אז מה מחכה לנו בדצמבר 2023 והאם זה הזמן לחזור לשוק?

האם שנת 2023 הייתה שנה טובה בשווקים, התשובה היא כן, חד משמעית! אך האם ההשקעות היו מסורתיות וקלות לביצוע? לא בהכרח, נדרש מכל משקיע קצת יותר הבנה במכשירים הפיננסים השונים. אנסה לפרוט את הנושאים לפעולות קלות לביצוע
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

אם עבדת נכון בשנת 2023 , בחרת לנהל את ההשקעות אצל מנהלי השקעות טובים ויציבים אשר ידעו ל"נצל" גם את חולשת השקל אל מול הדולר ובנוסף להגדיל חשיפה למניות למרות עליית הריבית הצפויה וההבנה כי גם המדד יעלה, כנראה הצלחת להכות את תשואת השוק וליהנות מתשואה ירוקה וזוהרת לשנה הזאת.

אבל לא כולם הצליחו לקלוע לכל הזדמנויות התשואה שהיו השנה אז אנסה לפרוט אותם לנקודות כך שכל אחד יוכל לבחון את האחזקות שלו ואת הפוטנציאל הגלום בהם. אם כן, אלו הנקודות שהיה חשוב לשים עליהן דגש בשנת 2023: 

דולר, דולר דולר

חשיפה לדולר, אם בשגרה הכספים צריכים להיות חשופים סביב ה-25% למט"ח , השנה היה נכון לשקול הגדלה ל70% – ייתכן שאם לא עשית זאת עד כה , מאוחר מידיי והגל הזה כבר עבר ועכשיו שווה לאזן חזרה . 

בורסה מקומית אל מול מדדי חו"ל

בורסת ישראל המקומית , האם היה נכון להיות בבורסה הישראלית השנה , לא ! 

הבורסה הציגה תשואת חסר אל מול שוקי חו"ל והכתובת הייתה על הקיר: ישראל מאבדת דירוגים ואמון הציבור, במקביל המדדים צונחים וכמעט אין עליות.

מנהלי ההשקעות עשו את העבודה הקשה עבור המשקיעים כבר בתחילת שנה , הסיטו הרבה מאוד כספים לטובת חו"ל , פתחו מסלולי השקעה ייעודיים לחו"ל והצליחו ליהנות מתשואות גבוהות שהמדדים הציגו , חלקם אף ניצחו את המדדים במידה ולא ביצעו נטרול מטבע ונהנו גם מעליית הדולר אל מול השקל .  

נכון לדצב' 2023 בורסת ישראל נמצאת בתמחור נמוך, במילים אחרות אם המשקיע מאמין כי ישראל תחזור במלוא הדרה, אזי יהיה נכון לרכוש עכשיו כאשר המחירים נמוכים, אילו סקטורים לרכוש? – זה מנהלי ההשקעות ידעו לבצע ולכוון. יש סקטורים שאחרי כל מצב של מלחמה וקושי עולים יותר מאחרים והם יהיו האטרקטיביים יותר לרכישה בשלב זה . 

זכרו! עדיין חשוב לאזן בין החשיפה למט"ח בין התיקים ולא לבלבל בין חשיפה לשוקי חו"ל , אלו 2 רבדים שונים לחלוטין. 

קרנות כספיות = מלכודת דבש?

מלכודת דבש, הזהרו מקרנות כספיות, בשנת 2023 היה ניתן לחשוב שקרן כספית היא ממש מכונת מזל, לא רואים את הפסד, נייר ערך תמיד ירוק במסך, העלויות מינימליות ואפשר להגדיל יותר ויותר את ההשקעה.

אבל מי שמכיר את מוצר קרנות כספיות גם יודע שזהו מקום לחניית כספים בלבד עד שתדעו את הייעוד שלהם ולא השקעה, הרי קרנות כספיות מטרתן העיקרית היא להגיע למדד על מנת שלא נפספס את הערך הריאלי של הכספים, אין מטרתה ליצור רווחים שהרי בעת משיכת הכספים ניתן לראות כי ניכוי מדד מביא אותנו לנקודת ההתחלה. 

אז זכרו כי כספית היא לא השקעה היא חניה! ומשם צריך שוב לצאת אל הדרך. 

תמרון בסביבת ריבית גבוהה

ומה יהיה עם הריבית? אז הריביות בעולם הגיעו לרמות גבוהות שלא ראינו כבר המון שנים, הן מקשות על השווקים, נותנת אוויר למשקיעים סולידיים שמצאו את  השקט שלהם בתוך פיקדונות בנקאיים, הגדילו את רווחי הבנקים ובמקביל הצליחו להילחם ולהוריד את האינפלציה שהשתגעה בעולם והשליטה את מרותה. 

לאט לאט ממתינים שהגלגל יתהפך חזרה, הריבית תחזור לרדת, כנראה שלא נזכה לראות שוב ריבית אפס כמו שנהנו ממנה בשנים האחרונות אבל היא תתייצב נמוך יותר באופן מהותי, בשוקי המניות אנחנו צפויים לראות צמיחה כתוצאה ישירה מירידת הריבית.

במקביל ייווצרו רווחי הון באג"ח, כלומר שזה זמן מעולה לשקול ניהול אג"ח למח"מ קצרים ובינוניים כאלטרנטיבה בריאה ומוצלחת במקום פיקדונות בבנק. 

