השוואת קופות גמל

בדקו ובחרו את קופת הגמל הטובה והמתאימה ביותר עבורכם
מצאו את קופת הגמל הבאה שלכם
התמחות הקופה
תחום התמחות
התמחות הקופה
חשיפה למניות
טווח חשיפה
חשיפה למניות
חשיפה לחו"לחדש!
רמת חשיפה
חשיפה לחו"לחדש!
דמי ניהול
דמי ניהול - slider
0.00%1.00%
גודל הקופה (במיליונים)
גודל קופה (מיליונים)
סטטוס גיוס (חיובי/שלילי)
צבירה נטו
דירוג תשואה חודשית (בהתאם להתמחות)
דירוג תשואה חודשית
נכסים לא סחירים חשיפה באחוזים)
נכסים לא סחירים - slider
0%100%
בית השקעות
סינון קופות סקטוריאליות לעמוד קופה 2023
קופה פעילה
שם קופהחודשיתמתחילת שנה12 חודשים36 חודשים60 חודשים
חברת הביטוח הראל לוגו

הראל חברת ביטוח

6.58
12.22
35.1
6.32
12.03
33.53
6.26
11.87
34.55
בית השקעות אנליסט לוגו

אנליסט בית השקעות

6.25
12.01
34.03
6.23
11.59
34.46
45.06
89.76
6.2
9.60
25.1
30.35

אלטשולר שחם בית השקעות

6.08
11.48
חברת הביטוח כלל לוגו

כלל חברת ביטוח

6.01
11.83
34.4
50.45
לוגו מיטב דש

מיטב בית השקעות

5.98
11.99
35.25
50.83
5.94
11.75
35.16
51.79

המדריך המלא להשוואת קופות גמל

השוואת קופות גמל צריכה להיעשות מעת לעת בהתאם לשינוים בצרכי המשקיע או במקרים של שינויים קיצוניים בתנאי השוק או ענף הביטוח. יחד עם זאת, ככל שתבקשו לבצע השוואה בין קופות הגמל השונות, מומלץ שלא לפסוח על השלבים על מנת לקבל החלטה מושכלת ככל שניתן ולא להיות מונעים מדחף ספונטני כזה או אחר.

אם כך, כיצד ניתן לבצע השוואת קופות גמל נכונה בצורה כזו שתטיב עמנו בטווח הארוך? לצערנו אין נוסחה מדויקת וזאת מכיוון שתנאי השוק דינמים ומשתנים בקצב מהיר מזה שנוכל לעקוב, אך יחד עם זאת, ישנם לעיתים מגמות שניתן לזהות גם בתשואות קופות גמל, בתקווה שנוכל ליהנות מהם.

השוואת קופות גמל, 3 דברים לבדוק רגע לפני.

רגע לפני שאנחנו רצים לטבלאות קופות הגמל ומבצעים השוואה בין תשואות קופות הגמל, רצוי רגע לבחון את קופות הגמל אשר ברשותינו שכן ייתכן שיש בידינו נכס מצוין שלא נרצה לאבד בחיפוש אחר תשואה רנדומלית כזאת או אחרת.

האם קופת הגמל שלי סקטוריאלית?

דוגמא ראשונה היא קופות גמל סקטוריאליות, אלו לרוב קופות הגמל אשר סגורות לקהל הרחב מלבד סקטור מאוד ספציפי באוכלוסיה. קשה להכליל את הביצועים ואופי הניהול של קופות אלו שכן הן מתנהלות בהתאם לתקנון ועדת השקעות שונה.

בנוסף על כך, ניתן בהחלט לומר שקופת גמל סקטוריאלית דורשת בחינה קפדנית ופרטנית שכן ייתכן שהיא כוללת תנאי הפקדה חריגה ומותאמת למעסיק ספציפי? או שהיא נהנית מיתרון הגודל מכיוון שאינה פתוחה לקהל האוכלוסייה ולכן יכולה למנף זאת לצורת ניהול השקעות גמישה יותר?

דבר נוסף הוא הכנה לפרישה, הקופות הסקטוריאליות לעיתים כוללות מאפיינים רלוונטים לפורשים ולכן למרות שקופת גמל אחרת קורצת לכם לאחר השוואת תשואות של קופות הגמל, דווקא יהיה נכון לשמור על הקיים וזאת בשביל רגע הפרישה.

האם יש לי הסדר דמי ניהול כלשהו?

דמי ניהול הוא הפרמטר אולי הכי נפוץ בהשוואת קופות גמל, אך הכי נפוץ לא בהכרח אומר שהוא הכי חשוב. מומחים מעריכים שהחשיבות של דמי הניהול נובעת מהעובדה שהוא פרמטר "ידוע" בהשוואה לתשואות שאינן קבועות או ידועות מראש ולכן טבע האדם הוא לבחון את המוכר והידוע.

