלל החוסכים.

נציין כי בקרנות פנסיה קטנות מצוי כי קיים מבטח משנה לצורך כיסוי מצבי גירעון אקטוארי.
מובן כי בהשוואת קרנות פנסיה יש לבדוק את יציבות הקרן והאם לא חוותה בשנים האחרונות גירעון אקטוארי העשוי להשפיע לרעה על קצבאות החוסכים.

פנסיית ברירת מחדל

בכל שנה מתבצע מכרז מטעם משרד האוצר בין קרנות הפנסיה, במכרז זוכות קרנות הפנסיה שהציעו את דמי הניהול בשיעור הנמוך שיותר, קרנות אלו נחשבות כקרנות ברירת מחדל. קרנות אלו מאפשרות לכל אזרח בארץ להצטרף לחיסכון בדמי ניהול נמוכים וקבועים. הקרנות הזוכות מתחייבות כי למשך תקופה של 10 שנים הן לא תעלינה את גובה דמי הניהול.

שכירים שהחלו לעבוד במקום עבודה חדש ולא בחרו קרן פנסיה , יצורפו על ידי המעסיק לקרן פנסיה ברירת מחדל.

בבחירת קרן פנסיה יש לקחת בחשבון מלבד פרמטר דמי הניהול גם גובה תשואות, איתנות פיננסית, הליכי חיתום לקויים שגורמים לגירעונות אקטואריים ורמת שירות.

עם זאת, במידה ואתם שייכים לקרן פנסיה ברירת מחדל, מומלץ שתבדקו לאחר 10 שנים את כדאיות המשך ההפקדות בקרן הפנסיה לעומת ניוד הקרן למסלול פנסיוני משתלם יותר.

דמי ניהול מצבירה ודמי ניהול מהפקדה – מה ההבדל?

דמי ניהול מההפקדה עד 6% יורדים מהסכום המופקד לקרן מדי חודש, דמי ניהול מצבירה לעומת זאת יורדים מיד חודש מחשבון העמית ומחושבים באופן שנתי, עד 0.55% שנתיים מהשווי שנצבר בקרן הפנסיה.

שימו לב כי דמי ניהול על צבירה יורדים בכל שנה ודמי ניהול על הפקדה יורדים באופן חד פעמי, בעת ההפקדה.

קרן פנסיה – מהי תקופת האכשרה?

קרנות פנסיה מבטחות את עמיתיהן לכל מקרה של מוות או אובדן כושר עבודה. במקרה מוות, משולמת לשאירים קצבה חודשית ובמקרה ובו העמית אינו יכול להמשיך לעבוד הוא יקבל קצבה נכות לפי שיעור אחוזי הנכות שנקבעו בוועדות הרפואיות. מכיוון שלא מקובל לעבור חיתום רפואי לפני הצטרפות לקרן פנסיה, יש לצבור תקופת אכשרה של 5 שנים לפחות כדי להיות זכאים לקבלת קצבה בהתאם לאובדן כושר עבודה.

בתוך תקופת האכשרה, במידה וארע מקרה ביטוחי (מוות/אובדן כושר עבודה), קרן הפנסיה תבצע בדיקה מקיפה האם המקרה נקשר בעברו הרפואי של העמית לפני שהצטרף לקרן. במידה והאירוע אירע כתוצאה ממצב רפואי שקדם לתאריך ההצטרפות, לא יהיה זכאי העמית לקבלת קצבת נכות.

בנוסף, הפסקת הפקדות לתקופה של למעלה מ-5 חודשים מאלצת את העמית לצבור תקופת אכשרה מתחילה משום שתקופת ההפסקה מאבדת את ותק העמית בקרן הפנסיה.

איך מחושבת הקצבה לאחר פרישה לפנסיה?

למעשה, קרן פנסיה היא מוצר פנסיוני שלא מאפשר לדעת בבירור את גובה הקצבה המתקבלת במועד הפרישה לגמלאות. רק במועד הפרישה ייבחנו נתוני הצבירה של העמית ותחושב הקצבה במדויק.

במה תלוי גובה הקצבה?

  • סך הסכום הנצבר במשך שנות ההפקדה
  • מספר שנות העבודה בפועל
  • תחזית אקטוארית של קרן הפנסיה לתוחלת החיים של העמית
  • התשואה העתידית של הקרן מהכסף שנחסך על ידי העמית
  • מאזן אקטוארי נוכחי של הקרן
  • מאזן אקטוארי חזוי של הקרן

חשוב לציין כי צבירת חיסכון פנסיוני בקרן פנסיה מבוסס על מנגנון שבו כל העמיתים ערבים זה לזה, כך שבזמן גרעון אקטוארי, עתידים כלל העמיתים לשלם על כך בחלק מקצבתם.

מה לעשות כששוק ההון בתקופה של ירידה?