הזמן יחלוף, הפיקדון שניתן בבנק ייגמר ותגיע הצעה הרבה פחות טובה ואז תחזרו לצומת הדרכים של מה עושים עם הכספים … אז דקה לפני שזה קורה שווה לבדוק ולהכין את הקרקע ל2023 . 

5 פעולות פיננסיות חשובות לבצע כבר בדצב' 2023: 

  1. הפקדה יזומה לקרן השתלמות – זכרו לבצע הפקדה לקרן השתלמות – אם ההפקדות לא יתקיימו עד 31/12/23, את ההטבה של שנת 2023 כבר לא תזכו לממש.
  2. הטבת מס בקופת גמל – זכרו לבצע הפקדה עצמאית לקופת גמל לפי סעיף 47/45 – אם ההפקדות לא יתקיימו עד 31/12/23, תפספסו לצערי את ההטבה של שנת 2023. 
  3. סעיף 125 ד' המוכר וידוע – במידה ואתם עומדים בתנאים של סעיף 125 ד', הגיע הזמן להכין את המסמכים ולשלוח את הטפסים החתומים לחברות הביטוח. התשואות היו טובות  במרבית המסלולים ומי שלא יממש לא יקבל החזר ! 
  4. קופת גמל להשקעה – אם אתם רוצים להגדיל את הפנסיה, למקסם את ההפקדה לגמל להשקעה או רק להשלים לתקרת גמל להשקעה לשנת 2023 שהיא 76,499 זה הזמן, ב1.1.24 זאת כבר שנה חדשה. 
  5. קיזוזים בתיקי השקעות – וודאו שאתם בקיאים בתהליך קיזוז הפסדי עבר בתיקי השקעות כך שיש לכם מגן מס אל מול רווחים עתידיים, גם חיסכון במס רווחי הון הוא רווח נקי שלכם.

ומה יהיה עם 2024 , כי היא ממש בפתח?

אין נביא בעירו, אבל כל הנתונים מצביעים על אופטימיות וניתוחים כלכליים טובים. אז אם פספסת את 2023 או לא מיציתם אותה בגלל חוסר זמן, ידע, פחד או בלי סיבה מיוחדת. נסו לצמצם פערים ב2024. 

הנה 4 טיפים חשובים : 

  1. משפחה ויקרים – כל שנה מומלץ בחום לבצע בדיקה מקיפה שחוצה את כל הכיסויים וההשקעות שלנו וכיצד הן משפיעות על היקרים לנו. לעיתים משקיעים בוחרים לפדות קרן או לנייד, למכור נדל"ן או להשקעה בחו"ל מסיבות כלכליות אך פעולות אלו לעיתים פוגעות בחלוקת מוטבים וירושה. לכן סכמו את השנה עם כל האחזקות שלכם ובצעו כיול למוטבים בהתאם לסטטוס המשפחתי שלכם. 
  2. שארים ונתמכים – בהמשך ישיר למשפחה ויקרים, מוצרים פנסיונים וכיסויים ביטוחיים מעניקים לכם תמיכה והגנה ליקרים שלכם. המציאות מלמדת שאסור לדחות את הסעיף הזה כי חברות הביטוח לא יאפשרו שינויים לאחר קרות מקרה. לכן, פרסו את המוצרים הפנסיונים שברשותכם וודאו שאכן כולם מכוסים בביטוח שארים בהתאם לסטטוס שלכם (רווק, נשוי, גרוש, אלמן עם או בלי ילדים ועוד. )
  3. בצעו איזון בין בתי השקעות מובילים – סכמו את השנה, וודאו שמרבית מהאחזקות שלכם מנוהלים בגופים יציבים, מגייסים ובעלי תשואה גבוהה לטווח ארוך ( 3 שנים + ). זה בסדר לשלב כוכב תורן אך זכרו להתייחס אליו ככזה ובדקו את המים עם סכום נמוך תחילה.
  4. אזנו בין משקלים של שקלי מול מט"ח – שוקי חו"ל מול שוק מקומי, מיצוי של אג"ח במח"מ שונים שיצרו תשואת irr ראויה למדדים , בדקו את רמת החשיפה למניות והאם הכלים שבחרתם להיחשף דרכם הם כלים תחת מקלט מס או בעלי חבות מס . 

אחרי שסיימתם את הבדיקות, ניתוחים, השוואות ונתונים – בצעו את הפעולות, בדקו שאכן הם התקיימו ורוצו קדימה בבטחה לעבר שנת 2024. 

רק תהיו תמיד עם יד על הדופק, כי ירידת הריבית עוד לא החלה ויש עוד שינויים שצריך יהיה להגיב אליהם תוך כדי תנועה, אם אין לכם את הפנאי והיכולת לעשות את זה, קחו את הטיפ הגדול ביותר שניתן וקחו איש מקצוע! הוא יודע את העבודה וזה ההבדל בין להגיע לתשואת השוק, מתחת לתשואת השוק או שיהיה לכם סיכוי לנצח את המדד. כי סה"כ עד לתחילת דצב מדד הנאסדק כבר מעל 36%!

עדי פנחס סלם, מתכננת פיננסית

עדי בעלת ניסיון עשיר של מעל עשור בתחום ההשקעות, חיסכון פנסיוני ופרישה. בהשכלתה תואר ראשון בכלכלה והסכמות מקצועיות בתכנון פרישה וניהול חיסכון פנסיוני.

מה תמצאו בכתבה

  • דעות ופרשנויות
  • 18 דקות
ינואר 2024 נפתח במגמות ירוקות, כאלו שמרמזות על אופטימיות ...
No data was found
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.