עובדה זו דווקא יכולה לעזור לכם בהשוואת קופות גמל, שכן בתי השקעות לעיתים מציעים הסדר דמי ניהול חריג מהמדרג שלהם, הן לעובדים של מעסיק מסוים והן לעמיתים פרטיים כחלק משימור לקוח או "מבצע" כזה או אחר.

כך או כך, דמי ניהול במדרג חריג אינו עניין של מה בכך ולכן מומלץ לשקול בכובד ראש האם לבצע שינוי או מעבר מקופת גמל המכילה הטבה בדמי ניהול לטובת קופת גמל שאולי זמנית מובילת הטבלה.

העמיתים אשר נהנים מדמי ניהול מוזלים בהתאם להסכמי מעסיק כלשהם, מומלץ שיפנו למעסיק לפני ביצוע השוואת קופות גמל על מנת לגלות האם יש למעסיק במקרה הסכמים גם בעוד בתי השקעות או חברות ביטוח.

מועדוני לקוחות שונים גם כן מעניקים הטבות בדמי ניהול, במידה ואתם נהנים מאחד מהם, פנו אליהם על מנת לבחון אפשרות לשינוי בית השקעות ובדיקה האם ההטבה יכולה לעבור איתכם.

השוואת דמי ניהול בקופות גמל אינו צריך להיות פרמטר מכריע או היחיד, זאת לא כוונתנו. אלה להמחיש שגם אם יש לכם קופת גמל של בית השקעות מוביל בדמי ניהול "בהנחה" ייתכן שיהיה חכם לשמור את הקלף הזה לאורך זמן ולבצע השוואה לקופות הגמל שבהם דמי הניהול שלכם גבוה מהמדרג.

האם אני עתיד לקבל קצבה השנה?

נושא הקצבה לעיתים מערפל את עיני המשקיעים שכן הם אינם מודעים לאפשרויות הפרוסות מולם והאם המכשיר הפנסיוני אשר ברשותם, קופת גמל, מנהלים, פנסיה וכו' אכן עדיף וחיוני למרות שאינו ראשון בטבלת התשואות.

כל עמית מעל גיל 60 צריך לתכנן את גיל הפרישה שלו או לפחות את הגיל שבו ירצה לקבל קצבה מהקופה אשר ברשותו. להחלטה זו ינתן משקל רב בתהליך השוואת קופות גמל.

במידה ועמית קרוב לפרישה, ייתכן שירצה דווקא להוריד חשיפה מנייתית או לשמור על ביטוח המנהלים אשר ברשותו למרות שהוא דווקא "יקר" יותר בדמי הניהול וכדומה.

כלומר, פרמטרים כגון המרחק בשנים מהפרישה ורגע קבלת קצבה יכולים להשפיע על תהליך השוואת קופות גמל או לכל הפחות לכוון אותו בעזרת מאפיינים שונים כגון רמות חשיפה לשווקים מסויימים, דמי ניהול או אפילו בתי השקעות מסויימים שעדיפים לקליטת הכספים ברגע הפרישה.

איך בוחרים קופת גמל? השוואת קופות גמל נכונה.

כפי שתיארנו קודם, השלב הראשון בתהליך בחירת קופת גמל הוא להכיר את הקופות אשר ברשותכם ולחלץ את המאפיינים שלהם.

משקיעים רבים רצים אחר תשואות קופות הגמל החדשות ונוצצות מבלי לדעת שיש ברשותם קופות גמל דומות או אפילו טובות יותר. יחד עם זאת, לעיתים קורה שמשקיע אינו מבין מדוע קופת הגמל שברשותו הניבה תשואה נמוכה לעומת אלו המוצגות באתרי החדשות השונים ולאחר בדיקה מתגלה שהקופה שלו מנוהלת במסלול ללא מניות.

לכן מלאו טבלה מצומצמת עם המאפיינים החשובים של קופות הגמל שלכם שתסייע לכם בתהליך.

שם קופהבית השקעותדמי ניהול (האם בהטבה)חשיפה למניותתשואה חודשתשואה 12 חודשיםשארפ
כלליבית השקעות א'0.75% "חבר"55%3.4%8.9%1.5

בסיום הטבלה נבצע ממוצע משוקלל של הקופות בהתאם לסכומים המנוהלים בכל אחד מהם.

שלב נוסף, סובייקטיבי לכל משקיע, הוא להבין האם הוא מרגיש בנוח בחשיפה הממוצעת למניות בתיק שלו, האם הוא שואף להגדיל או להקטין חשיפה? דבר זה משפיע באופן ניכר על השוואת קופות גמל וסינון קופות מתאימות לתיק הנכסים.