מכיוון שהחיסכון הפנסיוני הוא חיסכון ארוך טווח ברוב המקרים, חשוב לא לפעול בפזיזות בתקופות בהן שוק ההון נע ונד. הניסיון מראה כי חצי שנה ואף יותר אינן בעלות השפעה משמעותית באמת בפרספקטיבה של 20 ו-40 שנים. עם השנים השוק עובר תהליכים של תיקון ואף פיצוי כפי שקרה ב-100 השנים האחרונות.

ייתכן וטבלת תשואות עשויה להבהיל חלק מהחוסכים, כיוון שהם עלולים להיחשף לירידות תלולות. עם זאת, אין זו סיבה לארוז את המטלטלים ולעזוב, כיוון שכפי שאמרנו, דרכה של הקרן הפנסיונית להתאזן. יש לבחון אם כן תשואות למרחקים ארוכים ולדעת כי לא ניתן באמת לדעת מה טומן העתיד בחובו ואיזה קרן תניב את התשואה הגבוהה ביותר עבור עמיתיה.

בנוסף, חשוב לזכור כי בכל סיכוי טמון סיכון וככל שהסיכון גדול יותר – פוטנציאל הסיכוי גם הוא גדל. למרות ששוק ההון מאופיין במשברים מדי תקופה, התיקים המנייתיים צוברים תשואות גבוהות מאוד.

בחנו את השוק במבט של 3 שנות תשואה ו-5 שנות תשואה. רק כך תוכלו לקבל תמונה אמיתית על המתרחש בקרן הפנסיה.
נציין כי בישראל אומץ המודל הסיציליאני שמקטלג את החוסכים לפי רמות סיכון וגיל, כך שככל שגיל החוסך עולה, רמת הסיכון יורדת. מודל זה מגן על החוסכים כדי שלא ייפגעו ממשברים בשלבי חיסכון מאוחרים מה שעשוי לפגוע בגובה הקצבה שלהם.

משווים קרנות פנסיה – מה מקומה של הסובייקטיביות?

רבים סבורים כי בשל העובדה כי השוואת קרנות פנסיה נעשית מול טבלאות ונתונים, מונעת בחירתם מחשיבה אובייקטיבית נטו ללא עירוב של אינטרסים אישיים.

תחושה זו מהווה אשליה שכן אין טבלת השוואה בעולם שתוכל להציג בצורה ברורה נתונים עתידניים לגבי הצלחה של קרן פנסיה על פני אחרת או מי תהיה הטובה ביותר בהמשך. עם זאת, כדי להתאים את קרן הפנסיה למשקיע, ניתן לבחור קרן פנסיה מובילה לפי תכונות אופי ומאפיינים שונים שלו בצורה סובייקטיבית.
לפי הנראה לעיל, בחירת קרן פנסיה מתוך השוואה כורכה בהשוואה אובייקטיבית לפי נתונים קיימים לצד שילוב מאפיינים סובייקטיביים במטרה למקסם את תהליך ההשוואה.

לא ניתן לבצע השוואה אובייקטיבית מבלי להציב תחילה את הנתונים הסובייקטיביים ולייצר מסנני חיפוש בהתאם להעדפותיו האישיות של המשקיע.

השוואה נכונה בין קרנות פנסיה

בין אם אתם חובבי סיכונים משובעים ובין אם אתם תומכים בהשקעות סולידיות בלבד, בין אם אתם צעירים מאוד ובין אם מועד הפרישה מחכה לכם מעבר לסיבוב, כך או כך – חשוב שקרן הפנסיה שלכם תתאים למידותיכם. אנחנו כאן כדי לסכם את העקרונות הבסיסיים בביצוע השוואת קרנות פנסיה:
• התאימו את קרן הפנסיה להעדפותיכם ולא להפך.
• לפני שאתם ממהרים להחליף קרן פנסיה, בדקו את תנאי הקרן הקיימת, ייתכן ותגלו שבידיכם נכס מעולה.
• בדקו את התשואה הממוצעת, נתון זה חשוב לא פחות מהתשואה המצטברת.
• זכרו כי יש לבדוק את סוג החשיפה של קרן הפנסיה ולא רק רמת חשיפה.
• שימו לב כי מדד שארפ הוא האינדיקטור שלכם לגבי פעילות קרן הפנסיה,

השוואת קרנות פנסיה היא פעולה חיובית מכיוון שיש לה השפעה על גובה הקצבה המתקבלת בגיל פרישה, שימו לב שגם אם תאריך הפרישה שלכם לא נראה באופק, זה הזמן להתחיל לחשב את המחר.
את תהליך ההשוואה של קרנות הפנסיה יש לבצע בצורה יסודית ומעמיקה כשאתם לוקחים בחשבון את הפרמטרים השונים שישפיעו על התשואה הגבוהה ביותר בקטגוריה הנכונה לכם. תוכלו להיעזר בטבלת השוואת קרנות פנסיה באתר לירות וכן להיעזר אנשי מקצוע לצורך קבלת החלטה מושכלת בכל הנוגע לקרן הפנסיה שלכם ולקצבה אותה תקבלו במועד הפרישה לגמלאות.