השוואת תשואות קופות גמל מלאה

כל השלבים שעשינו עד עכשיו סייעו לנו למעשה לבנות את המאפיינים והמסננים הנכונים להשוואת קופות גמל הנכונים עבורנו. לדוגמא הגבלה לבית השקעות מסויים (הסכם מעסיק), רמת חשיפה למניות וכו'.

בשלב זה אנחנו ניצבים מול תוצאות החיפוש ולמעשה לפנינו טבלת תשואות שיכולה לבלבל גם את טובי המשקיעים. האם לבחור בכוכב התורן? האם דווקא קופת גמל מובילה בתשואות 5 שנים אחורה? אולי בכלל תשואה ממוצעת?

את טבלת תשואות קופות הגמל אפשר למיין ולסנן מכל זווית אך במידה ולא נבין לעומק את ההשפעה ואת החשיבות של כל פרמטר תשואה בהשוואה, סביר להניח שלא נקבל את ההחלטה הנכונה ביותר.

תשואה חודשית בקופת גמל והחשיבות שלה

תשואה חודשית בקופת גמל יכולה לבלבל בדיוק כפי שהיא יכולה לבסס מגמה לאורך תקופה. זאת מכיוון שהתשואה של חודש בודד אינה פרמטר ואינה מעידה על שום דבר אך אם נבצע מעקב לאורך 3-4 חודשים לפחות נוכל להתחיל לבסס מגמה כלשהי שעל פיה נוכל לשקול לבצע השוואה.

בתקופות גועשות בשוק ההון, הן בעליות והן בירידות, נושא התשואות החודשיות תופס עוצמה מעבר לנדרש שכן משקיעים רוצים לוודא שהם אכן נמצאים במקומות הנכונים ביותר בזמן תזוזות בשוק.

נסו להתייחס אל התשואות החודשיות כקבוצה ולא כבודדים ותמיד תשאלו "ומה היה חודש לפני?"

השוואת קופות גמל לפי תשואה של 12 חודשים אחרונים

תשואה של 12 חודשים אחרונים הפך להיות פרמטר מוסכם להוות בנצ'מרק ושפה משותפת לכל הפועלים בענף הפיננסי כאשר מבצעים השוואה של קופות גמל.

נתון התשואה של 12 חודשים אחרונים כולל מעגל "שנה נעה" עם כל המאפיינים של שנה (דוחות, חגים, ראלי ועוד). עובדה זו הפכה את הנתון הנ"ל לייצוג של ביצועי הקופה אך הוא בהחלט לא היחידי שיש להתייחס אליו.

כאשר אנחנו מסתכלים בטבלה על עמודה "תשואת 12 חודשים אחרונים" , יש מספר דברים שיש לקחת בחשבון רגע לפני שאנחנו מסדרים את הטבלה "מגבוה לנמוך" וסוגרים סיפור.

  • האם הקופה חדשה?
  • האם הקופה עברה מיזוג לאחרונה?
  • האם בית ההשקעות נקנה השנה?
  • האם בוצע שינוי מהותי בוועדת ההשקעות?
  • האם בוצע שינוי דרסטי ברמות החשיפה למניות בקופה?

משקיעים רבים אינם חשופים לכל מה שקורה מאחורי הקלעים של בתי ההשקעות ורואים את הנתון בטבלה כ-סופי ומוחלט בזמן שבדיקה טיפה יותר עמוקה יכולה לחשוף מידע אשר יכול להכריע בין קופות גמל שונות.

לדוגמא, בית ההשקעות האלטרנטיבי סלייס רכש את בית ההשקעות "קל גמל" כ-שלד עליו יוכל בית ההשקעות לבנות את הפעילות הפנסיונית שלו.

קופות הגמל של סלייס הופיעו תחילה בשמו המקורי של בית ההשקעות הקודם "קל גמל מסלול…" ולאחר מכן שונה השם אך התשואות והיתרות עדיין התבססו על בית ההשקעות הקודם למרות שבראייה חודשית סלייס הציגו תשואות יוצאות דופן במספר מסלולים ואף היו במקומות הראשונים, דבר זה לא השתקף בעמודה של "12 חודשים אחרונים" שכן תשואות העבר היו שייכות למנהלי ההשקעות הקודמים.

זאת כמובן לא הבטחה שסלייס תמיד יהיו במקומות הראשונים אלה דוגמא לכך שבטבלת התשואות הסתתרה פנינה בצורה של קופת גמל במסלול סולידי שעבדה בצורה פנטסטית אך לא בלטה כתוצאה ממיזוג של בתי השקעות.

מה ההבדל בין תשואה מצטברת לממוצעת?

טבלאות התשואה של קופות הגמל לרוב יכללו תשואות מצטברות לתקופות שונות. החל מחודש ועד 60 חודשים אחרונים אך בנוסף לכך, אתר גמלנט קופות גמל כולל גם תשואות ממוצעות על אותן תקופות זמן ולכן נשאלת השאלה, מה ההבדל וכיצד זה משפיע עלינו?

ראשית חשוב להבין שתשואה מצטברת אינה שווה ל"סך התשואות החודשיות".

זהו כלל יסוד בעולם ההשקעות שכן הסכום המנוהל משתנה מחודש לחודש ולכן צריך לכלול בחישוב אפקט ריבית דה-ריבית וכו'.

לכן, נתון התשואה המצטברת חיוני לנו כי משקיע ממוצע לא יטרח לבצע את החישוב הנדרש על מנת להפוך את התשואות החודשיות למצטברות.

על אותו משקל, תשואה ממוצעת אינה "ממוצע פשוט" של התשואות החודשיות שכן בדיוק כפי שתשואה מצטברת אינה סכימה של התשואות החודשיות.

ולכן התשואה הממוצעת למעשה משקפת: מהי התשואה החודשית הנדרשת כך שבחישוב ריבית דריבית תתקבל התשואה המצטברת?

איך זה משפיע עלינו בהשוואה של קופות גמל?

התשואה הממוצעת מציגה לנו את הביצועים של הקופה באופן "שטוח" כלומר ללא עליות או ירידות ב-12 החודשים האחרונים וכך נוכל להשוות את הנתון הנ"ל לחודש האחרון ולקבוע האם הוא גבוה או נמוך מהממוצע ובכמה.

כלומר, במידה וקופת גמל הציגה תשואה ממוצעת של 1.5% ב-12 חודשים האחרונים ואלו התשואה החודשית האחרונה שנרשמה היא 10%, זה יהיה נתון חשוד למרות שעל פניו נראה כמו מספר מדהים. שכן על מנת להגיע לממוצע של 1.5% הקופה בוודאי ספגה בחודשים קודמים הפסדים גבוהים על מנת להוריד את הממוצע..

זאת דוגמא אחת מאוד מופשטת רק על מנת להמחיש את החשיבות, יש לבחון את הנתונים על פני טווח זמן של לפחות 12 חודשים על מנת לבדוק האם קיימת מגמה כלשהי.

ייתכן שנמצא 2 קופות גמל עם תשואה ממוצעת של 1.5% אך קופה אחת תהיה עם תשואות חודשיות דו ספרתיות לכאן ולכאן ואלו הקופה השניה תציג תשואות סמוכות מאוד לממוצע.. במקרה כזה ייתכן שבדיקה זו תכריע לטובת הקופה השניה.

תשואות קופות גמל כפרמטר השוואה

פרמטר תשואות קופות גמל מהווה חלק מהותי בבחירה והשוואה של קופות גמל אך צריך לדעת מתי להשתמש בו.

ראשית יש לבצע סינון לפי מאפייני הקופות אשר ברשותינו, התאמות שונות לצרכים שלנו, התאמה לרמת חשיפה של בני/בנות הזוג, צפי מגמות בשווקים ועוד פרמטרים אשר משפיעים על מבחר קופות הגמל המתאימות לנו.

לאחר צמצום טבלת הקופות לקופות הרלוונטיות עבורנו, נפנה לבחון את נושא התשואות וגם כאן לא נפסח על בדיקה יסודית של ביצועי הקופה לאורך שנים.

חשוב לעבוד בכיוון הזה ולא לתת לתשואות קופות הגמל להוות פרמטר ראשון שכן יכול להיות שנמשך אחר תשואה דו ספרתית אך נגלה שהיא שייכת לקופה עם 100% חשיפה למניות וחשיפה למטבע זר בזמן שהקופה שיש לנו דווקא סולידית המשקיעה באג"ח ממשלתי.

אין פסול בשינוי רמות חשיפה אבל השיקול לא יכול להיות "תשואה נוצצת" של קופה מסוימת, אלה בחינה מעמיקה של צרכי הלקוח התאמה לאופי וטווח ההשקעה.

כמה חשוב להתייחס ליתרת נכסים בהשוואה של קופת גמל

נתון נוסף שחשוב בתהליך השוואת קופות גמל הוא "יתרת נכסים" , זהו נתון המשקף את גודל הקופה וטומן בתוכו פרשנויות רבות על אופי הקופה, יכולת ועתיד ניהול ההשקעות של הקופה.

ראשית נתייחס לנתון הגולמי המשקף את סך הכספים המנוהלים בקופת הגמל העומדים לרשות ועדת ההשקעות.