הצג עוד

שאלות נפוצות קרן פנסיה

השוואה של קרן פנסיה יכולה להיות קצת מלחיצה בהתחלה שכן משקיעים רבים אינם מכירים את המוצר במלואו.

קרן פנסיה מקיפה כוללת מגוון רחב של מסלולי השקעה, כל בית השקעות או חברת ביטוח מציע מסלולי השקעה בהתמחות מיוחדת. יחד עם זאת, ישנם מסלולי השקעה עיקריים הקיימים בכל הגופים, אלו מחולקים לפי רמות סיכון וחשיפה לשוק ההון.

מסלולי השקעה עיקריים: אג"ח, פאסיבי מותאם גיל, ברירת מחדל מותאם גיל, הלכה, שיקלי וכדומה.

קרנות פנסיה ברירת מחדל מציעות תנאי כניסה גמישות ללא צורך בהצהרת בריאות ותנאים מועדפים.

מלבד דמי הניהול המופחתים והפטור מהצהרת בריאות, אין שוני מהותי בקרן הפנסיה ברירת מחדל אך תקנון הקרן עלול להשתנות מעת לעת.

תשואות קרנות הפנסיה מתפרסמות מדי חודש באתר הממשלתי פנסיה נט. יחד עם זאת, ניתן לבדוק את תשואות קרנות הפנסיה אצלנו באתר מדי חודש גם כן.

שאלת מיליון הדולר! קרן פנסיה שונה בתכלית מכל מוצר פנסיוני אחר (כולל ביטוח מנהלים) , היא כוללת כיסויים ביטוחים, מרכיבי פיצויים, תגמולים וקרן משלימה לעודפי שכר. כל אחד מהסעיפים האלו הוא עולם ומלואו שיש לבחור בצורה חכמה.

נוסף לכל זאת, יש לוודא דמי ניהול הוגנים וביצועי תשואה לאורך שנים. לכן, על מנת לקחת בחשבון את כל השיקולים האלו, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע.

על אף שזה נשמע מסובך, אך העברה של קרן פנסיה, יכולה להתבצע בעזרת טופס והודעה לגוף המנהל.

קרן פנסיה באופן כללי אינה שונה מכל מוצר פנסיוני אחר והשקעותיה מנוהלים בהתאם למדיניות הגוף המנהל. ועדת השקעות בכל אחד מהגופים המנהלים קרנות פנסיה, ישקיעו את הסכום שנצבר בשוק ההון, נדל"ן, הלוואות ועוד. כל זאת בהתאם למדיניות ותקנון המסלול (כגון רמת חשיפה למניות).

השוני העיקרי מתייחס לקרן פנסיה מקיפה, מדיניות השקעה בקרן פנסיה מקיפה כולל גם השקעה באג"ח ממשלתיות (תשואה מובטחת).

כמובן, ישנה אפשרות להעביר את קרן הפנסיה הקיימת למסלול נבחר בקרן פנסיה ברירת מחדל.

קרן פנסיה מקיפה הינה אפיק החיסכון העיקרי והראשי של קרן הפנסיה, אליה מפקידים עובדים שכירים ועצמאים את עיקר ההפקדות. הסכום הצבור בקרן פנסיה מקיפה כולל כיסוי ביטוח, תשואה מובטחת בחלק של האג"ח המיועדות ועוד. כלומר קרן פנסיה כוללת את כל היתרונות המיוחסים לקרן פנסיה.

קרן פנסיה כללית (משלימה) הינה אפיק חיסכון הפועל כ"כלי צבירה" לכל הכספים המופקדים מעבר לתקרת הפקדה חודשית. סכום הכסף הצבור בקרן פנסיה כללית אינו מבוטח ולכן יש צורך לבחון אפשרות רכישת חיצונית של כיסוי ביטוח.

משרד האוצר, אגף שוק ההון, אישר העברה של מוצרים פנסיונים כגון קופת גמל או ביטוח מנהלים לקרן פנסיה. על כל זאת, קבע משרד האוצר כללים מנחים ולכן יש לבצע בדיקת התאמה נכונה בין המוצרים השונים ועדכוני הרגולציה.

כן, בערך.

משרד האוצר יצא בצעד לטובת החוסכים המאפשר ניוד והעברה של קרנות פנסיה לחברת ביטוח או בית השקעות אחד לטובת ניהול מרוכז, קל ונוח.

בעבור החוסך, צעד זה מאפשר הוזלה בדמי ניהול שכן הצבירה כולה תהיה במקום אחד, התנהלות נוחה בגיל הפרישה. יחד עם זאת, חוק איחוד קרנות הפנסיה מתייחס לקרנות חדשות בלבד.

מגיע לך קרן פנסיה מעולה!

קרן פנסיה מעולה יכולה בהחלט למנף את החיסכון הפנסיוני שלך לעת פרישה, וודאו שאכן בחרתם את המסלול הנכון ביותר עבורכם ועם התנאים הטובים ביותר. 

כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.