ההשקפה המוסכמת היא שקופת גמל קטנה, הינה גמישה ומסוגלת לבצע שינויים מהירים יותר שכן יש לה מעט נכסים לנהל בהשוואה לקופות הגדולות והמסורתיות. יחד עם זאת, אם נשלב גודל קופה עם בית השקעות חדש, יכול להיות שגודל הקופה דווקא יצביע על חשש של משקיעים לעבור לכוכב החדש.

כלומר, נתון של יתרת נכסים נמוך אינו יכול להעיד באופן מוחלט על סיכויי ההצלחה של קופת גמל כזאת או אחרת מבלי לבחון לעומק פרמטרים נוספים.

מהעבר השני, קופת גמל גדולה נחשבת ספינה רחבה אשר יש לה סיכוי גבוה יותר להישאר מעל המים בתקופות מטלטלות שכן היא מעורבת במספר רב ומגוון של עסקאות לא סחירות אך מאידך, ניתן לומר שדווקא קופה גדולה עלולה לספוג משיכות ויציאות כספים בסדרי גדול היכולים לשבש את אופי ההשקעות.

גם כאן, אין ערבות להצלחה או כישלון של קופה רק על סמך נתון יתרת הנכסים אך במידה וביצעתם השוואה של קופות גמל ומעניינת אתכם קופת גמל הנמצאת באחד מצידי הקיצון של נתון זה, מומלץ לבצע בדיקה נוספת.

השוואת דמי ניהול בקופת גמל – פרמטר חשוב וטריקי

נושא דמי הניהול בקופות גמל רגיש מאוד למשקיעים וזאת בגלל שהוא המשתנה הקבוע היחיד במשוואה של בחירת קופות גמל.

לרוב משקיעים רבים יפנו לדמי ניהול בתקופות סוערות בשוק ההון מתוך מחשבה שזאת פעולה אקטיבית שהם עושים על מנת לשמור על החיסכון שלהם.

זאת לא מחשבה שגויה, אך רצוי לתעל אותה להשוואה חכמה ונכונה של קופות גמל מאשר פעולה ספונטנית בתקופה גועשת בשוק ההון.

לכן כאשר אנחנו מבצעים השוואה של דמי ניהול בקופת גמל נצטרך לבצע מספר חישובים ידניים מכיוון שנתוני תשואות קופות הגמל הנמצאים באתר הממשלתי גמלנט אינם מתחשבים בדמי ניהול ובהסדרים פרטניים.

בהמשך לטבלה שצירפנו למעלה, הוסיפו עמודה ליד כל נתון תשואה והחסירו את דמי הניהול בהתאם למדרג ולהצעה שקיבלתם וכך תקבלו "תשואה נטו". כמובן שצריך לבצע התאמות כי גובה דמי הניהול מחושבים באופן שנתי.

האופן הזה משקלל בצורה חכמה יותר את דמי ניהול בתמהיל התשואה של אותה קופה מאשר נתון העומד בפני עצמו.

דגש נוסף לגבי דמי ניהול, באתר גמלנט מוצגים דמי ניהול ממוצעים או מדווחים אחרונים מהקופה ולכן הם לרוב לא ישקפו את מדרג דמי הניהול העדכני. לכן, תמיד דאגו לקבל הצעה רלוונטית ועדכנית מאותו גוף שאתם בוחנים על מנת לשכלל את גובה דמי ניהול בקופה.

מהו מדד השארפ וכמה הוא חשוב בהשוואת קופות גמל?

מדד השארפ הוא למעשה שכלול של סטיית התקן המשקף את רמות הסיכון באותה קופה.

נסביר, סטיית תקן בקופת גמל משקפת את המרחק בין התשואות בפועל לתשואה הממוצעת. בדומה לאופן שבו הסברנו את תשואה ממוצעת, גם כאן, ייתכן שנמצא 3 קופות גמל עם תשואה ממוצעת דומה אך לכל אחת יהיה מדד שארפ אחר אשר למעשה "יספר" לנו את הדרך שעשתה הקופה עד שהגיעה לתשואה הזאת.

ככל שמדד שארפ גבוה, התשואות החודשיות קרובות לממוצע מה שיכול להעיד על איכות ניהול השקעות יציב וללא קפיצות דרסטיות או רכבות הרים רגשיות.

מאידך, מדד שארפ נמוך מעיד על פיזור גבוה של תשואות חודשיות מה שיכול להעיד על תנודתיות גבוהה מדי ועל איכות ניהול השקעות לקוי.

מדד שארפ מסייע לנו המשקיעים לקבל החלטה מושכלת ללא צורך בחישוב ידני של סטיית התקן, אך בנוסף, מדד שארפ למעשה מסייע לנו לדמיין כיצד יראה גרף התשואה החודשית והאם הנקודות השונות יהיו מפוזרות על פני ציר התשואה או דווקא יהיו מרוכזות ופזורות סביב קו התשואה הממוצעת.

ככל שאנחנו רוצים להשוואת תשואות של קופות גמל , נעזר בהחלט במדד השארפ ובמיוחד במידה וישנה קופת גמל אשר מציעה תשואה יוצאת דופן בהשוואה לשאר הקופות באותה קטגוריה. במקרה כזה נרצה לבחון לעומק את הפיזור התנודתיות של הקופה על מנת לבחון האם מדובר בכוכב עולה או שמה זהו חלק תנודתיות גבוהה בקופה.

רמות חשיפה שונות – משווים תפוחים לתפוחים

פרמטר נוסף להשוואת קופות גמל הוא רמות חשיפה של הקופה לשווקים, סיכון, מטבע ועוד.

כיום נהוג לבחון בעיקר את רמת החשיפה למניות, בדומה לטבלה שפרטנו למעלה, אך ככל שבתי השקעות וחברות ביטוח מגדילות את מגוון מסלולי ההשקעה של קופות הגמל כך נדרש מאיתנו לשים לב לפרטים הקטנים ולבצע התאמות נדרשות על מנת להשוות תפוחים לתפוחים.

ניקח לדוגמא את הנתון "חשיפה למניות" , על פניו נתון שדי מסביר את עצמו אך גם כאן ניתן להתפלפל ולפרק את טבלת הקופות לתתי קטגוריות.

כך למעשה במידה ונבחר קופות גמל עם חשיפה של 100% למניות, נקבל מספר סוגים של קופות גמל בעלות אופי ניהול השקעות שונה בתכלית.

  • קופה א' – ניהול אקטיבי בארה"ב
  • קופה ב' – ניהול פסיבי למדדים בארה"ב
  • קופה ג' – ניהול אקטיבי בישראל
  • קופה ד' – ניהול פסיבי מדדים בישראל

כל אחת מהקופות האלה יכולה להציג 100% חשיפה למניות אך האם אלו אותם מניות? או לפחות אותו סקטור?

לרוב משקיעים יבחרו לראות את השורה התחתונה אך בראייה רחבה על תיק הנכסים אולי דווקא נרצה לשלב בין ישראל לארה"ב באחוזים מסוימים ולכן נצטרך לבחור -2 קופות בולטות מאשר לשים את כל הביצים בקופה מובילה אחת.

זהו רק חתך אחד מתוך מספר רב של חיתוכים שניתן לעשות על אותו מדד של חשיפה למניות ולכן חשוב שלא למהר עם נתוני החשיפה ולבצע השוואה חכמה של קופות הגמל בהתאם למאפיינים הרלוונטים.

דירוג קופות גמל – מה חשוב לדעת

דירוג קופת גמל הינו נתון שמשוקלל באתר שלנו ואינו עובר אלינו מאתר הממשלתי גמלנט, זהו נתון המשקלל את מקום הקופה בדירוג תשואה של אותה קטגוריה רלוונטית.

קופות הגמל השונות מחולקות לרמות סיכון, התמחויות השקעות ועוד ובכל קטגוריה נבחן את דירוג קופות הגמל בתשואות שונות.

נתון דירוג אינו מוחלט ולא לוקח בחשבון פרמטרים נוספים כפי שציינו כאן אלה תפקידו לשקף בזריזות את הקופות המובילות בתשואה בלבד מתוך הנחה שאת פעולה ההשוואה המלאה תבצעו לפי המדריך הנ"ל.

האם יש קופות גמל מומלצות לכולם?

חד משמעית , לא.

קופת גמל צריכה להתאים למידותיו של המשקיע ולא להיפך, כלומר במידה ויש משקיע שבוחר לנהל את כספו באופן סולידי, מכל סיבה שהיא, זה לא יהיה רלוונטי להציג לו את התשואה שהציגה קופה המנוהלת בסביבה מנייתית וזה לא משנה איזו תשואה היא השיגה.

מאידך, מסלולים סולידים או כאלו בעלי דמי ניהול נמוכים אשר באים על חשבון חשיפה מנייתית ייתכן שלא יתאימו לחוסכים צעירים אשר מסתכלים לטווח ארוך.

יחד עם זאת, עדיין הקופות המובילות בתשואות לרוב ישמשו ככוכב הצפון לפיהם שאר המשקיעים ימצאו את דרכם הן באותה רמת חשיפה או במסלולים סולידים יותר.

האם השוואת קופות גמל היא אובייקטיבית או סובייקטיבית?

העובדה שהשוואת קופות גמל מתבצעת בעזרת מספרים ונתונים יכולה להעניק את האשליה שיש תשובה אחת נכונה בצורה אובייקטיבית.

בדומה לטבלת קבוצות כדורגל שיכולה אמנם לשקף בעזרת נתונים את הביצועים של הקבוצות השונות, היא אינה יכולה לנבא באופן אבסולוטי מי הקבוצה הטובה ביותר או מי בהכרח תהיה הכי טובה בהמשך.

יחד עם זאת, ניתן לבודד את הקופה המובילה לפי סט של מאפיינים המתאימים לאופי המשקיע באופן סובייקטיבי.

כלומר, השוואת קופות גמל היא אובייקטיבית וסובייקטיבית יחדיו 🙂

ראשית יש צורך לבודד את קופות הגמל מותאמות לאופי הלקוח וצרכיו ולאחר מכן ניתן להשוות את קופות הגמל בצורה "אובייקטיבית" על פי נתונים יבשים. אך מבלי להתייחס לפרטי הלקוח אין אפשרות לבצע השוואה אובייקטיבית.

שורה תחתונה: השוואה בין קופות גמל נכונה

בין אם אתם חובבי סיכון, סולידים, קרובים לפרישה או חושבים רחוק, מגיע לכם קופת גמל המתאימה למידות שלכם. לכן במידה ואתם מתבקשים לבצע השוואה נכונה בין קופות גמל, זכרו את העקרונות הבסיסיים.

  1. קופת הגמל הנבחרת צריכה להתאים לכם ולא להיפך.
  2. בדקו סוג חשיפה ולא רק רמת חשיפה.
  3. ייתכן שאתם מחזיקים קופה מעולה, אל תמהרו להחליף.
  4. תשואה ממוצעת חשובה לא פחות מתשואה מצטברת.
  5. מדד שארפ הוא העד שלכם לפעילות הקופה.
  6. יתרת נכסים חשובה אם היא בקצה.

השוואה של קופות גמל מבצעים ביסודיות וסבלנות בעזרת פרמטרים רבים אשר נועדו לסייע לנו לקבל החלטה מושכלת לגבי איזה קופה תניב את התשואה הגבוהה ביותר בקטגוריה הרלוונטית אלינו.
מכיוון שאין זמן טוב יותר לבצע השוואת קופות גמל, עשו זאת בנחת ובעזרת אנשי מקצוע אשר יסייעו לכם לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם.

הצג עוד

שאלות נפוצות קופת גמל

קופת גמל היא אולי אפיק החיסכון הפופולארי ביותר אחרי קרן פנסיה אבל עדיין ייתכן שיש לכם שאלות, ריכזנו עבורכם את השאלות הפופולאריות שקיבלנו.

שאלת מיליון הדולר אך אין עליה תשובה מדויקת. ישנן מעל 100 מסלולי השקעה ואפשרויות ניהול של קופת גמל כך שכל חוסך צריך לוודא שהוא בוחר את קופת הגמל הנכונה ביותר עבורו.

בדומה למסלולי ההשקעה של קופות הגמל, ניתן גם לנייד את החיסכון בין קופות גמל שונות המנוהלות על ידי מנהלי השקעות ובתי השקעות שונים לחלוטין, גם אם מדובר במסלול השקעה זהה.

גם כאן יש חופש בחירה בין מסלולי השקעה ואין חובה להשאיר את הקופה החדשה באותו מסלול השקעה.

לדוגמא, ניתן לנייד קופת גמל במסלול אג"ח אצל בית השקעות א' לקופת גמל במסלול מניות אצל חברת ביטוח ב'

אופן הפעולה דורש מילוי טופס "הצטרפות והעברה" של הגוף החדש (הגוף אשר יקבל את הכספים) , לאחר קבלת הטפסים, הגוף החדש יפנה בעצמו לגוף אשר מנהל כרגע את קופת הגמל שלכם ויבקש ממנו להעביר את הכספים.

הפעולה דומה לחברות הסלולר היום שבהם אתם פשוט מצטרפים למקום חדש ואלו דואגים לעדכן את המקום הקודם על עזיבתכם.

קופת הגמל הכי טובה היא זאת אשר משרת את המטרה שלה. כלומר, בין אם יש צורך בהלוואה מקופת גמל וגוף מסוים מציע תנאים גמישים או הנחה בדמי ניהול, חשיפה לסקטור מניות מסוים וכדומה.

בתכנון פיננסי הוליסטי, קופת גמל יכולה לשרת מטרה שונה לכל לקוח ולכן יש לבחור את קופת הגמל הכי טובה עבורכם.

זאת השאלה הנשאלת ביותר, שכן שוב יש רצון לרכז את נושא השוואת קופות גמל לכדי משפט אחד או נתון אחד.

אך למעשה אין אפשרות לקבוע מהי קופת גמל הגמל שהצליחה להשיג את הרווח הגבוה ביותר שכן ישנם משתנים רבים ובעיקר ותק שונה בין הקופות.

קופת גמל במסלול מניות של ילין לפידות עברה את רף ה-100% תשואה מתחילת הפעילות אך האם זה אומר שהיא בהכרח טובה יותר ממסלול המניות הצעיר של בית ההשקעות מור?

לכן ננסה לבחון איזה קופה הצליחה יותר תחת מסננים ומכנה משותף בין הקופות על מנת שנוכל לבצע השוואה נכונה.

העברת קופת גמל נחשבת פעולה לא מסובכת, תוכלו לפנות אלינו כמובן אך גם ישירות לבית ההשקעות או חברת הביטוח אליהם תרצו להעביר את קופת הגמל שלכם.

נוסיף שחתימה על טפסי העברה אינם רק אחוז קטן מתהליך העברת הקופה הכולל גם שימור לקוחות, העברה סדין, העברות זנב, רצף הפקדות ועוד שלל אירועי תפעול שקורים בתדירות גבוהה.

כמובן שדרך אתר לירות 🙂

מלבד זאת, ניתן לעקוב אחרי התשואות גם באתר הממשלתי גמלנט.

אך במידה ותרצו לראות את השפעת התשואות על החיסכון הפנסיוני שלכם, זאת תוכלו לעשות רק דרך האיזור האישי שלכם בבתי ההשקעות השונים.

בנוסף, ישנם פתרונות ייחודים לפמלי אופיס אשר מעניק גישה לאזור אישי ייחודי ללקוחות אמידים, נביא סקירה של מוצר כזה בהמשך הדרך.

תשואות קופות הגמל מתחלקות לטווח קצר מאוד (תשואה חודשית) לבין תשואה לאורך שנים (60 חודשים). דאגו לבצע בדיקה הדרגתית ובחנו את הקופה במספר טווחי זמן שונים כך תוודאו שאכן מדובר במגמה ולא תשואה גבוה חד פעמית.
בנוסף, דאגו להשוות תשואות קופות גמל בעלות מאפייני ניהול השקעות דומות כגון רמת חשיפה למניות שכן פוטנציאל התשואה הגלום בשוק המניות גבוהה משוק האג"ח לדוגמא.

מסלולי השקעה הם למעשה מקבץ של מאפיינים לועדת ההשקעות של הקופה.
כלומר, מסלול השקעה מסוג א' יכול להשקיע עד X אחוזים במניות, ו-Y אחוזים באג"ח וכך הלאה.

כך יכול משקיע להיות בטוח שאותו מנהל השקעות לא יחרוג באופן ניכר מאופי ניהול השקעות שנבחר.

לרוב ניתן למצוא מסלולי השקעה בכל קשת דרגות הסיכון, החל ממסלול שקלי (דומה לפקדון בנקאי) ועד מסלולי 100% מניות.

ניתן בקלות לבצע שינוי ומעבר בין מסלולי השקעה באותה קופת גמל על ידי שליחת טופס בקשה לשינוי מסלול בהתאם לגוף המנהל וזאת יעשה את השינוי תוך -3 ימי עסקים (על פי רוב ובהנחה שאין טעויות בטופס).

על מנת לבחור קופת גמל נכונה ומתאימה עבורכם ראשית יש להבין מהו הצורך שלכם ואלו קופות גמל יש כבר ברשותכם.

ישנם משקיעים סולידים שרצוי להתאים להם גופים בעלי הצלחה של שנים במסלולי האג"ח לעומת משקיעים הרפתקנים אשר יחפשו מסלולים עתירי מניות.

במידה ואתם יודעים איזה קופת גמל מתאימה לכם, ניגשים לעמוד השוואת קופות גמל שלנו ומתחילים לסנן את טבלת קופות הגמל בהתאם למאפיינים שלכם ובמהרה תגלו טבלה מצומצמת של קופות שכל מה שנותן הוא לבחור את הקופה המובילה בתשואות ואטרקטיבית בדמי ניהול.

מגיע לך קופת גמל מעולה!

קופת גמל מצוינת היא המפתח להגדלת הקצבה החודשית בעת הפנסיה. וודאו שאתם לא מפספסים מסלול השקעה אשר יכול לשרת אתכם טוב יותר.

כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים. 

העמוד הזה נראה הרבה יותר טוב במחשב
אם בכל זאת בטלפון, אז שווה לסובב אותו לרוחב